Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Bild 1: Orginalbild

Bild 2: Redigerad bild

Jag tycker att färgen spelar stor roll i dessa bilder. Det har inte att göra med moderna starka neonfärger, utan det handlar om naturens färger och hur färgglad en anka är naturligt. I kontrast mot vattnet eller bara emot varandra visar ankorna (speciellt hanarna) upp sina vackra färger. Bilden är tagen med ett kort skärpedjup på manuel-fokus för att fånga den första ankan i fokus. Detta för att fånga ankans bakben i vattnet när den simmar då de är orangea under vattenytan så att de nästan lyser igenom. Sedan är bilden redigerad i pixlr där jag ökade kontrasten och värmen samt färgen (saturation) i bilden för att framhäva just färgens betydelse i bilden.

Bild 1+3: Orginalbilder

Bild 2+3: Redigerad bilder

Samma sak här ville jag fånga färgens betydelse i bilden och fånga ankornas gröna huvuden med orangea näbbar och ben i kontrast mot det bruna kalla vattnet. Bilderna är sedan redigerade i pixlr där jag som i bilden tidigare ökade kontrasten, färgen samt värmen för att just framhäva ankornas starka färger och därmed framhäva färgens betydelse i bilden.

Bild 1: Orginalbild

Bild 2: Redigerad bild

Denna bild fastnade jag för just pga färgens betydelse i och med att näbben och bena är oerhört orangea så knyter de två komponenterna ihop bilden på ett bra sätt. Dessutom fångades jag av mönster, strukturen och linjerna på ankans rygg som var vackra. Bilden är slutligen redigerad i pixlr på samma sätt som ovannämnda bilder har jag ökat kontrasten, värmen och färgen för att framhäva både strukturen, linjerna, formerna och färgens betydelse i bilden.

Datum: 4 december 2017

Kamera: Olympus E420

Objektiv: Olympus digital 14-42 mm

Likes

Comments

Bild 1: Orginalbild

Bild 2: Redigerad bild

Här låg fokusen i att fånga upp den krokiga vägen i förhållande till de hårda, raka linjerna från lampornas el-ledningar. Detta handlar mycket om struktur, former, linjer och mönster. För att framhäva detta började jag med att beskära bilden och bara och endast lägga fokus på linjerna och den svängande stigen (vägen). Sedan ökade jag ljusstyrkan och kontrasten för att ytterligare framhäva linjerna. Efter det ökade jag värmen och färgen (saturation) för att få fram skogens mörkgröna färger i förhållande till den vita snön och med solljuset på grantopparna. (Redigerad i pixlr)

Bild 1: Orginalbild

Bild 2: Redigerad bild

Här ville jag fånga upp dimman vid granarnas stammar för att stämningen var mystisk. Det var svårt i början och jag fick göra det med hjälp av auto-fokus och manuell blixt som jag fick med dimman i bilden. Sedermera redigerade jag bilden i pixlr. Jag ville skapa en ännu mer mystik och nästan lite sagolik eller läskig stämning i bilden. Därför sänkte jag ljusstyrkan och minskade kontrasten lite för att framhäva dimman och göra bilden mörkare.

Bild 1: Orginalbild

Bild 2: Redigerad bild

Det som fångade mitt öga här var träden som lutade sig in mot vägen i samband med det "knakiga" och sneda staketet. För att fånga detta tydligare la jag mig nästan ner på marken och tog fotot underifrån. Bilden är redigerad i pixlr där jag endast ökade ljusstyrkan och kontrasten samt skärpan för att få en skarpare bild samt för att framhäva träden och linjena från staketet.

Datum: 4 december 2017

Kamera: Olympus E420

Objektiv Olympus digital 14-42mm

Likes

Comments

Bild 1: Orginalbild

Bild 2: Redigerad bild

Här valde jag att tillämpa tredjedelsregeln. Därmed placerade jag min modell, det vill säga Luffy min hund, i en tredjedel av bilden. Han fick stå i den högra delen av bilden då jag samtidigt ville fånga upp det vackra landskapet som frostat bakom, honom samt solen vid trädtopparna. Jag placerade honom även på en liten stig för att skapa en linje i bilden. Sedan redigerade jag bilden i pixlr där jag höjde ljusstyrkan och ökade "värmen" (sautration) i bilden för att framhäva Luffy. Sedan ökade jag kontrasten och skärpan för att göra bilden mer skarp.

Bild 1; Orginalbild

Bild 2: Redigerad bild

På samma sätt här tillämpade jag tredjedelsregeln här. Jag placerade modellen (Luffy) i den högra delen av bilden. På denna bild är det mer tydligt då Luffy är mycket längre fram i bilden. Samtidigt ville jag fånga de linjer som är i bakgrunden och speglingen i vattnet av träden som skapar hårda linjer i kontrast till Luffys mjuka och runda huvud. Bilden är därefter redigerad i pixlr där ljusstyrkan ökades på för att skapa en lite ljusare stämmning i bilden. Sedan ökade jag kontrasten och skärpan för att få ett skarpare resultat.

Datum: 4 december 2017

Kamera: Olympus E420

Objektiv: Olympus digital 14-42 mm.

Likes

Comments

Bild 1: Orginalbild

Bild 2: Redigerad bild

Bilden är tagen framifrån med stenen snedställd. Samtidigt försökte vi rikta ljussättningen på ett speciellt sätt för att fånga stenens skimmer. Det bästa sättet att åstadkomma detta var genom att ljussätta lite snett från sidan. Sedan redigerade jag bilden i pixlr där jag gjorde bilden i skarpare och ökade kontrasten samtidigt som jag höjde ljusstyrkan lite. Detta skapade att bakgrunden blev helt svart vilket lyfte fram stenen ännu tydligare.

