Då har vi spenderat tre dagar i Singapore, eller två och en halv om man ska vara petig. I fredags ankom vi till Singapore vid ett-tiden och tog oss direkt till Chinatown där vi hade bokat boende. Något vi missat lite var att det var Kinesiska nyåret i torsdags och Singapore men framförallt delen runt Chinatown var proppfull med Kineser. Man kom knappt fram på gatorna för det var så mycket folk.

Vi har hunnit med en hel del de senaste dagarna. Tunnelbanan har blivit vår bästa vän och vi har blivit proffs, klapp på axeln. Lite shopping och en hel del strosande i köpcentrum har vi hunnit med, det är typ där man kan vara när det är så otroligt varmt. Det är verkligen fuktigt här och det gör att det känns ännu varmare. Vi har även besökt Garden By The Bay både när det var ljust och ikväll när det var mörkt. Otroligt häftigt ställe med de olika träden och alla ljus. Dessutom har vi besökt Sentosa Island. Dock hade vi väldigt lite koll på vad vi skulle göra här och att det var så otroligt mycket folk. Hade vi gjort om det skulle vi åkt dit tidigare när det både är svalare och mindre människor. Men vi gick från sista stationen över ön och sen tillbaka till ”fastlandet” igen. Då var vi lagom varma och ville bara in till ac:n, så skönt att komma in igen. Men det var kul att se Sentosa Island iallafall, ett annorlunda ställe.

Igår gav vi oss även på en utgång här i Singapore. Det blev inte så himla lång natt då fötterna började värka i klackarna. Men vi fick dansat av oss lite till härlig musik.

Över lag gillar jag Singapore. Det är en otroligt häftig stad och den är speciell på grund av alla lagar. Dock är det otroligt dyrt jämfört med resten av Asien men det har vi bara fått tänka bort. Imorgon flyger vi vidare och tar oss tillbaka till favorit ön.

Fyra år. 1461 dagar. Och en hel del tårar.

Tiden går fort, eller gör den det? Ibland känns det som att tiden står stilla och att världen vänder sig mot mig. Sen lättar det igen och dagarna flyger förbi. Vissa dagar är lättare än andra, idag är en jobbig dag. Livet är som en bergochdalbana. Det går upp, ner, höger, vänster och ibland är man till och med uppochner. Idag är jag i backen nerför, eller kanske uppochner i den där loopen som man fruktat. Idag är livet jobbigt, idag är livet svårt och idag är en dag jag inser att livet kan vara fruktansvärt orättvist.

För fyra år sedan förändrades mitt liv då min älskade kusin lämnade oss. Det går inte en dag utan att jag tänker på honom men idag känns det extra mycket.

För fem år sedan gjorde han denna resa jag är iväg på just nu. Han inspirerade mig till att göra detta och våga ta mig ut i världen. Jag skulle vilja få höra alla hans tips på vad jag inte får missa. Jag vill berätta för Erik vad jag fått uppleva och jag är säker på att vi hade haft mycket att prata om, då vi sett samma platser.

Du lämnade kvar en tomrum, ett tomrum som aldrig kommer försvinna. Erik du är vår hjälte och du är så otroligt saknad!

Igår gick vi upp vid 8 för att äta frukost och sedan ta oss till Batu Caves. Vi bestämde oss för att göra det så tidigt som möjligt för att slippa den värsta värmen och alla människor. Det var kul att se och vi traskade upp för de 270 trappstegen till grottan. Det var inte vad jag hade förväntat mig att se där inne och det var mycket större än jag trodde. Besöket blev ganska kortvarigt så redan vid 10 hoppade vi ur vår Uber vid Pavillon Mall KL. Här spenderade vi några timmar och gjorde av med lite pengar. Jag hittade ytterligare ett PR klackskor och sedan fick jag med mig lite annat roligt också. Vid två var vi tillbaka på hotellet och då bytte vi om och gick till gymmet och körde ett träningspass på ca 45 minuter. Skönt att få jobba lite igen, saknade dock en skivstång bland annat men vi fick ta det som fanns och jobba utifrån det.

