Klockan ringde klockan sex imorse. Dags att gÄ upp och se soluppgÄngen. Tanken var att vi skulle göra en hike till Indian Nose för att se soluppgÄngen. Men vi fick reda pÄ att det var dÀr branden var hÀromdagen och har varit stÀngd i tvÄ dagar. Men det var folk som Äkte upp dit idag. Vi kÀnde dock att det inte var vÀrt det. Vet ju inte hur mycket branden förstört. Plus att vi fick sova lÀngre. Vi tog vÄra tÀcken och gick upp pÄ terassen, lade oss pÄ solstolarna och vÀntade pÄ solen. Riktigt mysigt och sÀkert lika bra sikt som vi hade. (Det var det vi hoppades pÄ i alla fall)

De andra gick och lade sig igen efter att solen kommit fram. Jag passade pÄ att anvÀnda wi-fi och ringde familjen. Vid nio gick vi till brunchen som de har hÀr pÄ lördagar. För endast 40kr. SÄklart vi passar pÄ. Vi blev inte besvikna. En annorlunda brunch Àn vad vi Àr vana vid. Men det var gott, mycket Guatemala mat. Tror vi satt dÀr i nÀstan 3 timmar. SÄ mysigt med utsikten ocksÄ.

Sen var vi sÄ mÀtta att vi behövde vara horisontala ett tag. Vi fick ÀndÄ gjort saker idag. Vi har packat vÄra vÀskor och fixat biljett till Semuc imorgon, frukost och lunch till bussen imorgon och tjejerna har köpt vykort. Vi lagade middag av resterna frÄn igÄr, pasta med grönsaker. Mycket mer Àn sÄ har vi inte hunnit med idag.

Vet inte vad som flugit i mig. Men jag kĂ€nner att jag mĂ„ste göra nĂ„got mer om dagarna och bestĂ€mde mig för att vandra uppför vulkanen. Lyckades övertala dem andra vilket var kul. SĂ„ idag nĂ€r vi skulle gĂ„ och köpa mer yoghurt hade butiken inte öppnat Ă€n. SĂ„ istĂ€llet köpte vi varsin fylld crossaint pĂ„ bageriet dĂ€r vi köpte brödet till lunchen. Halv nio hoppade vi in i en tuktuk som tog oss till början av vandringen. DĂ€r möttes vi av en guide som följde med oss de första tjugo minuterna för att visa oss till rĂ€tt vĂ€g och slippa hamna pĂ„ fel stig i onödan. TyvĂ€rr valde Anne att vĂ€nda dĂ€r, hon kĂ€nde inte att hon skulle orka. Toppen Ă€r dock 3000m över havet. Är man inte van vid de höjderna eller att vandra sĂ„ Ă€r det jobbigt. Det tog mig och Katie 3 timmar att ta oss upp. Kan ju sĂ€ga att vi stannade och hĂ€mtade andan ett antal gĂ„nger. TrĂ€ningsvĂ€rken frĂ„n igĂ„r hjĂ€lpte inte direkt. Men det var vĂ€rt vare steg. Jag som kom med idĂ©n, sĂ„ var ju tvungen att ta mig hela vĂ€gen oavsett och Wow vilken utsikt. Är sĂ„ glad att vi bestĂ€mde oss för att göra detta. Vi satt uppe pĂ„ toppen i lite mer Ă€n en timme innan det var dags att gĂ„ ner. Det bĂ€sta av allt var dock svingen halvvĂ€gs upp. Vi stannade dĂ€r bĂ„de pĂ„ vĂ€gen upp och pĂ„ vĂ€gen ner för att det var sĂ„ kul. Totalt tog det 5 timmar att gĂ„ upp och ner. Plus den timmen vi satt pĂ„ toppen. SĂ„ ni kan ju tĂ€nka er hur trötta vi var nĂ€r vi kom ner. Allt vi ville göra var att duscha. SĂ„klart Ă€r det första vi fĂ„r höra nĂ€r vi kommer tillbaka Ă€r att strömmen gĂ„tt pĂ„ morgonen och fortfarande inte kommit tillbaka. Ingen av oss ville duscha i kallt vatten sĂ„ vi fick vara Ă€ckliga ett tag till. Vi lagade middag i mörkret och först nĂ€r vi diskade kom strömmen tillbaka. Ingen var lyckligare Ă€n oss. Sten, sax, pĂ„se avgjorde vem som duschade först. Sen hade vi myskvĂ€ll med film och popcorn.

