Mina bästa frukostar

Idag hade jag tänkt att dela med mig av min allra bästa frukostar. Dessa är mål som jag varierar mellan i vardagen och verkligen älskar. Vanligtvis äter jag ofta chiapudding på skoldagar, och unnar mig lite gröt eller bananpannkakor på helgen. Vissa kräver lite mer tid än andra, men jag tror att det ska finnas något för alla! Jag hoppas att detta ger någon inspiration till era frukostar, speciellt nu i när skolan har dragit igång..

Vi börjar med den snabbaste och enklaste frukosten, chiapudding. Jag gör min med 2 msk chiafrön, lite kanel (olika mycket beroende på hur mycket smak man gillar) och 2 dl mandelmjölk, för att sedan ställa in den i kylskåpet under natten. Allt man behöver göra på morgonen är att skära upp lite frukt och sen är den klar! Mina favorittoppings är banan, jordgubbar och passionsfrukt. Både för sig själva men också i kombination med varandra. För att får extra energi brukar jag även äta ett löskokt ägg till.

Detta är något som jag verkligen har älskat under sommaren (men som passar lika bra året om), nämligen banangröt. Jag gör vanlig havregrynsgröt (1 dl havregryn och 2 dl vatten) och tillsätter mot slutet av grötprocessen (haha) en mosad, mogen banan. Sen är det klart! Lätt som en plätt! Jag älskar att ha nektarin och passionsfrukt till! Under vintern och hösten tycker jag också om att ha ett rivet äpple och lite kanel som topping. Det ger verkligen en mysig känsla. Tillagningstiden för detta är ungefär 10-15 minuter.

När man behöver en lätt frukost är smoothies perfekt. Det receptet jag alltid utgår ifrån är på en banan, lite mandelmjölk och blandad fryst frukt. Sen är det bara att köra på känsla, se vad man har hemma helt enkelt. Man kan ju köra på en mer söt variant med till exempel hallon och nektarin, eller så kan man slänga i lite spenat och spirulina för få i sig massa gröna nyttigheter. Man bestämmer helt själv!

För de dagar då man vill lyxa till det lite extra är bananpannkakor perfekt. Smeten jag brukar köra på består av en banan och två ägg, jag brukar även steka i kokosolja. Jag gillar att ha blåbär, jordgubbar och jordgubbar som topping. Hela processen för detta tar max upp till en halvtimme skulle jag säga. Allra godast är det att toppa med bär till pannkakorna.

När man har lite mer tid på morgonen men ändå inte har tid för att börja laga något över spisen så är smoothie bowls perfekt. Allt man behöver är en fryst banan och sedan kan man köra på vilka frukter man vill egentligen. I denna ovan har mixat jag fryst banan, mango, babyspenat och liiiite mandelmjölk. Perfekt frukost i värme, då detta nästan blir som glass. Jag toppar gärna med jordgubbar, banan och gojibär. Detta tar cirka 10 minuter att göra.

Vår allas favorit, avokadomackor är verkligen ett säkert frukostkort. Mosa en avakoado med lite citronsaft, salta lite (med örtsalt) och sen är det bara att kleta på den mosade avokadon på valfritt bröd. Jag tycker även om att ha lite skivade tomater och några basilikablad ovanpå. För att mätta magen och sötsuget brukar jag ibland göra mig en smoothie till.

Gillar

Kommentarer

awesomecaroline
awesomecaroline,
Härliga tips! Jag älskar bananpannkakor och banangröt lät också riktigt gott! nouw.com/awesomecaroline
Alexandra_Wiberg
Alexandra_Wiberg,
Tack! Ja prova banangröt! Det är verkligen så himla gott! Äter det så fort jag får chansen haha!nouw.com/alexandra_wiberg
LifeYaz
LifeYaz,
Åh så gott!😍nouw.com/lifeyaz
Alexandra_Wiberg
Alexandra_Wiberg,
Älskar frukostar! 😊nouw.com/alexandra_wiberg
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229