Mitt normkritiska verk består av en kvinnofigur gjord av lera. Verket är gjort av snabbtorkande modellera som jag byggde runt en liten rulle hönsnät.


Budskapet som jag tänkt kring detta konstverk är att få fram en kvinnokropp man normalt inte ser. En kvinna som har ett midjemått på 60cm eller mer är räknade som ”för” tjocka. Detta är ett helt absurt litet mått för att kvinnan ska vara hälsosam. Men detta är normen och det är det som följs när skulpturer av nakna kvinnor. Gör man en google-sökning på ”Överviktiga kvinnliga statyer” finns det två bilder av hundratals som faktiskt är vad vi skulle definiera som ”tjocka”. Detta är en sak jag gärna jobbar emot för att det ska förändras. Att det knappt finns några skulpturer av överviktiga kvinnor tycker jag borde förändras och det är därför jag gjorde detta normkrtiska verk. Inte heller ofta ser man kvinnor, eller män, som drabbats av bröstcancer, eller liknande, och därmed ha behövt operera bort brösten. Inte många av dessa visar upp detta utan köper sig proteser som de använder i bh.n för att förmodligen undvika blickar. Allt detta skulle jag vilja förmedla med min skulptur att det är okej att gå emot normen, saker kan gå fel i livet men isåfall går det bra att inte behöva oroa sig för det sociala i det också. Jag tycker personligen att jag fick igenom mitt budskap med verket och de jag frågat i klassen håller med


Jag google omsagt lite bilder och försökte skissa själv. Jag valde att jobba med lera för det var en utmaning och väldigt kul. Tanken var att använda nål och tråd och sy ihop ärren vid brösten men nu blev det inte så. Jag jobbade väldigt mycket med att studera alla ”lager” på en kvinnokropp, att verkligen se hur det egentligen ser ut och inte hur man oftast får det uppmålat. Det vi ser som ”normalt” har jag lärt mig att det inte alls är som vi faktiskt ser ut.

Det första jag gjorde var att tillverka en ungefär 10cm lång pinne av hönsnät. Runt denna pinne började jag bygga på med lera. Detta var ett bra beslut eftersom hönsnätet höll grunden stadig då leran förövrigt lätt sjönk ihop. Utifrån den avlånga korven av lera byggde jag på former där det är störst på kroppen. Vad som var svårt var att leran var väldigt hård och torr. Jag löste det genom att använda mycket vatten och hålla den fuktig.


Tyvärr hann jag aldrig klart med att göra baksidan på den, ryggen osv, vilket jag tycker är synd. Jag la mycket tid på att faktiskt studera hur en kvinna ser ut och försöka överföra detta till lera. Hade jag haft mer tid eller gjort om hela skulle jag ha haft mer koll på hur en kvinna är uppbyggd och därmed kunnat lägga mer tid på detaljer och ryggen. Tror även att det var ganska svårhanterligt när jag gjorde den så stor, så en mindre figur kunde ha varit bättre. Lerskulpturen hade dålig balans och började luta bakåt och åt sidan. Skulle varit bättre stöttad mellan gångerna jag jobbade på den.



(lyckas inte ladda över mina bilder på skisser och verket från telefonen:/

Likes

Comments

Jag tycker att Victors konst är väldigt kreativ. Han gör den typ av konst som jag börja le åt så fort jag ser det. Personligen tycker jag att det är precis något sånt här som behövs för samhället. Som tex. när han byggde fågelholkar stora nog att folk kunde bo i dem. Det är ju en fantastiskt bra idé som jag tycker fler personer borde satsa på, för som Marx säger så krävs det ju inte så mycket. Om vi alla hade bidragit till att tillverka sådan då hade genast många situationer som tex. gatubarn minskat och de hade kommit ifrån gatan en liten bit. Saken är väl att inget skattesystem hade fungerat att ha på dessa ”stugor” så då hade man ju gått emot principen som alla icke-hemlösa måste följa vilket kan leda till konflikt. Det blir också lätt en trend förmodligen och fler kommer att invandra hit då de inser att de kan få gratis tak över huvudet vilket kan såklart leda till att vi inte kan ta emot fler flyktingar. Men som jag förstått i videon så är Marx och hans kompisar väldigt för att man måste låta flyktingar välkomnas till Sverige.


