Ojdå! (samt hjälp i vardagen)

Nu när jag inte kan gå på min fot och därmed inte tvångspromenera så mycket som jag är van vid så märker jag att jag verkligen inte är så "frisk" från min ätstörningspoblematik som jag intalat mig själv och andra att jag är. Nej, den har bara ändrat form. Den har ju en tendens att göra det. Från början svalt jag mig med allt vad det innebar av fysiska och psykiska symtom. Blev så fixerad vid mat att jag lånade kokböcker på biblioteket och tittade och "åt" genom bilderna. Frös konstant och var svimfärdig och trött. Har för mig att jag faktiskt svimmade en gång också. Sedan började jag äta men istället spy. Hetsåt och spydde. Kan fortfarande känna lukten av galla och blodsmaken i munnen. Hur skönt det var efteråt men samtidigt helt slut och tom. Alla näringsbrister jag haft.
Jag fick hjälp från ätstörningsenheten där jag bodde förut. Tyckte att jag blivit så mycket bättre. Har nog egentligen vetat att så inte är fallet mer än rent viktmässigt. Men jag är nog inte helt redo för att förändra detta bara. Det sitter hårt fast.

Så nu inser jag att jag kan verkligen inte sluta gå och tvinga kroppen att motionera. Jag kan inte sluta räkna kalorier och fetter och annat. Jag måste gå en viss sträcka och antal steg för att överhuvudtaget få äta. Fan också. Jag vill inte se det så tydligt. Ska prata med läkaren om det.
Inte normalt att tvinga sig gå i trettio graders värme så jag håller på att svimma och gråter av utmattning. Varför gör jag så mot mig själv?

Jaja.
Tänkte visa lite hjälpmedel som kan vara bra när man har neuropsykiatrisk problematik som adhd och asperger/autism. De kan du få från hjälpmedelscentralen kostnadsfritt.

Tyngdväst som kan fungera lugnande och för bättre kroppsuppfattning.

Tyngdtäcke för sömnen. Fungerar lugnande och håller samman kroppen för mig. Svårt på sommaren när det är varmt dock. Och ett helvete att byta påslakan. Men det är det värt.

Fidgetspinner. Den måste man köpa själv dock. Men jättebra att sitta och snurra på för en orolig själ och kropp. Tycker om monotonin i rörelsen.

Veckoplaneringstavla med magneter för aktiviteter. Jag satte upp dem lite olika nu för den är inte planerad ordentligt som den ska ännu. Man kan forma magneterna med bilder eller utan för det som passar just dig.

Apodosrullar med mediciner i påsar för de tider man ska ha dem på. Bra för att inte glömma eller ta dubbel dos.

Dessutom har jag en kontaktperson med vilken jag gör lite olika saker. Boendestöd kan man också ha men jag tycker kontaktperson räcker för mig just nu. Vi gör samma saker ändå.

Ledsagare kan du ha om du behöver stöd att ta dig till och från olika ställen. Det har jag inte nu.

Färdtjänst har jag. Då åker du sjuktaxi till och från de ställen du ska till om du inte kan åka med kollektivtrafik eller cykla och gå dit du ska

Dessutom har jag alltid öronproppar till hands. Sovmask när jag ska sova och vitt brus i lurar som både fungerar för att kapa sinnesintryck och mot min tinnitus.

Har även en spikmatta som fungerar smått lugnande ibland. Samt en taggboll att hålla i. Och får nadakupunktur i öronen som också kan fungera lugnande då kroppen utsöndrar sitt eget morfin och lugnande ämne av den.

Hoppas att något av detta eventuellt kan hjälpa dig i din vardag med.


Gillar

Kommentarer