Fredagsmys

Grönkål kan användas till mycket mer än t.ex pynt till julbordet. Varför inte fixa bästa och godaste fredagsmyset innehållandes endast 3 ingredienser:

Grönkål
Salt
Olivolja


Värm ugnen till 150°C.
Lägg bakplåtspapper på en ugnsplåt.
Rensa grönkålen och riv den i mindre bitar.
Tvätta bitarna och låt torka helt.
Lägg kålen i en skål och ringla olivolja och strö salt över. Blanda (krama) och lägg ut bitarna på bakplåtspappret. Grädda cirka 15-20 minuter eller tills chipsen är krispiga.

Olika sätt att tillaga chipsen på:
- 200 grader i 7–10 minuter (jag har lyckats bränna chipsen när jag kör så hög temperatur, så jag vågar mig inte på det igen)
- 150 grader i 15–20 minuter
- 100 grader i ca en timme

Prova att addera chiliflakes vid servering eller varför inte blanda med sesamolja innan de skjutsas in i ugnen?


Visste ni förresten att grönkål innehåller både A-vitamin, C-vitamin och E-vitamin? Dessutom är det både bakterie- och virusdödande samt en superb antioxidant som är bra både mot cancer och inflammationer. Riktig superfood! Så passa på att frossa i grönkål medans det fortfarande går att köpa färskt i grönsaksdisken :)


Lilleman ääääälskart!

Gillar

Kommentarer