Enligt lagen sätt har han väl inte rätt att göra det han gör. Han verkar ha bra koll på vad han får ch inte får göra men det känns samtidigt som att han struntar helt i bygglov och andra tillstånd. Vilket i hans fall kanske inte gör så mycket, men skulle alla våga göra det han gör skulle det nog bli konflikter vart gränsen går. Hindrar han inte vägar eller vandaliserar ser jag personligen inte att det egentligen skulle vara ett jätteproblem, iallafall inte i den utsträckningen Marx gör det i.


Jag tycker att Marx är väldigt duktig på att förmedla känslan som är tänkt genom sina konstverk, men såklart blir det olika för alla men hans tanke tycker jag går igenom. De flesta av hans konstverk är väldigt pampiga och stora vilket kan tala för sig själv men om han inte får lov att göra så stora tycker jag att småversioner också hade fungerad, dvs. om han inte får fortsätta alls med den insats han nu gör. Personligen tycker jag också att det är härligt att han ofta har med sin familj och andra vänner och jag tycker att det avspeglas på konstverken att det finns mycket gemenskap bakom dem.

Likes

Comments

Jag tycker att min ensamhetsbild är den bästa jag tog. Jag hittade motivet bara av en händelse när jag kollade runt och gillar att båda 'skulpturerna', dvs. balkongräcket och statyn är gjord av samma typ av material. Jag tycker även färgerna går bra ihop då de inte är så starka, men att det ändå blir en kontrast mot det gröna gräset. Jag tolkar bilden som att ensamhet kan vara något man kan känna fast att man inte är helt själv, att det bara är två som kramas helt själva i vattnet. Bildkompositionen har jag tänkt genom att använda mig av en förgrund som är ur fokus, men som fungerar som en ram runt statyn som är den egentliga fokusen. Jag vill ge intrycket för andra att se detta som något som alla kan relatera till, hur ensamt det kan vara hjälps också åt av att det just är en människa på bilden. Jag tog lite olika bilder med olika fokus men jag tycker att den här blev mest effektfull, man skulle också ha kunnat tagit fotot längre uppifrån och kunnat ta med cirkeln runt statyn mer, men jag personligen tycker att det här motivet får med tillräckligt av cirkelformerna. Det vita räcket ligger också i gyllene snittet vilket gör det mer behagligt för ögat.

Likes

Comments

Den första är skissen.

Jag vill med denna bild symbolisera, något abstrakt, krigsveteraner som kollar ut över ett fält av blommor. I brittiska länder burkar vallmoblomman symbolisera ihågkomsten av de som fallit i krig. Jag använde mig av denna tradition för jag har stor respekt för folk som offrar sitt liv för någon annans, te.x soldater. 

Soldaterna har inga tydliga händer för jag vill lämna det öppet ifall de kanske har förlorat vissa kroppsdelar i krig. Den vita gubben föreställer tomhet, att alla runtomkring kan se de som vem som helst för de ser bara utsidan-det svarta. Men på insidan av dem är det vitt, kallt och tomt för allt de har fått offra.

Den andra gubben ska också symbolisera att deras liv har splittras pga. det de har offrat och kanske nåt gått igenom. Också allt de har förlorat får dem att aldrig kunna bli helt hela


Till mitten är blommorna som de står och ser ut över.


Till vänster är ett naket träd. Tanken är att det ska visa att de, lixom soldaterna, står kvar även om de är helt sårbara. Det går också att tolka som att alla höstlöven, eller blommorna, har blåst av, men trädet i sig kan inte blåsas ner utan det står kvar oavsett. Så oavsett vad soldaterna gått igenom så står de kvar.

Likes

Comments