Efter morgon promenad och frukost tog vi bĂ„ten över till San Marcos. Har hört att dĂ€r ska vara vĂ€ldigt mysigt. Mindre Ă€n vad San Pedro Ă€r och mer hippie Ă€n vad San Pedro Ă€r. Vi gick snabbt genom "huvudgatan" och sedan gick vi pĂ„ en vandring. Vi visste inte riktgt vart vi var pĂ„vĂ€g förutom att vi ville bada nĂ„gonstans. SĂ„ en och en halv timme senare hamnade vi pĂ„ det nĂ€rmsta strand vi kunde hitta. Tror inte ens att man kan kalla det för strand. Men man kunde bada dĂ€r vilket var huvudsaken. Åt lunch och hĂ€ngde dĂ€r en timme ungefĂ€r innan vi började vĂ€gen tillbaka. Strosade mer i San Marcos innan det var dags för dagens höjdpunkt - Sushi. Detta Ă€r egentligen den enda anledningen till att vi Ă„kte hit. Vi hade sett ett flygblad om detta nĂ€r vi först kommit hit och det var direkt ett mĂ„ste. 60kr för sushi buffĂ©, vem tackar nej till detta? Tror aldrig att jag Ă€tit sĂ„ mycket sushi som jag gjorde ikvĂ€ll. SĂ„ lĂ€ngesedan och sĂ„ gott!

Glad alla hjÀrtans dag! Som vanligt tog vi en promenad och handlade fÀrskt bröd och yoghurt och andra grönsaker med oss tillbaka. Marknaden har nÀmligen bara öppet pÄ förmiddagen sÄ utbudet igÄr var inte sÀrskilt stort. Vi gjorde mackor till lunch som vanligt och Ät granola och banan till frukost. MÄdde lite sisÄdÀr nÀr jag vaknade sÄ vi bestÀmde oss för att bara njuta av dagen. Vi gick upp till terassen och badade i jacuzzin. SÄ underbart! NÀr det började bli dags för lunch tog vi vÄra mackor och gick för att leta upp ett mysigt stÀlle att Àta. Men vi hittade inget sÀrskilt bra stÀlle. SÄ vi satte oss pÄ nÀrmsta mur med lite utsikt som vi hittade. Funkade helt okej det ocksÄ. Strosade genom lite affÀrer pÄ vÀgen tillbaka till hostlet. LÀste lite bok i solen nÀr vi kom tillbaka. Hade lite tjejkvÀll, duschade, mÄlade naglarna osv. Vi hade gÄtt förbi ett cafe som skulle öppna idag och verkade supermysigt. Men vi var rÀdda att de skulle stÀnga sÄ det blev tvÀrtom middag idag med dessert först. Det Àr trots allt alla hjÀrtans dag sÄ vi tog en kaffe och varsin bit choklad tÄrta.

Tillbaka pÄ hostlet lagade vi middag och sedan gick vi tillbaka upp pÄ terassen till jacuzzin. Mycket mysigare nu pÄ kvÀllen. SÄg Àven en brand som brutit ut pÄ andra sidan sjön. Men inget nÄgon kunnat göra Ät det. En skogsbrand av nÄgot slag. Tror inte ens att de har nÄgra resurser till att slÀcka sÄ stora brÀnder. Men vi hade en mysig dag.

