Hej igen ! Det där med att vi har fixat wi-fi i huset påverkade inte den här bloggen direkt, eftersom det är för dåligt för att ladda upp inlägg. Nu sitter vi på en av Peters tre restauranger. (Peter är väldigt bra kompis med Brajan och pappa.)
Vi landade med flyget här i Kapstaden i söndagskväll. Huset vi bor i ligger i ett jättefint område och huset är sååå stort samt att vi har pool. För er som inte vet det är vi här tillsammans med Brajan och hans frus systers familj, men de var inte med oss i Krugerparken.

I måndags vaknade jag tidigt och gick upp och tränade. Vi hade en lugn förmiddag vid poolen och vädret var perfekt. Sedan begav vi oss till Vergelegen vilket är ett superfint naturområde samt att de har en fantastisk restaurang. Maten och naturen var magisk. På en utav bilderna ser ni några ekar. De är Afrikas äldsta ekar och om jag minns rätt planterades de på 1600-talet. Bilden gör tyvärr i ekarnas storlek rättvis.

I tisdags hann jag med ett träningspass innan vi begav oss till Franchhook. Vi åt frukost på Café Bon Bon vilket är en jättefin restaurang på en vingård. Efter det strosade vi runt lite i den söta lilla staden med mycket europeiskt intryck.
Framåt lunch tog vi bilen till Paarl till Peters restaurang. Även den låg på en vingård och maten var fantastisk. Snacka om att man blir bortskämd med god mat och extremt fin miljö här !!
Kvällen spenderade vi hemma i huset med ett x antal unoomgångar.

Idag har vi varit på Afrikas sydligaste punkt, Godahoppsudden. Det tog ca 1,5 timme med bil, men det var det verkligen värt. Man kände säg så mäktig när man stod där högst uppe på udden.
Något roligt var att man inte kunde bära med sig något ätbart, eftersom man då riskerade att bli attackerad av babianer.
Jag antar att ni har frågat er själva hur det går för mig och min djurrädsla här i Sydafrika, och jag kan säga att det går toppen. Jag lovar er att jag är mer rädd när jag är i samma rum som en katt än när jag sitter i en bil med lejon 5 meter ifrån.
Vi åt lunch på en fantastisk skaldjursrestaurang vid havet. Jag åt sushi och den var såååå god ! Vid hamnen utanför fanns det massa sälar.
Imorgon ska vi antagligen till Taffelbergen, längtar !

Hej ! ÄNTLIGEN kan jag uppdatera här. Det har helt enkelt varit brist på uppkoppling. Ute i Krugerparken fanns det wi-fi vid receptionen, men det var inte tillräckligt bra för att kunna ladda upp blogginlägg. Här i Kapstaden fanns det inte heller wi-fi i huset, men det har vi köpt pågrund av att Max (5 år gammal) blev helt förstörd pågrund av det. ”JAG VILL ÅKA HEM FRÅN AFRIKA DET FINNS INGET WI-FI”
Eftersom jag inte uppdaterat på flera dagar tänkte jag att jag delar upp inlägget i två delar.
Resan till Sydafrika gick jättebra. Vi åkte hemifrån 04:45 och kom fram till hotellet runt 22. Där emellan hade vi hunnit med ett flygbyte.

Dagen efter (torsdag) blev vi hämtade av våra kompisar, eller rättare sagt pappas kompis med familj. De är sydafrikaner och hur pappa känner de är en lång historia. Vi åkte från Johannesburg till Krugerparken vilket var en extremt oskön bilresa på ca 6 h. Det var hål i vägen bokstavligen varannan meter, vi satt 8 personer i en sjusitsig bil och det var såååå varmt. I Ingwelala var det faktiskt hela 44 grader. Ingwelala heter den parken som vi bodde i i Krugerparken. Det är en privat park vilket innebär att det inte är så mycket turister, eftersom man måste känna en person som har en stuga där för att komma in i parken, samt att det inte finns lika mycket regler som man måste följa.

Vi var där i fyra dagar och alla dagar såg inprincip likadan ut. Vi gick upp klockan fem. Tog med frukost, bestående av kaffe, oboy och skorpor, och körde ut med Landrovern. Vi körde i några timmar. Åkte till poolen och badade och sedan ut på jakt efter djur igen. Efter det åkte vi tillbaka till stugan och lagade middag och marshmallows över öppen eld. Samtidigt som vi satt och åt gick en hyena och apor runt kring elden och kollade på oss. Vid poolen hoppade babianer runt i träden och försökte komma åt våra grejer. De lyckades sno våran chipspåse samt att ett vildsvinsliknande djur körde ner trynet i Almas ostbågspåse. Haha !
Familjen som vi var där med hade två barn, Jamie 8 år och Georgia 5 år. De var såååå söta !

Tyvärr såg vi inte The Big 5, men vi såg tre utav de, leoparder, lejon och elefanter. (De vi inte såg var alltså noshörningar och buffalo) Vi såg även giraffer, zebror, flodhästar, kuddos, impalor, sköldpaddor, örnar och många mer.

En annan rolig sak jag måste berätta för er är att jag övningskörde mitt ute i bushen med Landrovern. Första gången körde jag ca en timme och andra gången var bara hem från poolen till stugan (alla stugor i området har en gemensam pool). Det gick faktiskt förvånansvärt bra och det var superkul !

Jag kommer aldrig kunna förklara hur det var, men det var verkligen ett minne för livet.

(Har inte kunnat föra över bilder från kameran än så här kommer lite mobilbilder. Det andra inlägget om vad vi gjort i Kapstaden än så länge kommer snart.)

Hej alla! Som önskat har jag gjort en blogg så att ni kan följa mig när jag är ute på äventyr. Hoppas att ni uppskattar det.