Bild 1: Orginalbild

Bild 2: Redigerad bild

På samma sätt här lekte vi med ljussättningen för att se vilken ljussättning som fångade denna stenens skimmer och glans. Det bästa sättet att fånga stenens fina sidor var att ljussätta ovanifrån samtidigt med en liten ljussättning framifrån. Detta skapade olika skuggor och ljuspunkter i stenen. Bilden är sedan också redigerad i pixlr där skärpan förstärktes, kontrasten ökade och även ljusstyrkan i bilden ökade. Allt detta för att på ett ännu tydligare sätt framhäva stenens skimmer och skuggor samtidigt som att lyfta fram stenen i bilden genom att bakgrunden blev helt svart.

Bild 1: Orginalbild

Bild 2: Redigerad bild

Här var det viktigt för oss att kunna utnyttja stenens klarhet och coola form som i sin tur skapar former i själva stenen i dess reflektion. Detta fångades på samma sätt med hjälp av ljussättningen genom att den låg ovanifrån med ett ljus samtidigt framifrån. På det sättet skapades ett mönster i stenen. Sedan redigerades bilden i pixlr där jag först beskärde bilden för att få en helt svart bakgrund. Sedan ökade jag kontrasten och ljusstyrkan samtidigt som jag gjorde bilden mer "vit" (sturation) för att stenen då framhävdes på ett annat sätt, lite mer "clean" samtidigt som bakgrunden blev helt svart.

Datum: 22 november 2017

Kamera: ?

Objektiv: ?

(Kolla upp)

Likes

Comments

Bild 1 + 2: Redigerade bilder.

Här har jag valt att placera ljussättningen från Mirandas högra sida och samtidigt hålla upp ett rosa filter framför blixten för att skapa en rosa ljussättning. Bilden är också tagen på det sättet att bara Mirandas halva ansikte syns för att göra bilden lite annorlunda men även för att se hur ljussättningen samspelade med placeringen av porträttet. Bilden är sedan redigerad i Pixlr där jag ökade kontrasten lite och även mättnaden för att framhäva den rosa färgen.

Bild 1 +2: Redigerade bilder.

Nu kommer ljuset från Mirandas vänstra sida samtidigt som det från vänster sida är ett rött filter uppsatt framför blixten, och från höger sida är ett blått filter uppsatt. De två olika färgerna är till för att skapa en bild med två färger, inte bara för att det är spännande utan det lyfter även fram sidoljuset bra och gör bilden mer levande. Bilderna är därefter redigerade i Pixlr där jag ändrade "kurvan" på bilden för att få den lite ljusare men samtidigt inte förstöra skuggningen eller färgen. Sedan ville vände jag ena bilden horisontellt, eftersom att jag ville skapa lite stämning av att båda Mirandorna tittar mot samma sak. Sedan ändrade jag färgen på bilderna lite. På första bilden gjorde jag den röda färgen mer rosa och den blåa färgen kvarstod då. På andra bilden ändrade jag färgskalan och därför blev den egentliga röda skuggan gul och den blåa skuggan blev lila.

Bild 1 +3: Orginalbilder

Bild 2: Redigerad

De två första bilderna platsar egentligen inte in i kategorin: "sidoljus" men jag tyckte att de var fina och därför fick de vara med här. Men i den sista bilden finns det ett tydligt sidoljus. De två första bilderna är tagna med exakt lika starkt ljus från vardera sida, det vill säga både från höger och vänster. Här använde jag inte något filter och därmed blir ljuset vitt. På den sista bilden använde jag sidoljus från Mirandas högra sida mest för att skapa ett bra ljus på hennes ansikte. Här använde jag även ett rosa filter för att ljuset inte bara skulle vara vitt. Bild nummer 2 är redigerad i Pixlr där jag efter att ha "dubblicerat lager" lagt på en svartvit lager för att sedan kunna "sudda" fram den blåa färgen i Mirandas ögon.

Datum: 22 november 2017

Kamera: (Återkommer om det strax, lånat från skolan)

Objektiv: (Återkommer om det strax, lånat från skolan)

Likes

Comments

Orginalbild 1: Låg horisont

Redigerad bild 1: Låg horisont

Orginalbild 2: Hög horisont

Redigerad bild 2: Hög horisont

Orginalbild 3: Låg horisont

Redigerad bild 3: Låg horisont

Orginalbild 4: Hög horisont

Redigerad bild 4: Hög horisont

Datum på bilder 1-2: 21 November 2017
Datum på bilder 3-4: 14 November 2017

Kamera: IPhone 6s (vid båda tillfällen)

Här har jag fotat både låg och hög horisont. Jag fotade en låg horisont genom att vinkla kameran uppåt för att få med så mycket himmel så mycket för att i sin tur lägga horisontallinjen lågt. Sedan fotade jag hög horisont där jag gjorde tvärtom, vinklade kameran nedåt för att höja horisontlinjen vilket skapade en hög horisont. Därefter redigerade jag bilderna i en app, VSCO. Jag ökade kontrasten och skärpan för att göra bilderna skarpare. Sedan ökade jag mättnaden för att göra bilderna varmare.

Kram Andrea

Likes

Comments