När det närmade sig kvällen gick vi till Christian, Robin och William för att äta middag tillsammans. Efter middagen gick vi till deras lägenhet och förade inför utgång. Man kan väl säga att det inte riktigt gick som vi planerat. Det blev lite för mycket känslor hos oss båda som tog över och blandat med alkohol är ju det inte det bästa som finns. Men killarna var snälla och stannade med oss och sedan åkte vi tillbaka till deras lägenhet och sov där. Imorse blev det en mindre rolig taxifärd hem, att gå med festkläder och klackar på gatorna vid 11 innebar en hel del blickar. Men vi kom hem och slocknade inom några minuter och har sovit stora delar av dagen. Så blir det ibland men kul hade vi iallafall första delen på kvällen.

Nu har vi bokat flyg och boende i Singapore så imorgon tar vi oss vidare, spännande.

12.20 lyfte planet som tog oss vidare till Kuala Lumpur. Vid 15 kom vi fram till vårt hotell där vi direkt stötte på lite problem. Vi bor i en lägenhet som vi bokat via hotels.com och när vi kom hit fick vi lite problem med att förstå var vi skulle ta vägen och var vi skulle få nyckel. Mannen i ”receptionen” vägrade hjälpa oss vilket irriterade oss väldigt mycket, han ville inte ens förklara vad vi skulle göra. Istället fick vi hjälp av en tjej som stod vid disken och insåg att vi hade problem. Underbart när människor är hjälpsamma. Så tillslut fick vi tag på vår nyckel och tog oss upp till 12 våningen där vår lägenhet ligger. Vi lämnade av väskorna och åkte sedan ner till våning 11 där poolen och gymmet är, kan säga att det är en helt okej ”gym-location”. Därefter tog vi oss till KLCC som är en gigantiskt köpcentrum med allt från fina märken till H&M. Första intrycket är att vi bor väldigt bra, gångavstånd till Petronas Tower och KLCC vilket passade oss bra idag iallafall.

Efter att ha kikat runt i några timmar bar vi båda två på några påsar var. Vi avslutade med att gå in i en stor mataffär och köpte med oss tacos och frukost då vi har eget kök, så skönt. Dock fick vi en hel del problem med Uber på väg tillbaka då de stannade fel och inte kunde komma till upphämtningsplatsen. Så hungriga, trötta och bärandes på tunga kassar sprang vi omkring och svor. Tillslut gav vi upp och tog en taxi tillbaka till lägenheten.

Tanken var först att vi skulle gått till en roof top bar ikväll men vi skjuter upp det då tacos och Netflix var väldigt skönt. Vi blev helt enkelt lite för bekväma. Men imorgon väntar utgång för hela slanten.

Imorse vid 7.15 ringde klockan då vi förväntade oss att få ett besked om vi skulle få åka med dagens färja till Penang eller inte. Dock hade mannen glömt av oss så vid 8 traskade vi dit och som tur var gick det att lösa. Redan klockan 9.00 blev vi upphämtade vid vårt hostel för att åka till piren. Färjan gick smidigt och på 3 timmar var vi framme i Penang, Georgetown. Efter att ha checkat in på ett hotell gick vi ut på gatorna för att kolla runt samt äta. Vi gick till My Own Café och testade deras ”signatur-rätt”, extremt starkt tyvärr men ändå ganska god. Därefter gick vi runt på gatorna, kollade på byggnader och framförallt de gatumålningar som Georgetown är känt för. Väldigt fina målningar och staden är som vi kom fram till, udda. Väldigt mycket blandade byggnader, dels stora hotell men också mindre gator med nästan förfallna hus. Annorlunda, unikt, udda, jag vet inte riktigt vad men roligt att se iallafall.

