Idag kom vi på den briljanta idén att sätta på koppla in datorn och kika på engelskspråkiga filmer hela lektionerna. Med lite youtube på slutet lärde både vi oss lite nyttiga fraser på thai och eleverna lika många på engelska. Jag behöver kanske inte avslöja att det handlade om att vi varken haft ork eller kreativitet nog att planera dagens lektioner. Det fungerade toppen. Så lugna som de var på dagens lektion är de sällan annars.

100% fokus

Efter skolan åkte vi med Rose och David för att handla förnödenheter till hemmet. Inköpen gjordes med en liten del av pengarna från insamlingen, som vi just nu driver. Heja alla som stöder oss, barnen och stiftelsen! Insamlingen pågår till och med imorgon.
Dags att köra slutspurt.

Resten av kvällen har bara varit lek, bus och stoj som vanligt. Vi nattade de små och nu har det blivit dags att natta oss.

Puss och kram!

Minstingen i sin nya klänning

Puderkrig

Discokille dagen till ära. Hjärtat.

Basketkorgen fungerar även som klätterställning

Natti natti

Efter uppstigning 08:00 gav vi oss ut i staden för att hitta ett frukostställe. Det var inte svårt och vi hamnade så nära som ett par byggnader bort. Alla restauranger på vår gata var samma lika ändå. Vi bestämde oss medan vi käkade för att vi skulle försöka ta oss bort mot det kungliga palatset och även templet Wat Pho. När vi käkat klart blev vi haffade av en taxigubbe som suttit och väntat på oss utanför restaurangen. Han erbjöd oss att åka runt till båda ställena plus en flytande marknad för bara 20 baht. Värt att nämna är att han själv prutade ner det från 400 till 20. Då det blev en dryg krona per person bestämde vi oss efter mycket tjat för att åka med. Chauffören var jättetrevlig i början, men när han började få klart för sig att vi inte tänkte betala extra för att hitta på olika turistaktiviteter på de olika ställena, bestämde han sig plötsligt för att inte köra oss. Han erkände att han plockat upp oss för att vi var vackra och det skulle se bra ut för hans företag. Han skyllde även på att vi såg rika ut och att han trodde att vi skull vara lätta att lura. Han blev galet tvär, men vi tvingade honom att droppa oss vid templet vi skulle till. Det blev en onödig roadtrip, men vi fick gratis skjuts till det enda stället vi egentligen hade tänkt åka till. Vinst för oss.
Jag svirade om till långbyxor inne på en polisstation och sedan knatade vi runt i templet. Det är verkligen en turistfälla, men ändå häftigt att se. Vi är ju trots allt också turister. Det blev dock inget besök på ”the Royal Palace”, då det var fullt när vi kom dit.

Dagens frukost blev thailändsk rissoppa

Wat Pho

Den enorma liggande Buddhan

Eftermiddagen spenderade vi i centrum bland alla köpcenter. När det började mörkna tog vi en Tuk Tuk tillbaka till området där vi bor. Vi käkade middag på Ram Buttri Road och hade det trevligt. Senare blev det att utforska Bangkoks nattliv, tills dess att Sara och Julias taxi kom klockan två. De två ska fara vidare genom Vietnam. Deras resa hoppas jag blir lika härlig som det låter. Vi vinkade av dem och gick sedan upp till vårt krypin, för att somna bums.

Mäktiga byggnader i ett levande centrum

Min supergoda, men ack så starka lunch. Det brann i munnen min.

Hallå!

Oj oj oj vilka intensiva dagar vi har haft. Vi har precis kommit tillbaka till barnhemmet. Hem ljuva hem (typ). Det är skönt att vara tillbaka i landsbygdens lugn och äntligen få andas lite ren luft igen. Jag måste dock erkänna att det var skapligt härligt att få ta sig en ordentlig varmdusch och känna sig ordentligt fräsch. Nästan lika gött var det även att få sova med ett riktigt täcke och rena lakan. Det var lyx!

Vårt hostel var superfräscht. Vi råkade få ett rum på översta våningen och det saknades hiss. Vardagsmotion eller vad kallas det?

Bild tagen från ”bussen”, vilket i själva verket är en flakbil.

