I torsdags var det julfest vid Linken. Kvällen bestod av frågor angående julen, julsånger, julklappar, julgodis och så vidare. Så sjukt att jag i princip inte kände någon i gruppen i Augusti och nu har man så många underbara vänner där! Julfesten avslutades vid Fishermans pub.

Nu är det söndag och min sista helg i Frankrike, för detta år, börjar lida mot sitt slut. Nästa vecka kommer bestå av 3 vanliga jobbdagar, en till julfest, ett flyg hem och fötterna på finsk mark efter fyra månader.

En helg i kärlekens stad, Paris. Folk säger "antingen älskar man Paris eller hatar staden". Jag spenderade två dagar där tillsammans med Alexandra och kan verkligen säga att jag hör till dem som älskar staden! Så mycket att se och så underbart vacker!

Vi anlände på lördag förmiddag tog en metro till hotellet lämnade av väskorna och bokade bord till kvällens middag. Sedan drog vi ut på sightseeing, vilken började vid Notre Dame ofattbart hur mäktig byggnad det är, både utsidan och insidan. Sedan åt vi lunch bestående av sniglar, ost, anka och vin, gottt! Vidare tog vi oss till Eiffeltornet. Hade inte planer på att gå upp men mitt i allt befann vi oss i en lång kö till toppen. Efter en evighet av köer kom vi oss upp och det var minsann värt det! Efter den magiska upplevelsen avslutades kvällen med raclette till middag, gottt.

Söndagen inleddes med Amerikansk frukost, inspirerad av serien Riverdale var jag tvungen att dricka en milkshake, antagligen godaste milkshaken jag någonsin smakat. Dagens program fortsatte med en båttur längs floden Seine, fick ta del av den vackra stadens arkitektur och historia b.l.a Eiffeltornet, stadens flera broar, Notre Dame, Louvren, Parisehjulet och mycketmycket mer. Båtturen inleddes och avslutades vid Eiffeltornet. Därifrån promenerade vi till Triumfbågen och vidare till shoppinggatan. Dagen avslutades framför Parisehjulet.

Sedan var det dags att hämta väskorna från hotellet och ta återvända till flygfältet, i Paris rusningstrafik. Vilket slutade i ett kaos fullt av stress och svordomar. Men mirakulöst tog vi oss till flygfältet och hann med flyget tillbaka till Geneve, tack och lov.

Denna resa kommer jag leva länge på!

Älskar att de hade en hyllning till Johnny Hallyday på Eiffeltornet.

Och så smyger hon försiktigt in tillbaka med svansen mellan benen. Efter X antal utskällningar av släkt och vänner som klagat på tystnaden här är det dags för ett livstecken. Sedan My var här och sedan Amsterdam resan tappade jag helt tråden och blev uppslukad av mitt franska liv. Vardagar med barnen kvällar och helger med vänner och nya bekantskaper som blir till vänner. Om någon skulle sagt till mig innan jag åkte hit att livet skulle bli så bussy här som det är skulle jag inte trott på det, ibland glömmer jag bort att andas mellan varven när jag skattar, ibland glömmer jag att stänga ögonen när jag skall sova, hur skall jag då komma ihåg att knappa ner text på denna obetydliga webbsida.

Nåja, jag lever och jag lever bra! Till och med så bra att jag börjar få en himla ångest för den kommande månaden. Om typ 3 veckor sitter jag på ett flygplan till Finland, vilket jag helst inte skulle göra. Jag kommer alltså hem över jul och stannar även över nyår. Miss förstå mig inte, visst skall det bli roligt att träffa familj och vänner där borta i norr, men ser redan fram emot att komma tillbaka till detta hem på andra sidan Europa, eftersom jag trivs så attans bra här. Au revoir, tills nästa livstecken ta hand om er och era nära och kära!

En inombords väldigt glad flicka på besök i Amsterdam men som utstrålar ett ansiktsuttryck av hat. Nej ta det inte så Amsterdam var gudomligt och jag kommer att återvända, for sure!

