Hej på er alla läsare!
Nu tänkte jag berätta lite om vad vi har gjort hittills i Indonesien.

Jo, det började med att vi kom till flygplatsen i Denpasar. Sedan bestämde vi oss för att åka direkt till paradisöarna vid Lombok som heter Gili, vi åkte till Gili air. Eftersom att vi fortfarande är lite oruttiga på detta och inte alltid gör det rätta valet... så tog vi en taxi från flygplatsen och bad honom att lämna oss vid hamnen, men han lämnar oss istället vid en turistinformation där vi fick köpa våra biljetter. Känner mig fortfarande osäker om vi gjorde rätt val då biljetterna kändes allt för dyra för vår budget. Iallafall så ingick det att vi blev skjutsade till båten så det var ju bra!
Kanske tog 1,30 timme från Denpasar till hamnen. Vid hamnen fick vi vänta på båten i nån timme och varmt var det! När vi kom in i båten sen var det såklart iskallt. Tur att vi hade med oss tjocktröjor hehe.

Så efter två timmars båtresa var vi då äntligen framme på Gili Air. Vi hade inte bokat något hotell än så vi gick runt och jämförde hotellen och priserna så vi kunde hitta ett bra hotell för oss. Det blev ett hotell med bungalows och pool som låg vid stranden. Jättefint!
Sjukt att så fina hotell kan vara så billiga här. På Gili Air chillade vi i 4 nätter. En äkta paradis ö utan bilar, mopeder eller något sånt!
Det vanligaste transportmedlet där var cykel samt häst och vagn så vi hyrde en cykel de dagarna som vi åkte runt med. Väldigt lugn ö med fina stränder. Vi åt massa gott, Joakim kan starkt rekommendera deras chokladcrepes;-) Vi snorklade en dag, vi fick se sköldpaddor och lite olika fisksorter det var kul!
Efter 4 dagar med sol och bad var vi redo att ge oss av till canggu, så vi tog båten tillbaka till Bali.

Resan till Canggu från hamnen tog väl ca 3 timmar, vilket vi inte hade räknat med(!!) så vi var en aaaaaning hungriga när vi kom fram. Hotellet på Canggu hade vi bokat innan. Det var ett jättebilligt hotell lite utanför city. Det var jättemysigt speciellt när jag fick reda på att de hade tre kattungar som var supersöta😍 Han som ägde hotellet var jätterolig och kunde ingen engelska alls, de enda han sa när vi pratade med honom var ”aaaaah” ”aaaaah” så log han o skrattade. Så det var kört att fråga honom om tips. Första dagen i Canggu åt vi bara då vi kom dit så sent. (Joakim fick då smaka på den godaste fried noodle han någonsin ätit) Sen gick vi och lade oss.

Andra dagen gick vi runt och kollade stranden, staden osv. Jag gillade verkligen Canggu, det var en riktig surfstad märkte man! Nästan alla här transporterade sig via moppar, alla turister också. Men vi fick se några få som gick som vi. Vi provade även en känd restaurang som heter shady shack, vilket var väldigt gott! Mycket veganskt och vegetariskt i denna stad vilket jag också gillade!

Tredje dagen så bestämde vi oss för att också prova på att surfa som alla andra här. Så vi köpte en lektion och fick veta alla grunder te.x hur man ska stå på brädan, de olika positionerna innan man stället sig upp och vad man ska göra när en våg kommer. Sedan var det dags att ta sig ut i vattnet. Jag kan säga att vågorna var ooootroligt stora och starka vilket var lite läskigt men mest roligt! Joakim skulle prova att surfa första försöket så då höll läraren i hans bräda så skulle han släppa den när Joakim skulle börja paddla i vågen för att sedan ställa sig upp. Vågen Joakim fick var jättestor och drog även in mig i samma våg så vi krockade. Det var obehagligt för man visste liksom inte vad som var upp och ner i vattnet. Efter några försök så var vi vad man kan säga surfproffs! Surfläraren sa att vi var duktiga för att vara vår första gång. Så säger han nog bara till oss, säkert inget han säger till alla;-) Efter det var vi trötta och gick till hotellet för att vila en liten stund. Det regnade mycket i Canggu då det är regnperiod just nu, det var aldrig sol någon av dagarna vi var där vilket är lite synd ändå. På kvällen åt vi god mat sen gick vi och lade oss.

