​Heippa taas, taas on viikko vierähtänyt ja on kyllä ollut ihanaa! Menimme Uluwatusta suoraan Gili Trawanganille, jossa meidän piti viettää kolme yötä, mutta tykkäsimme paikasta sen verran, että päädyimmekin viettämään siellä neljä yötä. Trawangan on suurin kolmesta Gili-saaresta sekä eniten turistien ja etenkin nuorten suosima. Saarella on tosi rento ja kiva rantafiilis, ja ihmiset ovat todella mukavia. Näissä merkeissä neljä päivää vierähtikin oikein leppoisasti!

Ensimmäinen päivämme meni oikeastaan sateen kourissa, mutta selvisimme ainakin melkein kuivina, kun poljimme ajankuluksemme saaren ympäri vuokrapyörillä. Siihen meni aikaa noin puolisen tuntia, eli saari ei tosiaan mikään iso ole. Koko matkan saaren ympäri menee sama hiekkaranta, jonka vieressä tie, jota pitkin pääsee kätsysti kävelemään tai pyöräilemään. Paras kulkuväline saarella on muutenkin polkupyörä, sillä siellä ei ole ollenkaan moottorikulkuneuvoja. Autot ovat korvattu ponikärryillä, joilla paikalliset kuljettavat milloin turisteja ja milloin ruokaa tai muita tarvikkeita. Saarea voisikin kutsua oikeaksi ponisaareksi, sillä niitä vilisee joka paikassa, mikä ei tosin meitä haittaa true heppatyttöinä!

Kelit muuttuivat onneksemme paremmiksi ja pääsimme kunnolla tutustumaan saaren antimiin. Muistimme pyöräretkeltämme bongatun turtle area:n, joten lähdimme sinne ja vuokrasimme katukojusta snorkkelit sekä uimakengät. Saarelta olisi saanut joka kulmalta ostettua myös kunnon järjestettyjä snorklausretkiä, mutta päätimme, että haluamme uiskennella ja katsella merenalaista elämää ihan rauhassa ilman, että joku hoputtaa seuraavaan kohteeseen. Tämä osottautui hyväksi ideaksi, sillä näimme todella upeita ja värikkäitä kaloja, koralleja, meduusoja (jotka pistivät menemään minkä kerkesi..), merisiili ja merikäärme sekä kaiken huippu eli merikilppareita! Oli aivan huikeeta päästä tarkastelemaan tätä kaikkea läheltä ja etenkin jäätävän kokoiset kilpparit jäivät mieleen. Harmi kun ei ollut vedenalaista kameraa, että olisi saanut ikuistettua tän kaiken. Ilman palamista ei tietenkään snorklausreissulta selvitty ja aika rapsakka olo oli molemmilla pari päivää.

Illat menivät rannalla tän reissun upeimpia auringonlaskuja katselle ja yhtenä iltana löysimme myös ihanan heppatallin! Tallilla sattui olemaan paikalla eräs englantilainen nainen, joka asui saarella ja omisti oman hevosen. Hän esitteli hevosia sekä tallia meille ja kertoi ratsastusmahdollisuuksista. Oli kiva päästä näkemään pitkästä aikaa hevosia ja Vilman ratsastuskuume nousi vuosien jälkeen kovalla vauhdilla! No niin kuin arvata saattaa, me olimme seuraavana aamuna heti kello kahdeksan talleilla ja Vilma valmiina ratsaille. Lähdimme yhden tallin työntekijän kanssa rannalle, jossa pääsi päästelemään niin paljon kun lystäs! Oli aivan sairaan huikeeta ja kyllä meinas tulla tippa linssiin molemmille tästä onnellisuudesta. Vilma laukkaili pitkin kaunista rantaviivaa ja pääsi toteuttamaan samalla pikkutytöstä asti olevan haaveen, eli ratsastamaan merenrannalla.

