Alltså gårdagen, nu har jag fått den där frihetskänslan igen, och den är ju som de flesta vet så fruktansvärt beroendeframkallande! Jag får den ju nästan alltid vid tillfällen då jag är just i ett tropiskt land, där vinden är varm, man flyger fram på en moped/båt, eller när man står i vattnet och tittar ner och kan se färgen på sitt nagellack på tårna för vattnet är så kristallklart. Lite som när man söker på ”paradis strand” på Google för att hitta en wallpaper, fast istället att faktiskt åka till dessa ställen.
Kort och gott, jag älskar det, är så beroende av dessa tillfällen.
Igår var vi hela teamet på Freedom beach, och herregud så vackert det var, bilderna talar för sig själva. Vi åt en frukost och drog sedan ner till stranden och tog en longtailbåt, redan då kom feelingen, den slog lika hårt som mitt sötsug brukar slå en timme efter middag på kvällarna, helt galet!

Vi gjorde förstås inte mycket mer under dagen än att ligga på våra handdukar och tog x-antal dopp i havet samt åt oss mätta på vattenmelon. Brände oss lite, på mig blev de framförallt i nacken som jag känner mig lite stekt idag, men de lägger ju sig!

Igårkväll hämtade vi sedan take away från en lokal restaurang och åt på balkongen och spelade sedan heads up spelet, skitkul, om man inte redan prövat så pröva!! Skrattade tills vi fick ont i magen!

Nästa vecka så väntar 3 dagars semester för mig och Casandra, vi sparade lite dagar och ska äntligen ta ut på massa kul! Vi planerar fortfarande men än sålänge så har vi bestämt att de absolut blir fler stränder, i vart fall två stycken tänkte vi hinna med attåka till med longtaibåt från Rawai, återkommer med vad vi hittar på! Mer kortsiktigt, rättare sagt ikväll så ska jag och Casandra ut på en riktigt mysig middag- det är trotts allt alla hjärtans dag, de ser vi fram emot!

Ha en riktigt fin dag!❤️

Vilken dag vi hade igår! Var ledig och utnyttjade det verkligen, vaknade upp vid 09.30 (den ultimata perfekta tiden att vakna, får sova ut men sover inte bort hela dagen), därefter drog jag och Casandra direkt iväg med moppen för att äta frukost.

Jag har länge tjatat om smoothiebowls och Casandra har hittat ett ställe som hade detta, de heter Coffee Tribe och ligger på vägen mot Rawai beach, så vi stanna där och åt frukost, jag tog (såklart) smoothiebowl och en juice med rödbeta, äpple och ingefära- alltså det var helt himmelskt gott! Casandra fick en bagel med äggröra och en icelatte, jag var helt hög på mat när vi drog därifrån!

Sen spenderade vi dagen med att först åka till Nai Harn beach och bara låg på stranden nån timme, drog sen vidare till en liten strand som ligger 10 minuter bort från Nai Harn, jag vet helt ärligt inte vad den heter men när vi kom dit, slog ner våra handdukar på stranden (det är den stranden bilderna ovan är ifrån) så såg vi att det fanns en kajakuthyrning...! Jag älskar kajak! Så vi hyrde den i en timme, paddlade runt en närliggande ö, såg på alla fiskar och rev som var under oss, alltså det var helt fantastiskt! Får sån sjuk frihetskänsla när man sitter på en moppe genom djungel och sedan i en kajak på öppet vatten, den feelingen är svårslagen.

När vi kom tillbaka till stranden var vi heeelt slut, då var de ju rätt längesedan vi åt något så påvägen tillbaka till Kata så stannade vi på en utsiktspunkt där de också har en restaurang som heter After Beach (bilderna under är där ifrån), det var också bara så himla rätt, vi drack litervis med cola zero och vatten, åt lite vårrullar och glass, kan ju kort och gott sammanfatta dagen med att jag la mig på kvällen och var riktigt nöjd med livet.

Just nu så sitter jag i ett litet matkoma från lunchen, green curry igen, no surprise there- och ska snart dra och jobba igen. Sitter och ler när ja skriver om gårdagen, kommer leva lite extra på den en stund framöver!
Ikväll planerar vi att gå till den lokala marknaden och köpa en ny sarong, kanske nya flippflopp, får se vad jag hittar!

Ha en riktigt fin dag!

