Ferritinvärde

Har haft en del problem med hälsan på sistone, kan inte riktigt sätta tummen på någon viss sak som är tokig, men jag har ont i benen hela tiden, speciellt i vänstra. Det känns som att det brinner i det hela tiden och en "påse" vätska vid vristen typ hela tiden( utom direkt på morgonen). Min vikt vill heller inte gå ner och jag känner mej allmänt trött och tung. Har försökt med att träna ben, inte träna ben, tar magnesium, promenerar, ligger med benen uppåt, andas via näsan, stressar inte, sover, äter regelbundet, undviker socker och alkohol mm. Läste någonstans om att det kunde tyda på att sköldkörteln inte fungerar som den skall, så jag beställde tid till läkaren, för att bena ut lite vad som kan vara orsaken till mina problem. Jag har gått nu med mina ben i ett par års tid hos läkare och har blivit opererad för åderbrock tre gånger i vänster ben, utan förbättring dock och nu efter sista operationen har jag ingen känsel i vänstra låret, känns som det är bedövat....

Nåjaa, det togs en hel del blodprov och det kom fram att mitt Ferritinvärde var lite lågt, hemoglobinet låg inom det normala, om än lite mot den lägre sidan, så jag blev rekommenderad järntillskott. Det tar tid, innan järnbristen blir bättre och därför pågår medicineringen i ett halvår till att börja med.

Ferritin är ett protein i kroppen, som binder till sej järn. Mängden ferritin i blodet visar hur mycket järn som lagras i kroppen. Ferritin kallas också för järndepå. Ferritin finns främst i levern, mjälten, skelettet och i benmärgen. Endast en lite del ferritin finns i blodet.

Symptom vid höga värden: bl.a ledbesvär, ovanlig trötthet, leverproblem

Symptom vid låga värden: bl.a trötthet, blekhet, andfåddhet vid ansträngning, huvudvärk

Kvinnor lider oftare av järnbrist än män. En vanlig orsak är riklig mens och kort menscykel. Också sjukdomar i mage och tarm kan ge problem med järnnivåer.

Bästa källorna till järn är lever, alger, torkade linser, blod, chiafrön, linfrön, mörk choklad, torkad basilika och oregano.

Järn upptas bäst från kött och sämst från grönsaker. C-vitamin främjar järnupptaget, emedan kalcium fördröjer upptagandet. Tannin som finns i kaffe och te fördröjer också upptagningen av järn.

Hoppas att detta hjälper någon annan att söka hjälp, vid diffusa och flummiga symptom:). Hoppas medicineringen hjälper, kosten är också viktig och sömnen förståss! Ha en skön vecka alla

Gillar

Kommentarer