Ja precis så har det varit, de senaste tre lördagarna har jag tagit mig iväg och träffat vänner.

Till att börja med igår så tog jag och Emelina en långpromenad runt Fresh pond och sen vidare till ett typiskt amerikanskt brunch/lunch ställe. Vi satt och pratade och pratade och pratade läng och väl om allt möjligt, så mysigt. Senare på kvällen behövde hon jobba och jag var här hemma och la pärlplattor och tittade på OS med familjen😃

Förra helgen var det kompisgäng både lördag och söndag faktist. På lördagen hade jag dragit ihop ett gäng och vi sågs här hemma i mitt rum och tittade på mello efter att vi ätit middag på border café, en mexikansk resturang på Harvard Square. Inte för att mello egentligen var något att se, rätt kassa bidrag i år faktist utan mer för att dels få en anledning att ses och att samlas kring något svenskt. Vi enades om att det var en supermysig kväll! På söndagen var det super bowl men mer om det i ett eget inlägg.

Den tredje kompislördagen, eller kanske den första😉, träffade jag upp Emelina och vi bestämde oss för att ses vid Harvad yard för vi hade hört att något var på gång där. Jo visst det var lite food trucks, som det alltid är, och sen kunde man testa att spela curling eller is bowling. Lite senare på kvällen tände de även eldar som man kunde sitta runt men det var varken jättemycket folk eller någon myskänsla så vi tog oss en promenad längs med floden. När vi kom tillbaka upp till harvad square var det såå mycket folk som stod i en lååång kö. Vi förstod lite senare att det var en gratis chokladprovning som alla stod i kö till men vi gick istället och letade upp något ställe att äta nåt på. Vi hittade belgiska våfflor och oj så gott det var! När vi ätit upp och våra goda smoothies var slut satt vi kvar rätt länge innan vi återigen gick en sväng runt Harvard och pratade och pratade och pratade. En så mysig dag även om vi inte gjorde sådär supermycket😊

I onsdagskväll hade jag januari mötet med min LCC-grupp då man träffar de andra Au Pairerna i gruppen och LCCn. Vi hade möte på Museum of fine arts och själva museet var väl inte något superspeciellt, vi såg lite mumier, fynd från antikens Grekland och terrakottavaser. Men det är alltid kul att träffa de andra Au Pairerna framförallt eftersom jag inte träffar dom så mycket annars när jag är ledig. Men vi hade hört talas om en cartoons utställning så den letade vi upp och sen hamnade vi i ett rum fullt med modeller och målningar på skepp. Efter allt var det ändå kul att komma iväg en kväll även om jag var skeptisk innan för det blev både sent och museet låg en bit bort!

Ett axplock av allt som fanns på detta gigantiska museum, tror vi bara såg en bråkdel hela museet!

Ja det är en bra fråga... jag har väl inte gjort supermycket fram tills helgen då jag var inne i Boston både lördag och söndag men mer om det sen.

När vi kom hem från vår resa till Puerto Rico var det jättekallt här (typ minus 15) och sen kom snöstormen. Det snöade och snöade och snöade i ett dygn, det kom nog totalt en halvmeter snö! Jag fick då uppleva det välkända snowday! Alla skolor och många kontor och andra arbetsplater stänger på grund av snön. Vi hade snowdays både torsdagen och fredagen och jag var hemma med alla tre barnen. De lekte med lite olika kompisar så ibland var det 4 barn hemma hos oss och ibland bara 1. Men dagarna gick förvånansvärt bra, på nåt sätt är det lättare att ha barnen hemma från skolan för man slipper allt som heter skynda skynda och morgonstress!

Dagarna efter snöstormen tog det dubbelt så lång tid att få till skolan för vagnen är bredare än det dom skottat så jag gick på vägen och Nova och Linus gick/lekte på trottoaren. Vi lekte mycket ute i snön på eftermiddagarna och passade verkligen på att njuta av all snö😃

Jag har också hunnit med att vara sjuk, något jag inte kan rekommendera till andra Au Pairer! Det är så svårt för jag vet att familjen har jättesvårt att hotta någon annan som kan ta hand om barnen på dagarna mem är man så sjuk att man inte tar sig ur sängen finns det ju inte så många alternativ än att ”sjukanmäla sig”. För det är just det, som Au pair har man inte sjukdagar på det sättet för är man lite förkyld kan man ju fortfarande jobba men ta det lite lugnare. Jag har iallafall haft två sjukdagar de senaste två veckorna och det har gått att lösa med lite pusslande, fixande och trixande!

