Att andas är viktigt – Hur andas du?

Att andas är viktigt, det vet nog alla. Är det viktigt att andas rätt och vad är att andas rätt?

Jag har aldrig egentligen tänkt så mycket på det utan jag vet att jag andas för att kunna leva. Min andning är avgörande. Det har jag förstått den senaste månaden eftersom min mamma ofta frågar mig om jag andas med fötterna. Det låter konstigt för alla vet att vi andas med lungorna. :)

Det hon undrar är om jag andas djupt ner i magen istället för långt upp i strupen. Hennes fråga får mig att stanna upp och känna efter. Inte alltid men oftast. Att det kan vara så svårt att andas rätt. Min logoped pratar också om det här med andning och då handlar det om rösten och att orka prata så att det hörs och utan att rösten blir ljudlös.

Jag har märkt att mina NPF-diagnoser mår bra när jag tar djupa andetag. Det blir liksom avgörande för min hjärnstress och gör mig mer närvarande och fokuserad på nuet. Det är svårt att komma ihåg och jag behöver ofta påminnas. Min egen hjärna är hela tiden på väg och jag glömmer bort att andas, fast jag andas ändå, annars dör jag ju.

Medvetenheten om min egen andning är det som jag vill och behöver bli bättre på. Det får jag försöka komma ihåg och när jag kommer ihåg det så blir det mer lugn och ro.

Jag har förstått att om mina assistenter andas ”med sina fötter”, alltså bukandas, så blir jag lugnare av det också. Det blir ett verktyg för dom i det Lågaffektiva bemötandet och det är bra tycker jag. Det blir en lugnare miljö för oss alla.

När jag blir stressad och min reptilhjärna är igång så är jag inte medveten om min andning och det är omöjligt för omgivningen att påminna mig att andas djupt när en affekt redan har börjat. Andningen ska ske som en rutin och den har jag inte skapat ännu, eftersom jag glömmer det hela tiden. Det blir lite som en återhämtning som idag är schemalagd genom att jag tittar på TV. Att bara andas är jobbigt, oftast i alla fall.

Om en person kommer in utan förvarning och tar över hela situationen med andan i halsen så blir jag stressad och börjar genast att andas snabbt jag också. Plus att jag tappar fokus helt och hållet. Även det är en signal på noll koll hos mig på min egen andning. Jag liksom följer med omgivningens rytm istället för att stanna i min. Mycket märkligt.

Dagar som idag, när Corona existerar kan andningen vara bra för alla tänker jag. Om paniken tar tag i en person så andas den personen ofta snabbt och långt upp och då kan fokus på andningen nere i magen skapa ett lugn. Det tycker jag kan vara ett bra verktyg.

Att andas är viktigt – Hur andas du?

#personligassistans #tackvareassistansen #räddalss #intesåkonstigt #allalikaallaolika #lågaffektivtbemötande #myndigheter #andas

Gillar

Kommentarer

Yolanda,
Jag försöker andas genom näsan när jag är stressad. Hemma eller borta. 😊 kram
mittprivatakrig.wordpress.com/
AssistansMedFrikraft
AssistansMedFrikraft,
Vilken tur att du hittat ditt sätt. 😊 Olikheter berikar
nouw.com/assistansmedfrikraft
Zaza,
Det är bra. näsan är designad att andas genom. Munnen är designad att äta, dricka och kommunicera genom, är vi varma är det möjligt att öppna munnen och utandas genom den för att kyla ner oss.
AssistansMedFrikraft
AssistansMedFrikraft,