Att lära sig meditera

Hur startade det för mig? Snart har jag mediterat varje dag (nästan) i ett helt år. Jag började i december förra året när jag blev sjukskriven. Då satt alla känslor utanpå mig och det enda jag kände var stress, oro och ångest. Jag hade ingen som helst ork och var totalt utbränd. Ganska snabbt förstod jag att om det var någon gång jag skulle börja meditera var det nu. Tidigare hade jag tänkt att jag aldrig skulle klara av att meditera, att jag inte skulle orka koncentrera mig och att det helt enkelt aldrig skulle bli min grej. Men som tur var gav jag det en chans. Jag laddade ner Headspace premium och lät mig själv bli guidad. Efter det började min resa.

Det var jättesvårt i början, då koncentrationen var svår och tankarna bara dånade i mig. Men jag fortsatte ändå, oavsett hur mycket, eller lite jag kunde koncentrera mig - och det var det som var helt avgörande. När man börjar meditera har man oftast en bild av att man ska sitta i skräddarställning på golvet, rak rygg, blunda och inta ha några tankar alls. Många brukar därefter ta slutsatsen att man inte kan meditera, att man aldrig kommer kunna meditera för att man tänker för mycket eller för att man är rastlös. Den bilden stämmer inte - jag har insett att meditation handlar om att ta sig tid, tillåta sig själv vara och grunda sig själv oavsett omständigheter. Tankarna kommer och går för alla människor, det är helt naturligt. Själva övningen är att välja att inte fastna vid tanken utan komma tillbaka till andningen, eller känslan av att sitta.

Min rutin har blivit att jag helst mediterar på morgonen, gärna det första jag gör när jag vaknar. Jag sätter mig i sängen eller på mattan på golvet, men ibland på en stol eller i soffan. Oftast gör jag en guidad meditation från Josefin Dahlbergs "Your way to a magic day" program på 3-10 minuter, ibland gör jag någon i Headspace appen eller med YogawithAdriene på Youtube. Jag har också provat att meditera till meditationsmusik eller mantran, vilket är något som jag vill utforska mer. Efter mina minuter av meditation brukar jag ta fram block och penna för att reflektera lite. Det kan vara allt ifrån att skriva tackasmhetslista till att bara kladda ner tankar och känslor som kom upp under meditationen.

Om man aldrig har mediterat förut skulle jag rekommendera att börja med en guidad på 2-3 minuter bara. Det kommer att vara revolutionerande bara att sätta sig ner och känna andningen, så det bästa är nog att börja smått. Försök att lära dig andas med magen, att ta långa djupa andetag. Förutom tekniken, som tar tid att lära sig tror jag att det allra viktigaste är att ha rätt inställning. Det får bli som det blir och det är helt okej. Kanske kommer de första tio, femton gångerna vara jätteknepiga och inte alls som tänkt, det är helt okej. Det viktigaste är att man gör det, att man tar en liten liten stund ur sin dag för att lyssna inåt. Men lika okej är också att skippa en dag, eller några för att inte tvinga sig själv in i något.

För mig har meditationen hjälpt jättemycket. Jag märker stor skillnad på dagar som jag mediterar och dagar när jag struntar i det. Oftast har jag en klarare inställning till dagen, jag har en förmåga att möta motgångar på ett enklare sätt och framförallt känner jag mig mer i samklang med mig själv. Jag mediterar dels för att det gör mig lugnare och mindre stressad, men även för att det blir som en direkt kontakt till mina känslor - som att checka in med mig själv, stämma av, kolla hur jag känner mig just den dagen. Det är verkligen något alla borde prova för att må lite bättre. ✷

Hoppas att du vill prova att meditera Läs mina inlägg om 3 self love skrivövningar eller om när jag provade mantrameditation hos Josefin Dahlberg

Gillar

Kommentarer

Ajjy
Ajjy,
Började också meditera i samband med min sjukskrivning. Inte varje dag dock 🙈 men det har verkligen hjälpt när jag kännt mig stressad eller orolig 👌🏼❤️nouw.com/ajjy
Alexandra_Wiberg
Alexandra_Wiberg,
Vad fint att höra! Fantatsikt hur det kan hjälpa! Hoppas att du mår bättre nu 💖 Kramnouw.com/alexandra_wiberg
Emmaakarlegrund
Emmaakarlegrund,
Så himla bra skrivet! Älskar också att meditera & det har hjälpt mig så mycket ❣️nouw.com/emmaakarlegrund
Alexandra_Wiberg
Alexandra_Wiberg,
Tack Emma, vad glad jag blir! Så kul att höra att det hjälpt dig 💖 Kramnouw.com/alexandra_wiberg
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229