Ratsailta siirryimme heti aamupalan jälkeen päivän toiseen aktiviteettiin eli suppailuun. SUP eli stand up paddle on surffilautaa muistuttava, mutta paljon jykevämpi lauta, jonka päällä seisotaan ja samalla melotaan itseään eteenpäin. Suppailimme tunnin verran merellä ja ihan leppoisaa puuhaa tämä oli paria Vilman laudalta putoamista lukuunottamatta! Loppuaika Trawanganilla meni kivasti, eikä saaresta ole suuren hyttyskannan lisäksi mitään negatiivista sanottavaa. Kauppoja ja meininkiä on varmasti kaikille sopivasti, mutta silti meno on ihanan rentoa.

Trawanganilta ostimme laivalipun Gili Air:lle, hieman pienemmälle sisarsaarelle. Saavuimme saarelle jo aamupäivällä, joten aikaa jäi kivasti heti jo ensimmäiselle päivälle. Gili Air on huomattavasti edellistä saarta rauhallisempi, mutta ei yhtään vähäisempi! Todella suloinen paikka ja kaunis hiljainen ranta koko tämänkin saaren ympäri. Lähdimme taas, tällä kertaa kävellen, kiertämään saarta ympäri ja söimme matkalla salaatit sekä kävimme pulahtamassa meressä. Tämä salaatti koituikin sitten Vilman kohtaloksi, ja eikun tervetuloa vatsatauti sekä kuume.. Pari päivää onkin mennyt melkein kokonaan sängynpohjalla ja varasimme jo yhden yön lisää hotellistamme, jotta saamme edes yhden terveen päivän myös Air:lla.

Gili saaret nousivat kyllä ehdottomasti ihan reissun suosikkikohteisiin kertaheitolla. Mukavampaa kun Balilla! Itse Bali oli turhan turistoitunut ja luimmekin, että seuraava kohteemme Lombok, olisi enemmän sitä mitä ihmiset odottavat Balilta. Koskemattomampi ja kauniimpi.

Hotellimme Gili Trawanganilla, paikka oli todella kiva!

Pyörät alle ja saarta tutkimaan.

Asialliset tsunamiohjeet!

Saarilla ei ole ollenkaan koiria, mutta niidenkin edestä suloisia vuohia.

On sitä hieman väriä tarttunut näköjään!

Voi sitä riemua, kun löydettiin tallille!

Niin kaunista..

Aamuvarhain heppailemaan.

Helikin pääsi hieman kokeilemaan selässä istumista.

Wuhuuu!

Testissä overnight chocolate chia pudding, hyvää!

Erityismaininta myös elämämme parhaimmille avocado toasteille!

Kalamarkkinat hieman erinäköiset kuin Suomessa. Sääliksi kävi kyllä näitä upean näköisiä kaloja..

Myös rapuja tarjolla..

Suppailua testaamassa.

Hotellimme Gili Air:lla, tämäkin aivan ihana paikka ja ihana henkilökunta.

Kotikatu

Hevosvankkureita odottamassa kyytiläisiä.

Niin suloinen saari!

Siitä opettelemaan indonesian kieltä.

​Rannat ovat aivan uskomattoman kauniita!

Bloggaa matkapuhelimesta - Nouw:lla on ehkä Suomen paras blogi-sovellus - Napsauta tästä

Terkut Uluwatusta! Tulipahan käytyä täälläkin, mutta tänään päästään lähtemään jo onneksi muille maille. Tultiin tänne alunperin hienojen rantojen ja surffikurssien toivossa, mutta jouduttiin ikäviksemme pettymään. Uluwatu on suhteellisen laaja paikka, mutta täällä ei ole sitten kertakaikkiaan yhtään mitään. Hostellimme sijaitsee noin 2km päässä rannasta eli skootterin vuokraaminen oli aika pakollinen homma. Myöskin sen takia, että autoteillä ei mene mitään kävelytietä muistuttavaakaan asiaa, joten jalkasin ei uskalla liikkua pitkiä matkoja. Ajastamme Uluwatussa ei hirveästi kerrottavaa ole, sillä aika meni oikeastaan vain skootterilla ajellessa ja hostellilla hengaillessa. Rannat olivat melko huonossa kunnossa, joten uimaan ei tehnyt mieli mennä ja esim. kauppoja ei ollut oikeastaan ollenkaan. Olimme varanneet hostellista kolme yötä, mutta tälläkin kertaa päätimme kerätä kimpsumme ja lähteä etukäteen. Saimme iloksemme vieläpä täyden hyvityksen perutusta yöstä takaisin.

