Träning, Vägen in..

Alla borde ha en vän som Johanna!

I somras sprang jag mina första 3km utan att stanna tack vare henne vid min sida. Hennes närvaro och peppande ord är värda mer än guld!

Idag tog vi oss till "Studenterna IP" för att köra ett flås-pass. Hon hade sin plan med intervaller och jag körde på med min. Om än vi sprang i olika takter och vilade olika tider så var det en riktig kanondag med grym träning. Hon är så motiverande den där pinglan!

VILKEN SKILLNAD på konditionen/flåset från i somras till nu, och då har jag inte tränat speciellt mycket på just den biten pga skador. Kanske det är all tid på Assault bike som gett reslutat? Eller är det för att jag är så jävla envis och vägrar ge upp? Pannben av diamant?

Jag höll nästintill samma hastighet under hela varvet, utan att ha känslan av "jag kommer dö". Slog även min föregående tid som då blev ett pers, kom in på 11:442 km.

"Du har ett bra utgångsläge om du klarar att springa 2 kilometer på 10 till 11 minuter."

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Försvarsmakten, GMU

1. KOLL PÅ LÄGET
Vecka 1

Den första veckan av utbildningen ger rekryten grundläggande färdigheter i att uppträda som soldat och att hantera sin utrustning. Under veckan påbörjas exercisutbildningen och de första skjutövningarna genomförs.

2. PATRULL
Vecka: 2-4

Vecka två börjar själva stridsutbildningen. Ofta utgår övningarna från att den blivande soldaten och gruppen ska göra framryckningar från plats A till B. Olika saker inträffar under dessa moment och rekryten lär sig hantera dem och att agera på rätt sätt. I momenten ingår att identifiera och behandla personer med stressreaktion, och att öva närstrid utan vapen. Från och med "Patrull" kommer de flesta övningar ske i fält.

3. FÖRSVARA
Vecka: 5-7

Under "Försvara" börjar rekryten öva mer i grupp med de andra. Nu lär man sig grunden i att skydda och försvara objekt. Det kan gälla att anordna eller förbättra eget skydd, maskera objekt, bevaka objekt och genomföra strid från eldställning. Man ska också kunna agera på rätt sätt om gruppen utsätts för kemiska, biologiska, radioaktiva eller nukleära ämnen. En del av övningarna sker i mörker.

4. SKYDDSVAKTEN BEVAKAR
Vecka: 8-9

Att skydda Försvarsmaktens materiel och anläggningar är en viktig del i det kommande arbetet som soldat. Som skyddsvakt måste man kunna agera på rätt sätt och inom gällande lagar och bestämmelser. Juridiken är därför en tung del i detta moment. Rekryten fördjupar sina kunskaper i såväl skjututbildningen som sjukvårdsutbildningen. Under projekt 2-4 genomförs sammanlagt åtta dygn i fält.

5. INDIVIDUELL VECKA
Vecka: 10

Det här är utbildningens reservtid. Här kan man ta igen aktiviteter och examinationer som man av olika skäl kanske missat i de tidigare projekten. Rekryten får också förbereda sig inför en fortsatt tjänstgöring inom amfibiekåren eller andra delar av Försvarsmakten. Tillsammans med en yrkesvägledare utformar du din personliga utbildningsplan.

6. ALDRIG GE UPP
Vecka: 11

Den här delen av utbildningen syftar till att man ska få lära känna och utveckla sin egen förmåga för vad man klarar av. Projektet är mer påfrestande än de tidigare. Den snart färdige soldaten får lära sig att fokusera för att lösa uppgifter under krävande förhållanden där målet är att man ska stärka sin självinsikt och sitt självförtroende. De åtta dygnen genomförs i fält. Ett av dem genomför man ensam.

7. AVSLUTNING
Vecka: 12
Den sista veckan vårdas persolig utrustning och de gemensamma lokalerna, och liknande sysslor. Rekryten får sina vitsord och ger sin utvärdering av utbildningen. Efter en officiell avslutning och ceremoni bryts GMU-plutonen upp.


Detta är beskrivningen från http://www.forsvarsmakten.se om GMUn!

Likes

Comments

GMU, Vägen in..

Efter 4 byten av tåg och bussar klev jag och ett 10tal andra rekryter av på Kallinge torg. Förväntansfulla och spända begav vi oss i den riktning busschauffören givit mig.

Framme vid vakten, nervöst som tusan men insläppta blev vi alla och följde vimplarna upp till vårt kommande hem, kasern 21. Vi blev alla tilldelade rum och säng enligt anvisning på vardera logements dörrar. Nedre slafen -YES!

Riktigt härliga rekryter - mina kamrater, man slappnade av rätt snabbt. Hade mycket roligt åt bäddningen första natten - hur skulle den bäddas? Vi kom kvällen innan allt drog igång så utan anvisning löste vi det på bästa sätt. Snyggt, prydligt och "inga" veck. Tycker vi gjorde det bra!

Dagen därpå, tog vi oss ner till förrådet med 1:a plutons plutonchef. Vi skulle marschera i två led utan krav på takt. Kängor, strumpor och diverse klädesplagg hämtades ut och kort därefter bytte vi om. Bara att få ta på sig grönkläder förhöjde känslan och upplevelsen enormt. Jag kände mig som en i Top Gun med motoroverallen!

Det är nu jag förmodligen kommer glömma nämna hälften av vad vi gjorde då lördagen kändes som minst två dagar. Full fart från morgon till.. ja dagen därpå när vi fick "höger, vänster om" och lämnade flygflottiljen.

