Gokväll!

Igår tog jag, Felix, Becca och Jon tåget till Bondi Beach. Vi åkte tidigt på morgonen för att kunna få en heldag på stranden. När vi steg ut bussen och såg stranden tyckte jag att stranden såg mindre ut än jag tänkte , men den var ändå fin. Vädret var inte på vår sida på förmiddagen, men det blev finare vid lunch så de var inga sura miner. Vi chillade på stranden och pratade.

Emma och Ida, två kompisar från Hässleholm bor för tillfället på ett hostel vid bondi så de kom till stranden för att umgås. Det var så himla kul att få träffa dem! Hade längtat efter att äntligen få träffa dem här. Dagen blev helt perfekt, fint väder och bra sällskap helt enkelt.

Senare bestämde vi alla för att äta kvällsmat i Sydney för att sedan gå ut för att festa. Natten blev sen och när jag vaknade var jag rätt trött , men jag var ändå så nöjd med gårdagen.

Idag har jag och Felix fixat våra bankkort och ätit brunch på ett mysigt ställe. På eftermiddagen har jag och Emma shoppat. Det var så mysigt att få umgås en sista gång innan vi imorgon drar vidare mot östkusten.
Bra dag helt enkelt. Nu förbereder vi oss för vår långa resa vid östkusten. Vi tackar Sydney för denna gång.

See you!

Halloj

Igår kom vi tillbaka till Sydney igen efter 5 underbara dagar på surfcamp. Vi bor nu på vårt förra hostel wake up. Idag har vi endast tagit de lugnt, fixat våra bankkort, sovit och tvättat kläder haha...

Men det har varit en så mysig och rolig vecka på alla sätt.
Att surfa är sjukt jobbigt , men också väldigt roligt och när man fångar en stor våg känns de i hela kroppen. Vi har också träffat så många härliga människor så det var lite tråkigt att behöva lämna. Så redan på kvällen bestämde vi oss för att träffas igen och fira kinesisk nyår vid opera huset, vilket var så mysigt!!

På lägret träffade vi ett annat par som är från England som vi klickade bra med och fortfarande umgås med. De bor också på wake up hostel nu. Vi har faktiskt bokat en resa tillsammans till öst kusten. Bussen lämnar vårt hostel på onsdag kl 8.

Vi kommer att åka med en buss som stannar på olika ställen och aktiviteter längs hela vägen till Cairns i norr.
Man kan hoppa av och på bussen när man vill och stanna på de olika ställena hur länge man vill så det är ganska fritt , vilket vi gillar. Vår plan är också att hyra en bil på fraser island och köra runt där några dagar. Det är ganska många olika stop men jag kommer hålla er uppdaterade!!

Det ska bli så spännande och jag är glad att vi har träffat Becca och Jon då de är väldigt lika mig och Felix. Det är dock svårt för mig att utrycka mig på engelska, men de har lovat att lära mig och jag har lovat dem att lära dem svenska haha..

Fortsättning följer alltså !
Nu ska vi lägga oss. Imorgon ska jag och Becca på shopping runda sen dra till stranden då det ska bli jätte fint väder imorgon.

Trevlig lördag

Detta är sista dagen på surfcamp då vi skulle klä ut oss när vi surfade. Jag och Becca är where’s wally.

Förlåt för dålig uppdatering men här på surfläget finns ingen wi-fi tyvärr. Men vi har det underbart här. Vi kom hit i måndags och vi har redan haft 4 surflektioner på 2h vardera. Jag har redan lärt mig så mycket och jag kan redan stå upp och svänga i vågen, vilket är hur kul som helst. Surfa är nog de roligaste jag gjort , så de var verkligen ett bra beslut att komma hit.

Människorna här är väldigt trevliga, dock är här nästan inga svenskar här , så vi måste prata engelska hela tiden. Det är både bra och jobbigt , då jag inte är så säker på min engelska.

Stranden vi surfar på är 1,3 mil och helt utan människor , vilket är så häftigt !!! Jag har ännu inte hunnit fota stranden än. Så fler bilder på den och surfingen kommer senare!

Nu ska jag käka lite lunch i vår lilla mina stad bara en liten bit från stranden. Det är så himla mysigt här!!

Hello!

Idag har vi gått runt i staden väldigt mycket. Det är så mycket att se här i Sydney och de tar långt tid att gå till allt. Men vi försöker hinna med så mycket de går på en dag.

Dagen började däremot med att vi var på sydney akvarium som ligger nära vårt hotell. Det var väldigt coolt att se alla olika fiskar som finns runt om i Australien, från hajar till Nemo fiskar. Dock lite dumt att titta på hajar en dag innan vi ska surfa ..... dåligt val., jaja går nog bra haha.

Vi vandrade sedan vidare till Hyde park för att äta lite lunch. Parken var var ganska lik central park, lummig och mysig fast mindre. Efter besöket där fortsatte vår vandring mot Elisabeth bay , eftersom vi ville se vad vi tyckte om de området då vi funderar på att skaffa lägenhet där.
Väl där tyckte vi verkligen om de, då det var en fin och bra plats att bo och jobba på. De var många australiensare som bodde där , vilket vi gillar! Det är svårt att veta var man ska bo och så men vi får se hur de blir.

Imorgon är de alltså dags för surf camp!!
Men nu är de dags att lägga sig !