Balin saari jätti hieman ristiriitaisia fiiliksiä. Canggu ja Ubud olivat todella ihania paikkoja, mutta taas Legian ja Uluwatu eivät olleet yhtään meidän mieleemme. Kaikenkaikkiaan saari oli kuitenkin positiivinen kokemus, kunhan tietää mihin siellä kannattaa mennä. Mikään rantalomakohde Bali ei niinkään ole, sillä rannat ovat lähinnä surffareiden täyttämät isojen aaltojensa takia. Emme esimerkiksi käyneet kertaakaan meressä uimassa juuri tämän takia. Jos hakee löhöilyä rannalla ja uimista meressä, niin Thaimaa on ehkä siihen sopivampi kohde.

Tänään on vuorossa taas uusi paikka, pieni saari nimeltä Gili Trawangan. Saari sijaitsee aivan Lombokin kyljessä ja Gili-saariin kuuluu Trawanganin lisäksi myös Gili Air ja Gili Meno. Aijomme viipyä T:llä kolme yötä, jonka jälkeen käymme myös kahdella muulla sisarsaarella. Nyt tässä vaiheessa alkaa olemaan aika poikki lyhyiden majoituspätkien ja jatkuvan muuton takia, joten toivotaan, että Gileillä saisimme enemmän relaksoitua ja hengähtää hieman. Tämä meidän lomailu ei ehkä sinne Suomeen kuulosta niinkään kauhean rankalta, mutta kyllä se kuluttaa, kun ei ole mitään muuta pysyvää kun oma rinkka, ja ympäristö sekä ihmiset vaihtuvat kahden päivän välein. Tästä huolimatta meillä menee kuitenkin oikein hyvin ja kohta häämöttääkin jo puoliväli!

Terkuin Vilma ja Heli

Vakkari aamupalakuva. Balin aamupaloja tulee kyllä ikävä!

Käytiin skobaillessa Uluwatu temppelissä.

Temppeli oli upealla paikalla jyrkänteen reunalla.

Temppeliin mentäessä kaikki saivat violetit lannesarongit.

​Meinas lähtee skoba omille teilleen uuden omistajan kanssa!

Heippa taas!

Viimeiset päivät Cangussa meni rennoissa merkeissä ja nyt on jo melkein Ubudkin käyty läpi. Canggussa vuokrasimme skootterin viimeisenä kokonaisena päivänämme ja lähdimme vailla päämäärää ajelemaan pitkin kaupunkia. Kävimme (taas jälleen) ihanissa kahviloissa sekä lounaspaikoissa ja vain nautimme maisemista skootterin selästä. Löysimme monia riisipeltoja, lehmiä, todella huonossa kunnossa olevia teitä ja upean mustahiekkaisen rannan. Tässä vaiheessa sitä olikin mennyt jo ensimmäinen viikko Balilla ja ensimmäistä kertaa meille tuli semmoinen fiilis, että apua täähän oikeesti loppuu kohta! Ihanaa kuinka tästä on tullut jo arkea ja toimiminen sekä eläminen täällä on helppoa. Suurimmat ongelmat tulevat yleensä siitä, että mihin seuraavaksi mennään syömään. Siinä ne päivät menevätkin nopeasti! Koti-ikävä (ja himo irtokarkkeja kohtaan) painaa tästäkin huolimatta kuitenkin aina välillä ja innolla odotamme myös kotiinpaluuta. Nyt kuitenkin nautitaan täysillä kaikesta mitä irti saadaan ja eletään hetkessä arvostaen näitä upeita kokemuksia mitä täällä saadaan!