Så då vart det den 22 januari då! Alltså igår, då vi tog oss till Ubud där vi är nu. Vi kom till ubud med transfer från hotellet, kanske tog 1 timme eller så. Hotellet ligger mitt i centrala Ubud och är jättefint! Det kändes som att man gick in i ett litet tempel när man skulle gå in till hotellet. Det är ett bostadsområde och hotellet vi bor på är ett litet med bara tre rum. Vi har fått en stor balkong också! Utanför porten så är det en jättestor marknad som vi gick och kikade på igår innan vi gick och åt. Här är det också populärt med vegansk och glutenfri mat. När vi hade ätit gick vi runt lite i staden som förövrigt är otroligt fin! Man känner verkligen att man är i en djungel även fast det är en stor stad. Husen är gamla och jättefina med mysiga kvarter. På vår lilla runda bestämde vi oss för att gå förbi Monkey Forrest. Påväg dit hittade vi en stor mataffär som vi gick in i då Joakim har letat efter naturell yoghurt och jag efter goda chips haha. Därinne blev de inte bara det vi hade tänkt oss från början utan även lite mer. Så var vi klara och fortsatte att gå mot Monkey Forrest. Vi bestämde oss för att inte gå in då vi skulle dit imorgon (idag).
Så vi gick bara på sidan av det men även där satt det några apor och kollade på oss. En större apa började springa mot mig för att den ville ha matkassen och jag började ju såklart backa då det var obehagligt. Som tur är var det ett par bakom oss som var vana med detta så killen hade en pinne han petade undan apan med. Apan morrade tillbaka till killen, vilket jag tyckte var lite obehagligt! Så idag när vi ska dit vet vi att vi inte ska ha med oss väskor eller något löst hängande haha! Sen gick vi runt lite mer i staden tills vi blev trötta så vi bestämde oss för att gå hem och sova.

Så nu är det morgon här, eller klockan är 11 och vi sitter på balkongen och äter frulle. Omelett med bröd och frukt. Idag ska vi först till Monkey Forrest. Sedan är det lite oklart vad vi hittar på!
Medföljer somvanligt lite bilder, bilderna kommer i ordning. Hoppas ni får en trevlig dag!:)

Okej då var det dags igen, blogginlägg nr 3! Mycket har hänt och vi har hunnit besöka tre länder sedan sist. Men tillbaks till där vi lämnade sist i Udawalewe, Sri Lanka.

Innan vi lämnade Sri Lanka hade vi ett måste till. Vi ville se Sri Lanka från dess topp, Sri Pada. Ett Sri Lanka som brinner i gyllene färger i soluppgången, ett perfekt avslut för vår resa i Sri Lanka. Resan dit var inte lätt den var lång och snirklig men tillslut en klar kväll stod vi nedanför Sri Pada och försökte lista ut om det vi såg var stjärnor på himlen eller hus på toppen av berget. Upp till toppen var det 5500st trappsteg men man skulle ju ner också så 11 000st trappsteg totalt, av nån anledning var nervägen mycket jobbigare. Jag tror Henrietta fortfarande har kvar lite träningsvärk i vaderna. Men som sagt var Sri Pada ett perfekt avslut på resan i Sri Lanka och vi flög till Kuala Lumpur, Malaysia. Här finns det inte så mycket att berätta av förklarliga skäl än att hotellet vi bodde på var jättefint med egen tvättmaskin och kök! Jag blev magsjuk första dagen...

