30 timmars resa till Koh Samet

Nu är vi på Koh Samet i Thailand! Resan hit var lång, men har gått väldigt smidigt. Vi åkte från boendet i El Nido i Filippinerna igår 08.30. Buss 5 timmar till Puerto Princessa där vi hade bokat flyg 18.55, så vi var väldigt tidiga men de andra busstiderna skulle vara för sena. När vi kom till flygplatsen och skulle checka in frågade killen i incheckningen om vi ville åka med ett tidigare flyg som skulle gå om 20 minuter. Hinner vi det? Frågade vi och förstod inte riktigt hur han hade tänkt då han inte alls verkade ha bråttom med att ändra vår biljett och checka in bagaget. Vi förstod senare att det flyget var försenat och vårt flyg 18.55 skulle antagligen också bli försenat, så det var snällt av han!

Ungefär vid 19.00 landade vi på Manila flygplats och flyget till Bangkok skulle gå 06.20 dagen efter. Jag hade kollat runt lite på internet att det skulle finnas ett ställe på flygplatsen vi kunde sova, så att vi slapp åka in till något hotell i Manila i bara några timmar. 1800 peso (300kr) kostade det för oss båda och då fick vi ett pyttelitet rum med varsin säng. Handdukar, schampoo, tandborste, dryck och snacks ingick också. Det var väldigt skönt att stanna på flygplatsen då vi hört att Manila är väldigt kriminellt och att man ska åka därifrån så fort som möjligt. Flygpersonalen (tror vi) hade någon julfest precis bredvid och det var väldigt lyhört plus att några byggare började skruva och hålla på vid 02 någon gång så det blev inte supermycket sömn men i alla fall några timmar.

Kl 04 checkade vi ut och gick till incheckningen. Flyget till Bangkok var också försenat men bara ungefär en timme. Framme i Bangkok letade vi efter bussar till Ban Phe (där båtarna till Koh Samet går) men det verkade inte finnas. Då var man tvungen att åka tåg och sen byta till buss någonstans och det orkade vi inte med. Vi ville bara komma fram vid det här laget så vi tog en taxi. 2200 bath (600kr) för 2,5 timmars resa tyckte vi var helt okej, även fast det skulle varit mycket billigare med buss/tåg.

Vi åkte speedboat till Koh Samet som tog 20 minuter och gick sedan till hotellet. Nu var det ungefär 30 timmar sen vi lämnade El Nido. Det blev lite vila på rummet sen gick vi till stranden (som bara är 200m från hotellet) och åt Pad Thai till middag.

Idag sov vi längre än vad vi gjort på länge. Vilken skön säng vi fick tag på!! Asien är ju inte känt för att ha mjuka sängar, men den här är faktiskt hyfsat mjuk. Och det bästa av allt: TÄCKE! På alla andra ställen vi bott på har det bara varit lakan. Åh vad jag saknar mitt duntäcke hemma.

Idag har vi bara legat på stranden och badat, fortfarande lite trötta efter allt resande. Både jag och Jonte känner oss ganska redo att komma hem nu. Inte att vi har hemlängtan men det ska bli så mysigt med jul och att träffa familjen. Vågar jag säga att jag är lite trött på att ligga på stranden? Vi har i alla fall en dag i Bangkok innan vi flyger till Sverige och då ska det shoppas! Jag är redo för storstaden nu!

Middag vid Sai Kaew stranden.