Vi mötte upp Sara och Julia som även de bokat samma boende och det var himla kul att träffa dem. De var såklart trötta efter resan, så jag och Fanny bestämde oss för att gå på bio, medan de stannade och tog det lugnt. Det fanns många biografer att välja på och vi hamnade på en riktigt stor en. Högst uppe i en av galleriorna var den belägen och hade i princip en hel våning för sig självt. Vi såg filmen ”I Tonya” om konståkaren (slump) Tonya Harding. Filmen i sig var väl inte så mycket att hänga i granen, men det var en kul grej att göra. Innan filmen började rulla, skulle alla resa sig upp i en hyllning till den thailändska kungen. Det allra speciellaste var dock att vi varken fick gå in i, eller ut ur salongen samtidigt som alla andra. Det rådde vissa språkförbistringar som gjorde att vi aldrig riktigt förstod varför. Den enda hänvisningen vi förstod var att det handlade om att vi var ”Farranger” (utlänningar/vitingar). Väldigt oklart.

Många steg blev det i den otroligt friska avgasluften. Fy bövelen vad dålig luft det är.

Nu i helgen berättade Rose för oss, att barnhemmets ekonomi inte är på topp. Vi bestämde oss därför för att starta en insamling. När man inte varit på hemmet är det kanske svårt att känna med barnen på det vis som vi gör. Jag hoppas att alla ni som följt vår resa förstår att vi gör det här för en god sak. Barnen förtjänar vårt stöd. Vi är glada för allt, stort som smått. Det är jättekul att se hur många som velat hjälpa till hittills. Heja er och heja oss!

Tycker du att alla barn förtjänar en trygg uppväxt?

Just nu befinner vi oss på ett fantastiskt barnhem, cirka en och en halv timme från Bangkok, Thailand. För tillfället bor här 62 lyckligt lottade barn, som alla blivit givna en plats på grund av bristande hemförhållanden. De som bor här har blivit psykiskt och/eller fysiskt misshandlade, vissa även sexuellt utnyttjade. Det här hemmet ger dem möjlighet till en trygg uppväxt, där de får vara barn på riktigt.

Vi har fått klart för oss att det är stor brist på pengar till mat, hygienartiklar och sanitetsprodukter. Små barn går utan blöjor och tonårstjejer går utan mensskydd. Det allra största problemet är att det är fler barn i området som är utsatta, men då ekonomin är knaper kan de inte tas emot. Ägarna tvingas neka barn som far riktigt illa. Hemmet har också stort behov av renovering, vilket i nuläget bortprioriteras för att kunna mätta barnens magar.

Vi har bestämt oss för att starta en insamling, i syfte att hjälpa dessa barn. Vill du hjälpa till? Swisha valfri summa till:

Tel: 073 503 05 63 (Annie Hogner)

Eller överför till bankkonto:

8480-6, 693 836 046-5 (Swedbank)

Märk betalningen med ”CPF” (Child Protection Foundation). Alla insamlade pengar går oavkortat till hemmet. Insamlingen startar nu och pågår fram till och med fredag 23/2, då pengarna kommer att överlåtas.

Tack på förhand!

Dela gärna detta inlägg.

// Annie Hogner, Fanny Maxeby, Annie Olofsson, Johanna Blommé och Linus Jonasson

Nu är det än knapp vecka tills jag tar flyget tillbaka till kylan. Att tiden har gått fort behöver jag inte ens nämna vid det här laget. Det vet ni redan. Egentligen är det nu man vill stanna kvar som mest. Nu när man har koll på läget och har lärt känna barnen, vill man vara kvar för att följa deras utveckling. De första dagarna vi var här kände jag mig mest i vägen. Jag visste inget om deras regler och rutiner, men framförallt ingenting om barnens alla unika personligheter. Kort och gott kände jag mig helt vilsen. Det är så dumt att jag ska lämna precis när jag verkligen kommit in det hela. Rackarns.

Idag åker jag och Fanny till Bangkok, för att spendera ett par nätter där. Planen är att möta upp Sara och Julia där. Vad vi hittar på återstår att se. Det blir kul att komma ifrån landsbygden och in i storstadsmiljö för ett litet tag. Vi har packat ryggsäckarna och sitter överhettade på en bänk, i väntan på bussen. Efter en kort busstur måste vi försöka hitta en van som kör oss till Bangkok. Jag hoppas att det blir en lyckad liten tur. Jag lyckades tyvärr dra på mig en liten matförgiftning i helgen, men den härligheten är över nu. Förstå att jag är tacksam över att det drabbade mig då och inte idag. Peppar peppar.

Hejdå kids (för nu)

Jag hade visst för mycket att säga, så inlägget blev för långt. Här kommer resten av fredagen i bild och text.

