Det har gått över ett år sedan jag uppdaterade bloggen sist och på ett år hinner man ju göra en hel del. Jag tänker dela upp mitt senaste år litegrann och börjar där jag sist avslutade.

I det senaste inlägget befann jag mig på Rhodos som reseledare för Solresor och jag blev kvar som reseledare i lite drygt ett år. Efter Rhodos gick flyttlasset (som endast var EN stor resväska) till den häpnadsväckande, vackra Kanarieön Teneriffa. Där spenderade jag vintersäsongen tillsammans med ett fantastiskt team som jag fått uppleva så otroligt mycket spännande med. Vi var från början 6 tjejer inklusive DM (destination manager) och de första två veckorna gick till att studera våra hotell runt omkring på ön, utflykter som vi skulle sälja, restauranger och andra samarbetspartners att rekommendera till våra gäster. Vi bodde på södra delen av ön i Playa de las Americas där vi också hade flest hotell tillsammans med grannorten Los Cristianos. Vi hade även hotell i norr i staden Puerto de la Cruz och mysiga Los Gigantes på västkusten. Även om det var roligt och lärorikt att se våra hotell så slår inget utflykterna vi fick studera. Vi fick åka ubåt, delfin- och valsafari med skeppet Flipper Uno, Jeepsafari på den gröna grannön La Gomera. Vi gjorde också en ötur som vi senare själva skulle guida som kallades Teneriffas Höjdpunkter. Under denna ötur stannade vi i Vilaflor som är en av Spaniens högst belägna byar, sedan för fortsatte vi upp mot Teide, Spaniens högsta punkt (3718 möh) och världens tredje största vulkan. Sedan var det dags för en typisk kanarisk lunch strax ovanför Puerto de la Cruz och på menyn stod pumpa soppa med bröd till förrätt, kyckling/fisk och kanariska potatisar till huvudrätt och en platano till efterrätt. Någon som vet vad en platano är? Det är en kanarisk banan, som inte får kallas för banan då den enligt EU:s standard är för liten för att få kallas för just banan. Istället heter de alltså platano och är lite sötare i smaken, supergoda! Efter lunchstoppet bar det av vidare igenom den första hamnstaden på ön, Garachico, mot Icod de los Vinos där vi stannade för att skåda det äldsta och det största drakblodsträdet, samt för lite vinprovning på en lokal bodega. Därefter var det dags för det sista stoppet på turen och den absoluta höjdpunkten enligt mig nämligen Masca-dalen! Har man varit på Teneriffa utan att besöka Masca, så har man inte sett Teneriffa, so write that down on your bucketlist people! Så vackert! Denna turen Teneriffas höjdpunkter var alltså vår, Solresors, egna utflykt som vi guidade själva varje torsdag, varje vecka.

Vi hade en dag ledigt i veckan, vilket kan verka lite men eftersom vi hade så himla roligt tillsammans kändes inte alltid jobbet som ett jobb, om man säger så. På min lediga dag brukade jag ta mig till någon av stränderna som låg ca 5 minuters promenad hemifrån eller ner till poolen precis nedanför vår lägenhet. Lägenheten jag bodde i låg väldigt bra och centralt, nära matbutiker, barer, restauranger, kontoret, havet mm. Jag bodde tillsammans med en tjej och det funkade jättebra. De första nätterna bodde vi i en lägenhet på första våningen där det utan att överdriva kryllade av kackerlackor, stora som små. Vi fick efter någon dag som tur var byta så vi bodde på tredje våningen med utsikt över poolen.

