Instagram beatricebohlinInstagram beatricebohlinInstagram beatricebohlinInstagram beatricebohlinInstagram beatricebohlin

Balestjärn

Hello! Är hemma igen från gårdagen tältning och övernattning. Det är alltid lika spännande när man ska till ett nytt ställe!

Jag och Jakob bestämde för länge sedan att vi skulle tälta när han kom hit till Övik. Och som jag har berättat tidigare så är där här med att kolla vädret en grej på sommaren, kollar ju väderappar minst tre gånger om dagen. Jag hade i alla fall spanat in vädret och sett att söndag- måndag skulle vara bäst väder för tältning. Hade även fått tips om den här platsen som heter Balesudden. En väldigt fin udde som man passerar om man vandrar Högakusten leden. Uppe på Balesudden finns det en tjärn som jag hade bestämt att vi skulle tälta vid. Den här tjärnen är känd för sitt kristallklara vatten. Tydligen är det väldigt högt pH-värde i vattnet, vilket då gör att vattnet blir väldigt klart och allt som hamnade i vattnet bevaras väldigt väl, typ stenar och stockar och även växter.

Från där vi parkerade bilen till att vi var framme vid tjärnen tog det en timme att gå. Själva vägen dit var inte så lång, tror vi gick ungefär 2 km. Men det var ganska brant uppför på vissa delar och vi släpade på ved, så det tog lite längre tid dit än hem igen. När vi kom dit var det molnigt och lite blåsigt. Men det sprack upp under eftermiddagen så vi passade på att bada i det klara vattnet. Tyvärr hade vi inga glasögon med oss, men man såg bra under vattnet i alla fall. Det kanske var 18 grader i vattnet så helt okej när man väl kom i. Så fint där ute och den här turen hade man kunnat göra över en dag bara för att åka och bada också. En väldigt fin tjärn och fin led att vandra. Ingen teckning hade vi där ute på udden, men vi sa det när vi gick hem att det är ganska skönt att stänga sig ute från omvärlden några timmar.

På kvällen gick vi upp på berget bredvid oss och kollade på utsikten och satt i kvällssolen. Gick sedan tillbaka för att grilla korv till middag. Vi somnade vid elva ungefär. Det regande lite under natten men då låg vi ändå i tältet så det gjorde inte så mycket. Det är lite mysigt när man hör regnet smattra mot tältet. När vi vaknade var det soligt och fint ute, då blev det kaffe och gröt till frukost. Vi packade ihop allt och gick hemåt igen vid tio tiden. Det var tur för direkt när vi satte oss i bilen började det ösregna och har typ gjort sedan dess.

Är hemma igen nu och håller på att tvätta alla rökiga kläder. Jag ser på film (Husdjurens hemliga liv) och Jakob ligger bredvid och sover. Man blir trött av att vara ute så mycket, men det är det värt och verkligen när man hamnar på så här magiska platser. Här kommer massa bilder från Balestjärn där vi tältade.

x, B

Utsikten från tältplatsen. Fint att vakna upp till tjärnen mitt framför.

Färskt vatten från en bäck är det bästa som finns. Här fanns det ju en smart liten ränna också.

Ser ni hur klart vattnet är? Alldeles spegelblankt.

Grillade korv till middag.

Så klart vatten att man ser benen. Ser nästan ut som att man inte står i vattnet.

Ja... helst vill ju jag att det ska vara minst 20 grader i vattnet...

Kokkaffe på gasköket.

Lapar kvällssol uppe på berget.

Frikost på G!

Någon tycket att det var roligt att ta ett morgondopp, men jag ville ha kaffe!

Förstår ni nu varför jag ville flytta till Örnsköldsvik? Magiskt va.