Kvällen till ära blev det återigen ett besök på vår kära ”Floating Market”. Mycket är sig likt, men för varje gång man är där hittar man ett nytt guldkorn. Dessutom finns det ju galet mycket olika små matställen och det är svårt att orka ta sig igenom alla på en trip. Vi hade en väldigt trevlig kväll iallafall och nu ligger jag inne i vårt väldigt fuktiga rum. Allting är liksom ständigt lite klibbigt, men det är smällar man får ta. Tropiskt klimat är rätt härligt ändå.

Promenad till båten

En fin men varm kväll på marknaden

En del av middagen. Någon typ av mangosallad. Ganska smarrig, men med många oidentifierbara komponenter.

Nu har det hunnit bli lördagmorgon och vi sitter ute på altanen och äter frukost. Varje helg är det alltid lika spännande att se vilka sponsorer som kommer. Idag är även sista dagen för Johanna och Linus. Johanna är en annan rutinerad tjej som är här för sin femte gång och Linus är hennes kille. Det är lite tråkigt att de åker och det har varit kul att vara som ett gäng här, men så är det.

Lycklig över att ha hittat kanel i mataffären. Favorit!

Fredagar är bra dagar. Så är det bara och idag var inget undantag. Eftersom vi satt uppe och kollade på matchen i natt, bestämde vi oss för att alla skulle få sova ut. Jag vaknade vid åtta medan andra vaknade vid lunchtid. Vi hade ingen tid att passa idag överhuvudtaget, så det har varit skönt. Dagens stora projekt var att baka chokladbollar. Planen var att fem av barnen skulle vara med och baka, men när det var dags hade två femtedelar av dem somnat på stengolvet. Fyra tjejer tog istället initiativ och bakade med oss. Sakta men säkert flockades fler och fler barn runt bordet. Vem vill väl missa så fantastisk kokkonst? Hursomhelst rullade allt på bra och vi fick ihop något festligt som såg någorlunda ut som chokladbollar. Smaken var inte helt hundra som den ska kanske, men vi gjorde vårt bästa med de förutsättningar vi hade. Det blev lite småklurigt när affären varken hade vanlig kakao, vaniljsocker eller obehandlade havregryn. Överraskande nog fanns inte ens riven kokos i affären, men fantasin är den som sätter gränser. Resultatet blev en söt och kladdig chokladboll á la thai. Gott tyckte barnen. Arroy!

Dagens glammiga frukost

Swedish Chokladbollar Deluxe

Diskar gör man direkt och det har de stenkoll på.

Klart godkänt betyg

Pjuh. Idag har det varit en varm dag. Bussen gick en halvtimme tidigare än vanligt idag, så det var åtminstone mörkt och svalt när vi steg upp. Det märktes på bussen att många var lite tröttare än vanligt. Det låg ett annorlunda lugn i luften. Det lugnet varade i ungefär en kvart och sedan var det liv i luckan igen.

Varje Torsdagsmorgon står det små marknadsstånd vid skolan och säljer olika läckerheter. Jag köpte nygjorda kokospannkakor, så det blev dubbelfrukost för mig. Här lever man det goda livet tänkte jag, tills jag två sekunder senare hade fem små barn runtomkring som alla skulle ha en smakbit. Sharing is caring.

Efter två bra lektioner, åkte vi tillbaka till hemmet för att äta lunch. Rose och David kom till skolan idag och det var så mysigt att få träffa dem igen. På eftermiddagen drog vi iväg till Tesco för att köpa frukost för resten av tiden här. En och annan godsak slank ner i korgen också. Vi stod länge och dividerade om vi skulle unna oss lite dyr färdigskivad cheddarost, men det blev inget av det. En vanlig ostmacka kan konstigt nog vara något som jag kan sukta efter. Jag köpte istället med mig några mangos hem. Så galet goda och så galet billiga! Osten får vänta.

Världens finaste människor.
Rose och David

Resten av eftermiddagen spenderade vi ute på basketplanen med spring och lek. Det verkar inte finnas något som heter ”leka lugnt” i barnens värld. Inte nog med att det springs, hoppas och hjulas. Det är även så att slagsmål med sparkar och kast är en stor del av många lekar. Det kan jag bli chockad över. Det är så hårda ord och en jargong som inte är att leka med. Barnen som växer upp här blir verkligen härdade för livet. Var och varannan sekund är det någon som sitter i ett hörn och gråter, men smälter ändå bara in i mängden. Misstolka mig rätt, de är väldigt fina mot varandra också. Det är nog inte alltid helt lätt att växa upp med 61 syskon. Jag som tycker att jag påverkats av att växa upp med en ”stor familj”. Att jag har fått växa upp med syskon vid min sida, är något jag är extremt tacksam över. Vi har också bråkat en hel del, som syskon gör, men ändå skulle jag göra allt för att försvara mina bröder och min syster. Speciellt nu när vi alla börjar bli äldre inser man verkligen på nytt, hur fint det är med syskon. Förstår ni egentligen vilken cool familj det är som bor här? De är 62 individer som skrattar, gråter, sörjer, drömmer och tar sig igenom allt vad livet har att bjuda på. De gör det verkligen tillsammans och det är häftigt. Jag beundrar dem.