Förra helgen kände jag att verkligen ville ut ur huset och hitta på något så på lördagen åkte jag in till Boston och mötte upp Lovisa och vi strosade runt, gick en sväng ner till hamnen och pratade och pratade och pratade😃 Vi hade det såå mysigt. Senare på kvällen hade jag huset för mig själv och passade då på att baka semmelbullar, en liten utmaning med den amerikanska torrjästen som inte alls är som svensk jäst men det blev förvånansvärt bra.

Vad är väl ett besök i stan utan en shoppingrunda på Primark? Denna gång hittade jag några väldigt fina bikinis och blusar

I söndags begav jag mig också in till Boston men då för att träffa Emelina och åka skridskor i Boston common. En en annan tjej från emelinas LCC grupp kom också med och vi hade en supermysig förmiddag med sol och skridskoåkning. Roligt också att träffa lite nytt folk och vi pratade om att ses med våra värdbarn för hon kommer från Tyskland och hennes värdbarn kan prata lite tyska. Vi får väl se när det kan tänkas bli av! På eftermiddagen fikade jag och Emelina på semlor och sen var en helg fylld med kompisgäng till enda.

Väldigt sent men här kommer det iallafall, det efterlängtade (ja jag har hört från mamma att det frågats en del) inlägget från min semester!

Precis som jag nämnde i tidigare inlägg gick flyget från Boston till San Juan och Puerto Rico redan klockan sju på annandagen. Emelinas värdpappa var så snäll och skjutsade oss till flygplatsen redan vid fem på morgonen. När vi landade åt vi lite lunch på flygplatsen i väntan på våra två andra resekompisar, Lovisa som bor i New York och Sanna som bor i Chicago. När vi alla landat tog vi en taxi till vår lägenhet och fick nycklarna. Vi bestämde oss för att börja gå och handla frukt, snacks och frukost. Vi insåg också att vi saknade en nyckel till porten men sån tur var satt det en portvakt som kunde öppna till oss till vi mött upp nyckelkillen igen och fått rätt nyckel. Vi tog oss också ner till stranden men inte för ens efter det blivit mörkt så det var inte så lägligt att bada just då.

Den första kvällen åt vi på en av restaurangerna som låg allra närmast vår lägenhet, en mexikansk resturang där jag åt fisk taco. Vi var alla väldigt glada att kommit fram och att få ha semester men lite besvikna på boendet också för det var inte riktigt som de lovat. Vi hade innan vi bokat lägenheten frågat värden om det fanns vatten och elektricitet efter stormen som härjade över ön i september och han svarade att var som vanligt men elen var väldig on och off den första dagen. Vi fastande bland annat i hissen, dock bara i max fem minuter men ändå! Efter det gick vi i de elva våningarna både upp och ner hela veckan!

Den andra dagen i värmen spenderades framförallt på stranden med ett litet uppehåll mitt på dagen när vi gick iväg till ett supermysigt brunchställe och åt lunch. De hade allt från pannkakor och accaibols till bagles och sallader. Efter lunchen på playa papaya fortsatte vi strosa runt på huvudgatan och se oss runt vad som fanns i vårt område. Ganska snart konstaterade vi att det var turistigt och att de lite mysigare restaurangerna låg på de stora hotellen. Annars var det mest snabbmatskedjor och turistbutiker på gatan. Väl tillbaka på stranden fortsatte vi att bada och NJUTA!!!

Vår fantastiska frukost! Frukten vi köpte var det absolut bästa, den smakade så mycket mer än frukt vanligt.

