Mai meny uke 19

Livet er for kort til å spise kjedelig mat!

Lett og god meny denne uken, noen grillmiddager, som like greit kan lages i ovn, som på grill (i tilfelle uberegnelig vær...!)


Mandag: Dobble "ostmacker" med pommes frites.

Tirsdag: Gresk brokkoli salat med pasta, brød.

Onsdag: Fiskekaker og nudler med spinat og vårløk.

Torsdag: grillede pølser i brød.

Fredag: Taco fisk av sei.

Lørdag: Grillribbe med ovnsstekte grønnsaker

Søndag: Kjøttpai med salat.

Dessert: Vannmelon med honning, og valnøtter.

Mandag: Dobble "ostmacker" med pommes frites.

En pose pommesfrites, godt brød, beregn minst to skiver pr. person, sennep, ost, skinke/salamirød løk.

Ha pommes fritesen i Airfryer, eller pomfrites gryte, eller på stekeplate i ovn. Legg brødskivene utover, smør halvparten med smør, og resten med et tynt lag sennep (eller ketchup, om det foretrekkes.) Legg ost på alle skivene, så skinke, eller salami, et par rå rødløkringer er godt på. Legg sammen smørbrødene, og legg de stekeplate og inn i ovnen, eller stek de i stekepanne med smør/olje, jeg syns de blir best i stekepanne. Server med varm pommesfrites.

Tirsdag: Gresk brokkoli salat med pasta, brød.

4 pers.; 1 brokkolihode, pasta ca 4 dl ferdig kokt, 1/2 rødløk, 1 glass fetaost, sherry tomater, noen oliven, jeg liker best de sorte. Du kan også ha i skinke, biffkjøtt, bacon, reker, eller kylling om du trenger litt kjøtt i salaten.

Del Brokkolien i små buketter, forvell raskt i lettsaltet vann, 3-4 min. Kok pasta. Del opp tomatene, skjær oliven i tynne skiver, fin kutt løken. Bland alt sammen, ta med oljen i glasset med feta ost også. Server med brød.

Onsdag: Fiskekaker og nudler med spinat og vårløk.

Fiskekaker, nudler, en pose fersk spinat, 2-3 vårløk, salt, pepper.

Sett på vann til nudlene, og ha de i vannet. Varm stekepannen, med smør i, og stek fiskekakene. Finsnitt vårløk, varm smør/olje i en gryte, og ha i løken, og spinaten, dette blandes sammen med de ferdig kokte nudlene. Krydre, og server.

Torsdag: grillede pølser i brød.

Grill pølser, og pølsebrød, kjøp litt godt tilbehør, fks. syltet rødløk, sauser, rekesalat, raspet gulrot & vårløk, syltagurkmix, sennep, ketchup etc.

Fredag: Taco fisk av sei.

Seifilet, gjerne fryst, tacolefser, en pose taco krydder, rømme, salsa, vårløk, grønnsaker, revet ost.

Del seien opp i serveringsbiter, stek i panne, legg fisken over i en ildfast form, bland tacopulveret ut i 2 dl vann, og hell over fisken. Kutt vårløk fint opp, dryss over fisken, og ha raspet ost over, sett i ovnen i 10 min på 220 g. Lag Taco tilbehør på vanlig måte, og server til fisken med Taco lefser.

Lørdag: Grillribbe med ovnsstekte grønnsaker.

Grillribbe, tomater, gulrot, søtpotet, sellerirot, poteter. Terriaki saus, eller søt chilisaus.

Kutt grønnsakene, og legg på grillen, lurt å legge de på folie, og pakk de inn i folien når de er ferdige, da holder de seg varme, og gode./ eller stek de i ovn, ha på en del olje, salt, og pepper. Krydre grillribben med salt, pepper, paprika, og stek. Server med grønnsakene, og Teriaki, eller chilisaus.

Søndag: Kjøttpai med salat.

Lag paideig, eller kjøp den ferdige fra Maizena, den bruker jeg. Løk, biffkjøtt, osterester, (gjerne muggost, blir knall godt!) gulrot i tynne skiver, 8 egg, matfløte, eller vann, salt, og pepper, revet ost til toppingen.

Kjevle ut paideigen, og legg i paiform, eller en liten stekeform, prikk den med en gaffel, og stek på 200 grader i ca 12-15 min. Ta ut av ovnen. Stek biffkjøtt, eller bruk annet kjøtt, må være stekt, eller kokt. Ha i paiskallet, legg i finkuttet løk, og gulrot, også osterester om du har, smøreost fks. Brie, eller lignende er også godt. pisk sammen egg, og veske, salte, og pepre, og hell over paien, dryss på revet ost, og inn i ovnen på 180g i ca 25-30 min, eller til eggestanden er ferdig stekt, bare trykk på den med en finger og kjenn at den er fast. Server med en grønn salat.

Dessert: Vannmelon med honning, og valnøtter.

Vannmelon skjæres i skiver, valnøtter ristes litt i en tørr stekepanne, dryss over melonen, og hell på honning i en tynn stråle. Såååå Godt!


Bente Anita

  • 711 visninger

Liker

Kommentarer

Linn
,

Hvor er proteinene?

BareBentes
BareBentes,
Om du kan litt om proteiner, så finner du proteiner i brød, i ost, i fisk, i kjøtt, i poteter, og masse i Brokkoli bla......så joda, det er godt med proteiner i denne ukens meny også 😉
nouw.com/barebentes
theresebraathen
theresebraathen,

Så kjempe fin meny du har satt sammen! 😁 Mye god mat her 🥰

nouw.com/theresebraathen
Toril,

Nam, nam 😜 Som vanlig mye godt du har på menyen. Kjempekoselig og inspirerende å se 😊

Ønsker deg en kjempefin lørdag ❤😊

Purr, purr, og klem fra Toril og kattenet

dixierose.blogg.no