Ubudiin saavuimme perjantaina puolenpäivän jälkeen ja kotiuduimme uuteen hotelliimme The Evitel resort:iin. Päätimme ottaa tänne Ubudiin vähän paremman majoituksen, jonka kuitenkin saimme hyvin kohtuulliseen hintaan 15€/hlö/yö. Hotelli on edellisiä paikkojamme suurempi ja täällä on jo ihan oikeat hotellivibat. Kattoterassilla on upea sky pool, jossa kelpaa löhöillä päivisin ja katsella auringolaskua iltaisin. Paikka sijaitsee kävelymatkan päässä Ubudin keskustasta ja on mm. aivan apinametsän läheisyydessä.

Ensimmäisenä päivänä ohjelmaan kuului juurikin kyseisessä apinametsässä vierailu. The Sacred Monkey Forest Sanctuary on satojen makaki-apinoiden koti ja balilaiselle hindulaisuudelle pyhä paikka. Metsä on upea paikka jo itsessäänkin isoine temppeleineen, vesiputouksineen, puineen ja puroineen. Vanhimmat temppelit ovat jopa 1300-luvulta asti ja niihin ei edes tämmöisillä tavallisilla tallaajilla ole asiaa. Apinametsän tähdet ovat kuitenkin itse apinat, ja täällä ne ovat vallassa! Apinat juoksentelevat, syövät, hyppivät ja painivat keskenään pitkin metsää turistien ihaillessa. Nämä veijarit ovat oppineet turistien myötä melko kesyiksi, mutta myös hyvin röyhkeiksi! Kieltokyltit kieltävät ottamasta metsään mukaan esim. ruokaa, juomaa, arvoesineitä tai muuta irtaimistoa mikä apinoita voi houkutella. Ne kiipeävät epäilemättä syliin sekä olkapäille ja tulevat vilkaisemaan olisiko jotain tarjolla. Kunhan ohjeita noudatti, ei apinoiden kanssa ollut ongelmia. Apinametsä oli kiva paikka käydä, vaikkakin Heli hikoili kuumuuden lisäksi tuskanhikeä pelätessään apinoita..

Vähäisen aikamme takia toinen päivämme oli varsin tekemisen täyteinen. Heräsimme aamulla aikaisin ja jokapäivästen smoothie bowlien jälkeen marssimme läheiselle skootterinvuokrauspaikalle ja vuokrasimme taas menopelin. Täällä(kin) skootteri on kyllä ihan must have menopeli ja 24h vuokraus kustantaa sellaisen 4€, helppoo ja kivaa! Skootterin saatuamme lähdimme suunnistamaan kohti Ubudin tunnettuja riisipeltoja. Olimme lukeneet aiemmin, että jollekkin paikka oli ollu suuri pettymys, ja että ei kannattaisi mennä. Onneksi emme kuitenkaan kuunnelleet tätä vaan menimme itse katsomaan. Riisipelto oli upea paikka ja ehdottomasti käymisen arvoinen. Vierailu oli ilmaista, mutta kerran tuli reitillä vastaan rahankeruupiste, johon sai laittaa rahaa omantunnon mukaan ja jonka jälkeen pääsi jatkamaan kierrosta. Riisipellot olivat suurella alueella, jossa sai kierrellä omaan tahtiin ja omia reittejä.

Pelloilta lähdimme yhdelle monista Balin vesiputouksista, joka oli nimeltään Tegenungan Waterfall. Olimme lukeneet tästäkin paikasta etukäteen ja tiesimme, että tämä on aika turistien täyteinen kohde. Päästyämme paikalle ja maksettuamme sisäänpääsymaksun (tosin onneksi vain 0,60€ per henkilö) menimme itse putoukselle, joka paljastui aikamoiseksi pettymykseksi. Paikka oli täynnä turisteja, eikä itse vesiputouksessakaan ollut kauheasti ihmeteltävää. Taisimme viihtyä täällä jopa huimat 5 minuuttia. Tulipahan käytyä, mutta suosittelisimme etsimään jonkun hieman turismilta säästyneemmän putouksen, jos joku tänne joskus eksyy!