De första gästerna landade i mitten av oktober (2016) och säsongen rullade igång. Varje söndag tog vi emot nya gäster, höll i transferbussar, vi hade välkomstmöten på olika hotell, hotellträffar, guidade utflykter och en del kontorsarbete med förberedelser inför nästkommande arrival. Arbetet i sig är roligt, om man tycker om att arbeta med människor. Jag trivdes oerhört bra på Teneriffa, tack vare jobbet i sig, mina fantastiska kollegor som idag är riktigt bra vänner till mig, klimatet och allt annat runt omkring! Man lärde dessutom känna många andra guider från exempelvis Ving och Tui och för att inte tala om våra danska kollegor, Bravo Tours. Det finns en del svenska restauranger och barer där man också lärde känna andra svenskar. Jag kommer i ett annat inlägg tipsa om ställen jag rekommenderar att besöka på Teneriffa som städer/byar, bästa restaurangerna och uteställen, finaste badplatserna, och vad man kan göra på ön helt enkelt!

Här åker vi ubåt

Delfinsafari

Jeepsafari på La Gomera

Teide

Team Teneriffa, jag längst ner till vänster

Nedräkningen har börjat, tidigt på tisdag morgon går planet till Teneriffa! Mellanlandar i Aten och Milano, men som tur är behöver jag bara plocka ut o checka in väskan i Milano. Däremot får jag bara checka in 20 kg, vilket kommer bli en kamp. När jag lämnade Sverige vägde väskan 23, och jag har inte direkt gjort mig av med något, utan snarare inhandlat fler saker. Men det ska väl gå på något vis!

Vad har hänt denna veckan då? Inget speciellt jobbmässigt, men en jordbävning har vi haft! Det var natten till onsdag vid 12 tiden som jag precis hade lagt mig och det började skaka. Eftersom jag nästan hade somnat var jag väldigt förvirrad och trodde först någon skakade min säng men insåg snabbt att det inte var fallet. Det började med ett lite mindre skak, även om det inte var litet, och sedan bröt det ut rejält. Som tur var höll det inte på så länge. Googlade efter jordbävningar i Grekland och denna visade sig vara precis utanför Rhodos kust, 5.2 på richterskalan. Låg på helspänn resten av natten kan jag säga!

Imorgon är det lördag vilket betyder flygplatsdag. Det här var dock sista veckan som gäster kommer från Alranda, på grund av att det snart är slut på säsongen. Med vårt flygbolag Primera Air har det gått flyg från både Arlanda och Köpenhamn, men nu kommer det alltså inga fler från Sverige utan bara Köpenhamn där vi på Solresor har 40 stolar, resten är Bravo/Sun tours (våra danska kollegor). Så när vi har skickat hem våra gäster till Arlanda, vilket vi gör vid tiotiden på kvällen, så blir det hem snabbt och fixa till oss och sedan iväg på bröllop! Två på kontoret skall gifta sig, Jolanda som är grek och Dennis som är italienare, så det ska bli hur kul som helst. Vi hinner däremot inte vara med i kyrkan, men på festen efter det!

Som reseledare möter vi våra nya gäster på flygplatsen och ser till att de kommer på rätt transferbuss. Vi brukar ha 3 bussar som kör från flygplatsen och eftersom vi bara är två som jobbar här åker vi med i varsin buss och sedan sänder den 3e. I bussarna presenterar vi oss, destinationen och lite utflykter vi erbjuder. Dagen efter ankomsterna åker vi ut på de olika hotellen och håller informationsträffar/hotellträffar där vi berättar mer utförligt om ön, Rhodos stad, utflykterna mm. Vi befinner oss på dessa hotell några gånger i veckan för att finnas där för våra gäster ifall de har några frågor eller vill boka utflykt eller bil. Under tiden som vi inte är på hotellen är vi på kontoret och det är där som vi ser till att allt rullar och går ihop. Tisdagar brukar vara vår lediga dag, så då åker vi ibland till stranden så att även vi får njuta lite av Rhodos. Men även om vi är lediga behöver vi vara på vår vakt då servicetelefonen kan ringa, vilken tid som helst på dygnet. Den kan våra gäster ringa till om de har frågor eller liknande mellan 09-19, efter det blir det en jourtelefon som de kan ringa om någon blivit sjuk till exempel. Vi har gjort så att vi har ansvar för servictelefonen varannan vecka. Våra gäster kommer på lördagar och åker på lördagar, så det blir en heldag på flygplatsen med både departure och arrivals. Så när deras semestervecka är slut hämtar vi upp dem med bussar som tar dem tillbaka till flygplatsen.

