Turen går til: MALMØ

Da det ikke er længe siden, vi tog en bonus ferie til La Santa, syntes jeg ikke, at vi skulle afsted på en lang og eksotisk ferie allerede igen. Derfor tog Lily og jeg et smut til Malmø for en enkelt overnatning og to lækre dage.

Og to dage med shopping, en fantastisk tur i Folkets Park og masser af gode oplevelser, var bare super dejligt og lige til at anbefale! Læs videre og få hele turen med!

Best Western Plus Hotel - Et Hotel i børnehøjde.

Vi havde en virkelig god oplevelse med hotellet. Det var valgt udelukkende på baggrund af pris og beliggenhed, og vi var så positivt overraskedede.

Vi blev mødt i receptionen af en serviceminded og venlig receptionist, der hurtigt fik klaret vores check-in. Hun var endda så tjekket, at hun tilbød et "for sjov nøglekort", som Lily kunne få (som kunne tåle at blive væk). Selvom Lily følte sig lidt for stor til snyde-nøgler, syntes jeg, at det var enormt betænksomt og en sød ide til børn.

Da vi kom op på værelset, nåede vi knap nok ind addøren, før Lily hvinede af lykke. På sengen sad der nemlig en lille hundefamilie og ventede på hende. Om halsen på dem hang en lille seddel, hvor der stod deres navne og at de boede på hotellet, så man kunne ikke tage dem med hjem, men man måtte meget gerne sove med dem, mens man var der. Og så kunne man selvfølgelig købe dem med hjem i receptionen, skulle man være fristet. Ooooog det var vi. Værelset var så fint til vores behov - som selvfølgelig ikke var det store, men en god seng, et godt og rent badeværelse med brusekabine, et skrivebord, et tv, en lille garderobe og en rar atmosfære faldt i virkelig god jord os.

Da vi næste morgen kom ned til morgenmaden, blev vi (især jeg), meget overraskede over kvaliteten. Ikke nok med at indretningen var meget moderne og gik rent ind, så var maden altså virkelig god. Der var vaffeljern, så man kunne lave sig en frisk vaffel, mange slags brød og boller, masser af pålæg, scrambled eggs og backen, frisklavet smoothie på skyr, te, kaffe, juice, varmkakao, frugt. Det var en ren brunch buffet. Da vi så var færdige med at spise, kunne vi sætte os hen og spille et af de mange spil, der lå til fri afbenyttelse i restauranten.

En dag med shopping, popcorn og hygge.

Som nævnt havde vi blandt andet valgt hotellet pga. beliggenhed, og det viste sig at være et godt valgt. Lige ved siden af hotellet lå både Lille Torv, som er fyldt med hyggelige restauranter til en hver smag og Malmøs shopping gade - eller vi gik da ud fra, at det var Malmøs shoppinggade, for den mindede i hvert fald meget om Strøget.
Det var måske mere held end forstand, at vi fandt den, for vi gik på gefühl og glædens energi - og så fandt vi jo alle de gode butikker:
Et must i Sverige for mig når det gælder shopping er: Lindex og KappAhl. God stil og gode priser, til både børn og voksne. Der er selvfølgelig også H&H, Gina Tricot og Bik Bok, men dem kender vi herhjemme fra og er ikke lige så højt på listen over steder, der absolut skal nås. Derudover fandt vi også en skøn alternativ butik, med bøger, krystaller, røgelse og smykker; som hedder Sök og Finn - Ja ja, vær lige kæphøj og fortæl mig at det betyder "søg og find", for den fangede jeg da først anden gang, vi gik forbi.
Jeg havde også mit første møde med LUSH - øh, hvorfor findes den ikke i KBH? ingen dyretests - tjek. Miljø bevidst - tjek. Voldsom lækker kvalitet - MEGA TJEK! Men nu skulle jeg jo ikke købe mere, så jeg kom selvfølgelig hjem med to nye håndsæber. (Tip jeg dog lige fik: De leverer til Danmark, fra den sveske hjemmeside).
Sidst men ikke mindst er jeg også en sucker for Lagerhaus, (som i øvrigt også har levering i Danmark ved online køb). Ikea møder Søstrene Grene på den fede, fede måde! Yes please.

