Zermatt weekend

Helgen som varit bestod av en heelt fantastisk upplevelse! Besökte Schweiziska staden Zermatt som är belägen i bergen can 1 616 meter över havet. Där spenderades lördagen och söndagen i sällskap av min favorit UK girl och ett antal anda trevliga människor runtom från världen, eftersom att det var LiNK gruppen som ordande resan.

Bussen startade hiskeligt tidigt på lördagsmorgonen från Nyon. Vi steg av i Täsch och tog tåget vidare upp mot Zermatt, från tågstationen vandrade vi längs staden till vårt hostel vart vi anlände på förmiddagen. Där blev det lunch och sedan drog dagens program igång. Det blev en hike upp till Z'Mutt, ett ställe i bergen bestående av endast några få byggnader. Vi pausade på en restaurang för att avnjuta den berömda Apfelstrudeln och en öl hehe. Efter vilan fortsatte hiken i bergen och sedan ner tillbaka till Zermatt.

Efter denna hike trodde jag att man fått se fantastiska vyer, vilket jag i och för sig hade. Men hade inte den blekaste aning om vad som komma skulle. Efter hiken gjorde vi inget särskilt. På kvällen var det dags för ännu några drinkar med en stor del av au pair gänget i en mysig pub, hade en jätte rolig kväll!

På söndagen var det tidig väckning som gällde. Lite efter klockan 9 satt hela gänget på ett tåg upp mot Gornergrat ca 3 089m.ö.h dagens och resans huvudsakliga mål. När vi nådde toppen var det en besvikelse. Molnigt och dimmigt utav attans och ingen utsikt alls. Vi satte oss bittra ner i en restaurang och drack en kopp kakao. En timme senare möttes blicken av något helt annat. Snötäckta underbart vackra berg och vyer som fick en att tappa hakan!

Efter allt för mycket fotografering påbörjade vi den ca 3 och en halv timme långa hiken neråt tillbaka mot Zermatt. Under hela denna vandring fick vi njuta av vackra landskap och frisk luft. Jag var helt tagen och är det fortfarande! Detta är bland det mäktigaste jag varit med om! Lixom jag har lunchat med utsikt över det äkta Toblerone berget Matterhorn, det är inte alla som gjort det. Det är inte alla heller som kan säga att det vandrat ner från Gornergrat till Zermatt.

Väl nere igen var fötter, ben, rygg, kropp och själ heeelt slut körda. Men guu så stolta vi var. Då plockade vi upp väskorna från hostelet och gick ner till staden för att belöna oss med lite varm mat efter den långa dagen fören det var dags att ta tåget tillbaka till Täsch. Så fort vi steg in i bussen däckade jag av och sov nästan hela vägen tillbaka till Nyon, inte så konstigt efter den dagen!

Efter denna bibeltext skall ni nu få ta del av bilder från resan. Dock är de långt ifrån lika mäktigt som i verkligheten ;)

En liten del synligt av the Matterhorn. Trodde detta var allt jag skulle få se av berget, men nej vänta bara.

Paus i Z'Mutt Apfelstrudel och öl

På väg tillbaka ner till Zermatt fick vi mitt i allt sällskap av några bergsfår

Hur tagen blir man inte av dessa vyer?

Lunch paus framför the Matterhorn

Under molnen kan ni se pytte små hus i staden Zermatt där vandringen skulle avslutas. Här hade vi gått i ca en timme.

Denna bild beskriver helgens känsla efter båda hikearna! Grymt! Dessa två dagar kommer jag leva länge på. Stort tack till min hikeing buddy Maddie och till alla nya bekantskaper som stiftats under resans gång!