Middagsforslag for uke 36

Da var det blitt September da, det gikk fort!

Høsten er liksom her....

Men uansett da, middag er kjekt å planlegge, jeg syns det er "gull" når jeg vet akkurat hva jeg skal ha til middag, spesielt ukedagene, mye lettere å handle også da, når man vet middags menyen.

Denne uken er det to fiskedager, har puttet inn et vegetar måltid, kun fordi jeg elsker brokkoli ;)

Deilig oksegryte på Søndag, med litt sunn dessert; Fylte, grove pannekaker.


"Livet er for kort til å spise kjedelig mat"

Mandag: Panert Rødspette med erter, og kokte poteter.

Tirsdag: Pølser og rotgrønnsaker i ovn.

Onsdag: Torsk i ovn med ristet søtpotet

Torsdag: Kremet pasta med Brokkoli.

Fredag: Terriaki kylling med ris/nudler.

Lørdag: Bakt potet med sopp, og bacon

Søndag: Oksegryte

Dessert: Grove pannekaker med eple, og kanelfyll.

(Alle oppskrifter er ca, og til 3-4 personer.)

Mandag: Panert Rødspette med erter, og kokte poteter.

Du trenger: 1 pose Panert rødspette fra frysedisken, 1 pose erter fryst, 4-6 poteter, og remulade.

Sett poteter på kok. Sett på stekeovnen, finn frem et stekebrett, legg på bakepapir, og fordel fisken utover. Inn i ovnen. Kok opp vann til ertene, jeg foretrekker de fryste, da jeg syns de er best på smak. Om du vil lage remulade selv, gjør slik: 1 dl majones, 2 ss lettrømme, 2 ss finkuttet sylteagurk, 1 ss agurklake, salt, pepper, bland! Så enkelt, og veldig godt!

Tirsdag: Pølser og rotgrønnsaker i ovn.

Du trenger: Pølser, gjerne noen med litt smak, grønnsaker fks: løk, gulrot, potet, sellerirot, søtpotet, eller du kan kjøpe en ferdig pose i frysedisken, de er også gode.

Finn frem en ildfast form, eller bruk langpanna, hell olje i bunnen, fordel grønnsakene i, salte, pepere, litt paprika, inn i ovnen på 180g i ca 20 min, legg så i pølsene ( de trenger ikke så lang tid) Rør samtidig rundt i grønnsakene, inn i ovnen igjen i ca 10 min. Server med remulade, og kanskje litt brød/knekkebrød.

Onsdag: Torsk i ovn med ristet søtpotet, salat.

Du trenger: Torskefilet, enten fersk, eller fryst, masse varianter å velge i her. Jeg bruker fryst filet, ca 180 g pr pers. en stor søtpotet, 3 store vanlige poteter. Grønn salat.

Vask, og del potetene, og legg de utover i en ovnspanne, hell over god olje, salt, og pepper. Inn i ovnen, på 170g i ca 20 min. Torsken: Lag en melblanding av 1 dl mel, salt, pepper, og karry. Smelt smør i en panne, vend fisken i blandingen, og stek fort på begge sider, bare for bittelitt stekeskorpe!!! Legg fisken inn i ovnen oppå potetene. Server med en grønn frisk salat.

Torsdag: Kremet pasta med Brokkoli.

Du trenger: pasta skruer/rør/det du har da, et 1/2 brokkoli hode, 2-3 dl fløte, 2 ss parmesan, salt, /pepper.

Kok opp vann til brokkoli, og pasta, husk olje, og salt i pasta vannet, og salt i brokkoli vannet! Del brokkoli i små buketter, ta gjerne med stilken også, kok opp brokkolien la koke 2-3 min. Pasta på kok. Sil av pastaen, bland sammen revet parmesan, og fløte, og hell over pastaen i gryten, og la koke inn noen minutter, ha i brokkoli, salte, og peppre.

Fredag: Terriaki kylling med ris/nudler.

Du trenger: 4 kyllingfileter, resten av brokkolien fra i går (1/2 brokkoli) 2 poser med terriaki wok saus.

Del kyllingen i passe biter, del brokkolien i små buketter, fin kutt 1/4 løk. Varm smør/olje i en panne, sett på ris eventuelt nå, (varm opp vann til nudler) Varm olje/smør i en stekepanne, stekkyllingen og krydre med salt, og pepper, hell så over 2 poser med terriaki sausen, fres sammen, og ha i den kokte brokkolien. Server med nudler, eller ris,

Lørdag: Bakt potet med sopp, og bacon.

Du trenger: en stor bakepotet til hver, en stor pakke bacon, sopp: champignon, eller annen sopp. Rømme, kryddersmør/vanlig smør. Grønn salat.

Potet: Jeg "koker" potetene først i micro, for å forkorte bake tiden. På 4 store poteter bruker jeg full speed, og ca 10 min i microen. Skjær et stort kryss, eller ett lang kutt i hver potet. Legger de i en stor form, har litt vann i bunnen, og dekker formen med plast. Legger de så i forvarmet ovn (180g)på stekebrett, steker de i ca 15 min. Kjenn på de, når du trykker på de , skal de gi etter. Fres bacon i små biter i varm panne, sammen med soppen. Lag en grønn salat. Ta potetene ut av ovnen, klem på de så krysset åpner seg. Legg i smør/kryddersmør, legg så i bacon, og sopp, så en dæsj med rømme på toppen, persille, server med salaten.

Søndag: Oksegryte

Du trenger: kokekjøtt som bibringe, lårtunge, mørbrad etc. ca en kilo. poteter, gulrot, gul løk, salt, pepper, timian, etc. Brun maizenna.

Del opp kjøttet, fres det lett i en stekepanne, salte, og pepre. Legg i ca 1 liter vann, og kok opp. Skum av. La koke på svak varme ca 1-2 timer, til kjøttet er mørt. Kutt opp grønnsaker, og kok i kraften sammen med kjøttet de siste 30-40 min. Ta opp grønnsaker, og kjøtt. Spe med brun maizenna jevning, til passe tykk saus, kok 3-4 min. Smak til med krydder. Ha så i kjøttet, og grønnsakene, varmes opp. Server med god brød, og smør.

Dessert: Grove pannekaker med eple, og kanelfyll.

Du trenger: sammalt hvete, et egg, melk, 2 epler, kanel, sukker.

Visp sammen pannekake røra, la svelle. Skal ikke være for tykk. Del eplene i mindre biter, fres i en liten gryte, sammen ,ed 1-2 ss smør, 1 ts kanel, ev 1 ss sukker. Hold varmt. Stek pannekakene, skal være litt tykke, og hold de varme. Legg eplefull midt på pannekakene og rull sammen.


Bente Anita

  • 933 visninger

Liker

Kommentarer