Dag tre innebar mera sol och bad men framförallt en surfinglektion på förmiddagen. Det var så himla kul men precis lika svårt! Vi bokade en grupplektion och först fick vi öva att ställa oss upp när brädorna låg på stranden. När vi hoppat upp och ner från mage till stående en bra stund fick vi äntligen gå i vattnet! Vår instruktör hjälpte oss alla mycket för annars hade det varit omöjligt att fånga vågen och ställa sig upp. Han höll i brädan och sa sen till när det kom en bra våg och samtidigt som vi skulle ställa oss upp gav han brädan en liten putt. Jag ställde mig upp flera gånger och det var faktist riktigt roligt! När vår lektion var över fick vi ha kvar brädorna en timme så då försökte vi själva en stund innan vi insåg att det var betydligt mycket svårare att fokusera på allt (paddla, veta vilken våg som är bra, fånga vågen och ställa sig upp) än att bara ställa sig upp och stå kvar! Så vi tog lite bilder vid stranden istället och gick sen upp till vår lägenhet för att göra lite lunch. På eftermiddagen var det sol, bad och vila på stranden som gällde! På kvällen åkte vi iväg till ett resturangområde dom vår surfinstruktör tipsat om. Ett ställe med mest puertorikanare och servitriserna kunde knappt engelska. Jag åt en supergod svärdfisk med trötta kokta grönsaker till men det var bra ändå! Vi spelade lite biljad på en av barerna innan vi åkte hem igen!

Några av alla fina surfbilder vi tog på stranden!

Efter två långa dagar på stranden gjorde vi en utflykt till den gamla delen av San Juan på fredagen. En morgon som började med spöregn men det klarnade upp såsmåningom. Vi började men att besöka ett gamalt fort där vi hade läst oss till att delar av pirers of the carribien spelats in. Resten av dagen strosade vi mest runt i gamla stan, åt lunch, tittade på fina pastellers och avslutade dagen med glass innan vi åkte hem igen

Utsikten från fortet in mot gamla stan

Vi såg några av alla pastell hus redan från det gamla fortet som byggdes och användes under kolonialtiden

Konst från fängelsehålorna

Vi hittade ett fint fönster och tog lite bilder

En massa fina färgglada hus!!

Till lunch åt jag en vegetarisk hamburgare med sötpotatispommes

Förutom att åka till gamla stan hade vi en sak till vi ville göra innan vi åkte hem och det var att besöka regnskogen som finns på ön. Vi blev upphämtade vid nio utanför att av hotellens låg precis bredvid vår lägenhet. Vi åkte i en liten minibuss med sex andra turister och besökte en grotta, ett litet vattenfall och till sist en liten sjö ca 15 minuters promenad in i regnskogen. Här såg vi verkligen vilken förstörelse som orkanen i höstas orsakade. Mycket träd och grönska var borta och på många ställen där vi var hade man inte sett himlen tidigare för all grönska men nu var det knappt några höga träd på de ställena.

Ute på landsbygden var det betydligt mer förstört efter stormen och mer nedgånget än där vi bodde

I grottan klättrade vi både upp på en liten sten och jag klättrade in en liten bit!

Vid vattenfallet med utsikt mot havet

Äntligen framme vid regnskogen

Det var här i regnskogen som man tidigare inte såg himlen, all växtlighet blev som ett grönt tak

Vad är en regnskog utan lite regn, det kom en störtskur så vi suddar oss så bra vi kan

På slutet av vår tur kom vi till en fantastisk strand

Vår sista hela dag spenderades på stranden men först gick vi tillbaka till playa papaya och brunchade. Jag åt supergoda kokospannkakor med jordgubbar och kolasås. För att vi skulle slippa gå iväg och äta lunch hade vi tagit med oss lite frukt och snacks som vi åt under dagen medans vi sög åt oss av den sista solen. Det var ju trots allt nyårsafton och vi hade tidigare bestämt att gå till en av restaurangerna vid stranden kvällen till ära. Det nya året firande vi in på stranden med fyrverkerier och sen fortsatte vi ut och avslutade tillslut kvällen på en rooftop. En sjukt bra kväll och dagen efter packade vi våra väskor och tog flyget tillbaka till kalla Boston

Mina fantastiska kokospankakor

Fyrverkerier och en rooftop, nyår kunde inte blivit bättre!

Jag avslutar med tre bilder från vår balkong, en från när det var spöregn och de andra två från den fantastiska solnedgången!