Jo näiden muutaman päivän aikana olemme ihastuneet aivan kunnolla Ubudiin! Täällä fiilis on jotenkin rauhallisempi ja ns. paikallisempi, vaikka Ubud onkin yksi turistien lempikohde. Tiedä mistä johtuu. Uskonto on täällä enemmän läsnä ja hindulaisuus näkyy kaikkialla. Bali on ainut saari Indonesiassa, jossa harjoitetaan hindulaisuutta, mutta täällä uskonto on muovautunut omanlaisekseen eli balilaiseksi hindulaisuudeksi. Upeita patsaita ja temppeleitä on kaikkialla, eikä balilaisien uhrilahjojen näkemiseltä voi välttyä. Näitä uhrilahjoja (kuvista näkee) laitetaan joka paikkaan karkoittamaan demoneja ja tuomaan hyvää onnea esimerkiksi kodille, kaupalle tai autolle. Olemme bongailleet näitä mitä kummallisimmissa paikoissa esimerkkinä kaupan kylmäkaappi ja auton kojelauta, mutta yleisimmin näihin törmää ihan vain kadulla kauppojen ja talojen edessä.

Nämä pari päivää Ubudissa ovat olleet todella antoisat ja olisi kiva jäädä vähän pidemmäksikin aikaa. Balilla saa ilman viisumia olla kuitenkin vain 30 päivää, ja aikaraja lähenee kovaa vauhtia ja nähtävää riittää vielä hurjasti! Huomenna pakkaamme taas joka kerta painavammat ja ahtaammat rinkkamme, ja otamme taksin Uluwatuun, joka on viimeinen kohteemme Balin saarella.

Terkuin Viltsu ja Heltsu

Balin maaseutua.

Rannan hiekka oli kimmeltävän mustaa.

Canggun hotelliamme vielä!

Fat boy:lla loikoilua kattoterassilla!

Guesthouse:lla oli myös kiva allasalue, jossa oli mukava lueskella tai käydä pulahtamassa.

Canggusta lähtiessämme jouduimme kävelemään rinkkojemme kanssa pari kilometriä saadaksemme halvan taksin Ubudiin. Canggussa vallitsee taksimafia, eikä sieltä saa otettua kuin yhden firman takseja, jotka ovat tietysti älyttömän kalliita. Onneksi käveltyämme hieman syrjempään saimme säästettyä pitkän pennin!

The Evitel Resort, Ubud.

Tämä ei suinkaan ole oviaukko vessaan, vaan lasiseinä josta oli suora näköyhteys sängyn ja suihkun välillä. Onneks verhon sai vedettyä kuitenkin väliin!

Kanat kotkottelevat pitkin kaupunkia ennen kun.. Tässä näkyy myös mainittuja uhrilahjoja.

Ubudissa on hyvin koristeellista ja näyttävää koristelua.

Katutaidetta

Uhrilahjojen lisäksi myös pelottavan näköiset naamarit toimivat hyvinä demonienkarkoittajina.

Monkey forest

Vauva-apinat äitiensä kanssa olivat niiiin suloisia!

Apinoilla oli monia omia ruokapaikkoja, joissa ne saivat syödä mm. bataattia, maissia ja banaaneja.

Vilma löysi kaverin!

Illat ovat menneet auringonlaskua katsellen kattoterassilla.

Aamut ovat parasta aikaa!

Ja tietty nämä!

Uhrilahjoja. Näihin kerätään kaikenlaista tavaraa suolakekseistä seteleihin.

Riisipellot

Wrong way -kyltit eivät paljoa Vilmaa estelleet..

Onneksi paikallinen pappa tuli ystävällisesti näyttämään meille tietä. Tosin niinkuin arvattavissa oli, hän oli käsi ojossa reitin lopulla. Palkitsimme papan lompakosta löytyneillä kolikoilla.

Hyvä kuva huonolta reissulta.

Aijoimme mennä käymään myös temppelillä, mutta harmiksemme se oli jo kiinni.