Jobbet känns jättekul, min kollega och jag kommer bra överens och man lär sig något nytt varje dag. Nu har jag också lärt mig mer om staden, området och andra orter här på ön. Men redan nästa tisdag bär det av till Teneriffa vilket känns superspännande! Jag åker dit den 4e oktober och första turistplanet landar inte förän den 16e, så jag kommer ha gott om tid på mig att lära mig destinationen vilket känns bra!

Vilken dag. Dagen började med att vi fick stiga upp en timma tidigare för att vara på plats (trodde vi) tidigt på postkontoret där vi skulle betala en p-böter som vi lyckades samla på oss igår. När vi kom dit hänvisade de oss till polisen, och när vi sen kom dit sa dom att vi skulle åka till ett annat ställe, där vi fick tips om att i stället gå till en annan byggnad vilket visade sig vara ett museum. Därifrån blev vi skickade till ett annat hus nere vid hamnen men ändå hittade vi inte nåt "p-böter ställe". Vi sprang runt som yra hönor under en stekande sol och varmt blev det kan jag lova. Jag gick sedan in på en restaurang för att fråga igen och där var det en trevlig man som följde med ut och visade vägen, så till slut hittande vi och kunde betala. Efter det åkte vi till några olika hotell för hotellträffar. Sedan åt vi lunch på ett av hotellen och nu är vi på kontoret. Imorgon är vår lediga dag så då är planen ikväll troligtvis att gå till nåt trevligt ställe för att ta en drink eller två och sedan imorgon tänkte vi åka till Tsampika beach för lite sol och bad!

Idag har vi haft en studd-dag, där min kollega Johanna och jag åkte på en badbåtsutflykt till Stegna. Detta gjorde vi fö att jag i framtiden ska veta exakt vad det är jag pratar om och säljer, då vi säljer biljetter till denna utflykt. Det var hur härligt som helst, det var flera badstopp där vi fick bada från båten och även från en fin strand.

Annars under dagarna får jag än så länge vara med Johanna och observera och ta in så mycket som möjligt då det snart är dags för mig att hoppa i uniformen!

Inatt ringde klockan vid 04.20 för att åka till Landvetter. Därifrån flög jag till Arlanda och är nu fast här i ca 7,5 timmar innan planet till Rhodos lyfter!

Jag kommer att landa på Rhodos 22.40 om att går som det ska, och på plats kommer jag att mötas av mina kollegor som kommer stå och ta emot alla nyanlända gäster. Därefter åker vi transferbuss och sedan hem till lägenheten. Kommer dela lägenhet med två andra och det ska bli så spännande att se hur man kommer bo!

Jag är 20 år gammal, bott i Trollhättan i hela mitt liv förutom ett år som spenderades i den kinesiska storstaden Chengdu. Tog studenten i år från Folkuniversitetets internationella gymnasium, ett år senare än normalt just på grund av året i Kina. Nu är jag påväg att lämna Sverige för andra gången, denna gången på obestämd tid. Spontant, oväntat och hastigt är tre ord som beskriver min situation rätt bra just nu då detta blev bestämt på så kort varsel. Hur som helst, så ska jag på lördag om en vecka resa ut från Arlanda ner till den grekiska ön Rhodos för att arbeta som reseledare. Där kommer jag att spendera endast några veckor innan jag reser vidare till vinterdestinationen som för min del kommer att bli någon av de omtalade Kanarieöarna. Har sagt upp mina två jobb jag haft här och med bara ett arbetspass kvar börjar jag sakta inse att jag faktiskt ska iväg! Resten av veckan kommer ägnas åt att packa och att säga hejdå till vänner och familj. Fruktansvärt pirrigt, men extremt spännande!