Ny kost = Hälsosammare liv

Jag vet inte hur många gånger jag har försökt att lägga om kosten och äta mer hälsosamt , och varje gång så kommer socker djävulen och förstör!

Jag har i flera år haft magkatarr, jag fick den när jag levde i ett dåligt förhållande med psykisk misshandel, och det värsta av allt, jag åt knappt. Om jag åt så skulle det vara något snabbt och litet, och ja - det var alltid lättare att välja godis och onyttigheter och mackor!

Idag är jag tacksam för att jag ändå äter, och lyckades sluta röka 2018. Efter det blev det frukost, lunch och middag. Det kändes jättekonstigt i början men sen blev kroppen van att äta på ett hälsosammare sätt om man jämför med hur det såg ut för mig tidigare.

I början på detta året blev jag dålig i magen, och helt ärligt så har jag inte varit så snäll mot magen tack vare att jag älskar fet mat och är ett sockermonster. Men dessa dagar jag var dålig fick mig att tänka om. Det gjorde så ont och jag blev på ett sätt rädd. Men också arg på mig själv.

Jag har haft problem med magen så länge jag kan minnas och har i princip alla symptom för IBS men inte fått dignosen. Men ändå har jag nu börjat planera utifrån FODMAP. Det jag läst om detta sätt och vad man ska och inte ska äta märker man har hjälpt väldigt mycket! Jag som även går på viktväktarna har alltid fastnat just för att det är svårt att välja mat! Men det är faktist inte så svårt att ta hand om magen . Väldigt mycket är självklart för mig när jag läser om den IBS känslige, och igår köpte jag en bok som berättar mycket om det och ger recept som kan hjälpa.

Men mycket går alltid ut på att äta som man gjorde förr, istället för choklad kan man äta bär och utefter FODMAPs kost så kommer jag inte att gå över till göutenfritt men däremot fullkorn!

Jag kommer att dela med mig av min process i framtida inlägg för det kan ju hjälpa någon annan också. Det är viktigt att ta hand om sig.

#nouw30daychallenge

Alexandra©

Gillar

Kommentarer