Som vanligt tog jag och Katie en promenad denna morgon. Det Àr standard för oss nuförtiden. Anne vill gÀrna ha egen tid pÄ morgonen sÄ det passar perfekt. Packade vÀskan igÄr sÄ det gick snabbt att checka ut idag. Efter frukosten tog vi vÄra grejer och gick ut till gatan dÀr shutteln vi bokat skulle hÀmta upp oss. Tack och lov var vi de första att bli upphÀmtade sÄ vi kunde sitta pÄ första raden. Det Àr en en minivan sÄ tyvÀrr fick vi dÄliga platser nÀr vi Äkte frÄn Guatemala City till Antigua. SÄ nu kÀnns det bÀttre. Fanns mer utrymme till benen. Trots allt tre timmar tills vi Àr framme. I samma van hoppade Àven hollÀndaren pÄ, som vi trÀffade i Belize. Trodde att han Äkte en annan rutt. MÀrkligt hur ofta man trÀffar folk man trÀffat nÄgonstans innan.

Brukar inte bli Äksjuk ofta men nu kunde jag inte lÀsa pÄ ipaden. Det var en vÀldigt kurvig vÀg. Verkligen som att köra i alperna. Skillnaden Àr att mÀnniskorna kör lite crazy hÀr. De gillar att gasa och bromsa om vart annat sÄ i svÀngarna fÄr man hÄlla i sig.

Fram kom vi i alla fall och vi tryckte in oss alla tre med alla vÄra vÀskor i en tuktuk som tog oss till vÄrt hostel vi bokat. Ett stÀlle som har bÄde hostel och restaurang, men ocksÄ kök sÄ vi kan laga egen mat. Rummet var ganska litet, men frÀscht. Ingen utsikt men resten av hostlet Àr toppen.

Vi kom senare pÄ eftermiddagen och man fick inte Àta i shutteln sÄ vi var verkligen hungriga nÀr vi kom fram. Vi hade gjort mackor som vi tÀnkt Àta pÄ vÀgen, sÄ vi satte oss dÀr det blÄste minst innan vi tog en tur runt i San Pedro dÀr vi bor. Inte sÄ stort men vÀldigt backigt. Ligger trots allt i nedkanten av en vulkan. Vi handlade fler grönsaker och gick tllbaka till hostlet. Lagade middag senare pÄ kvÀllen och sen hÀnde det inte mycket mer.

Katies dag idag. Vi började med att boka shuttle till Lake Atitlan imorgon. Vi fortsatte till Choklad fabriken, som vi lÀst skulle ha en 2 timmars gratis tur. Men nope, sÄ var inte fallet. Vi tog vÄr egen lilla tour som sÄklart var över fortare Àn vad som var tÀnkt. Vi fortsatte sen till en av kyrkorna som vi passerade nÀr det var min dag. Problemet dÄ var att vi inte kunde gÄ in pÄ grund av vÄr klÀdsel. Alla hade shorts och linne.. sÄ idag var vi tillbaka med bÀttre klÀder som tÀckte bÄde knÀn och axlar. En stor kyrka och pÄ baksidan fanns ett museum och ruiner av tidigare kyrkan som rasat under jordbÀvningar. Detta var en av de finaste ruinerna jag sett. Det kÀndes vÀldigt fridfullt dÀr och inte sÄ ledsamt som andra ruiner kan verka. HÀr hade de planterat blommor och grejer. Lunch Ät vi nÀr vi var tillbaka pÄ hostlet. Vi hade med oss pizza hem frÄn restaurangen igÄr som vi Ät.

Tog det lite lugnt pÄ rummet sen innan vi gick till en salsa lektion som var alldeles gratis. SÄ klart vi var tvungna att gÄ. Har sett ett par tidigare under resan men har aldrig gÄtt pÄ nÄgon. Först var det bara vi tre som var dÀr, vilket kÀndes lite jobbigt. Men i sista sekund kom dÀr ett gÀng till. Det var hur kul som helst. Fattar inte varför det inte blivit av tidigare gÄnger jag sett affischer om det.

Vaknade upp trötta idag, men kÀnde ÀndÄ att vi hade lite energi. Jag och Katie Ät pannkakor till frukost. Hostlet har frukost inkluderad och man kan vÀlja pÄ pannkakor eller omelett. Anne dÀremot, hade en jobbig bakfylledag och ville mest bara sova. SÄ idag har vi tagit det lugnt. Jag och Katie gick en promenad. Handlade lite vatten och snacks. Till middag fick Anne Àran att bestÀmma. Det var trots allt hennes dag idag, och planen var att vi skulle göra en hike, men det blev inte av. SÄ vi hamnade pÄ en italiensk restaurang dÀr vi Ät jÀttegod pizza.

