Livet med følgelsevennen Herr Angst

Mange vil ikke snakke om angsten. Mange vet ikke helt hvordan det er å leve med den. Angsten er en varierende type, han kommer i så mange forskjellige varianter og utslag. Ingen har det lik, men vi har mye av det samme. Jeg sier aldri til en person « jeg vet hvordan du har det», uten at jeg har kjent det på kroppen selv. Men ja jeg kan prøve forstå hvordan de har det og deres utfordringer.

Mange tror angsten kommer som av ting man har på å levd i livet, traumer, og arvelige og miljømessige forhold spiller inn. Men også fysisk sykdom særlig stoffskifte og alvorlige eller kroniske påkjenninger kan disponere for utvikling av generalisert angst.

Hos mange melder angsten seg i 20 åra, og da fremtrende GAD . Jeg har levd med angst i mange år, det er ikke noe man vil innrømme , men jeg valgte være ærlig da jeg tiltider måtte ha med meg min sønn bare for gå i butikken. Jeg har måtte bruke verktøy i dagen min for å ikke vise eller håpe det ikke viser alltid når det plutselig smeller. Når hjerte baker på utsiden og svetten renner. Jeg vet jeg har panikkangst, GAD og sosial angst. Man lærer sakte men sikkert sine ting for å få dagen sin som best man kan.

Jeg har mitt motto og det er ; Never give up, make your day the best you can ❤️Hverdagsgleden starter I hjerte❤️

Generalisert angstlidelse

(GAD)

Det er ikke alltid lett å avgrense generalisert angstlidelse fra andre angstlidelser og depresjon. Mange pasienter oppsøker fastlegen gjentatte ganger over måneder og år, før de finner ut at de har en angstlidelse og får behandling for det. Det er flere grunner til det. Mange mennesker med angstlidelse spør ikke legen om det, fordi de oppfatter seg selv som naturlig bekymret. De opplever det som at det er slik de er, og at det ikke er noe en lege kan gjøre med angst. Vi vet fra forskning at bare halvparten av dem med angstforstyrrelser, søker lege for det. Pasienten har som regel angstsymptomer de fleste dager over mange måneder, og symptomene kommer stadig tilbake. Symptomene blir ofte utløst av stressende hendelser og belastninger. Engstelse i form av nervøsitet og bekymringer for framtiden, frykt for sykdom eller ulykker, egen økonomi eller opplevelser av konsentrasjonsvansker. Kroppslig spenning kan gi seg utslag i form av rastløshet, spenningshodepine, muskelsmerter eller anspenthet. Det økte spenningsnivået i kroppen kan føre til svimmelhet, svette, hjertebank, munntørrhet, skjelving, kalde hender eller magesmerter.Angsttilstander gir ofte virkelige smerter og plager, noe som kan lede legen på avveier slik at legen kun søker etter en fysisk årsak og overser muligheten for et mentalt helseproblem. Legen kan tenke at de fysiske symptomene er et tegn på hjertesykdom eller en annen kroppslig sykdom. Noen av de fysiske sykdommene som deler symptomer med angsttilstand, kan være meget alvorlige, slik at legen vil være sikker på at du ikke har en av disse sykdommene. Disse diagnosene må utelukkes. Avhengig av symptomene dine, kan legen ta blodprøver og rekvirere andre medisinske undersøkelser for å utelukke muligheten for hjertesykdom, stoffskiftesykdom eller annen sykdom.

Hva er panikkangst?

Panikkangst er en tilstand hvor du plutselig og uventet får anfall med intens frykt eller ubehag. Anfallene kan opptre fra mange ganger om dagen til bare noen få anfall per år. Under anfallet er du redd for å bli gal, for å dø, eller for å miste kontrollen over deg selv. Panikkanfall kan opptre sammen med andre angsttilstander, men ved panikkangst kommer anfallene uten klare utløsende faktorer. Tilstanden ledsages av kroppslige fenomener som hjertebank, pustevansker, skjelving, svette, brystsmerter, svimmelhet, kvalme eller ubehag i magen.

Anfallet har ikke forbindelse med spesielle situasjoner eller til objektiv fare, og fremstår som uforklarlig. Dersom det foreligger en åpenbar utløsende årsak, kalles tilstanden. Anfallet oppstår plutselig, når sitt maksimum i løpet av 10 minutter, og går over i løpet av minutter. Du føler deg frisk mellom anfallene. Under anfallet har du følelsen av å miste kontrollen, og du har du sterkt behov for hjelp: Etter anfallet er frykten stor for at anfallet skal komme igjen. Du kan komme til å utvikle en annen type angst, såkalt forventningsangst om nye anfall. Derfor prøver du å unngå steder eller personer som du forbinder med tidligere anfall.


Hva er sosial angst?

Andre betegnelser på sosial angst er sosial fobi og sosial angstforstyrrelse. Sosial angst er en kronisk angst for en rekke dagligdagse situasjoner hvor du møter andre mennesker. Mange av dem som lider av sosial angst, har GAD eller panikkangst. Sosial angst skiller seg fra skyhet og prestasjonsangst ved at tilstanden har høyere alvorlighetsgrad, den preger deg og den fører til mye ubehag og funksjonstap. Både arv og miljø bidrar til utviklingen av sosial angst forstyrrelse. Tidlige stress opplevelser hos barn spiller en viktig rolle sammen med genetiske faktorer.

Uhensiktsmessig innlæring av samværet med andre mennesker står sentralt i utviklingen. Når et barn ikke kan leve opp til de store forventninger og krav til sosiale ferdigheter i vår kultur, oppstår usikkerhet og angst, og deres selvfølelse svekkes. Dette kan resultere i at de fremover unngår tilsvarende situasjoner og blir dårligere til å takle slike situasjoner. En ond spiral startes. De skammer seg over sitt handikap, hvilket fører til enda dårligere funksjon eller endog depresjon.


Min beste medisin og overvinne dørstokk milen var min lille venn Rocky❤️.

Han har virkelig lyst opp dager, og selv når smertene rir deg tungt tar du på skoa og går en liten tur om ikke annet. Før hadde jeg kamera med meg som jeg gjemte meg litt bak. Det gikk mange år før jeg turte virkelig fortelle min far hvordan jeg hadde og har det. Hva som er tungt og hvorfor jeg kan være som jeg er, Og som den støttende far han er, fikk jeg følelsen av at jeg trengte ikke gjemme meg bak masker lenger. Selv om mine masker var forsvunnet. Så prøvde man holde en på. Jeg trenger ikke forklare meg lenger im det er tunge dager og jeg ikke orker mye. Så atter ; takk til de av venner og familier som virkelig forstår;

Æ gjør som best æ kan hver dag, noen gang litt for mye som straffer seg dagen/ dager etterpå. Men jeg er så takknemlig for de jeg har i livet mitt. Som ikke gir meg dårlig samvittighet for jeg kanskje ikke kan delta eller trenger ta det rolig en dag. Tusen takk til dere..


Om du sitter alene, føler deg ensom, skulle hatt noen som bare lytter så er det bare ta kontakt. Sammen kan mange av oss være der for hverandre. Og ofte kan en stemme på andre siden virke støttende og trygg, merkelig nokk..

Takk til deg som leste mitt innlegg. Ha en fin søndag🌹


#angst #sosialangst #panikkangst #GAD #livet #forståelse #hverdagslivet


  • 61 visninger

Liker

Kommentarer