Nu var det ett tag sen det var jul och jag har hunnit vara på semester sen dess också men tänkte iallafall för min egen skull sammanfatta julen i ett inlägg

Julaftonsmorgonen började som de flesta helgmornar här, vi åt en lång frukost och barnen byggde kojor och lekte med Novas nya leksaker som hon fick på sin födelsedag dagen innan. Jag pratade lite med familjen och sen skulle barnen sova lite och det var väl egentligen efter att barnen vilat som julafton började på riktigt. Då åkte finkläderna fram och hela familjen begav sig till kyrkan.

Påväg till kyrkan i skymning fick jag en riktigt mysig pratstund med Linus och barnen var förvånansvärt lugna i kyrkan. Såklart hade framförallt Gustav lite svårt att sitt still men eftersom han kunde sitta i både mitt och mina värdföräldrars knä så hoppade han runt och fick lite omväxling. När vi vandrade hem från kyrkan var det ganska sent och väl hemma började vi laga middag. Inte speciellt juligt men gott, vi åt lax i ugn med potatis. Efter middagen kom tomten och sen började presentutdelningen och oj så mycket paket det var. Inte bara barnen fick många paket utan även jag(!).

Jag är så tacksam över allt jack fick, bland annat en guidebok till Puerto Rico, snorkel och cyklop, ett halsband, en bok och sen hade mamma skickat två böcker och ett halsband från Sverige.

Julafton avslutades precis som den ska med att alla satt och lekte och fixade med sina julklappar! Det var absolut inte så jobbigt som jag trodde att det skulle vara att fira jul borta från familjen, men jag tror det till stor del beror på att det inte alls var som det har varit tidigare jular hemma.

På juldagen gjorde jag inte många knop mer än att packa och förbereda mig inför Puerto Rico resan. Vi hade middagsgäster på kvällen men jag gick och la mig väldigt tidigt för att flyget gick redan klockan sju morgonen därpå.

Förra söndagen började med LCC-möte på Harvard natural history museum. Det var väl egentligen ett ställe som barnen skulle upppskattat mer men det var roligt att se. Mycket olika djur och stenar, kanske inte superintressant men det var iallafall roligt att träffa de andra Au Pairerna i min grupp som jag faktist inte ha träffat så mycket sen senaste mötet. När vi var klara mötte jag upp familjen hemma och vi packade ihop oss i bilen och körde norrut ut mot kusten. Vi hamnade på ett supermysigt ställe där vi först gick genom skogen en liten bit och sen kom vi fram till havet och byggde snögubbar och snöborgar, hade snöbollskrig och busade loss i snön i några timmar inna vi promenerade tillbaka till bilen. Det var superkul att hänga med på en söndagsutflykt för nu var det ganska många veckor sen jag följde med, jag har haft mycket annat på gång och framförallt luciaövningar de senaste söndagarna.

Linus gömde sig och ibland var det en riktig utmaning för Gustav att hitta honom, men oj så glad han blev när Linus hoppade fram bakom trädet!

Jag och Nova gjorde snöänglar ovanpå den hårda skaren och det blev ju faktist riktigt fina änglar

Som sagt full aktivitet med snöbollskrig och annat som hör vintern till! (Tack mamma för de bra-iga vinterkläderna så jag faktist kan vara ute en längre tid)

Boston skyline skämtade långt bort i horisonten och jag passade på att leka lite med kameran. Oj vilken zoom säger jag bara!

Redan förra helgen började luciafirandet här i Boston, då på en svensk julmarknad ordnad av SWEA. De flesta barnen i tåget var elever från svenska skolan i Boston men det var också en del andra Au Pairer och föräldrar i tåget. Det var en intensiv dag som började kl 8:45 då vi skulle vara på palats och soundchecka och öva uttåg och intåg. Vid tio öppnade julmarknaden och jag fyndade svenskt godis, både dumle och mintkulor! Vid elva var det dags och alla barnen var så exalterade och det var så mycket att rodda med precis innan vi kom iväg så jag hann inte riktigt vara nervös. Luciatåget var en blandning av traditionella julsånger, nya mer upptempo tar och klassiska barnjulsånger. En riktigt härlig blandning! När vi väl tågat ut var det lite lunchpaus och sen påt igen! Andra gången var det dock många av de minsta barnen som gått hem så vi hade lite ler plats den gången uppe på scenen den gången. Det var riktigt riktigt roligt att få vara med. Vi fikade lite med svensk prinsesstårta innan vi åkte hem i snöslasket. För snön kom hit lagom till luciafirandet.