Vi var även på ”Upside down museum”. Ett museum där allt är uppochner helt enkelt. Det var som olika rum där man fick ställe upp sig så tog de bilder på oss. Roligt men man kände sig extremt fånig. Därefter åkte vi vidare till Choklad och Kaffe affär/museum, samma kedja vi var inne i igår men vi hade förväntat oss med av denna då den var större. Dock var det i princip exakt samma utbud och provsmakningen var sämre. Så vi lämnade ganska snabbt och åkte vidare till 1st Avenue som är ett shoppingcentrum. Här åkte vi längst upp och satte oss för att äta Sushi, som vi längtat. Det var otroligt gott och enkelt då vi genom en surfplatta beställde in allt eftersom, riktigt bra och smidigt.

Resten av kvällen har vi tagit det lugnt. Vi har bokat flyg och hotell till imorgon då vi tar oss vidare till Kuala Lumpur. Det blev ett kort stopp här men vi kände oss faktiskt ganska klara redan efter en dag.

Kvällen igår blev längre men också bättre än väntat. Vi träffade upp Christian och Robin för att tillsammans gå och äta middag, varsin god hamburgare och pommes, gott. Sedan gick vi vidare till en bar där vi satt och drack, spelade kort, snackade och kollade på eld show. Efter några timmar bestämde vi oss för att gå förbi 7-eleven och köpa med oss lite snacks samt dricka för att sätta oss vid vårt hostel och spela kort. Det blev en lång men riktigt rolig kväll och klockan hann bli 4 innan vi gick och la oss.

Det resulterade i en sovmorgon idag, jag vaknade vid 9 men Clara sov ut till 11. Skönt att bara ta det lugnt. Sedan hyrde vi moppe och begav oss ut i Malaysias trafik. Bättre än i Thailand måste jag säga, folk följer reglerna bättre och vägarna är mer hela. Vi åkte först till Temurun Waterfalls, efter lite problem med att hitta dit då vi hade räknat med något fler skyltar så kom vi fram. Det var en häftig natur runt om och jag kan tänka mig att vattenfallet kan vara väldigt fint, dock var det inte så mycket vatten idag. Enligt bilder vi sett ser det ut som att det är väldigt mycket mer vatten så vi hade väl lite otur. Men det var kul att se ändå, en väldigt avslappnande miljö.

Därefter åkte vi till den lilla staden/byn som Cable Car utgår ifrån och åt lunch på subway, gud va gott. Perfekt för oss då vår dag på moppen fortsatte. Vi gjorde några korta stopp men sedan styrde vi mot Pentai Pasir Tengkorak Beach. Inte någon märkvärdig strand egentligen, det var fint men ingen wow känsla. Vi tog oss ett skönt och efterlängtat bad och efter att vi torkat åkte vi vidare. Vi stannade även till på en Choklad och Kaffe affär och blev väldigt överraskade när vi steg in. Vi blev erbjudna provsmakning och fick testa en hel del choklad, gott men lite speciellt och inte vad vi hade förväntat oss.

Nu på kvällen har vi åter igen ätit middag med Christian och Robin, riktigt trevligt. Men idag blev det inte lika sent då de ska flyga imorgon förmiddag och vi håller tummarna att vi kommer vidare till George Town imorgon bitti.

Hej från Langkawi. Igår lämnade vi Thailand för att åka vidare till Malaysia och efter 1.5 timma på en high speed Ferry var vi framme. Passkontrollen gick snabbt och sedan delade vi taxi med några svenskar till ett hostel de hade bokat, det fanns ett rum för oss också så vi bor vid Cenang Beach i ett rum med ac för ca 85kr per person per natt, väldigt bra. Resten av dagen tog vi det väldigt lugnt och strosade mest runt i staden. Då vi hade noll förväntningar blev vi överraskade gång på gång. Det var mycket större här än vi trodde och det finns en del att göra.

