Tävlingar

Får ibland frågan hur länge jag kommer att springa. Svaret blir alltid "så länge som jag tycker det är roligt". Trodde det skulle ta många år tills jag kände så, men nu är känslan så.

Så har bestämt mig för att lägga skorna på hyllan efter nästa säsong.

Varför jag ändå kommer att springa en säsong till är för att jag har lagt ner fruktansvärt mycket tid på löpningen de senaste säsongerna och mina 30-40 km per dag kan jag leva på en säsong. Med lättare träning och lite fart är jag helt övertygad om att 2018 inte bara blir min sista säsong utan även min bästa!

Då jag som person vill satsa allt eller inget vill jag inte satsa halvhjärtat på löpningen, samtidigt som jag inte brinner för att lägga ner all träning och tid det krävs för att bli världens bäste ultralöpare. Så det här känns som ett väldigt bra beslut. Måste bara tillägga att detta beslut inte har något med helgens lopp att göra. Såhär har jag känt under en längre tid.

Hoppas att under min sista säsong kunna vinna ett SM-Guld till och få springa ett VM till.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Tävlingar

Var ju tanken att jag skulle ta mig runt 24 timmar i helgen, men så blev det verkligen inte. Hoppa av redan efter 8 timmar...

Loppet startade och det kändes bra. Varven rullade på bra och låg i ungefär 5:15-20 fart. Tog dock inte många timmar innan den lilla motivationen jag hade började försvinna. Efter knappt 6 timmar kände jag att jag inte ville längre. Men då både min pappa och Rune Larsson hade kommit kändes det dumt att bryta när de hade åkt så långt. Dessutom när kroppen kändes så bra som den gjorde.

Rune försökte verkligen få igång mig. Gick ut och hämtade snö och masserade in snön i mina ben. Sprang några varv till och kroppen var fortfarande pigg, men nu sprang jag egentligen bara för att Rune ville det och hade åkt så långt. Beklagar verkligen att jag gjorde det mot denna löparlegend, men har alltid sprungit för min egen skull och har inga ambitioner att springa för någon annan.

Så klev av för att jag helt enkelt inte ville springa längre! Så jag, Viktoria och pappa åkte bort och åt och tog in på ett hotell.

Bakgrund:
Kan låta konstigt att man helt plötsligt inte vill springa och bryter ett lopp av den anledningen. Dock har den känslan funnits i mig längre. Även om jag har tränat väldigt mycket den senaste tiden med de allra flesta veckorna mellan 22-25 mil så har det inte varit roligt. Löpglädjen finns inte där längre. 24 timmar är för långt om man inte vill det. Trodde att en sådan utmaning som 24-timmars skulle få fart på mig, men icke.

Kommer fundera nu hur det blir med fortsättningen.

Roligare än såhär blev det inte:

Likes

Comments

Tävlingar

Ligger i hotellsängen och känner lugnet före stormen. Om knappt 90 minuter startar mitt 24-timmars lopp. Målsättningen är det samma som jag skrev i ett tidigare inlägg: Ska springa tills kl 11 imorgon, dvs genomföra hela loppet!

Igår svängde vi förbi hallen och lämnade av lite grejer som vi behöver till Supportet. Så har kollat in den 373 meter långa banan. Ser absolut okej ut!

Viktorias plats:

Banan:

Likes

Comments

Tävlingar

Till helgen är det äntligen dags för Personliga rekordets tävling 24 timmars. Min klart största utmaning i karriären.

Målsättningen är något jag har funderat på länge. Enbart genomföra? Klara EM-kvalgränsen? Nordiskt rekord? Vinst? Banrekord?

Möjligt att jag kommer ändra mig de sista dagarna, men i dagsläget ser målsättningen ut såhär:

Genomföra loppet:
Kan låta som ett lågt mål. Men då menar jag att springa stort sett hela loppet. Lyckas jag med det så kommer det även bli riktigt långt.

Tankar kring de andra funderingarna:
Banrekord:
Är på 225 km och genomför jag loppet kommer jag slå det.
EM-kvalgränsen:
För några dagar sedan blev det klart att det kommer bli ett EM i Rumänien i slutet av Maj. Runt 245 km krävs för detta. Då jag ändå inte vet om jag vill springa det kommer jag inte lägga något fokus på det.
Nordiskt rekord:
266 km är riktigt bra, men inte omöjligt. Men kommer absolut inte lägga något fokus på det. Skulle kunna bli min största fiende om jag börjar jaga km-fart mot rekordet. Utesluter det inte, men inget jag satsar på och skulle bli väldigt förvånad om inte Johan Steenes rekord kommer stå sig ett tag till.
• Vinst:
Stort och brett startfält, men i ärlighetens namn bör jag vinna detta lopp i träskor. Dock är det ju så i ultra och framförallt för en orutinerad 24-timmar löpare att verkligen allt kan hända och inte omöjligt att jag bryter och hamnar utanför topp 20.