1.Sgt hoppade rätt in i excercisen.
Höger om
Vänster om
Manöver
Givakt

Med flera! Här skall man alltså genomföra en övning på kommando, snabbt och snärtigt!

Information, gruppövningar, marscherande i takt - vilket är svårare än man kan tro följt av ett lättare träningspass. Mycket mer skedde den dagen men nu är minnet slut i hjärnbanken.

Söndagen började med sängbäddning följt av städning i kasern. Man hade alltid klockslag att passa sig till, att ställa upp till. Led om 2, snyggt och prydligt. Följt av excercis, 5kamp och gruppövningar.

•••

Denna helg har varit toppen på alla sätt och otroligt välplanerad. Är det ens möjligt att säga att jag är ÄNNU mer redo och förväntansfull inför inryckningen?

Likes

Comments

Vägen in..

Det börjar kännas verkligt nu! 30 dagar kvar till inryckning på F17!

Åker om 2 timmar till Kallinge över helgen för att träffa de ansvariga för utbildningen och mina blivande kamrater som kommer genomföra utbildningen med mig. Övernatta i den kasern som kommer bli mitt kommande hem i september. Jag är otroligt taggad och redo men en hel hög med nervösa nerver.

Försöker visualisera när jag kliver av bussen i Kallinge ikväll och skall ta mig ca 1-2km till F17 och vakten. Busschauffören får peka i rätt riktning åtminstone när jag kliver av så man slipper dra igång ett sökpådrag efter mig för jag går åt helt fel håll!

Likes

Comments

Vägen in..

Men det ska inte stoppa mig från att tappa fokus på vad som är viktigt för mig och att leva ut mina drömmar!

Det är ju såklart otroligt olyckligt att jag av alla dagar på året och i livet, just nu så pass nära inryckning skulle hamna på op-bordet. Men nu har det hänt och kan inte göra annat än att göra mitt bästa för snabb återhämtning. Att ärren kommer förevigas på min kropp gör ingenting, jag är mer brydd om att jag kommer tappa styrka och vara i sämre skick när dagen D stundas än jag hoppats på.

Men ingen börjar på toppen, alla börjar vi någonstans. Jag är såklart glad och tacksam att det inte var något allvarligt med mig och att jag fortfarande kan fortsätta med min blivande karriär mot att bli militär - med start den 18 september, 35 dagar kvar!

Likes

Comments

Vägen in..

Är det inte det ena så är det det sjunde.. Otursfågeln Sandra här!
Min ena skinka har bråkat några veckor nu så jag inte kunnat köra ordentliga benpass eller löppass (som jag för övrigt verkligen vill jobba på).
Som pricken över i:et så var jag med om en oskön händelse som började för tre dagar sedan.

Buksmärtor, som inte gick över med smärtstillande eller promenad. Men tänkte att jag nog kan sova bort det. Men icke, så efter rådfrågan från 1177 så hamnade jag på VC som skickade mig vidare till akuten. Efter timmar av diverse undersökningar (och en jäkla massa väntan) var man rätt säker på blindtarmen, symptomen pekade till 99% på det. Så blev inskriven och tilldelad ett rum. 23:30 åkte jag ner för OP och vaknade till på uppvak vid 03:00. Vilken annorlunda.... upplevelse!

Skål, nu är det dags att ta en dos antibiotika och återhämta mig inför min stundande militära utbildning som är om 37 dagar!

Och tro mig när jag säger att jag blir frustrerad och lite ledsen av alla dessa uppförsbackar jag haft och har, när allt jag vill är att träna och förbereda mig så gott jag kan för att lyckas med GMUn!

Likes

Comments

Vem är jag?

Att det finns sån underbar och magisk plats i vårt land! Tänk att ha en vild och vacker natur som sin bakgård. Skogsvandring, grottklättring, havsbad och så mycket mer. 

Bästa helgen på länge!

Likes

Comments

Försvarsmakten, Träning, Vägen in..

Idag blev jag nyfiken på att testa försvarsmaktens multitest som består av följande:

• Push ups - Minst 8 st
• Sit ups - Minst 10 st
• Armhäng - Minst 15 sek
• Rygghäng - Minst 60 sek
• Vertikalt upphopp- Minst 30 cm


Man får poäng för varje sekund eller rep man håller när man passerat minikraven. Maxpoäng är 500 tror jag.

Så efter att ha cyklat mina kalorier och fått min kondition på assault bike (då jag inte kan löpa förrän min fysioterapeut gett sig på min skinka) så var det dags att testa.


• • •


Push ups - knappt 2 st. Pinsamt dåligt. Måste lära mig att hålla kroppen spänd genom hela rörelsen, det var ett tips jag fick. Vinkla in armbågar mot kroppen. Jag har 48 dagar att jobba på det!

Sit ups - 38 st. Det var jobbigt då jag är van vid "CrossFit-varianten". Här ska fötter vara i marken under hela rörelsen samt armarna kopplade över bröstet. Blev betydligt svårare.

Armhäng - 45 sek. Sällan jag hänger sådär så jag är nöjd, men tycker jag borde kunna längre.

Rygghäng - 140 sek. Denna statiska övning har vi gjort ibland i boxen, alltid lika jobbig. Med lite övning kan jag nog pressa fram fler sekunder.

Vertikalt upphopp - 20 cm. Hade inget att mäta med så hoppade bredvid en foamroller som är ca 30cm hög. Fick filma och på ett ungefär räkna ut hur högt jag hoppa. Hur i hela friden skall jag komma över 30cm?

Likes

Comments