Tretton tips för att övervinna rädslor!

För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om hur jag överkommit en av mina största rädslor! Jag fick så mycket kärlek av er, vilket kändes helt otroligt, och i samband med det inlägget lovade jag att det skulle komma upp ett inlägg med lite tips och trix för att ta sig igenom saker som känns lite jobbiga. Så här har ni det, mina bästa tips!

Meditera: Detta brukar hjälpa mig otroligt mycket! Oavsett om det är inför något specifikt, eller om det bara är en del av min vardagliga rutin, så är det otroligt skönt. Jag rekommenderar starkt appen Simple Habit som har massor av meditationer för olika tillfällen, samt den här meditationen på Youtube som är perfekt om man ska genomföra något man är nervös inför. Detta var faktiskt den meditationen som fick mig att börja med meditation på riktigt!

"En fis i rymden": Den här frasen sa min pappa alltid till mig när jag var yngre och fastnade i något problem eller tanke. En fras som med lite humor fick det hela att verka lite lättare, haha. Det vi menar är att rymden är stort, livet är stort, det här problemet du har nu eller tanken du hakat upp dig på, vad gör det om fem år? Kommer du ens minnas det då? Varför lägga såååå mycket tid och oro på något som kanske inte ens är sant eller kommer att inträffa?

Jämför med något större: Man ska aldrig förminska sina problem eller skämmas över dem. Men ibland kan det hjälpa att sätta sitt problem i relation till något annat för att inse att det kanske inte är så stort som man byggt upp det.

Uppmärksamma vad du klarat av innan: Att uppmärksamma vad man faktiskt klarat av innan kan hjälpa så otroligt mycket. Det behöver inte ens vara relaterat till situationen du ska möta just nu, bara att rada upp saker som du tagit dig igenom tidigare som du tyckt varit jobbiga, eller saker du gjort som du bara är stolt över, kan ge dig själv precis den ego-boosten som behövs för att klara även detta! Du har ju klarat så mycket, varför skulle du inte klara detta också? Jag brukar använda när jag flög till Kina. Jag är inget fan av att flyga, men jag förberedde mig rejält innan, och jag brukar säga till mig själv; "Om jag klarade att flyga tio timmar direktflyg till Kina, då klarar jag allt."

Be om hjälp: Det är inget fel i att be om hjälp. Våga be om hjälp, vare sig det är en familjemedlem, bästa vän, eller psykolog. Älska dig själv så mycket att du vet när du måste be om hjälp och GÖR det. Det är otroligt starkt att våga be om hjälp och erkänna sina svagheter.

Hitta din trygghet/dina trygga punkter: Hitta de saker som gör att du känner dig trygg i det du ska göra. T.ex om du är nervös för att vara hemma själv, hitta det som lugnar dig i det. Kanske lugnar det dig att veta att dina grannar är hemma, att mamma och pappa bara är ett telefonsamtal bort, eller veta vad som får dig att känna dig lugn och sysselsatt?

Ta tabletter: Det finns så många receptfria tabletter med helt naturliga ämnen som är helt ofarliga för kroppen som kan hjälpa kroppen att slappna av lite extra och hålla fokuset där man verkligen behöver det. Själv brukar jag då och då använda Procalmin (kosttillskott), något som funkar jättebra för mig. Du kan läsa mer om det här. Och jag vill bara förtydliga att man såklart inte behöver ta dem bara för att man är nervös inför något, utan även om du t.ex bara har en riktigt fullspäckad dag och vill hjälpa kroppen lite extra att behålla fokus och lugn. Men är man riktigt nervös brukar jag tycka att dessa hjälper väldigt bra och att effekten kommer väldigt snabbt.

Det släpper oftast när man väl börjat: Det här är nog det vanligaste knepet inom dansvärlden, haha. Jag har haft många elever som varit sååå nervösa inför att de ska upp på scenen, och då säger jag alltid att det släpper så fort man är igång och går ut på scenen! Lite likadant är det i andra situationer i livet, nervositeten är ofta värst innan men släpper efterhand.

