Såhär botar du ångest och oro + gratis verktyg!

Såg ett klipp idag på youtube om hur pandemin påverkar människors mentala hälsa.
Då är det inte bara att vi känner oss stressade och kan uppleva oss "boxed in" om vi lever i karantän
utan att så många som 1 av 3 i USA är har ångest och känner sig deprimerade.
De som är drabbade numera är kvinnor, barn och ungdomar.

Det är inte bara den stress man känner på arbete eller i skola utan det är den stress som
man aldrig kan koppla av ifrån som många nu börjar att känna av.
Man oroar sig över ekonomin, sin familj och släkt.
Vad som ska hända i framtiden och man lever inte i nuet utan vill fly ifrån det.
Många har börjat att dricka eller ta droger för att skapa distans till situationen.
De känner av den i sin vardag 24/7 och den breder ut sig över hela världen.
Ångesten och den mentala stressen är numera på individ nivå.


Varför jag väljer att skriva om detta är att jag som meditations utövare och skogsvandrare dvs jag praktiserar mindfulness
i min vardag upplever att detta gratis verktyg får mig att grunda mig själv och kan hjälpa mig att stanna upp när hjärnan
börjar skena i väg in i ångestens ekorrhjul.
Andetaget hjälper också till att låta ångesten lämna mig en stund och jag kan få distans till min situation.

Man behöver ibland kunna låta hjärnan få motion också inte bara kroppen och ja det håller jag med om.
Men få den att slappna av är kärnan till att den mentala hälsan stärks.

Några av meditationens alla fördelar:
* Vi observerar våra tankar (Vi slutar alltså inte att tänka utan bara noterar hur vi tänker)
* Minskar stress och oro
* Skapar fokus

Visst kan bara ordet meditation låta som att du måste sitta
med benen i kors och sjunga mantran. Detta är inte nödvändigt alls och inte svårt att utöva meditation.
En del hävdar att man ska sitta i timmar men det har vi oftast inte tid till eller ro att praktisera.

Vi i dagens samhälle är ockupperade med så många olika stimuli så vi kan uppleva att meditation är att helt enkelt
låta dyrbar tid passera oss vilket vi upplever i sig är oerhört stressande.
För vår vardag är ju ändå uppbyggd på det viset att vi ska hinna med så mycket på så kort tid som möjligt.
Visst har du som jag upplevt det är svårt att lägga ifrån sig mobilen på kvällen då vi gör allt ifrån den tom när vi kollar på en film.
Vi är inte i filmens handling utan ett öga på mobilen vilket gör att hjärnan är i multitasking mode för jämnan.
Det leder till utbrändhet och sömnlöshet. Vilket kan leda till kroppsliga sjukdomar som migrän, magsår, förstoppning, hjärtsjukdomar och diabetes.

Mediation 10 min på morgonen och en stund med reflektion i tystnad med kaffekoppen i handen utan att titta på mobilen.
Det är min morgonrutin för att "workout" the brain. Jag kollar senare på förmiddagen de sociala medier jag använder
mig av för att inspirerar andra men inte före. Jag vill behålla min grundade energi och känsla hela morgonen och detta
får mig att stanna kvar i ett inspirations mode när jag vill skriva och skapa.

Skogsbad
Kallas även Forestbathing eller Shinrin Yoku i Japan.
Några fördelar med att utöva detta:
* Reducerar stress och sänker kortisol nivåerna i kroppen (kroppens stresshormon)
* Lindrar ångest
* Stärker vårt immunförsvar
* Vårt parasympatiska nervsystem kopplas på igen så vi blir lugnare
* 15 minuter i skogen sänker blodtrycket

Några praktiska tips till dig som vill börja med mindfulness är att du kan nästa gång du är
ute och går i skogen ta med dig ett sittunderlag och en termos med vatten och te.
När du besöker en skog där du känner dig trygg så sätt mobilen på plane mode och gå runt.
Stanna till vid en plats du tycker om och sätt dig ned. Drick ditt te och bara ar ett med naturen.
Gör detta i 20 minuter gärna längre om du känner att du har tid och du trivs i miljön du befinner dig i.

Ett annat är att du med mobilen på ljudlös tar dig till en skog och bara går runt väldigt långsamt och med dina
sinnen tar i skogens lugnande energi. Andas in några djupa andetag och reflektera över hur länge skogen har funnits
där och känn barken när du lägger handen på ett träd. Det sägs att en dag i naturen kan reducera stress upp till fem dagar!
Det är effekten av att skogsbada. Att låta kroppen få en stunds avkoppling ifrån den digitala världen.

Så vi behöver inte ge upp någon vana i vår vardag utan bara prioritera tiden så vi kan lägga till en god vana som meditation.

Jag är certifierad meditationslärare och vill du veta mer om mig och mitt arbete att få andra att må bättre så följ mig gärna på instagram eller på youtube där du kan lära dig mer. @BalanceByCamiliee
Youtube: balancebycamiliee

Eller om du vill kanske gå en meditationskurs med mig och upptäcka alla fina fördelar med meditation så skriv PM till mig på instagram.

Tack för att du läste och ha en underbar dag!

Love and light

Camilla


#meditation #depression #anxiety #ångest #skogsbad #shinrinyoku

Vill du lära dig meditera eller är intresserad av att komma igång med skogsbad så skicka PM till mig @BalanceByCamiliee på instagram 💛

Gillar

Kommentarer