Tiden här i Frankrike svävar förbi och jag har fullsatt schema dagarna i ända med barn, hushållsarbete, vänner, egentid, resor etc. Barnens höstlov har inletts och det betyder heldag med dem för min del denna vecka, pray for me. Kan inte förstå att jag klarade av tre hela veckor med dem när jag anlände, nu känns typ en vecka omöjligt, har blivit allt för bekväm med skolrutinerna XD

I slutet av veckan åker familjen iväg på semester, vilket för mig också innebär semester! Hallelujah har ledigt i hela 9 dagar (minns inte senast jag haft lång ledigt?! eftersom jag jobbade hela sommaren tills avfärden, alltså senast jag varit ledig var typ Thailand i April?) det bästa av allt med min ledighet är att jag får finskt besök hit till Frankrike. Förstå min glädje när jag kommer att få se min bäst vän om fyra dagar! Tillsammans åker vi sedan för att besöka vår vän i Amsterdam. Som jag längtar!

Igår var det ju kanelbullens dag och jag fick ett stort sug att slänga ihop en sats för att överraska K&C med färska bullar när de kom från jobbet! Så mellan skjutsning av barnen till och från olika aktiviteter lyckades jag få ihop några godingar! Tror detta är första gången jag bakar kanelbullar så blev riktigt nöjd med resultatet. Har inbillat mig att det är svåra att baka men det var ju hur lätt som helst!

Helgen som varit bestod av en heelt fantastisk upplevelse! Besökte Schweiziska staden Zermatt som är belägen i bergen can 1 616 meter över havet. Där spenderades lördagen och söndagen i sällskap av min favorit UK girl och ett antal anda trevliga människor runtom från världen, eftersom att det var LiNK gruppen som ordande resan.

Bussen startade hiskeligt tidigt på lördagsmorgonen från Nyon. Vi steg av i Täsch och tog tåget vidare upp mot Zermatt, från tågstationen vandrade vi längs staden till vårt hostel vart vi anlände på förmiddagen. Där blev det lunch och sedan drog dagens program igång. Det blev en hike upp till Z'Mutt, ett ställe i bergen bestående av endast några få byggnader. Vi pausade på en restaurang för att avnjuta den berömda Apfelstrudeln och en öl hehe. Efter vilan fortsatte hiken i bergen och sedan ner tillbaka till Zermatt.

Efter denna hike trodde jag att man fått se fantastiska vyer, vilket jag i och för sig hade. Men hade inte den blekaste aning om vad som komma skulle. Efter hiken gjorde vi inget särskilt. På kvällen var det dags för ännu några drinkar med en stor del av au pair gänget i en mysig pub, hade en jätte rolig kväll!

På söndagen var det tidig väckning som gällde. Lite efter klockan 9 satt hela gänget på ett tåg upp mot Gornergrat ca 3 089m.ö.h dagens och resans huvudsakliga mål. När vi nådde toppen var det en besvikelse. Molnigt och dimmigt utav attans och ingen utsikt alls. Vi satte oss bittra ner i en restaurang och drack en kopp kakao. En timme senare möttes blicken av något helt annat. Snötäckta underbart vackra berg och vyer som fick en att tappa hakan!

Efter allt för mycket fotografering påbörjade vi den ca 3 och en halv timme långa hiken neråt tillbaka mot Zermatt. Under hela denna vandring fick vi njuta av vackra landskap och frisk luft. Jag var helt tagen och är det fortfarande! Detta är bland det mäktigaste jag varit med om! Lixom jag har lunchat med utsikt över det äkta Toblerone berget Matterhorn, det är inte alla som gjort det. Det är inte alla heller som kan säga att det vandrat ner från Gornergrat till Zermatt.

Väl nere igen var fötter, ben, rygg, kropp och själ heeelt slut körda. Men guu så stolta vi var. Då plockade vi upp väskorna från hostelet och gick ner till staden för att belöna oss med lite varm mat efter den långa dagen fören det var dags att ta tåget tillbaka till Täsch. Så fort vi steg in i bussen däckade jag av och sov nästan hela vägen tillbaka till Nyon, inte så konstigt efter den dagen!