Moikka! Pienen takaiskun jälkeen hengissä ollaan ja tällä kertaa Balilla. Heli sairastui Denguekuumeeseen heti Singaporen jälkeen ja ensimmäiset päivät täällä meni aikalailla sängynpohjalla. Denguekuume on hyttysten levittämä virustauti, joka muistuttaa oireiltaan influenssaa. Siihen ei ole mitään parantavaa rokotusta tai muuta hoitoa, joten lepäilyllä mentiin. Tosin rankan Singaporen reissun jälkeen se ei ollut ollenkaan pahitteeksi!

Ensitunnelmat Balilta ei muutenkaan ollut kovin hyvät, sillä ensimmäinen majoituskohteemme ei vastannut ollenkaan odotuksiamme. Majoituimme Legiaanissa, turistien suosiman Kuta beachin läheisyydessä. Alue oli todella roskainen ja täynnä epämääräisiä tyyppejä. Missään ei saanut saanut kävellä rauhassa ilman huuteluja ja pimeällä kävely kaksin ei tullut kuuloonkaan. Poistuimme ensitutustumisen jälkeen hotellihuoneesta oikeastaan vain syömään. Legiaanin ranta oli surullisin näky hetkeen suurine roskakasoineen, emmekä menisi sinne enää toiste. Hotellimme ei paljoa parempi ollut, likaisten lakanoiden ja tuholaisongelman kera. Meillä oli varattu tähän hotelliin 5 yötä, mutta aika nopeasti tulimme siihen päätökseen, että täältä on päästävä pois aikaisemmin ja näistä viidestä yöstä päädyimme viettämään siellä vain kolme. Tiivistettynä näissä ensimmäisissä kolmessa päivässä ei ollut oikeastaan mitään hyvää ja epätoivo meinas iskeä aika lujaa. Onneksi emme sentään lentoja kerenneet alkaa varailemaan, vaan päätimme antaa uuden mahdollisuuden Balille ja lähdimme kohti Canggua.

Päätös ei olisi parempi voinut olla ja ei ole hymy hyytynyt näillä tytöillä muuton jälkeen! Canggu sijaitsee vain alle 10 kilometrin päässä Legiaanista, mutta on aivan eri maailmoista sen jätekasan kanssa. Tämä trendikäs ja cool nuorten suosima surffikylä on varmasti Balia parhaimmillaan! Kadut ovat täynnä yksi toisensa jälkeen suloisempia kahviloita, joissa menut pursuavat terveellisiä smoothie bowleja ja salaatteja. Ranta on p u h d a s ja surffarit ratsastavat aalloilla aamusta iltaan, olisi hauska kokeilla joskus itsekkin! Ensimmäinen päivä Canggussa meni nopeasti, kierrellen pitkin kaupunkia, syöden ihanissa ruokapaikoissa, shoppaillessa ja katsellen auringonlaskua rannalla live musan kera. Taas ”pitkästä aikaa” tuli olo, että nyt on oikeasti lomalla!

Canggu on myös siitä erottuva, että täällä ollaan ekologisesti paljon muuta Balia edellä. Kaikesta ylimääräisestä muovista on pyritty pääsemään eroon ja esimerkiksi kauppakassit ovat korvattu monessa paikassa kankaisilla kasseilla. Myös kahviloissa ollaan päästy muovipilleistä eroon ja ne on korvattu lasisilla tai puisilla versioilla. Hienoa nähdä kehitystä ja vaivannäköä täällä Aasiassakin ja Canggu on ollut kyllä yksi ekologisimmista paikoista täällä!

Päivät ovat täällä menneet todella rennoissa merkeissä rannan ja kahviloiden väliä rampaten. Suunnitelmissa olisi vielä joogatunnin otto sekä skootterin vuokraus päiväksi! Niin ja skoottereista puheenollen. Mainittakoot vielä Balin liikenne, taino liikenteen kaaottisuus lähinnä. Ei tunnu enää Thaimaan liikenne missään yhden skobareissun jälkeen täällä! Sanoja oma kaista, turvaväli, turvallisuus, vilkun käyttö tai ylipäätään sanaa liikennesäännöt ei täällä tunneta. Yleisenä sääntönä toimii se, että pienempi väistää isompaa ja menet siitä mistä kerkeet ja mistä mahdut, thats it. Kaistoja saattaa kahden kaistan tiellä olla neljä ja skobat tietenkin luikkivat vielä autojen väleistä omia reittejään. Töötit huutavat ja näin täällä ilmoitetaan, että hei täältä mä tulen, älä tule eteen. Hengissä kuitenkin ollaan ja taidetaan suosiolla pysytellä täällä rauhallisemmilla teillä tästä eteenpäin.

