Recensionsexemplar från: Norstedts

Utgivningsår: 2020

ISBN: 978-91-1-309938-5

Antal sidor: 336

Bokens första mening: Det sägs att man bara ångrar det man inte gjorde.

Handling (från förlaget):

Clara Rennel har haft planen utstakad länge: Som lärare ska hon viga sitt liv åt att sprida läslust till kommande generationer. Styrkt av sina fiktiva medsystrar Kulla-Gulla, Kitty och Lotta, är hon redo att uträtta stordåd i läsningens tjänst. När hennes ungdomsförälskelse Jonathan dyker upp igen, mirakulöst nog nybliven singel, kan det nästan inte bli bättre. Systern Paulina (som dessvärre inte är fiktiv) lyfter ett varningens finger. Men vad vet väl hon om Jonathans intentioner? Bara för att hon själv, till allas förvåning, lyckats hålla ihop med en kille i mer än några veckor? En kille som till råga på allt verkar alldeles för smart för henne.

Men Claras lärartillvaro vill inte riktigt utveckla sig som hon planerat. Eleverna ägnar sig helst åt dokusåpor, föräldrarna kräver det omöjliga, kollegerna sätter käppar i hjulet och rektorn förstår ingenting. Jonathan säger sig ha lösningen på hennes bekymmer, och snart har den plikttrogna Clara gjort drastiska avsteg från sin plan. För det ingick inte i planeringen att börja skolka. Och det ingick definitivt inte att falla för sin lillasysters nya pojkvän.

Mina tankar om boken:

En mysig, välskriven, underhållande och snabbläst feelgood som fick känslorna att svalla! Under läsningens gång har jag både skrattat högt och blivit förbannad och skällt ut vissa karaktärer efter noter.

Jag älskade karaktärerna som känns levande och trovärdiga. Alla hade sin speciella, givna plats i historien.

Ett extra stort plus för mig som bokälskare är att huvudkaraktären är en bokälskare!

En fantastisk debut som jag starkt rekommenderar till alla feelgoodälskare där ute! Jag hoppas på att få läsa fler böcker av författaren i framtiden!