Efter denna bibeltext skall ni nu få ta del av bilder från resan. Dock är de långt ifrån lika mäktigt som i verkligheten ;)

En liten del synligt av the Matterhorn. Trodde detta var allt jag skulle få se av berget, men nej vänta bara.

Paus i Z'Mutt Apfelstrudel och öl

På väg tillbaka ner till Zermatt fick vi mitt i allt sällskap av några bergsfår

Hur tagen blir man inte av dessa vyer?

Lunch paus framför the Matterhorn

Under molnen kan ni se pytte små hus i staden Zermatt där vandringen skulle avslutas. Här hade vi gått i ca en timme.

Denna bild beskriver helgens känsla efter båda hikearna! Grymt! Dessa två dagar kommer jag leva länge på. Stort tack till min hikeing buddy Maddie och till alla nya bekantskaper som stiftats under resans gång!

(Varning för bildbomb)

Igår ringde alarmet redan 5:45. På dagens schema stod en dagsutflykt med LiNK gruppen till Charmey och Gruyéres. Programmet bestod av: att ta del av en tradition i Schweiz när de tar ner korna från bergen inför vinter, ett besök i en choklad fabrik Cailler (+ äta choklad tills det rann ur öronen på en) och i en ost fabrik (+ smaka olika ostsorter) och som avslut på dagstrippen middag i en mysig restaurang i Gruyéres, där det serverades den traditionella Schweiziska "Chalet soup". Detta är en simpel soppa med potatis, purjolök och makaroner i, sedan skulle man själv addera MASSVIS med riven ost och krutonger, voila, lätt det godaste jag ätit sen jag anlände hit!

Under dagen fick vi även ta del av massa underbara vyer, platser och byggnader! Dessa är vackra på bild men inte ens nära lika vackra som i verkligheten!

Om det finns något som jag verkligen hatar är det nog att fota klädinköp XD Men eftersom jag nu har samlat på mig några inköp från Bern och här i hemtrakten tänkte jag visa några. Dock har jag verkligen inte satt ner någon energi på att ta vackra bilder på inköpen, ursäkta mig för det men tycker det är så himla trisst hehe.

T-skjorta med tryck och en "slit" vid kragen, från TallyWeijl.

Metro Boutique råkade ha en grym rea pågående och bland annat denna Vans tröja fyndade jag i hyllan där och

BAE toppen jag bär på denna bild var ett annat nedsatt fynd från Metro.

Stickad tröja från Zebra.

Crop hoodie med patches på armarna. Har inte fallit för kläder med mycket patches fören jag såg denna hoodie, blev kär i den direkt! Även denna tröja från TallyWeijl.

Simpel t-tröja i en mycket exotisk färg för min del.. men roligt med något annat än svart i garderoben. Denna från Jennyfer.

På tal om färgglada kläder. Huur läcker är denna läderjacka från Zebra!? Verkligen ett av de bästa inköpen!

En till vit hoodie med patches? På en vecka blev jag helt fast för denna typ av kläder jag som tills nu ägt mycket få vita plagg, handlad från Jennyfer.

Svart clutch med blommiga mönster från Mango. Denna har redan blivit aktivt använd!

Köpte också en svart oversize stickad kofta från Jennyfer, men den var verkligen inte fotogenisk därför ingen bild på den. Ett fodral till mina solglasögon slank också med mig hem från Zebra. Nu har jag shopping förbud för ett tag framöver.. förlåt mamma :)

I helgen besökte jag som sagt Bern igen. Älskar verkligen den staden! Hela stället är så fint, gammaldags och mysigt och alla byggnader är så vackra! Vi hade bokat ett hotell lite utanför centrum men lätt var det att ta sig dit med spårvagn. Dock är Bern inte så värst stor stad så man klarar sig bra över en dag där och man kan i princip gå överallt i centrum.