Veckan som gick bjöd bl a på en intressant föreläsning med Dave O'Brien The Desert runner. Vilken var mycket intressant och inspirerande. Bästa på länge.

Vem är då denne man? 

Dave O'Brien är 61 år, irländare och den äldsta som genomfört 250 km genom 4 öknar samma år, eller rättare sagt på 38 veckor. Den varmaste, den kallaste, den blåsigaste och den torraste i världen. Max 12 kg packning med det man behöver för att överleva under loppet. I klippet nedan berättar han varför han gör detta och hur han tar sig igenom loppen - samt vad han har i sin ryggsäck.








Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Att växter använts som medicin sedan urminnes tider är ingen nyhet så varför skulle vi inte fortsätta att utnyttja denna kunskap för att skapa goda förutsättningar i kroppen.

Vissa kryddor innehåller massor med antioxidanter, t ex gurkmeja, ingefära, persilja, kanel, kardemumma, oregano och vitlök med flera.

Även kokosolja är en fantastisk produkt som har massor med goda effekter för kroppen både in och utvärtes.


Gurkmeja har goda effekter på inflammationer, reumatism och ledbesvär, motverkar bl a svamp och bakterier, stabilisear blodsockret och sänker det onda LDL-kolesterolet i kroppen. Så varför skulle man inte tillför kroppen denna krydda?

En kryddblandning som jag blandar i min gröt dagligen är kanel, kardemumma, gurkmeja och ingefära.
Man kan även göra en värmande dryck som är lugnande och rogivande, perfekt att inta innan sänggående.

Gyllende dryck

Blanda 1 burk gurkmeja med 2 burkar vatten samt några svartpepparkorn i en kastrull och värm försiktigt tills det börjar tjockna. När blandningen tjocknat till en pasta är det klart. Förvara i en burk i kylen.

Tag en rågad tesked av blandningen och värm med valfri mjölk, jag föredrar mandel eller havremjölk men det går bra med vilken som.
Lägg i en kanelstång, kokosolja och söta med ev med honung. 
Drick rykande varm.
Å vips har du en hälsodryck som går utanpå det mesta. 





?

Likes

Comments

Måndagen 12/1 kickade vi igång en 10 veckors hälsoutmaning med massor av träning och goda kostval. De 2 första veckorna har snart gått och hela laget har kommit igång bra trots sjukdom i början. Det härliga är att vi gör det tillsammans så att man kan sporra varandra att kämpa på även om det känns jobbigt, vilket det brukar göra efter ett tag. Men när man gör det i tillsammans så är det svårare att smita undan och välja soffhörnan istället för träningen/skogspromenaden/cykelturen eller simhallen.
Ser fram emot att leda mitt lag "AktivtLiv Hjärup" till en bättre hälsa under kommande 8 veckor.
Här fungerar det så att man gör små förändringar och medvetna val i vardagen samt lägger till fysisk aktivitet.
Att göra små förändringar i sin livsstil är brukar leda till bättre resultat än att göra alla förändringar på en gång.
Många drar igång både diet och hårdträning samtidigt vilket ofta resulterar till att inget händer eftersom man äter för lite för att träna hårt.
Att träna mycket och äta lite leder till att man blir trött, musklerna bryts ner och resultaten uteblir.
Vägen till en vältränad kropp börjar i köket med rätt mat i rätt mängd.
Vad är då rätt mat?
Enligt min mening är rätt mat sådan mat som behandlats så lite som möjligt - själv fokuserar jag på mat som är ekologiskt odlad och tillagad utan en massa tillsatser. Sunda fetter, grova kolhydrater, bra kostfiber och mättande proteiner.
Undviker alkohol och snabba kolhydrater som godis, läsk, kakor och annat med mycket socker i, spannmål rik på gluten som vete och råg samt mjölk och mejeriprodukter.

Att lägga om sina kostvanor kan vara ett vinnande koncept när man vill få resultat med sin träning. Det kan vara allt från minska i storlek, bygga muskler eller förbättra din kondition.

Att starta med en KickStart för att göra ett avstamp kan vara en god idé - hur det går till berättar jag i ett inlägg.












Likes

Comments

Att växter använts som medicin sedan urminnes tider är ingen nyhet så varför skulle vi inte fortsätta att utnyttja denna kunskap för att skapa goda förutsättningar i kroppen.

Vissa kryddor innehåller massor med antioxidanter, t ex gurkmeja, ingefära, persilja, kanel, kardemumma, oregano och vitlök med flera.

Även kokosolja är en fantastisk produkt som har massor med goda effekter för kroppen både in och utvärtes.


Gurkmeja har goda effekter på inflammationer, reumatism och ledbesvär, motverkar bl a svamp och bakterier, stabilisear blodsockret och sänker det onda LDL-kolesterolet i kroppen. Så varför skulle man inte tillför kroppen denna krydda?

En kryddblandning som jag blandar i min gröt dagligen är kanel, kardemumma, gurkmeja och ingefära.
Man kan även göra en värmande dryck som är lugnande och rogivande, perfekt att inta innan sänggående.

Gyllende dryck

Blanda 1 burk gurkmeja med 2 burkar vatten samt några svartpepparkorn i en kastrull och värm försiktigt tills det börjar tjockna. När blandningen tjocknat till en pasta är det klart. Förvara i en burk i kylen.