Direkt när jag blev bättre flög vi till Singapore och var en heldag i Universal Studios. Malaysia lämnade vi direkt efter att jag hade blivit bättre igen eftersom vädret där skulle bestå av regn och åska i flera veckor framöver. Nu är vi i Ubud, Indonesien och har det superbra! Vi har rest runt lite i Indonesien också, det ska skrivas om det lite senare men tyckte det var dags att uppdatera här nu. Kommer lite bilder också från Singapore.

Förra blogginlägget lades ut för fyra dagar sedan... Det är helt sjukt! Det känns som vi har varit här i nästan två veckor! Men det är bara bra tror jag, eftersom det betyder att vi har upplevt många saker på dessa fyra dagar, vilket vi har!

Senast vi skrev på bloggen var vi kvar i Colombo och var relativt omtumlade,
så vi tog oss snabbt ifrån Colombo och satte oss på ett tåg söderut. Vi planerade att gå av vid Unawatuna, en av Sri Lankas bästa "sol o bad" städer men så blev inte riktigt fallet. Tåg är väldigt mysigt och charmigt färdmedel samt ett väldigt bra sätt att få en överblick på naturen i landet men det är banne mig inte lätt att veta vart man är eller när man ska gå av. Vi missade såklart att gå av vid Unawatuna men det löste sig snabbt med lite Rupies och en tuc tuc (taxi motorcykel), men det uppstod en del stressfulla sekvenser innan vi hitta rätt igen.

I Unawatuna blev det mycket sol o bad och gott att äta. Men utöver det besökte vi ett sköldpaddscentrum och fick se sköldpaddor i alla storlekar, stora som små. De små bebis sköldpaddorna skulle snart släppas ut i havet igen, de skulle bara bli starka nog. Resterande sköldpaddor var sköldpaddor som inte klarade sig på egen hand i havet pågrund av skador som framförallt åstadkommit vid fiskenät eller tjuvfiske.

Efter några dagar med avkoppling i Unawatuna kände vi att det var dags att röra sig vidare. Vi tog tåg, tuc tuc, buss och sedan buss igen sedan var vi framme vid vårt hotell nära Udawalewe nationalpark. Dagen efter gick vi upp kl 5 på morgonen för att möta upp våran guide och hans Jeep som skulle ta oss in i nationalparken och visa oss alla djur. Det var jättefint och häftigt och vi såg massa olika djur: Wild cat, Elfefanter, Krokodiler, påfåglar, bufflar och papegojor. Nu ligger vi i sängen i vår bungalow och ska snart sova och hör hur leguanerna på taket gör detsamma.

Ja som rubriken lyder är vi äntligen på plats och har spenderat både en natt och en halv dag här.
Flygresan gick bra även fast det tog 24 timmar istället för 15... Det är väl bara något man får räkna med helt enkelt.

Delhis flygplats verkade inte ha någon koll alls på vilken gate flygplanen skulle gå på så det var rätt så rörigt där. Man blev flyttad hit och dit, och så fort vi frågade någon vart vi skulle gå sa de bara ”Wait and see” så det var lite dåligt kanske. När vi landade här i Colombo flöt allt på bra. En siffra i mitt passnummer kom inte med på mitt visum så jag var lite orolig för det, men de löste sig fort på plats vid flygplatsen. Ryggsäckarna kom också direkt vilket vi vart otroligt lättade över. Eftersom resan var så rörig tänkte vi att väskorna kanske inte skulle följa med. Vår transfer väntade på oss utanför så fick vi skjuts till hotellet vilket tog kanske 40 minuter!

Nu sitter vi på hotellrummet efter att ha tagit en sväng på stan här vilket inte var som vi förväntade oss haha.
Trafiken här var katastrof, det fanns knappt några gående förutom vi och inte fanns det mycket övergångsställen heller.. Det gick att ta sig fram men det var lite krångligt. Det fanns fina gränder här och där men vi tror att vi rörde oss i lite fel kvarter som inte visade den bästa sidan av Colombo.

Hotellet är jättemysigt!
Rummet och badrummet var jättestort och fint. Imorgon så beger vi oss till Unawatuna med ett tåg som går härifrån vid 6:30. Det ska bli kul att se de olika stränderna där nere!