Gustav var sååå glad över luciatågen. Han är helt fascinerad över sången och ljusen tror jag, vi tittade på luciamorgon från Sverige i veckan och han satt som ett ljus, blixt stilla i säkert 45 minuter innan han tröttnade och gjorde något annat samtidigt.

Luciaframträdandena fortsatte även denna helg, idag på en svensk/norsk julgudstjänst som hålls utanför Boston varje år. Idag var vi dock en mycket mindre grupp, fyra vuxna sju eller åtta barn och såklart lucian😃 Vi hade också ett förkortat program i kyrkan, jag fick hoppa in och sjunga solo då det saknades barn som sjöng förra veckan. Jag tror det gick bra trots en liten miss då jag blandade ihop verserna litegrann. Men höjdpunkten var helt klart de levande ljusen! Förra veckan hade vi elljus allihopa, dock stod vi alldeles för tätt och det var lite för många små barn för att vi skulle kunna haft levande ljus. Men så mysigt det var och jag fick en känsla av att det var ett riktigt luciatåg den här gången. Idag blev faktist nervös på på riktigt innan vi gick in, på precis samma sätt vi var nervösa innan vi gick upp på scenen vid någon månadstest på Kristofferskolan. Näst bäst var fikat efteråt, hembakt traditionellt kyrkkaffe med smörgåsar och kaffebröd. En väldigt lyckad söndagseftermiddag kan man sammanfatta det som, och lite mer julkänsla infann sig iallafall efter besöket i en supermysiga kyrkan.

Vi hann med en hel del shopping förra helgen också, det var ju trots allt Black Friday men som jag skrev tidigare var det inte speciellt mycket billigare. Eller inte så att hela butiker hade super-reor utan mer några få plagg eller delar av butiker som var nedsatta. Det blev lite shopping iallafall o h jag är fortfarande imponerad över hur jag fick hem allt i min lilla kabinväska.

Här är det förrsta jag köpte på Forever21. Mysbyxor, tights, over knee strumpor, ett linne och en laddare till telefonen (men bara den delen man pluggar in i väggen)

Denna klänning köpte jag också på Forever21. Alldeles lagom fin, inte för uppklädd men ändå lite lagom fin

Handkrämen köpte jag i panik för mina händer höll typ på att flagna bort sv torrhet, och den är väl inte den bästa jag testat men gör absolut sitt jobb. Den andra plast-saken till höger är en sminkförvaring, jag har tänkt lite på hur jag på ett praktiskt sett ska ordna med mitt smink här och denna blir super. Båda köpta på T.J.Maxx

I Georgetown gick vi förbi en skoaffär som faktist hade bra med rea så jag köpte dessa snygg-sneakers för halva priset, $39, nog det enskilt dyraste förutom resor sen jag kom hit. Men jag är såå nöjd!

Vi gick också in på Walmart innan vi åkte hem, mest för att det inte finns bär i Boston. Det var ungefär som Taget, en butik med mycket billiga saker och allt från kläder och hygien till mat och elektronik. Jag köpte iallafall en yogamatta, något som jag tänkt köpa länge och när den bara kostade $7 så slog jag till! Hittade också sånt som är tråkig att lägga pengar på (tandkräm och tandborstar) riktigt billigt, tror jag betalade typ tre dollar för sex tandborstar och två tandkrämstuber, som hittat😃

Jag är hursomhelst väldigt nöjd med alla mina inköp och det kändes inte som att det var jättemycket som jag köpte bara för att köpa utan mycket saker som jag faktist behövde eller kommer ha användning för!

I torsdags förra veckan var det thanksgiving vilket innebar att alla var lediga i fyra dagar. I Novas klass har de klassrumsdjur, två hamstrar, som inte klarade sig själva under långhelgen och vi hade antagit oss uppdraget att ta hand om dessa. Så redan när barnen kom hem i onsdags eftermiddag med hamstrarna var de sååå exalterade och förväntansfulla. På torsdagen tog jag mig en välförtjänt sovmorgon och på förmiddagen när familjen tog sig ut för att leka passade jag på att träna och packa inför resan till DC.