Viellä kaksi yötä edessä Canggussa ja sitten lähdemme keskimaahan Balin taide- ja kulttuurikeskukseen Ubudiin. Siellä varattuna on kolme yötä ja sen jälkeen suunnitelmat ovat aikalailla auki. Todennäköisesti kuitenkin lähdemme tutkimaan uusia rantoja eteläiselle Balille. Palaillaan!

Surullinen Legiaanin ranta.. Tässä kohdassa roskia oli hieman edes yritetty kasata, mutta suurimmaksi osaksi roskat olivat aivan ympäriinsä koko rannan leveydellä.

Ensimmäisen hotellimme säälittävä tekosyy hedelmölautasesta..

Johan alko näyttämään ruoka-annokset eriltä kun päästiin Cangguun! Super hyvää kana-avocado tortillaa

Saispa tämmösiä paikkoja enemmän myös Suomeen!

Hotellivaihdoksista johtuen meillä on kaksi eri hotellia Canggussa ja tässä niistä ensimmäinen. Kivat näkymät herätä!

Voidaanko pelastaa nää kaikki eläimet täältä!?

Jokapäiväinen rauhottominen illalla auringonlaskua katsellen

Nykyinen paikkamma on todella viihtyisä!

Canggu on kahviloiden lisäksi täynnä aivan ihania vaatekauppoja, petollista..

Huhhuh!

Reissun tähänastiset rankimmat 3 päivää takana ja Singapore koettu. Mistähän sitä aloittaisi! Saavuimme Changin lentokentälle edellis tiistaina puolenpäivän aikaan eli meille jäi hyvin aikaa viellä ensimmäisenäkin päivänä. Ensimmäisen kosketuksen Singaporeen saimme edellämainitulta lentokentältä ja oli tottatosiaan hieman eri luokkaa kun edellinen kenttämme Krabilla. Vesiputoukset ja erilaiset kasvustot kentällä (sisällä) olivat yleisiä ja kyllä; myös vessat vetivät itse itsensä! Meidän lentomme lasketui lentokentän pienimpään (silti isoon) terminaaliin, joten emme harmiksemme päässeet käymään suurimmassa 1. terminaalissa, jossa elokuvateatteri, kylpylä, skytrain ja muut hienoudet sijaitsee. Kaikenkaikkiaan lentokentällä kaikki sujui todella nopeasti ja selkeästi. Pitkiä jonoja ei ollut ja kokemus oli mieluisa.

Lentokentältä ulos päästyämme alkoi jännitys, miten pääsisimme Singaporen keskustaan hostellillemme. Pienten selvittelyjen, yhden bussin ja kahden metron jälkeen olo oli kuin Amazing race:ssa, mutta löysimme tiemme kuitenkin China towniin, jossa yövyimme. Hostelli/dormi missä majotuimme oli ok siisti ja hyvä, vaikka olikin halvinta hintaluokkaa mitä löysimme. Se sijaitsi China town:ssa, noin kilometrin päässä ydinkeskustasta. Jälkeenpäin olisimme valinneet hostellin eri alueelta, sillä China town oli hieman liian rauhaton ja ihmisten täyttämä meidän makuun. Tästä huolimatta itse sijainti oli kuitenkin hyvä ja mm. metroasemalle pääsi aivan parin metrin päästä hostellista. Metrolla kulkeminen Singaporessa on todella yleistä ja helppoa. Metrolippu maksaa yleensä noin 1-2 dollaria/kpl ja samalla hinnalla metroa pääsee tarvittaessa myös vaihtamaan.

