ADHD I SKOLAN

Ni har nyligen fått veta att jag har ADHD, en diagnos jag levt med hela livet men blev diagnoserad med som först för en vecka sen. Som ni säkert förstår så ställer det här till det en hel del i skolan, så jag ska försöka sammanfatta mina problem så bra jag kan.
Min ADHD består av svårigheter inom alla områdena som hör till ADHD, men det jag lider av mest är impulsivitet, uppmärksamts, koncentrationsvårigheter. Detta har alltid varit ett problem för mig men blivit mycket värre efter min depression. Det är vanligt att en tung depression gör ADHD-symptom värre och folk som inte har diagnosen men går igenom en depression kan få liknande symptom under tiden och tid efter.
Ända sen jag var liten har jag känt mig annorlunda vad det gäller dessa områden. Helt plötsligt kunde min förmåga att koncentrera mig bara försvinna och impulser att prata högt, rita på bänken eller kasta saker i klassrummet tog över. När detta hände så gick det verkligen inte att sitta still längre, då var det antagligen att hitta på något annat eller lämna klassrummet som gällde. Impulsivitet över lag har jag alltid lidit av och jag hade ofta svårt att planera saker. Det var mycket kaos runt mig, framför allt i mitt huvud. Ibland kunde jag säga saker som jag varken menade eller ville få ut.
Alla dessa svårigheter har blivit värre på grund av min depression. Som tur är har jag äntligen fått min diagnos och kan nu få mer hjälp av skolan. Idag var jag på möte med rektorn, min klassföreståndare, min psykolog, terapeut och mina föräldrar. Förhoppningsvis kommer jag få tillräckligt med stöd för att klara mig genom de sista åren nu och även jobba ikapp det jag missade förra året. Planen som vi la upp känns bra och jag tror bara att allt kommer flyta på nu. Det känns verkligen som att skolan tar mig på allvar.

Gillar

Kommentarer

mittlivsomsofia
mittlivsomsofia,
Hoppas planen funkar som det ska fina du, du är stark ❤️ nouw.com/mittlivsomsofia
Albin_Karlsson
Albin_Karlsson,
Tack bästa du❤ nouw.com/albin_karlsson
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229