Vid fem skulle vi vara på själva thaksgivingfirandet så vid tretiden började jag och min värdmamma laga mat. Vi firade med studiekompisar till min värdpappa, han gick en utbildning för några år sen på MIT och deras klass har haft regelbunden kontakt sen dess. Alla som kom hade förberett någon rätt och vi skulle göra en vegetarisk stuffing, det man traditionellt sett har i kalkonen men som jag har förstått det nuförtiden mer är som ett tillbehör till kalkonen. I stuffingen var det stekt lök, svamp och selleri som man blandade med brödkrutonger och uppvispat ägg och toppade med riven ost. Jag gjorde en ljummen sallad också som bestod av ugnsrostade rödbetor och morötter, ångad broccoli och rå zucchini pasta. Man fortsätter att skala zucchini efter att man tagit bort skalet och använder de långa remsorna som blir. Till detta gjorde jag en enkel olja och citron dressing och sen toppade vi med rostade solrosfrön och pumpakärnor. Det blev supergott. Annars fanns det självklart kalkon och stuffing, potatismos och sötpotatismos och tranbär. Dom smakade typ som lingonsylt, fast själva bären var mycket större och med hårdare skal. Tror också vi hade nån typ av risrätt och lite annat. Det var hur som helst mycket mat!

Under själva middagen ställde sig helt plötsligt en av gästerna sig upp och började berätta om hur glad han var att alla samlats igen och tackade värdparet för att de öppnat sitt hem och @tackade även hon som styrt ihop allt och koordinerat det hela. Sedan gick turen vidare till nästa person som sa typ samma sak men på sitt eget sätt och kanske berättade hur glad han/hon var över att få fira thanksgiving eller kom med nån historia om gamla thanksgivingtraditioner eller ambitioner om att skapa nya. Alla gäster sa någonting och det var en speciell stämning i rummet när alla lyssnade på varför någon var glad att fira tillsammans.

Efterrätterna bestod av pumpapaj och äppelpaj med vaniljglass. Äppelpajen var klassiska amerikans med botten och lock och äpplen i nån typ av karamell i mitten. Pumpapajen var speciell, jag kan väl inte säga att jag är jätteförtjust i just pumpa men dom kryddorna som här hör i hop med pumpa är typ som våra svenska pepparkaks- och jul kryddor.

Folk började åka hem ganska tidigt men vi var kvar lite längre för barnen hade fått veta att det fanns en jacuzzi och den skulle såklart testas. Gustav var extremt skeptiskt till allas förvåning, han älskar vanligtvis att bada, men de andra baren lekte glatt både länge och väl. Eftersom jag skulle resa iväg senare på kvällen så tog jag inte med mig några badkläder.

En annan familj som var där hade också en Au Pair, hon var från Australien och har varit här lite längre än mig. Det var faktist väldigt skönt att jag också hade nån att umgås med. För det ät något som man inte tänker på innan man åker, att när familjen är iväg på olika tillställningar, middagar, kals och liknande så vill de vuxna umgås med sina kompisar och prata om sin saker och barnen leker ju med varandra. Vi Au Pairer hamnar oftast i någon slags mellanting och man blir lätt lite utanför. För när vi umgås hemma med andra familjer så är ju deras barn oftast i ungefär samma ålder som mig. Så det var väldigt roligt att få träffa en ny tjej, dock bor de ganska långt utanför Boston men vi tog ändå varandras Facebook så vi kanske ses i stan nån gång eller om våra familjer träffas igen, och bara få prata om Au pair saker, för det har jag märkt sen jag kom hit: vi Au Pairer har en sak gemnensamt och det är att vi lämnat vårt gamla liv bakom oss och tagit ett jättesteg för att komma hit, och det kan vi alltid förenad i och ha som utgångspunkt när vi lär känna varandra!