Gonatt

Godkväll
Jag ligger just nu i sängen och lyssnar på regnet och åskan som hörs utanför vårt hostel. Det har dock varit jätte fint väder hela dagen , men på kvällarna har de blivit sämre väder .

Idag har varit en helt underbar dag, på alla sätt och vis. Dagen började med att vi fixade några saker på Work and travel kontoret , för att sedan ta tåget till Opera house. Det var verkligen något både jag och Felix tyckte var coolt , även fast där var väldigt mycket turister..

Efter turistandet drog vi oss bort mot en stor park , där vi hängde lite. Jag tycker de är så fint och harmoniskt när de finns parker mitt inne i staden. Så +++ till detta stället. Vi kanske till och med funderar på att skaffa lägenhet nära denna parken. Vi får se helt enkelt.

Eftersom dagen är lång , passade vi även på att åka till en strand som heter Manly Beach , ca 20 min från opera huset. Hit var man tvungen att ta båten med, vilket var så mysigt. Vi chillade lite där innan de var dags att dra sig hemåt. Lång men perfekt dag helt enkelt.

Kramisar från Australien

Godkväll !
Idag har varit en väldigt händelserik dag. Imorse var vi på en lång information hos vår organisation. Där fick vi mycket info om hur vi ska söka jobb , och skaffa bankkort mm . De informerade även om massa aktiviteter man kan göra här i Australien. Nu vill man bara göra allt .
Något vi faktiskt bokade var ett surf läger!!
Ja vi ska lära oss surfa, såååå glad då jag alltid velat lära mig det.
Lägret börjar på måndag och kommer att vara i 5 dagar. Vi kommer åka till en enskild strand ca 2 h från Sydney där vi kommer bo med andra i liknade små stugor!! Är så taggad på det , men mer om detta på måndag alltså.

Efter mötet fixade vi lite med sim-kort samt nytt Australienskt bankkort, sedan drog vi till stranden.
Sååå himla fint och skönt med lite avkoppling. Dock var de lite höga vågor , så doppade bara tårna. Solen är också väldigt stark så vi stannade i skuggan ganska mycket idag.

Nu hade vi tänkt gå på ett party på ett full moon vårt hotell.
Hoppas ni har en bra fredag !
Kramis

Efter 39 timmars resande är vi äntligen framme i Sydney. Resan gick bra men de var väldigt lång och tråkig. Vi höll dessutom på att missa vårat flyg från den oändliga flygplatsen på Hongkong. Men vi överlevde och vi är glada att vi nu är framme. Dessvärre är vi väldigt trötta och är väldigt jetlaggade. Vi kom fram till Sydney halv 9 på morgonen, vilket är halv 11 på kvällen i Sverige. På förmiddagen har vi endast tagit de lugnt, checkat in oss på vårt hostel samt strosat runder i denna otroligt fina stad.

Vädret här nere är hur bra som helst. Det är ca 30 grader varmt och stålande sol !!! Än så länge har vi bara sett en liten del av staden, men det får räcka för idag då vi inte orkar göra så mycket.

Klockan är nu 14.40 och vi ska snart på ett möte med vår organisation, sen hade vi bara tänkt ta det lugnt så vi orkar med imorgon då vi tänkt att besöka en strand.

Hoppas alla får en underbar torsdag !!

Packat och klart inför morgondagen då det äntligen är dax för oss att ge oss iväg till Australien !!
Det är helt galet nervöst, men det kommer nog gå bra hoppas jag haha. Som sagt är jag klar med packningen. Det har inte varit det lättaste att packa saker till ett helt år. Man vill bara ta med alllt man har hemma...
Men om man skulle ha glömt något så finns egentligen allt i Sydney , det är nästan som Sverige. Så jag hoppas jag klarar mig..
Som ni ser fick inte allt det jag tänkte ta med plats i en väska , så det fick bli 2 st haha.
Idag hade jag tänkt att jag skulle njuta av de fina vädret och ikväll ska jag umgås med min familj + katt som jag kommer sakna något enormt.
Vi hörs igen imorgon då vi lyfter!
Kramis

OM 27 DAGAR idag lämnar vi Sverige för ett år i härliga Australien. Vi kommer åka med en organisation som heter GoXplore. Under de första veckorna kommer de att hjälpa oss att hitta både lägenhet och jobb. De 4 första dagarna kommer spenderas på ett hostel i Sydney tillsammans med alla som åker med GoXplore. Vi kommer utforska staden men även få en hel del information om hur vi ska söka jobb mm. Vi har valt att åka med en organisation för vi kände att de var en trygghet. Australien är ett främmande land för mig och eftersom jag inte är så bekväm i situationen kändes det skönt att få hjälp av experter. Organisationen har även ett kontor i Sydney, vilket innebär att de finns tillgängliga 24/7. Dessutom har de hjälp oss att söka work and Holliday visum , samt bokat flygbiljetterna. Åker man med GoXplore kan man även vara med på deras olika aktiviteter som tex surfing.

Resan dit kommer innebära att vi mellanlandar i London och Hongkong innan vi äntligen landar på Sydneys flygplats!! Resan kommer att ta ca 30 h..... och jag är flygrädd .. jag undrar hur det kommer gå. ??!! haha jag förbereder mig mentalt. Men jag försöker tänka bort det och istället lägga energi på hur det kommer vara när vi kommer fram. Jag längtar så mycket så jag vet inte var jag ska ta vägen!

Jag hoppas alla får en underbar onsdag!