Kompensering

Hör du till dom, som kompenserar dålig kost med träning eller tvärtom, då du tränat ett bra pass, så kan du ju unna dej något gott att äta? Jag själv hör delvis till den gruppen, även om jag har insett nu på sistone( desto mera jag bekantat mej med detta, läst och lyssnat på poddar) att det är inte ett hälsosamt sätt. Det fungerar inte så långsiktigt. Det är sjukt att tänka så. Träningen skall aldrig vara ett straff, träningen skall ge och inte ta din energi.

En vecka består av sju dagar, och om du äter 5-6 måltider/dag, så blir det 35-42 måltider. Det är omänskligt att sträva till att alla ska vara perfekta, med alla näringsämnen du behöver. Ca. 5 måltider kan du välja utanför dina ramar, ifall du vill. Ge dej själv lov att göra det, istället för att förbjuda någonting. Då kan du inte tänka på något annat, än det som du förbjudit dej och föräter dej på det, när du äntligen ger dej lov. Hjärnan är inte dum:)

Utvärdera hellre t.ex 1 gång i veckan( fast söndag) din vecka. Hur har den sett ut, vad har du lyckats med? . Försök alltid hitta positiva saker, det känns bättre så. Visst kan du också fundera vad du kunde ha gjort bättre. Använd också din söndag, eller någon dag som passar dej, att du ger dej själv en timme för att planera din kommande vecka. Träning, kost, avslappning, återhämtning, sömn, butiksköp, förberedelse av mat inför veckan och matlagningsdagar. Om du har detta inskrivet i din kalender, så är det mycket lättare att följa och då blir det svårare att slarva. Vissa saker behöver man inte utvärdera alla veckor, vissa saker räcker ifall man kollar dem 1 gång / månad.

Försök också att vara tacksam. Skriv helst alla kvällar en tacksamhetsdagbok, där du skriver ner 3-5 saker du är tacksam över. Det behöver inte vara stora saker och kommer du inte på så många, så skriv ner 1( t.ex att du kom upp från sängen på morgon). Om det är svårt att få till det alla kvällar, så börja med 1-2 gånger i veckan och du kan även göra det morgon direkt du vaknar, ifall du tycker att det är lättare. Huvudsaken att det blir gjort.

Hjärnan hör vad din mun säger, så var snäll mot din hjärna:)

Vill du ta itu med dina hjärnspöken och fundera ut en passlig plan för just dej, så tvivla inte på att kontakta mej via mail: [email protected] Ha en bra vecka och hoppas det skulle bli lite varmare:)

Gillar

Kommentarer