TRÄNINGSTIPS: KNÄSKYDD

Inlägget är i samarbete med Svensktkosttillskott. Hej på er i värmen, hoppas att allt är fint med er! Den här veckan har verkligen flutit på riktigt bra, framför allt med träningen och vädret gör humöret ännu bättre! Förra veckan hämtade jag ut paket från Svenskt Kosttillskott, har varit så spänd på att få hem det här i och med att det är något nytt för mig! I paketet låg det nämligen ett knäskydd, från märket Rehband. Spännande!

Som Svenskt Kosttillskott själva skriver på deras hemsida så behöver man inte bara använda knäskydd när skadan eller/och smärtan har kommit, de kan nämligen användas i förebyggande syfte med prehab för att prestera bättre på träningen! Jag har tidigare aldrig använt mig av några skydd, även om jag faktiskt har känt behov av det. Under alla mina basket år så har jag haft problem med båda knän, fotleder, handleder och gud vet vad! Vid närkamp sporter uppstår det väldigt ofta skador, men givetvis kan det orsakas av andra fysiska aktiviteter också! Framför allt på gymmet och vid löpning vid bland annat fel teknik etc.

De olika storlekarna på knäskydden som finns hos Svenskt Kosttillskott är 3 mm, 5 mm och 7 mm, inklusive andra knäskydd som t.ex. “Knee strap” och “Knäskydd spänne”. Det knäskyddet jag fick hem som jag ska skriva extra om i det här inlägget var i storleken “7 mm”, ett rosa till och med hihi! Ett knäskydd i storleken 7 mm är bra för att ge extra support och kunna prestera på topp under träningspass, de håller även värmen i knäleden och minskar risken för smärtande knän, stela muskler eller värk i lederna.

Som sagt i början av inlägget är just knäskydd något nytt för mig eftersom jag inte har använt mig av det tidigare. Jag har kört med tejp under mina basketträningar när jag har känt att knäna har varit instabila, men nu i efterhand skulle jag ha valt att använda mig av ett passande knäskydd.

Sen jag fick hem mitt knäskydd har jag testat det på gymmet när jag har tränat ben, och jag känner verkligen skillnad! Det ger en otrolig stabilitet och som sagt tillför det värme till lederna, det känns på något sätt bättre och tryggare mentalt som gör att man vågar pusha sig det lilla extra. När jag utförde mina knäböj gav knäskyddet mig ett skönt stöd, och ett bättre självförtroende så jag faktiskt vågade att gå djupare än tänkt! Jag skulle absolut rekommendera er som kör med mycket vikter att testa knäskydd, just för att det ger en sån trygghetskänsla och stadga!

De mindre storlekarna som 3 & 5 mm har andra funktioner till skillnad från 7 mm. Skyddet som är 3 mm tjockt passar bäst till uthållighetsträning och den träningen som kräver hög smidighet som t.ex. cykling, klättring och löpning. Den tredje storleken är passande till er som vill ha ett mer “allroundskydd”, det passar till de aktiviteterna som kräver både flexibilitet och stöd. Nedan ser ni några bilder på mitt skydd som är 7 mm tjockt, såååå fint!

A M

// Knäskydd strl 7 mm //

<3

Gillar

Kommentarer

Fitnessbyannabelle
Fitnessbyannabelle,
Kanske man borde använda under benpassen då jag faktiskt börjat få ont i knäna efter min PT-utbildning😱nouw.com/fitnessbyannabelle
Pia Widlund
Pia Widlund,
Knäskydd är lite underskattat, kan vara bra att ha ibland!www.piaw.se
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229