Eftersom vi ska vara hÀr i nÄgra nÀtter sÄ bestÀmde vi att vi skulle ha varsin dag att bestÀmma vad vi skulle göra om dagarna för att inte bli sittandes och inte komma nÄgon vart. Min dag var först pÄ tur och vad passar inte bÀttre Àn en sightseeing runt staden. Det fanns ingen gratis walking tour hÀr. SÄ istÀllet hittade jag en app dÀr man kan ladda ner olika rutter man kan göra. SÄ jag var guiden idag och berÀttade lite historia om olika stÀllen vi passerade. Vi var bland annat pÄ utsiktsplatsen över Antigua och vulkanerna, olika kyrkor och tempel och parker. Staden Àr inte sÄ stor men det blev en del steg och vi halv fyra tiden var vi tillbaka pÄ hostlet. Tog en liten vill stund, men jag hade fortfarande energi kvar sÄ innan vi lagade mat sprang jag en snabb runda.

Vi tog nÄgra drinkar pÄ rummet, spelade spel och sedan utforskade vi Antiguas nattliv.

AnlÀnde till Guatemala City tidigt imorse, dÀrifrÄn hade vi en shuttle bokad till Antigua. NÀr vi klev av bussen stod dÀr en man och vÀntade pÄ oss med en skylt med vÄra namn. Skönt. Hade hört att det Àr ungefÀr en timme frÄn Guatemala City till Antigua. Men trafiken var bland det vÀrsta jag varit med om. La Paz ligger pÄ först plats men detta ligger inte lÄngt efter. Tog nÀstan tvÄ timmar att kom fram. Vi kunde inte checka in pÄ hostlet och allt vi ville göra var att duscha. IstÀllet tog vi en svÀng till centrala Antigua och dess park för att hitta ett stÀlle att Àta frukost pÄ.

VÀl tillbaka pÄ hostlet vid lunch tog vi alla varsin dusch och en liten nap. Ingen av oss hade sovit sÀrskilt bra pÄ bussen. Tog en liten promenad, kÀnde oss lite lata efter att ha legat i sÀngen halva dagen. Gick till marknaden bland annat som Àr hur stor som helst. Inte lika öppen som andra marknader jag varit pÄ sÄ det var inte svÄrt att gÄ vilse... det Àr en sak som Àr sÀker. Men otroligt billigt. Till middag lagade vi stir-fry. Massor av stekta grönsaker och ris. VÀlbehövligt!

Sista dagen i Flores. Vi checkade ut frĂ„n hostlet imorse efter att jag och Katie varit pĂ„ en promenad. Tog sedan en bĂ„t till vad som skulle vara en strand. Men det var mest en brygga och bord i vattnet typ. Ingen sandstrand. SĂ„ vi lade oss pĂ„ bryggan. Tjejerna var rastlösa och ville utforska lite. Men jag njöt av solen nĂ€r den Ă€ntligen var framme. Ända tills det började regna. Fick springa och ta skydd. TyvĂ€rr kan man ju inte bara ta en bĂ„t tillbaka heller eftersom dĂ€r inte Ă€r nĂ„gon bĂ„t. IsĂ€llet fick vi vĂ€nta tills klockan tre som vi bestĂ€mt med killen som körde oss. VĂ€dret regnade frĂ„n och till och vi ville bara tillbaka. NĂ€r han Ă€ntligen kom och vi hoppade pĂ„ den lilla bĂ„ten öppnade sig himlen totalt. Och det slutade inte regna förrĂ€n vid sex. SĂ„ dygnsura var vi nĂ€r vi kom tillbaka, och vi hade ingenstans direkt att ta vĂ€gen. SĂ„ vi bytade om, tog fram regnklĂ€derna och letade upp först en bankomat och sedan ett stĂ€lle att Ă€ta sen lunch/middag.

Halv nio stod vi utanför resebyrÄn som bokat bussen till oss. Vi fick skjuts till busstationen och sedan bar det av mot Antigua.