Likes

Comments

Sponsorer

Har haft Vitagile som samarbetspartner när det gäller energiprodukter. Har dock valt att bryta samarbetet med dom. Inte för att jag tycker att deras produkter fungerat dåligt, utan mer för att jag vill testa något nytt.

Då jag har testat Umaras produkter förut var det ganska givet att kontakta dom. Efter ett givande samtal med Umaras grundare Simon Gustavsson var Samarbetet klart! Umaras produkter känns mycket mer naturliga än många av dess konkurrenter och det är något jag gillar. Dessutom mycket lättsmälta.

Kommer köra på Umara redan till helgen på PRT i Växjö. Blir första riktiga testet.

Riktigt glad och nöjd över detta samarbete iaf!

Likes

Comments

Träning

Nu är det mindre än 2 veckor kvar till mitt nästa ultralopp. 16-17 December blir det 24 timmar.

Den hårda träningen är över, så nu kommer jag dra ner mängden och försöka hitta formen.

Sista långpasset blev ett 55 km långt pass som startade 03:15 och avslutades på Selma Spa. Efter det blev det att ta det lugnt. De kommande knappa 2 veckorna kommer det mest bli pass på runt 10 km och kommer lägga in endel fartökningar.

Likes

Comments

Nu har jag avverkat sista hela hårda veckan inför PRT 24 timmars. Kommer köra några tuffare dagar nästa vecka för att ca 2 veckor innan loppet dra ner på träningen ordentligt.

Den här veckan blev det alltså 230 km löpning + 4 timmar cykel och 3 timmar styrka.

Har haft lite sega ben mot slutet av veckan, men annars har jag haft en bra känsla. Mycket dubbelpass som vanligt och veckan längsta pass blev 40 km på Söndag.

Likes

Comments

Media

Igår var det friidrottsgalan i Stockholm. Jag var inbjuden, men valde att avstå.

Tog emot lite att inte delta, men samtidigt var valet ganska enkelt. Då jag jobbar mycket och är i en tung träningsperiod fanns det inte riktigt möjlighet och energi till att åka en sväng till Stockholm. Träningen går före det.

Går upp tidigt på morgonen (mellan 5-6) och springer minst 15 km och ibland även skivstångsträning på KMTI. Jobbar 8 timmar och sen springer 15-25 km och oftast lite cykel och styrka. Efter det prioriteras oftas soffan och mat. Läggdags blir allt som oftast strax efter 20. Då var det länge kvar av galan.

Måste bara tillägga så ingen tror något annat: Det här är en livsstil som jag verkligen trivs med!

Likes

Comments

Träning

Har kört Ultraintervaller i helgen, dvs 10 km var tredje timme i ett dygn. Hade inga ambitioner att springa fort utan 8 stycken lugna milpass.

Började första intervallen kl 13 på fredag och därefter rullade det på bra. Den enda intervallen som var jobbig var fjärde intervallen, då jag ätit rejält med turkisk yoghurt som gjorde att jag mådde väldigt dåligt. Åt enbart en halv banan efter det och sen mådde jag betydligt bättre. Nattintervallerna kl 01 och 04 kändes oxå bra och inga problem med de 2 sista heller.

Fick in en bra rutin på intervallerna och vilan. Snittade intervallerna på ca 47:20 och sen tog jag 20 minuter till att duscha, stretcha och äta. Sen sov jag ca 60-90 minuter innan klockan ringde 20 minuter innan nästa intervall starta.

Intervallerna i ordning:

Sista snabbast som brukligt.

Efter sista intervallen blev det pizza och skidåkning på TV. Därefter Cykla vi ner till Löfbergs arena och såg Färjestad vinna. Söndagen blev vilodag som tillbringades med Viktoria på relaxen på Sundstabadet.

Likes

Comments

Träning

Idag ca kl 13 när jag slutar jobbet ska jag börja ett dygn med Ultraintervaller.
Konceptet Ultraintervaller går ut på att man springer 1 mil var tredje timme i ett dygn. Dvs 8 milpass inom 24 timmar.

Jag kommer köra mina intervaller kl 13, 15, 19, 22, 01, 04, 07 och 10. Måste skriva lägenhetskontrakt kl 16, så intervall 2 blir framflyttad 1 timme.

Har genomfört Ultraintervaller en gång tidigare. Då tyckte jag det fungerade riktigt bra och blev inte särskilt sliten. Sprang med Anton nu och det kommer förmodligen bli tuffare att köra det själv, men tror det kommer fungera bra!

Förra gångens tider:

Kommer ta det ännu lugnare denna gång då jag vill spring i ett tempo som är mer likt ett 24-timmars lopp

En trött Anton efter sista intervallen:

Likes

Comments