Idag startade vi dagen med en stor god frukost, Coco pops + mjölk, scrambled egg, toast, pannkakor, frukt och juice, helt perfekt. Det stod vi oss på länge vilket var tanken då vi idag skulle uppleva Cable Car, Sky Bridge samt Seven Wells. Vi trotsade de 34 graderna som är här och har väl gått upp för närmare 1000 trappsteg idag, svettigt. Cable Car och Sky Bridge var häftigt att se, något man gör en gång i livet. Det var en hel del folk samt köer men vi som endast var två fick gå före alla för att fylla ut i de gondoler de endast var fyra stycken i, riktigt skönt. Sky Bridge var dock ganska mycket mindre än jag hade föreställt mig, men det var ändå häftigt att gå på den så högt upp i luften. Utsikten var fantastisk.

Sedan tog vi oss vidare till Seven Wells. Först hon vi till det första vattenfallet men stannade inte någon längre stund här. Vi traskade vidare uppför de närmare 700 trappstegen som ledde till Seven Wells. Väl där fortsatte vi in på en liten skogsväg då vi trodde att det skulle finnas fler vattenfall, men vände relativt snabbt då vi insåg att det endast var små ”camps” längst denna väg. Tillbaka vid Seven Wells badade vi, så himla skönt och uppfriskande. Vi åkte rutschkana på berget, något man inte har gjort tidigare. Jag fick dock lite för hög fart och slog i rumpan... Lär bli ett stort blåmärke. Men riktigt roligt var det iallafall, och framförallt väldigt annorlunda.

Efter det tog vi oss hemåt med Uber, vi har insett att det är bästa sättet att ta sig fram här, billigt och smidigt då den kommer direkt till dit man är. Till lunch satt jag och följde OS, längdskidor, så glad att jag har fått det att fungera. Och så himla kul att det blev guld för Kalla och två till topp 10 placeringar. Heja Sverige!!

Skulle publicerats igår (torsdag) kväll, på grund av dåligt internet kom det upp nu.

Idag startade jag min dag med backintervaller.. Usch, Usch, Usch säger jag bara. Det svåra när man är iväg såhär är att ha självdisciplin, inte helt lätt att motivera sig själv till att träna. Men idag la jag i ytterligare en växel för att träna upp konditionen igen och då blev det backintervaller med jumpsquats på toppen av backen. Tio vändor blev det innan jag näst intill svimmade. Men det är på sätt och vis ändå skönt efteråt, trots att det känns som att man aldrig kommer bli återställd igen. Men efter en promenad och nedvarvning på stranden på väg tillbaka till vårt hostel kunde jag iallafall prata när jag kom tillbaka.

Sedan spenderade vi hela dagen på stranden. Även idag var vi på Sunrise Beach som blivit vår favorit här, en ganska bred strand med vit sand och klart vatten, kan inte bli bättre. Även idag lyckades vi fjäska till oss fina solstolar vid en resort så vi slapp ligga direkt på stranden. Så himla skönt att kunna lägga sig i skuggan när man vill och flytta ut i solen när man känner för det, perfekt.

Till middag åt vi även idag på Aroy, en mexikansk restaurang. Vi beställde in både Nachotallrik och en meny man delar på. Då fick vi två enchiladas, två tacos, två fajitas och en till grej som vi inte riktigt fattade vad det hette. Men otroligt gott iallafall och vi var mer än mätta när vi lämnade. Lite dyrare middag men det var det värt. Sedan har vi bokat båtbiljett till Langkawi imorgon. Vi hade en förbokad biljett till den 14/2 men vi känner att vi är redo att lämna Koh Lipe nu, trots att vi gillar det så mycket. Men vi kommer se fler fina stränder och förhoppningsvis komma till lika mysiga städer/samhällen.

Hejsan!