Övre bilden är på buffébordet, tyvärr hande vi ingen traditionell hel kalkon på bordet utan köttet var redan uppskuret. Självklart fanns det även mac and cheese till barnen.
Andra bilden är på min mat. Dessa två bilder är faktist de ända två jag har från hela thanksgiving! Det tyder väl kanske på en lyckad kväll då jag helt glömde bort att dokumentera
😃

Sent i torsdags kväll efter Thanksgivingmidddagen mötte jag upp Emelina vid Harvar square och vi tog tunnelbanan in till Boston och klockan ett gick bussen mot Washington DC. Strax innan fem på morgonen var vi framme i New York och hade då ca två timmar till nästa buss till DC gick, så vi satte oss på Starbucks och försökte hålla oss vakna😃

Vi kom fram till huvudstaden vid tolvtiden och då började vi ganska snart gå mot vårat Hostel. Påvägen stannade vi och åt lunch i Chinatown, jag åt en quinoasallad med grillade grönsaker och fetaost. Mums! Vi kom till fram till Hostelet, fick checka in, lämnade av våra väskor och sen gick vi ner mot parken där alla monument ligger. Vi såg ”pinnen” (Washington monumentet), minnesmonument för andra världskriget, reflecting pool, Lincoln monumentet och minnesmonument för Vietnamnkriget. På väg tillbaka till downtown gick vi också förbi vita huset. När det var dags för middag sprang vi runt i downtown rätt länge för att hitta nåt bra ställe att äta på. Tillslut hamnade vi på &pizza där man fick välja toppingen på sin egen pizza och sen gräddades den på bara nån minut medan man väntade! Supergott var det iallafall! Vi hann också med en hel del shopping, det var ju trots allt Black Friday även om just reorna var lite utav en besvikelse. Det var förvånansvärt lite nedsatta priser och om det var rabatter så var det bara på vissa varor eller vissa delar av butiken.

Här är Washington monumentet, jag i parken med monumenten, andra världskrigets monument och Vietnamkrigets monument

Fredagens frukost, lunch och middag

I lördags morse var det pannkaksfrukost på Hostelet och sen började vi vandra ner mot vita huset och Lincoln monument igen och sen gick vi vidare över Arlington memorial bridge till Virginia och Arlington kyrkogården. Den kyrkogård där Jonn F Kennedy är begravd. Kyrkogården är enorm och är en krigskyrkogård för framförallt krigsmän som dött i krig men även krigsveteraner och andra till exempel presidenter och domare från högsta domstolen har rätt att bli begravda där. Vi gick också till den okände soldatens grav och sen började vi gå bort mot statyn där ett antal soldater reser den amerikanska flaggan som är gjord efter fotografiet ”Raising the flag on Iow Jima” med samma motiv.

Vi åt lunch på chipotle som är en av mina favorit snabbmatsrestauranger sen var planen att spana in Georgetown som vi hade hört skulle vara en mysig stadsdel, och det var det verkligen! Det var en stor shoppinggata men så fort man gick bara nåt kvarter bort från den gatan blev det lugnt och mysigt. Det var gamla hus, små gator och hela området har en väldigt speciell charm. Stora butiker och kedjor blandat med små butiker som har allt från pälsjackor för tvååringar till skateboards och målade pumpor med fina citat.
Lite mer shopping blev det, bland annat ett par nya skor och sen åt vi glass på Ben and Jerry’s. Vi gick tillbaka Hostelet för att lämna lite grejer och sen vidare till en julmarknad mitt i downtown. Det var kul att ha sett en amerikansk julmarknad men det kändes inte speciellt juligt för det var mer som en marknad med diverse saker som såldes. Vi åt middag på Vapiano och oj en sån god pasta med lax jag åt! När vi kom tillbaka till Hostelet försökte vi börja packa lite grann men vi var trötta och gick och la oss ganska tidigt ändå.

Även i söndags var det amerikanska pannkakor till frukost. Vi packade ihop våra grejer och tog med oss allt på en gång när vi checkade ut. Bussen tillbaka till Boston gick vid två men innan dess spenderade vi minst en timme på walmart och sen gick vi till högsta domstolen och ”kupolen” (United States capitol) som båda låg väldigt nära Union station. Vi köpte med oss lite lunch och gick till bussen. Det var väldigt mycket strul på vägen hem kan man väl säga så sammanfattar nog det i ett annat inlägg, lika så kommer ett inlägg om shoppingen också!