Precis kommit hem från jobbet, känns som jag varit överallt idag! Först på service imorse, sedan vidare till flygplatsen och till sist ut på ett hotell, känner mig en aning mör (som en marinerad biff på grillen) men är glad endå!

Ska alldeles strax åka till Patong med Casandra och Amanda, planen är middag och sedan ska vi se på bio! Älskar bio, jag ser så fram emot kvällen nu, jag ska ha smöriga popcorn i stora lass och typ tre liter cola zero.

Bilderna är ifrån imorse när jag var på service, hade strandpromenaden påvägen hem, och sedan slänger jag med en bild här nedan från igårkväll när vi var och åt middag på den mysigaste thai restaurangen någonsin som Amanda rekommenderade! Har ni vägarna förbi Karon beach så ligger denna dröm restaurangen i nedförsbacken innan strandpromenaden startar.

Nu är alldeles strax Casandra klar och Amanda har precis kommit in till oss, jag är ombyten och klar- äntligen bio (Mazerunner 3)!!

Ha en riktigt härlig dag!

Har precis ätit lunch och ska alldeles strax gå tillbaka till jobbet! Känner mig helt klart piggare idag än igår, var uppe på de tidiga morgonpasset på flygplatsen så jag körde vid 04.20, köpte lite take away kaffe och lyssnade på podd i bilen, valde relationspodden eftersom jag blir pigg av att skratta! Var sen på flygplatsen i några timmar och sa hejdå/tog emot gäster och därefter lite kontorsarbete när jag kom tillbaka till Kata.

Jag gillar faktiskt att jobba från tidig morgon för då får man ut sjukt mycket av dagen, enda problemet är ju att om man inte håller igång (eller dricker oförskämt mycket kaffe) så blir man kalastrött. Vanligtvis så sover jag i någon timme då men det sjuka var att jag inte ens tog en powernap när jag kom hem, utan höll igång fram till 23 på kvällen. Vart överraskad av mig själv faktiskt!

Efter jobbet igår så gick jag tillsammans med Casandra och Amanda till den närliggande poolen och drack limeshakes i eftermiddagssolen, pratade om life och hade det oförskämt bra. Lite senare tog vi tuktuk till en av våra favorit restauranger, curry delight heter den och de serverar indiskt! Kan ju va något av det godaste som finns, jag beställde (minns inte va de heter) någon sjukt god röra med koriander, blomkål och potatis tillsammans med massa indiska kryddor, shit vad jag inte ger maten någon rättvisa med denna dåliga förklaring..! Och vi hade självklart också det obligatoriska gula riset och naan bröd, det var helt enkelt en väldigt nice fredag!

Nu ska jag fortsätta jobba så får jag se vad kvällen bjuder på!

Ha en fin dag!

Idag är det verkligen drömmigt ute, solen skiner och de är blå himmel! Jag bryr mig inte om att jag höll på att smälta påvägen till jobbet, tackar för de små molnen som uppenbarar sig då och då!

Min torsdag startade med att gå förbi kontoret och sedan en liten prommis till hotellservice, jag känner att kroppen är påväg att bli bra igen nu, de enda som tydligt märks är min röst, jag låter just nu som Ursula i lilla sjöljungfrun innan hon snott Ariels röst.. gör mitt bästa med halstabletter och försöker att pressa ut min röst men den låter nästan skitnödig istället..! Men men, ge mig en dag eller två så är jag tillbaka till mig själv igen!

Tog massor av fina palm och strandbilder påvägen hem från servicen, jag ÄLSKAR palmer! De är fina att se på, de ger skugga och de fixar kokosnötter, kalasbra! När jag kom tillbaka till kontoret så hade jag lite pappersarbete att göra och därefter var det äntligen dags för en efterlängtad lunch, idag blev det (jag har inte haft något dagens outfit än, jag har istället dagens mat) stirfried chicken with basil and rice, sinnessjukt gott! Den innehöll dessutom till 80% av broccoli, my lucky day!

Nu ska jag vidare till min sista hotellservice för dagen, har två hotell som står på listan som ligger längst med Karon Beach så de blir en fin eftermiddags utsikt, sen ska jag smälta mig hem igen (ett moment av ärlighet: kommer garanterat ta tuktuk istället för att gå sista biten). Senare så har jag inte mycket annat än middagsplaner och därefter blir det nog bara någon mysig film ikväll igen, ska upp vid 04 imorgon och ha tidiga passet på flygplatsen så de blir väldigt lugnt för min del, laddar för lite flygplatsarbete, absolut bästa delen på veckan!