Tag en rågad tesked av blandningen och värm med valfri mjölk, jag föredrar mandel eller havremjölk men det går bra med vilken som.
Lägg i en kanelstång, kokosolja och söta med ev med honung. 
Drick rykande varm.
Å vips har du en hälsodryck som går utanpå det mesta. 





?

Likes

Comments

Eftersom jag jobbar hela helgen så har jag pimpat inför 1:a advent redan nu på morgonen.  Det är de traditionella 7-armade och stjärnor i fönstren och ljus för varje söndag framöver. I år blir det så påtagligt att räkna ner eftersom vi får kärt besök från San Francisco och i år får fira jul med hela familjen. Vilken fantastisk julklapp! Tobias, Markus och Sofia hemma på julafton - kan det bli bättre?                    

 


Likes

Comments

Halva veckan har gått och nu sitter man i soffan och slötittar på fotboll, förlust för MFF btw. Mixade till en grön drink efter yogan i kväll. Den bestod av lite fryst mango, en banan, aloe vera gel samt massa spenat och vatten till lagom konsistens. Den smakade riktigt gott. 


Yogapasset var ett skönt pass som fokuserade på ryggraden med många bra rörelser för en trött kontorskropp.
Meditationen med mantrat "Harre" varade dock så länge att jag började skruva på mig, vet inte om det var jag som var ofokuserad eller vad. 
Imorgon blir det till att vila upp sig inför helgens jobb, både lördag och söndag kväll i staten tjänst. 

Likes

Comments

Sovit länge, ätit en frukost i lugn och ro, gjort så lite som möjligt precis som det ska vara en  söndag i slutet av november. Tänder lite levande ljus nu när mörkret fallit. Funderar på vad jag ska göra av fisken som ligger och tinar i kylen. Planerar lite inför nästa vecka som innebär jobb hela helgen med bästa kollegorna. Funderar på hur jag vill ha julen i år. Jag hoppas vi kan stå emot den typiska julhetsen och bara ta det som det kommer. Fokusera på möten under trevliga former, äta och dricka gott, spela spel, läsa, plocka fram pusslet som inte blev färdigt förra julen och så mysa varje dag. 
Ska försöka känna in stämningen och lämna stressen utanför dörren. Njuta av att få ha mina båda söner hemma på julafton. Tobias som kommer hem från San Francisco och Markus med sin Sofia som firar med oss i år. Ska ta vara på varenda stund. Längtar! 





Likes

Comments

sen jag skrev sist. Tiden rusar och massor har hänt. Jag har slutfört 2 utbildningar, massör och personlig tränare, fått nytt jobb och startat mitt företag AktivtLiv Friskvård & Massage. Inte konstigt att tiden flyger iväg.


Nu jobbar jag heltid hos min förra arbetsgivare samt kör massage och PT på min fritid. Det är riktigt kul fast det inte blir mycket fritid. Får även hålla på med hälsa och friskvård på min arbetsplats där jag är hälsoinspiratör. 

Likes

Comments

Sovit länge, ätit en frukost i lugn och ro, gjort så lite som möjligt precis som det ska vara en  söndag i slutet av november. Tänder lite levande ljus nu när mörkret fallit. Funderar på vad jag ska göra av fisken som ligger och tinar i kylen. Planerar lite inför nästa vecka som innebär jobb hela helgen med bästa kollegorna. Funderar på hur jag vill ha julen i år. Jag hoppas vi kan stå emot den typiska julhetsen och bara ta det som det kommer. Fokusera på möten under trevliga former, äta och dricka gott, spela spel, läsa, plocka fram pusslet som inte blev färdigt förra julen och så mysa varje dag. 
Ska försöka känna in stämningen och lämna stressen utanför dörren. Njuta av att få ha mina båda söner hemma på julafton. Tobias som kommer hem från San Francisco och Markus med sin Sofia som firar med oss i år. Ska ta vara på varenda stund. Längtar! 





Likes

Comments

I gårkväll var jag på informationsmöte på Hälsoteket angående utbildning till Massageteraput som startar nu till våren. Ubildningsupplägget verkar passa mig med teori och praktik varvat redan från start. Kursen som jag tänkt att gå börjar den 28/2-13 och pågår till mitten av juni. Nu behöver jag bara veta att Trygghetsstiftelsen betalar så att jag kan anmäla mig.

Har fått reda på att vi kommer bli uppsagda tidigast den 4/3-13, det innebär att jag från den dagen har 5 månaders uppsägningstid med arbetsplikt. Man får dock tjänstledigt med lön för att studera, praktisera och ägna sig åt aktiviteter som kan generera jobb efter uppsägningen eller ev tidigare. Jag för min del kommer att ha fullt upp när det gäller studier och praktik så jag kommer förmodligen inte att tillbringa så många timmar i vecka på min arbetsplats :)

Har kommit till det läget när jag ser denna förändring till en möjlighet istället för en katastrof och det känns ganska bra. Det kommer att bli tufft men jag tror att det blir lättare eftersom det är något jag är intresserad av. Näväl vi får se hur det går. Fortsättning följer.

Likes

Comments