Olika sorters personer jag ogillar i min bransch

Tankar

Som ni kanske vet jobbar jag i servicebranschen, på en restaurang/butik i Åhus. Man möter ju hur mycket människor som helst hela tiden, och ibland dyker det upp idioter. Jag tänkte därför lista olika slags personer jag inte gillar, och är du en sådan person bör du helt enkelt stanna hemma. Tror dessutom de flesta av mina branschkollegor kan hålla med mig om att dessa skulle man vilja skicka ut med huvudet före. Tyvärr måste vi ju alltid hålla en god min, och bara ta skiten utan att säga emot. Gästen har ju alltid rätt.. eller?

- Sällskap som ignorerar en. Sker oftast när de är fler än 8 personer, då finns ingen uppmärksamhet när man försöker ta deras beställning, fråga vem som skulle ha vilken mat eller när man försöker fråga om allt smakade bra. Riktigt tråkigt att servera gäster som har noll intresse för att lyssna på servitrisen.

- Fortsätter på stora sällskap, när det kommer in obokade sällskap mitt i lunchrusningen och de "bara" är 10 personer.. Skulle man inte ha ett bord till dem är det dessutom riktigt dåligt och de ska aldrig sätta sin fot hos oss igen. Nej, var snäll att alltid boka bord, speciellt om ni är fler än 4 personer! Annars får man acceptera ett nej.

- Även irriterande när obokade större sällskap kommer in i lunchruschen, får ett bord, beställer allt från menyn och sen påpekar att de behöver gå inom 30 minuter..

- Folk som låter sina barn springa runt och har noll koll på dem överhuvudtaget.

- Folk som lägger dryga och onödiga kommentarer, exempelvis hade vi en lite äldre herre i somras som klankade ner på oss i servisen till vår chef. Han krävde att få betala till chefen, eftersom vi "småtjejer" tydligen inte kunde ett smack då vi missat att ge ut socker till hans espresso. Då sa vår chef att det var hon som glömt hans socker, så han behöver inte ge sig på hennes anställda. Han blev ganska tyst efter det..

- Gäster som tycker de ska få rabatt utan anledning. Eller en stor 6a Gin&Tonic.. Eller som "erbjuder" sig ta laxrumpan om de får den lite billigare. (Vi säljer bland annat lax på mitt jobb)

- Personer som kommer in precis när man ska låsa dörrarna och lägger kommentaren "vilken tur jag hade".. Sen ska de dessutom ha av allt som finns i butiken, så man är färdig 15 minuter efter stängning, och då har det hunnit bildas en ny kö..


Vi får verkligen stå ut med mycket vi som jobbar inom restaurang, men som tur är har vi för det mesta härliga gäster och det är ju det som gör att man orkar och vill stanna kvar.

#nouwseptemberchallenge

Gillar

Kommentarer