Åtta tips för att gå upp tidigt

För väääldigt längesen (ber så mycket om ursäkt att detta helt glömts bort) fick jag frågan om jag inte kunde skriva ett inlägg om hur jag går upp tidigt, och absolut kan jag det! Det verkar inte ha undgått någon att jag helt klart är en morgonmänniska före kvällsmänniska, haha.

Jag kan ju inte säga att det är några revolutionerande knep, det mesta har ni säker hört innan ändå. Kom dock ihåg att alla är olika, och att gå upp tidigt kan ta tid att ställa om sig till om man inte är naturligt morgonpigg. Så testa dig fram och se vad som funkar för mig. Dessa grundpelare nedan tycker jag hjälper mig väldigt bra när jag är lite extra trött. För ja, jag har också mina dagar då jag vill dra täcket över huvudet och sova några timmar till.

Åtta tips för att gå upp tidigt

Lägg dig i tid. Inte svårare än så, testa dig fram och se hur många timmar som passar just dig. Själv har jag märkt att sover jag för länge brukar jag bli ännu tröttare, så det gäller att hitta just din balans. En vanlig rutin hos mig kan se ut att jag somnar runt klockan 22.00 (ibland tidigare), och sedan går upp runt 7.30-8, senast. Många gånger är jag uppe tidigare, men det här är de tiderna jag uppmärksammat att jag oftast följer och som funkar för mig. Ett tips för attg lägga sig tidigare är att börja lägga sig några minuter tidigare varje dag. Om ditt mål är att lägga dig vid klockan 22, försök att först gå och lägga dig 22.45, 22.30, 22.15 o.s.v.

Skapa en morgonrutin. Om du har en morgonrutin du ser fram emot så blir det lättare att gå upp! Min morgonrutin kan variera lite till och från beroende på vart man är i livet, och speciellt eftersom mina vardagar kan variera en del. Mycket beror på när jag ska iväg och jobba eller repa den dagen, eller om jag ska ha föreläsning (som nu till våren när jag börjar plugga igen), och när Corona slog till vågade jag inte längre gå till gymmet och anpassade då min morgonrutin. Jag tycker det viktigaste är att ha en ram, men att man är flexibel i den och gör det man behöver. Olika morgonrutiner kan behövas för olika tillfällen i livet. Det finns mängder med inspirerande "morgonrutin-videos" på Youtube, MEN det är viktigt att ta dem med en nypa salt. Man behöver inte ha en morgonrutin på två timmar bara för att någon annan har det, det viktigaste är att du har en rutin som funkar för just DIG.

Stretcha innan läggdags. Något som verkligen fick mig att sova bättre var att stretcha innan jag somnade! Jag är ju en väldigt aktiv person och kan ha mycket spring i benen om kvällarna om jag inte rört så mycket på mig på dagen, haha, men om jag bara göra några stretcher för att öppna upp höfterna och sträcka igenom så sover jag SÅ mycket bättre. Inget avancerat, gör det nog inte mer än två-tre minuter, bara för att "få ut springet" ur kroppen.

Egentid. För mig är egentid viktigt, och min sambo sover oftast längre än vad jag gör vilket gör att jag får några timmar ensamhet på morgonen. Om han ska till campus brukar det vara tidigt, så även då får jag timmar själv. Så se till om du kan få lite tid för dig själv på morgonen och ta morgonen i din egen takt.

Bort med tekniken. Så simpelt tips, men SÅ svårt. Jag är nog inte ensam om att då och då ligga i sängen och inse att jag scrollat en timme på telefonen. Försök att ta bort tekniken på kvällen, i alla fall från och med att du lagt dig i sängen. Läs, skriv dagbok, färglägg, lyssna på en podd, lyssna på musik, meditera, det finns så mycket man kan göra som hjälper kroppen att varva ned!

Skapa en kvällsrutin. Denna går lite hand i hand med att skapa en morgonrutin. Jag tror att om man har en hållbar kvällsrutin, får man automatiskt en mycket bättre morgon. Jag brukar bl.a. förbereda min frukost kvällen innan och lägga fram mina träningskläder eller vanliga kläder, beroende på vad som ska kläs på först. Väskan gillar jag också att packa om jag ska iväg. Det är sådana grejer som verkligen förbereder en inför dagen efter och minimerar så mycket stress under morgonen! Även här kan man se till att ta lite tid för sig själv och varva ned.

Städa. Jag blir stressad när jag har för mycket saker omkring mig. Är det kaos i lägenheten, är det kaos i huvudet. Därför rekommenderar jag att hålla det så städat som möjligt i sovrummet. Kan huvudet komma till ro, kan även kroppen det, och sover du bra är det mycket lättare att komma upp dagen efter.

Gör saker som gör dig glad. Och till sist, se till att dina dagar fylls med saker du tycker om så att du vill gå upp! Om möjligt, planera in de sakerna redan under morgonen så blir du extra motiverad att kliva upp.

Hoppas att dessa knep blir till lite hjälp för er!

Ha en fin kväll!

Många kramar!

Gillar