Nio saker som boostar ditt mående i vår.

Nytt år, nya tag! Dags att fokusera framåt och fortsätta jobba mot sitt bästa liv, men hur når man dit egentligen?

Många har som mål att ta bättre hand om sig själva, vilket är toppen. Tyvärr blir den typen av mål ofta luddiga och prioriteras därför bort. Speciellt när vi samtidigt jobbar på stenhårt för att nå våra drömmar. Något vi lätt glömmer bort är att vi presterar som bäst när vi faktiskt mår bra. Därför har jag skrivit ihop en liten lista på nio saker du kan göra för att boosta ditt mående i vår. Mitt tips är att välja en punkt och satsa på att göra den kontinuerligt under en period. Jag lovar att du kommer märka skillnad!

Lyssna på känslosam pianomusik. Vilken musik som helst som du tycker om egentligen, men för mig är just pianomusik väldigt avkopplande. Det viktiga är att du tar dig tid att sitta ner och lyssna på musik för lyssnandets skull, utan att göra något annat.

Ta en promenad i skogen. Att vi mår bra av motion vet alla vid det här laget, men visste ni att forskning visar att vistelse i naturen är otroligt bra för vårt välmående?

Skärmfri dag. Ta en dag och koppla ner från sociala medier, tv-program och allt annat du gör vid skärmar. Dels får du tid att fokusera på andra saker, dels är det oerhört avkopplande för hjärnan att slippa stressen av notiser och överdosen av intryck.

Stretcha. Stanna upp och känn efter var du är stel och hur kroppen vill röra sig. Låt den visa vägen och tillåt dig själv att bara följa med i rörelserna. Det är oerhört skönt! Vet du inte var du ska börja? Googla upp ett kort stretchprogram!

Få en massage eller varför inte en lång kram av någon du tycker om? Fysisk beröring utsöndrar må bra-hormon som hjälper oss koppla av.

Sjung. Välj en melodi du tycker om och sjung eller nynna, absolut ingen prestation i det hela. Att använda rösten gör att vi hamnar i nuet och hjälper oss komma i kontakt med våra känslor.

Skriv av dig om det som stressar. Att ventilera det vi har inom oss hjälper oss att bearbeta saker och öppnar upp för nya tankesätt, perfekt när vi är stressade.

Måla med vattenfärg. För mig är det något speciellt med just vattenfärg, det är något behagligt med hela processen. Att ta upp färg med penseln och stryka över pappret, för att sedan doppa i vattenglaset och börja om. Vackert blir det också. Kanske har du ett annat kreativt utlopp som väcker liknande känslor? Om det känns ovant föreslår jag gammalt hederligt klotter med en blyertspenna. Släpp prestationsångesten och bara skapa!

Drick något varmt. Att krypa upp i soffan med en kopp te och bara mysa, finns det något behagligare? Unna dig det!


Har ni något att lägga till? Berätta gärna i kommentarerna!

Kram

Anna

Gillar

Kommentarer

LouiseEdling
LouiseEdling,

Kul inlägg<3 Älskar att promenera i naturen!

nouw.com/louiseedling
bergstrandanna
bergstrandanna,

Tack fina du! Samma här, skulle säga att promenad i naturen är min personliga #1 ♥

nouw.com/bergstrandanna
Hilma
Hilma,

Gud vilka härliga tips! Skogspromenader är verkligen balsam för själen 😊 Kram fina du <3

nouw.com/hilma
bergstrandanna
bergstrandanna,

Tack darling ♥ Ja det är verkligen det bästa som finns, borde ta mig tid till det oftare, kanske ett mål för i år? <3 Kram finis

nouw.com/bergstrandanna