Applicera ditt självförtroende i övriga livet på den saken: Om du är som jag och har ett väldigt bra självförtroende i största delen av ditt liv, men känner att du tappar det helt när det kommer till din specifika sak, försök att applicera ditt självförtroende på den saken också. T.ex "När jag går på stan har jag ju jättemycket självförtroende, och när jag pratar inför klassen, och när jag lagar mat, och när jag gymmar, och när jag..." o.s.v. och fyll upp dig själv med självförtroende! Du har ju självförtroende på så många andra ställen, låt det smitta av sig!

Börja smått: Om ditt mål att t.ex våga ta tåget själv till Stockholm, börja med att ta tåget någonstans som inte är lika långt bort. Eller kanske åk med en kompis en gång.

Planera: För mig kan det vara en trygghet att veta lite om grejen jag ska genomföra. T.ex om man är flygrädd, vad kan du tänka om flygresan som kan lugna dig? Hitta dina saker som gör dig lugn. Kanske hjälper det att i god tid veta vilken gate du ska till, veta att piloten och flygvärdinnorna är utbildade och vet vad de gör, och att folk flyger många gånger vaaaarje dag? En gång när jag var otroligt nervös för en flygresa berättade jag det för en flygvärdinna och han tog mig åt sidan, pratade med mig, gav mig ett glas vatten, och jag fick t.o.m. prata med piloten i cock-pit. Snacka om att jag kände mig lugn och välkomnad! Så våga berätta om din rädsla.

Specifiera vad du är rädd för: Vad med situationen är du rädd för? Är det något i situationen specifikt som skrämmer dig, eller är det något du förknippar med situationen som du är rädd för? Kanske fick du en panikattack senast du skulle prata inför klassen och då tror att det är att prata inför klassen du är rädd för när du egentligen är rädd för att få en panikattack? Likadant om du t.ex varit med i en bilolycka. Du tror att du är rädd för att köra bil igen, fast du kanske egentligen är rädd för att krocka igen? Försök specifiera VAD du egentligen är rädd för, då är det lättare att jobba med din rädsla.

Vad är det värsta som kan hända? Det kan såklart kännas jätteobehagligt att tänka på just det värsta värsta som kan hända, men gör man det så kan man inse att det värsta kanske inte är så obehagligt. Du kanske får en panikattack? Kör fel? Gör bort dig? Men är det så farligt egentligen? Nej, alla de sakerna är ju saker som går över och som inte skadar varken dig eller någon annan. Det kanske känns som det, men fakta är ju att så inte är fallet.

Hoppas att ni kände att detta inlägg var till någon hjälp! Kom ihåg att DU har kontroll över ditt liv, DU styr över det i den riktningen du vill, och DU är mycket starkare än du tror! HEJA, HEJA, HEJA!

KRAM!

Alla bilder är tagna för ganska så exakt ett år sedan, en underbar höstdag det här.

Gillar

Kommentarer

happyM
happyM,
Åh vilket fint inlägg och så sjukt bra tips verkligen!! Stor kram ❤️
nouw.com/happym
Ida,
Superbra tips och så fina bilder 😊
idanilssonphoto.se
Netti Starby,
Vilket bra inlägg och jättebra tips! <3 Kramis
starbys.se
Emmaengstrom
Emmaengstrom,
Detta är verkligen så bra!! Haha "En fis i rymden" älskar jag verkligen, det avdramatiserar faktiskt himla mycket av att höra det! <3
nouw.com/emmaengstrom
Julia Svensson,
Åh så kul att läsa!!
juliasvenssons.se
emelieanderssoon
emelieanderssoon,
JohannaAxelsson
JohannaAxelsson,
Sara,
så himla bra tips <3
www.aamaziing.se