TOP 6 TREENIKYSYMYKSET JA VASTAUKSET

Pari kuukautta sitten tein ns. normaalin Q&A - postauksen (linkki sinne tämän tekstin lopussa), jossa vastailin teiltä saatuihin kysymyksiin. Nyt vuorossa olisi pelkästään treeniaiheinen eli vastaan liikuntaan liittyviin kysymyksiin! En ole mikään ammattilainen, joten sen tason vastauksia et tule täältä löytämään, mutta vastailen oman kokemuksen ja tiedon perusteella 😊 ->TOP 6 TREENIKYSYMYKSET JA VASTAUKSET


1. Millä keinoilla olet saanut sun kroppaan muutosta? Salitreenillä ja ruokavaliolla. Yksinkertaisuudessaan näin, mutta koska asiat eivät tosiaan ole noin mustavalkoisia, siihen tarvitaan paljon muutakin. Oma tarinani lähti siitä, kun halusin "parantua" alkavasta syömishäiriöstä. Parantuminen lainausmerkissä siksi, koska mitään varsinaista häiriötä ei vielä ollut. Joka tapauksessa huomasin, että silloin kun käyn salilla, pystyn myös paremmin saamaan ruokaa alas. Sairastuin keuhkokuumeeseen, jolloin liikuntakieltoa tuli pari kuukautta. Lopulta maaliskuussa sain ostettua salikortin ja aloittamaan treenit pikkuhiljaa. Olin tosi heikko silloin, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Monien turhautumisten jälkeen, lihas kuitenkin alkoi kasvaa ja mieli parantua. Pyrin silloin ja edelleen syömään terveellisesti, herkkuja unohtamatta. Aluksi treenasin noin kolme kertaa viikossa, jossain välissä jopa viisi kertaa ja nyt pidemmän aikaa olen treenannut neljä kertaa ja se on hyvä määrä minulle! Yksi tärkeä osa oli myös lopettaa pahaa mieltä tuovien Instagramin bikinimallien photoshopattujen kuvien seuraamiset, koska silloin aikaa jäi itsensä kehittämiseen, ei itsensä vertailuun!


2. Miten saisi reidet kiinteämmäksi? Mä oon vähän huono vastaamaan tähän kysymykseen, koska mun tavoitteena on vaan aina ollut lihasmassan kasvatus ja siinä samalla on sitten tavallaan myös kiinteytynyt. Mutta niille, jotka esim. suuren laihdutusprosessin jälkeen haluavat kiinteytyä: tee lihaskuntoa, syö puhtaasti ja vähemmän kuin kulutat sekä haasta itseäsi hiit treeneillä! Tästä pääset sivustolle, jossa on kattavasti tietoa kiinteytymisestä.


3. Mitkä ovat parhaimmat liikkeet kropan eri osille? Hankala sanoa jotain tiettyjä liikkeitä, jotka toimisivat kaikilla, mutta joitain perusliikkeitä voidaan pitää sellaisina kokonaisvaltaisina ja tehokkaina. Kyykky on hyvä liike koko kropalle, erityisesti jaloille, maastaveto myös hyvä liike koko kropalle, etenkin selälle ja takareisille. Penkkipunnerrus tärkeä yläkropan liike, etenkin rintalihaksiin. Lantionnosto on sitten taas pakaroiden kuningasliike ja leuanveto tai ylätalja selälle hyvä liike, pystypunnerrus olkapäille. Nämä ovat sellaisia liikkeitä, joita mainostetaan aina hyvinä ja tehokkaina ja sitähän ne ovatkin. Eristävimmistä liikkeistä minun mielestäni tehokkaimpia ovat takareisikoukistus ja etureisiojennus. Lähes kaikki liikkeet eri variaatioilla oikein tehtynä voivat olla tehokkaita!


4. Paljonko painat? Noin 61kg. Paino ei mielestäni kerro oikein mitään ja en usein käy edes vaa´alla. En myöskään halua, että kukaan ajattelee nyt, että minäkin haluan olla tasan 61kg, koska jokaisen kroppa on niin yksilöllinen ja paino riippuu monista tekijöistä. Itselläkin se vaihtelee 60-62kg välillä syömisten, liikunnan ja ihan vain pukeutumisenkin mukaan. Olen painanut muutama vuosi sitten kymmenen kiloa vähemmän ja olen tällä hetkellä paljon onnellisempi ja terveempi, joten se alhainen paino ei tosiaan ole aina hyvä juttu!


5. Onko sulla muutoskuvia siitä, kun aloitit vs nyt? On ja koska ne motivoivat ja kiinnostavat usein ihmisiä niin laitan muutaman tähän nyt. Ekassa kuvassa, jossa painoin noin 50 kiloa, sairastin parhaillaan keuhkokuumetta ja näytin aivan kuihtuneelta. Toinen kuva on otettu pari viikkoa sitten.

Toisessa kuvaparissa olen pinkissä paidassani ensimmäistä kertaa lähdössä salille ja hieman edistyneempi kuva on otettu viikko sitten.


6. Mitkä on sun tavoitteet? Pienessä ajassa on mennyt todella paljon ennätyksiä rikki ja nyt itse asiassa ensimmäistä kertaa ikinä, laitoin ylös tavoitteita, joita haluan saavuttaa treeneissä. Näiden lisäksi olen myös kirjannut muutamia vähän pienempiä välitavoitteita. Lasken aina näihin myös siis tangon painon mukaan!

- Sjmv 100kg heinäkuussa, muutama toisto.

- Penkkipunnerrus 40kg heinäkuussa ( mainitaan tähän nyt se, että olen alkanut tehdä kyseistä liikettä vasta noin 1kk sitten ja silloin rehellisesti sanottuna aloitin siitä, että juuri ja juuri sain tangon ylös siitä telineestä. Viime treenissä sain tehtyä sarjaa 5kg lisäpainolla, joten kehitys on siinä ollut todella nopeaa! Penkki on myös yksi suosikkiliikkeistäni tällä hetkellä.

- Pystypunnerrus 10kg käsipainoilla, tällä siis tarkoitus tehdä ihan kunnon sarjaa ja tavoite on kesäkuuksi.

- Ylätalja 50kg heinäkuussa, tälläkin tarkoitan nyt ihan kunnon sarjoja, eikä muutamaa toistoa.

- Lantionnosto 100kg kesä-heinäkuussa, tämä myös tarkoittaa sarjapainoja!


Kivaa äitienpäivää äideille ja mukavaa viikkoa kaikille <3


- Anne Tikkamäki, Instagram @annetikkamaki

Edellinen postaus TOP 6 ASUIDEAT KEVÄÄSEEN

Sinua saattaa kiinnostaa myös TOP 6 KYSYMYKSET JA VASTAUKSET

Tykkää-merkinnät

Kommentit

Kirjoita kommentti...
IP: 82.99.3.229