Idag har vi varit med om en minst sagt tuff dyk-dag. Det hela började 8.30 på Ko Lipe Diving där vi i samlad trupp tillsammans gick ner till stranden och vår båt som väntade. Lite längre ut låg den större båten som skulle ta oss runt till de två olika dykplatserna. Väldigt snabbt insåg vi att ett piller postafen inte skulle skadat. Eftersom det blåst mycket det senaste var det fortfarande stora vågor och sjösjukan var ett faktum. Jag klarade mig ganska okej men för Clara var det värre, och hon var inte ensam. Men så fort vi kom i vattnet blev det bättre, skönt. Vi plus två danskar och vår divemaster hoppade i först och gav oss ner i det blå. Jag fick lite problem med min flaska (tuben med syre) som åkte av (??). Jag kände den helt plötsligt inte mot ryggen och visst, då hade den lossat. Som tur var kunde Phil vår divemaster sätta fast den igen men det blev allt ett litet orosmoment. Som sagt har det blåst mycket och det märktes även i vattnet, det var både grumligt och strömt. Men vi såg lite häftiga fiskar men jag hade förväntat mig bättre sikt samt mer korallrev. Istället fick vi hålla tummarna för andra dyket.

Första halvan på andra dyket gick bra för min del, jag kom in i andningen mycket bättre och det kändes bra. Vi såg både en ”green moray” och ”catshark” vilket var häftigt. Och lite mer koraller vid detta dyk. När vi kom till korallerna blev det dock väldigt strömt och jag och Clara fick kämpa med alla krafter i kroppen för att inte åka bakåt. Jag har nog aldrig tagit i så hårt utan att märka någon skillnad. Det jobbiga var att om man slappnade av gled man iväg snabbt och då var det extremt svårt att ta sig tillbaka till gruppen. Medan vi kämpade och slet var det en i vår grupp som kom bort. Han kom alltså ifrån oss andra under denna period så vi fick göra rutinen ”stanna (i vårt fall simma så mycket du kan för att inte glida iväg från divemastern) och kolla runt omkring i en minut, gör sedan en kontrollerad uppstigning”. När vi väl kom upp såg vi honom guppa omkring kanske 100 meter från oss. Skönt att han var okej iallafall och vi var ganska glada över att vi gick upp med tanke på hur trötta vi var.

Det blev alltså två jobbiga och energikrävande dyk. Inte riktigt vad vi hade förväntat oss men det blev en bra erfarenhet. Trots allt var det väldigt roligt att dyka igen och det är en sån speciell känsla där nere. Vi hade hoppats på att få se mer men vi kan ju inte styra vädret tyvärr.

Efter detta var vi helt slut och har inte gjort mer än att vara på stranden någon timma för att sedan ta det lugnt på rummet. Jag har lyckats fixa så jag kan kolla på OS och Bron, lyckan är total. Jag som är sportfåne har ju haft lite panik över att faktiskt missa OS, men nu ser det ut som att jag kommer kunna kolla på alpint, längdskidor, hockey och allt vad det är. LYCKLIG!

Ikväll stötte vi även (igen) på de svenska par som vi träffade under transporten hit till Koh Lipe. På något sätt har vi lyckats stöta på dem varje dag här. Så genuint trevliga människor men imorgon skulle de åka vidare så nu fick vi säga hejdå. Himla roligt att träffa människor och kunna skapa ett band så snabbt.

Idag har vi haft en väldigt lugn och skön dag. Jag vaknade vid 6 som vanligt och gick ut och sprang en sväng. Kände dock att kroppen inte mådde helt bra. Både rygg och nacke var väldigt stela efter några nätter på en rått så hård säng. Så istället för övningar blev det stretching innan vi gick och köpte frukost. Sedan har vi bara varit på stranden hela dagen. Det har blåst en hel del och för att slippa all sand sol blåser runt lyckades vi få använda solstolar som tillhörde en resort. Så himla skönt att kunna ha skugga när man vill och även komma upp från sanden. Jag avslutade det hela med att ta en massage. Inte den bästa och dessutom fick jag betala mer ön jag skulle. Men men, ryggen känns lite bättre iallafall.