Vi flyttade igår från vårt hostel till vår alldeles egna bungalow. Vår första ska jag då också lägga till. Vi har faktiskt inte bott i en bungalow förrens nu, då det oftast har varit dyrare än vad hostel har varit. Men denna gången är det faktiskt tvärtom, vi bor billigare här än på hostelet innan. Det kostar 300 baht per natt vilket är 76 kronor. Vilket vi då delar på två såklart. Så billigt och bra.

Det är väldigt litet och gulligt. Vi har en liten altan där vi kan sitta och äta frukost eller bara lyssna på lite musik. Sen har vi även en egen toalett så det känns nästan lite lyxigt faktiskt! Vi är ju vana vid att dela rum och toalett med minst 6 andra.

Slänger in två bilder på god mat. För det gör ju alltid en glad. Thaimaten är lätt den bästa maten i Asien so far.

Idag hyrde vi återigen en motorcykel och tog oss ut för att utforska ön. Det är vad vi tycker är det bästa sättet att lära känna en ö på. Till vår besvikelse så var det inte en jätterolig ö. Väldigt turistigt, inte jättefina stränder och de stränder som var okej var fullpackade med folk. Vi gillar Lamai beach som vi bor på men resten var inte något speciellt tyvärr.

Lamai är väldigt mysigt, speciellt på kvällarna då det finns en massa små affärer och roliga ställen att äta på. Vi har hittat ett ställe där se säljer väldigt billig mat och man får stora portioner! Som ni kan se nedan på bilden så är det ganska mycket mat för 210 baht vilket är ungefär 54 kronor. Det finns olika rätter såsom curry, pad thai, grillad majskolv och thaipannkakor. Och om du är en av de personer som inte gillar thaimat så kan du vara lugn för McDonalds ligger precis bredvid.

Som avslut på detta inlägget så ska ni få en fun fact om Koh Samui. Det är att Samui exporterar 2 miljoner kokosnötter per månad, det ni, det är inte illa. Det är också det enda som är riktigt billigt på denna ön. 20 baht (5 kronor) för en kokosnöt.

Igår tog vi färjan från Koh Lanta till Koh Samui. Jag tycker redan bättre om Samui än Lanta, känns som att det finns mycket mer att göra här än vad det fanns där. Vi bor på Lamai beach och det är verkligen superfint. Stranden ligger cirka 5 minuter från vårt hostel och här finns lite olika restauranger i närheten. Igår var vi även på en söndagsmarknad som var supermysig. Vi hoppas kunna hitta någon marknad med billig mat idag igen.

Allting är ju dyrare på öarna än vad det är på fastlandet. Så vi tycker allting känns jättedyrt för vi jämför med Chiang Mai hela tiden. Jämför vi med Sverige är det ju fortfarande billigt såklart. Som backpacker försöker man ju konstant att hitta det absolut billigaste, vilket är kul men svårt här.

Som ni ser på bilderna så har vi haft en solig och härlig dag!

Idag var första gången som jag snorklade på riktigt. Har gjort det någon gång men bara lite på skoj, inte sett så mycket fiskar med andra ord. Idag blev det dock ändring på det. Vi åkte ut med en båt till en ö som heter Koh Rok. Vattnet var alldeles underbart blått, har aldrig sett något liknande. Och trots att korallreven håller på att dö (vilket är hemskt!!!) så fanns det ändå en del fiskar.

Det fanns både stora och en massa små. Vi hade tre olika platser som vi var på och den första var absolut bäst men de andra var väldigt härliga de med.

Vem gör det finast? Jag tänkte att det skulle vara coolt med en bild under vattnet. I mitt huvud såg jag lika bra ut som Adrian men på bilden ser jag mest löjlig ut haha. Stelt. Ser ut som Adrian gör det där varje dag.

Det serverades god thaimat och massa frukt på stranden som för övrigt var packad med turister. Syns inte på bilden men skenet kan bedra mina vänner.

Idag har varit en dag fylld med sol och bad. Det började med att vi tog motorcykeln till andra sidan ön för att kolla på soluppgången. Väl där så var det molnigt och blev därför tyvärr inte mycket utav en soluppgång. Vi körde därifrån till ett ställe som har supergod frukost. Jag åt yoghurt med müsli och Adrian åt en bagel med cream cheese och tomat.

Vi gick efter det ner till stranden. Där låg vi och solade och badade medans det fortfarande gick att gå i sanden. Vi tog även en promenad längs hela stranden, superskönt! Senare åt vi lunch på ett litet ställe med supergod curry!

Vi rörde oss vidare och checkade lite andra stränder och sedan hamnade vi på ett hund och katthem. De startades för att sterilisera vilda djur så det inte förökar sig alldeles för mycket, då det leder till en massa djur som ingen tar hand om. De hjälper även hundar och katter som blivit dåligt behandlade på något sätt och hjälper dem att hitta nya hem. Det är flera svenskar som har adopterat hundar och katter därifrån. De hjälper en med allting så man kan få hunden helt vaccinerad och redo att ta med sig till sitt eget land. Jag stötte på en katt som påminde mig såå mycket om Simba (min katt). Som jag saknar honom!

Vi var så varma efter att ha lekt med djuren att vi bestämde oss för att gå och ta ett sista dopp innan duschen och solnedgången som för övrigt var tusen gånger bättre än soluppgången. Det var verkligen fint.

