5:2 Chiapudding

Ett perfekt mål till dig som tänker på vad du äter, chiafrön är väldigt hälsosamma och rika på Omega-3.

Omega-3 motverkar bland annat PMS och depressioner samt hämmar inflammationer.

De innehåller även mycket protein, fröna har en proteinhalt på 21 procent och innehåller 18 av de 20 aminosyrorna. Det är lika mycket protein som i nötkött, vilket gör chiafrön till en mycket bra källa till vegetabiliskt protein, som hjälper dig att bygga muskler.

Chiafrön innehåller bland annat magnesium (som är bra för skelettet), zink (som är bra för huden och håret) och kalium (som är bra för njurarna).

De energirika fröna ger extra kraft och ork vid tuffa fysiska ansträngningar.

Chiafröet innehåller mängder av antioxidanter samt järn som håller dig pigg.

Receptet:

1 msk chiafrön

1 dl mandeldryck

Valfritt: 1 krm vaniljpulver eller Nicks kalorifria alternativ till socker (går bra utan sötning också)

Toppa med t.ex blåbär och kokosflingor

Gör såhär:

Blanda chiafrön med mandeldryck och vaniljpulver, häll upp i ett glas och låt stå i kylskåpet i några timmar, gärna över natten. Toppa sedan med bär och kokosflingor.

Tips! Du kan dubbla mängden på ciapuddingen om du vill ha en mer stadig portion! 👌

#chiapudding #vegan #blåbär #alpro #frukost #mellanmål #5:2recept




Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229