Ha en riktigt fin dag!

Mår lite bättre nu ikväll, igår var verkligen en snorig dryg dag, en kalasförskyldning helt enkelt! Idag har jag också varit hemma under dagen, hostar lungorna ur mig och har även tappat rösten, men i övrigt mår ja lite bättre ikväll, ska äntligen tillbaka till jobbet imorgon, hatar att ligga kurerad med en stor sol som skiner utanför fönstret.

Casandra var hemma vid 18 tiden och så drog vi faktiskt ut och åt middag, sjukt skönt med friskt luft och inte minst god mat, vi har precis fått lön och de firade (att få lön är enligt mig en perfekt anledning att fira till de lite) vi med att äta på en av mina absoluta favoritrestauranger, den heter Red Snapper och de serverar sushi, haleluja! Jag tog prawnroll och omeletsushi, Casandra tog sin ”same same” som är en vegetariskt påhittad rulle som hon kom på i starten av säsongen! Sen självklart blev de världens godaste bönor, om du inte smakat Edamamebönor så gör det! Alltså det är helt magiskt gott, finns vanligtvis i vilken frysdisk som helst i Sverige och de ska bara kokas i 5-7 minuter, häll sedan bara av och på med flingsalt!
Förra vintersäsongen när vi bodde på Gran Canaria så gick jag seriöst förbi affären varje dag för att köpa två påsar bönor och ett paket färska jordgubbar som jag tryckte innan (och efter) middag, jag säger bara pröva!! (Kan man vara så exalterad över bönor?)

Imorgon ska jag som sagt lägga den här sjukstugan på hyllan och ut i solen igen, ska på hotellservice och även förbi kontoret en snabbis. Nu ikväll ska vi bara se lite mer film, har precis sett klart ”Mitt stora feta grekiska bröllop” så mysig film och igenkänningsfaktorn är total, för er som varit mycket i Grekland så vet man absolut vad de pratar om! Så nu sitter vi och längtar efter Souvlaki, Saganaki och Raki (inte långt kvar nu..!)

Ha en superfin dag!

Har inte sovit så mycket inatt, av och till, mellan alla gånger jag vaknade av att behöva snyta mig, fantastiskt.. Är förkyld med feber som grädde på moset. Jag är i den där förvirrade sovdimman då man inte märker när ögonen börjar slockna och sedan vaknar jag, är lite lost och undrar varför de är solljus ute. Klockan är just nu strax efter 16 och har redan hunnit sova x-antal timmar, tror jag tar igen från inatt.

Vid lunch så kom Casandra med mat till mig innan hon skulle börja jobba, fried rice with vegetables och ägg, så det och en dusch så kändes de väldigt bra en stund men efter att ja vaknat senare så var jag tillbaka igen i feberdimman. Det var väl egentligen bara en tidsfråga innan förkylningen skulle bryta ut men de är ju inte bra tajmat när vi fortsatt har två vänner på besök här!

Ser på en av mina absoluta favoritserier, eller jag kan nog med säkerhet påstå att det är favoriten; Desperate housewives, satte på säsong 4, och (för dig som vet vad jag pratar om) så är jag på de avsnittet där Danielle föder Bree’s barn, Susan träffar Mikes pappa i fängelse, Linette dödar en pungråtta och Gabrielle lämnar Victor för Carlos! Jag tror att de ändå finns en hel del som vet vad jag pratar om! :)

Nu ska jag fortsätta ignorera den fina utsikten av palmerna från vår balkongutsikt och istället dra för gardinerna och se klart på desperate.

Hoppas du är frisk och har en fin dag!

#ledig dag, och den har jag spenderat helt och håller på stranden. Hemma så längtar man till helg medans i mitt yrke så är de lediga dagarna nästan alltid placerad måndag eller tisdag, så idag var det min helg!

Jag var som sagt på stranden, Kata Beach för att vara exakt, har druckit kokosnöt i vanlig ordning och fått sjukt mycket saltvatten i öronen, men vad gör väl det lixom? Har egentligen bara latat mig och haft det bra!