Hele Malmø lukker sådan ca. kl 19 - eller sådan så det i hvert fald ud for os. Og da vi ikke forstå svensk (overhovedet!), nogle af os var det ikke ligefrem en ide at gå i biografen. - Så det gjorde vi! Men altså bare for at lade som om. Vi gik nemlig ind og købte både popcorn og sodavand, som vi så slæbte med tilbage på hotellet til en hyggelig spille aften, med de spil vi havde taget med hjemmefra. Det at bo på hotel er også forholdsvis nyt for Lily og hun er derfor stadig helt begejstret bare ved tanken, så at bruge lidt tid der passede os rigtig godt.

Folkets Park!!!

JA! JA! JA! og endnu mere JA!

Det var simpelthen SÅ fedt! Jeg havde flyvske tanker som: "Jeg kunne da næsten flytte til Sverige for den her park" - og så kom jeg til fornuft igen, men det siger lidt om, hvor absolut fantastisk en park det er! Tænk fælledparken gange hundrede!

Nu skal jeg remse op for jer hvad denne skønne, grønne (lidt gule, pga tørke) park inkluderer:

• Minigolf (voksen: 100 SEK, børn: 70 SEK)
  • Ben and jerrys isbar
  • Minicart (gratis)
  • 5+ store legepladser.
  • Stor soppe sø, eller som de kalder der "Plaskebassin".
  • Bordtennisborde (i flertal).
  • Interaktiv tal leg og danse leg - kæmpe hit hos Lily!
  • Hoppe puder
  • Terrariet: et lille, men fedt reptil center (voksne: 90 SEK, børn: 55 SEK)
  • Skatepark
  • Streetfood boder og 3 eller 4 restauranter/cafeer.
  • ready-to-play skak.
  • 4 scener, med teater, musik, cirkus og danse forestillinger for børn (de fleste gratis).
  • Cykelsafari for de små - en lille cykelbane, med trafiklys og løbecykler.
  • Events og arrangementer.
  • masser af grønne arealer.
    Derudover så det ud til, at der var yderligere steder under ombygning, så hvem ved - måske indeholder parken endnu mere, end hvad vi lige fik øje på.

En sidste bemærkelsesværdig ting om parken var, der hvor vi spiste! Far i Hatten. Ja det hed stedet altså. Der var den mest fantastiske stemning med masser af udendørs siddeplads, bordfodbold, udendørs, men overdækket, dansegulv med diskokugle og en lille, men hyggelig indendørs krog. Ikke nok med at stedet rent atmosfæremæssigt var lige noget for mig, så var maden også suveræn. Vi delte den lækreste Magarita pizza, jeg længe har fået. Måske det havde noget at gøre med, den friske mozeralla og den friste basilikum der var på? - nåh ja og måske også fordi den var bagt i en ægte stenovn med levende ild i! Mums siger jeg bare. Da jeg bestilte vores mad, beklagede den søde pige bag disken, at det nok ville tage omkring 20-30 minutter, før pizzaen ville være klar - Udover at det i mit hovede er ret standard for en frisk pizza, så er der jo ikke den ventetid, man ikke kan klare, når man har spillekortene med i tasken.

Opsumering:

En smuttur over Sundet kan varmt anbefales til den korte, men gode pause fra hjemmelivet. Det kan gøres til en fair pose penge, og der er masser af ting at tage sig til. Som bonus tog det faktisk kun 1,5 time at komme fra vores adresse på Østerbro og til Malmø Centralstation, hvilket er en total overkommelig rejse tid - især for børn.

Malmø shopping er rigtig godt - men er det kun det, man kommer for vil jeg nok anbefale Emporia - Deres gigantiske shopping center.

Folkets Park er det mest fantastiske sted at tilbringe en hel dag med sine børn, der er mulighed for både at være aktiv og afslappet, alt efter hvad dagen kalder på!.

Og sidst men ikke mindst vores hotel: Best Western Plus var virkelig en god base - og sådan et godt sted at have børn med!.

Tack så Mycket!
Naomi!

​#turengårtil #malmö #Folketspark #rejseguide #rejsemedbørn #børn #ferie #oversundet #sverige #morogdatter #morogdattertur #Naomi #anydaymoments