Vi hade en superdag helt enkelt. Imorgon ska vi ut på en snorkeltur. Kuul hoppas jag!

Halloj!
Idag har varit vår första dag på Koh Lanta. Det har varit en sjukligt varm dag, bara man rör sig någon meter utanför dörren så rinner svetten. Men klaga ska man ju inte göra. Vi hyrde iallafall en motorcykel direkt när vi vaknade och körde för att utforska ön. Vi var runt på alla möjliga ställen, stannade på många fina stränder och liknande. Superskönt att åka motorcykel när det är varmt.

Efteråt körde vi en liten workout, duschade och kollade solnedgången. En mysig dag och kväll helt enkelt. Vi har verkligen saknat thaimaten så det är skönt att få äta den igen!
Ha det super!

Nu ska jag berätta en historia som jag och Adrian sent kommer att glömma. Igår skulle vi ta oss från Bangkok till Krabi med buss. Enkelt tänkte vi. Bussen skulle avgå från södra bussterminalen klockan 19.30. Klockan blir 18.00 och vi beställer en grab (Asiens Uber). 5 minuter står det på skärmen att det ska ta för honom att komma till oss. Minuterna passerar, ingen bil. Vi får ett meddelande som säger "Vänta snälla, jag är snart där". Vi väntar ytterligare och får snart ett andra meddelande som lyder "kan ni gå till mig?". Vi börjar en vandring med våra tunga ryggsäckar i den stekande värmen i jakt på en vit Honda Jazz. Vi vet inte ens hur en Honda Jazz ser ut. Vi kommer efter cirka 10 minuters halvspringande fram till gatan där han står någonstans bland alla andra vita bilar. Vi inser snabbt att vi aldrig kommer hitta honom och hittar vi honom så hinner vi ändå inte till busstationen. Klockan är 18.30 och bussen går 19.30. Färden dit ska ta 40 minuter. Vi frågar några motorcykeltaxisar om de kan köra oss och vi får ett antal nej. Som galningar springer vi runt. Tillslut får vi två killar som vill köra oss för 300 baht per person. Tvekandes till priset blir vi ändå tvungna att åka. Färden har startat och adrenalinet pumpar. Snart förlorar jag Adrian ur sikte och tror att jag kommer bli kidnappad då jag sitter ensam på en främmande mans motorcykel mitt i Bangkok och en annan man har kört iväg med min pojkvän. Tillslut ser jag skylten "Bus Terminal" och inte långt efter ser jag Adrian. Lättnaden. Vi springer upp för att lösa in våra biljetter, klockan är 19.14. Vi hittar inte plattformen där bussen ska avgå då alla pekar oss i tusen olika riktningar. Men tillslut, tillslut kommer vi fram med svetten rinnandes ner. Precis som igår. Vi konstaterar snabbt att det som precis hänt var det sjukaste vi gjort.

Nu är vi iallafall framme på Koh Lanta och jag har redan lyckats bränna mig. Så allt är precis som det ska vara.
Ha det toppen!

Halloj!
Vi är nu framme i Bangkok och har fått oss en riktigt bra nattsömn. Vi flög från Hanoi till Bangkok igår, det tog oss cirka två timmar och under den tiden fick vi mat och dricka. Vi åkte med Qatar Airways och flygresan kostade oss 655 kronor per person. När vi kom av planet så fick vi vänta i kö i typ en timme för att få våra stämplar. Våra väskor låg på golvet och väntade när vi kom fram till bandet då de hade gått så lång tid. Vi åkte därefter tåg till silom, området där vi bokat vårt hostel. Det var en väldigt omständig resa då vi åkte tre olika tåg. Vi hoppade även av en station förtidigt och fick gå 20 minuter till hostelet. När vi kom fram rann det svett från våra kroppar.

Vi sa även hejdå till våra fina vänner som nu åker till norra Thailand. Det var väldigt tråkigt faktiskt. Kommer sakna dem! Men vi ses säkert en dag igen!

Hej på er!
Idag är vår sista dag i Vietnam. Imorgon åker vi vidare till Södra Thailand. Kan inte förstå att vi varit här i en månad. Det har varit superkul och jag hoppas att Thailand kommer bli minst lika bra. Just idag har vi inte gjort så mycket mer än att bara gå runt i stan, packa och kolla upp lite busstider och liknande i Thailand. Det har varit mycket resande under vår tid här med bussar till en ny stad hela tiden. Så i Thailand hoppas vi på att få slippa lite av det och bara njuta av livet. Det skönaste av allt kommer ju vara att få se solen igen, det var ett tag sedan.
Ha det fint!

Monkey Island är precis vad det låter som, en ö med en massa apor. Vi stannade till där under våran båttur igår. Vi gjorde en hike upp på berget för en helt magisk utsikt. Har aldrig varit med om vackrare natur än i Halong Bay. Det fanns många apor på stranden och om du hade någon slags mat eller dryck så blev du attackerad.

De drack öl, Cola och vatten. Det försökte även öppna folks ryggsäckar för att hitta mat. De var verkligen helt galna. Det var en kille som nästan blev biten i ryggen för att de ville ha hans vattenflaska. Han skadade sig dock inte vilket var tur.

Ha en riktigt underbar dag på er!