Jag var där tillsammans med min vän som är här på besök och vi satt bara och snacka skit hela dagen med badpauser då och då. Vid 17 tiden drog vi oss tillbaka till lägenheten och sedan mötte vi upp Casandra och Ida som slutat jobbet och åt middag. Jag åt en klassiker och favorit, green curry with chicken, herregud så sinnesjukt gott det är! Hade svårt att välja vad jag skulle ta och nu längtar jag till imorgon när vi får äta något gott igen, det är min ”inner fat kid” som går helt bananas här av allt gott. Jag nöjde mig ju inte heller med att bara äta upp allt av den gröna curryn utan efter de handlade vi hem ett halvt kilo uppskuren mango, även de har jag tömt, så nu ligger jag som en kubbad säl i sängen och tänker som sagt på vad ja ska äta imorgon. Avslutar denna dag med filosofin, mat är life!

Ha en riktigt fin dag!

En trött men väldigt glad själ som skriver, har haft en lång sovmorgon imorse och åkte sedan till Phuket international för ett flygplatspass, min favoritdel av arbetet, utan tvekan. Jag tycker det finns något så nice i att vara den som välkomnar människor till deras semester, de är trötta efter flygturen men lättade att deras efterlängtade vecka/veckor precis startat. Sjukt trevligt! Där står vi och småsnackar lite innan de ska hoppa in i bussen! Det ska ju sägas att flygplatsdelen av mitt arbete är väldigt olika från destination till destination. Men just här i Thailand så är den väldigt lugn och man har mycket hjälp från den lokala personalen, så det är verkligen en mysig del av jobbet här (men den som känner mig vet att jag älskar utmaningarna mest, ju fler gäster desto bättre kan man säga).

Kom hem vid 20 tiden och vår gamla kollega från en tidigare säsong har precis kommit hit på semester så vi har haft en riktigt guldkväll på balkongen med lite musik, lite cider, lite öl och en hel del uppdatering av vad som hänt senaste 1,5 åren. Och jag känner nu på en gång att jag måste ändra vad jag skrev tidigare där uppe, det bästa med detta jobb är alla fantastiska kollegor som man får, där kan vi snacka livskvalité.

Ha en fin dag!

Har fortfarande på känn att jag kommer bli kalassjuk vilken sekund som helst.. intalar mig att jag kommer cykla av de, alternativt äta all c-vitamin jag kan hitta för att dränka bakterierna. Det hjälper verkligen inte att vi råkade somna igår när aircondition var på 20 grader..

Fick dock chock idag när jag kom utanför dörren imorse- de finns ju några olika slags varmt, idag var det SJUKT varmt, alltså jag har varit med om värme, absolut, men idag så gick jag mellan de första hotellen och kände att två flaskor vatten inte räckte- fick ändå ont i huvudet av för lite vatten i kroppen, det var helt enkelt väldigt varmt, jättebra kombination när man sovit i en ac-snöstorm under natten. Det fina är att de precis regnat för några dagar sedan så naturen är superfin här, inte alls torrt och brunt utan snarare väldigt grönt överallt.

Annars har dagen faktiskt inte varit överdrivet händelserik, jobbat som sagt, skrev grattis till min bror som fyller år idag, har haft en hel del podd som spelats stor del av dagen vilket jag kom på i efterhand var ett dumt drag då alla jag följer precis släppt nya avsnitt men jag har redan lyssnat klart på allt så behöver vänta en vecka nu på nya! Nivån just nu på i-landsproblemen är oförskämt hög men det känns ju rätt bra att största problemet i livet just nu är att jag vart för ivrig och lyssnade upp allt på en gång.

När jag kom hem slängde jag mig in i duschen och sen handlade jag lite frukt på den lokala marknaden, ligger just nu i sängen och äter på mango och pumelo, tror säkert jag köpte hem över ett kilo frukt.. men om man kan få det färskt och uppskuret för typ 150 bath så är det svårt att stoppa sig själv- de är samma när de kommer till nybakta bullar, äter tills man stupar! Drömmer mig bort till Sverige och nybakat fika bröd..! För att vara helt ärlig så tror jag att de som ja saknar allra mest i matväg är mammas hemlagade mat och även den där kycklingcurry baguettröran som finns på Ica tillsammans med färsk ciabatta (herregud va gott), sen försöker jag samtidigt komma ihåg att när jag är färdig med säsongslivet så kommer ja komma hem och såklart sakna maten här ifrån, som för övrigt är helt fantastisk, så kom-ihåg lapp till mig: uppskatta allt Thailand har att erbjuda mest jag är här!