Hur fina som helst

Kameran är populär hos de flesta

Dags att samla ihop alla kids för...

...G R U P P B I L D !

Återigen var kameran mycket intressant

Tillbaka till vild lek

Den här bilden sammanfattar eftermiddagen ganska bra. Stackars liten.

Nu har jag varit med och nattat de små barnen och sitter uppe i väntan på att matchen Arsenal vs Östersund ska börja. Det blir en nattmatch för oss, med start 01:00. Hur jag ska hålla mig vaken tills dess är en gåta. Tydligen ska inte barnen gå i skolan imorgon. Detta på grund av firandet av det kinesiska nyåret, som gör att det är ståhej vid templet. Det har man märkt av hela veckan. Ljudnivån har varit minst sagt skadlig i flera dagar, så ledigheten är befogad.

Jag kämpar tills vidare på mot sömnen.
Önska mig lycka till!

Kramar!

God kväll!

Alltså jag säger bara herrejösses. Det händer saker här hela tiden och man blir helt knäpp i huvudet. Igår i skolan hade vi lektion med fyrorna som spårade ur totalt. Det började med att klassen hade lite svårt att koncentrera sig och slutade med att en thailändsk lärare bokstavligen sprang runt i klassrummet och jagade en pojke för glatta livet. Vi fick sedan bära ut samma pojke medan han sparkades och slogs. Väl utanför klassrummet sprang han rakt mot en tjej, hoppade högt och sparkade henne rakt i ryggen så att hon tappade luften. Det var knappt att man trodde sina ögon. Efter den lilla incidenten flöt lektionen på okej och när lektionen sedan var slut, kallade en lärare in alla elever i den berörda klassen till ett annat klassrum. Jag trodde att hon skulle ge dem en redig utskällning, men icke sa Nicke. En minut senare kommer de alla ut med varsin bakelse i handen. Då blev man paff. Snacka om att jag var trött i huvudet när jag kom hem efter den dagen. Det är helt otroligt att ingen gör något åt saken. Ingen utskällning, ingen feedback, ingen kommentar. Lärarna här verkar låta sig tryckas ner av barnen. Jag hade från början en bild av den thailändska skolan som mer strikt än den svenska, men efter att jag sett det här är jag inte så säker. Jag har i och för sig enbart sätt hur det ser ut på en specifik skola, men situationen på den är långt ifrån hållbar. Det är extremt frustrerande och jag önskar att jag hade kunnat styra upp det. Tyvärr har jag inte den möjligheten och det är nog lättare sagt än gjort. Vem är egentligen jag att sitta och spy galla över det här? Äsch

Avslutningsvis vill jag ge cred till alla fantastiska lärare där ute i världen som ägnar sitt liv åt barns lärande. Det är inte alltid lätt har jag märkt. Jag har bara haft lektioner i två veckor och har flertalet gånger bara velat lämna klassrummet och kasta in handduken. Känslan man däremot får, när man känner att man verkligen når fram till eleverna, är GULD.

Harmonisk morgonvy

Skolbussen 07:00

Faktiskt fokus

En exotisk skolgård

Tur att det finns små knasbollar som alltid piggar upp

Hej hej hallå!

Nu är ännu en vecka över. Denna helg fick vi bland annat besök av ett team från Nivea. De delade ut tandborstar, deodorant, bindor, schampoo, babypuder m.m. Hurra för dem! Under lunchen idag kom det även ett annat gäng hit och bjöd på både pizza och kycklingklubbor. Ett säkert kort som gick hem bland barnen. Ett lika säkert kort drog sponsorerna igår. Dessa bjöd på korv och pommes frites, som såklart dränktes i ketchup.

Ett vinnande koncept

Annie till vänster har nu kommit hit, medan Moa till höger har lämnat. Vi heter nu alltså Annie, Annie och Fanny. Barmen är helt förvirrade.