DAY 1:

Ensimmäisenä päivänämme aloimme heti tuumasta toimeen ja lähdimme nopean kassien heiton jälkeen kävelemään kohti keskustaa. Sovimme heti alkuun, että nyt puurretaan kolme päivää täysillä ja Balilla saadaan sitten nukkua ja levätä! Jo heti ensimmäisen tunnin jälkeen kierreltyämme kaupunkia olimme vakuuttuneita. Kaikki puheet kaupungin siisteydestä ja upeudesta oli kyllä täysin totta! Ei roskan roskaa missään, ei likatahroja puiston penkeissä tai edes asfaltissa. Kaikkialla oli ihanan vihreää ja vehreää, eikä kaupungissa ollut valehtelematta yhtäkään rumaa kohtaa! Talot olivat päätä huimaavan korkeita ja niitä oli paljon. Kiertelimme kaupunkia leuat maata laahaten ja löysimme vaikka mitä hienoa! Kauppakeskuksia, joista löytyi kaikki luksusmerkit mitä voi kuvitella. Näitä kauppojahan ei tietenkään ollut vain yksin kappalein, vaan myös lapsille piti olla joka merkistä kokonaan oma kauppa! Unohtamatta myöskään kauppakeskuksen sisällä olevaa kanavaa, johon pääsi halutessaan venekyydille. Hieman tuli rääsyinen olo siellä kierreltäessä näillä rinkan täyteen pakatuilla rantaryysyillä..:D

Ensimmäisen päivän iltana kävimme myös tsekkaamassa Gardens by the bay aluetta, jossa hienot isot metalliset superpuut sijaitsi. Alue oli upea suuri puistoalue, jossa riitti ihastelemista! Käveltyä tuli huima määrä askelia ja monta monta kilometriä. Tässä vaiheessa jo myös jalat huusivat hoosiannaa. Uni maistui makoisasti ja herätyskello asetettiin aikaseksi seuraavalle aamulle.

DAY 2:

Aamulla aikaisin tempaisimme itsemme ylös ja silmäpussien saattelemana lähdimme taas matkaan. Ostimme metroasemalta liput ja suuntasimme Botanic gardeniin. Botanic garden on ilmainen kasvitieteellinen puutarha, joka koostuu kolmesta eri ostasta; orkideatarha, inkiväärikasvit ja pala alkuperäistä sademetsää. Puutarha oli mielenkiintoinen ja kierroksen varrelle oli laitettu paljon infoa kasveista ja niiden mahdollisesta käyttötarkoituksista. Yksi alue oli täynnä lääkekasveja, jotka oli vielä jaettu omiin osiin; mm. niska/selkä/lihas, verenkierto ja luusto.

Puutarhalta lähdimme shoppailijan (Vilman) paratiisiin eli Orchard kadulle. Tämä katu on Aasian kuuluisin ostoskatu, jolla sijaitsee kymmeniä ostoskeskuksia, hotelleja sekä ravintoloita. Kauppoja löytyy joka lähtöön ja joka budjettiin. Kulutimme aikaa ostoskeskuksissa noin 3-4 tuntia ja tässä ajassa kerkesimme käydä vain kahdessa ostoskeskuksessa. Tosin hukkasimme itsemme pariin otteeseen maanalaisiin käytäviin:D Molemmille tarttui uudet tennarit matkaan, mutta budjettiloman ja rajallisen tilan vuoksi jouduimme harmiksemme jättämään muut ihanat löydöt kauppoihin. Hinnat vaatekaupoissa ovat Singaporessa melkeinpä täysin Suomen tasossa, joten mitään älyshoppailua siellä ei voisikaan harrastaa.

Päivä ei tässä vaiheessa ollut läheskään vielä ohi, vaan jatkoimme puutarhateemassa uudelleen eilisiltana löydetylle Gardens by the bay:lle. Kyseinen paikka on yksi Singaporen suurimpia nähtävyyksiä ja onkin hyvin paljon turistien suosima. Gardens by the bay koostuu kahdesta jättimäisestä lasikupolista , joilla on yhteensä kokoa neljän jalkapallokentän verran, ja niiden sisällä on 220 000 kasvia maailman jokaiselta mantereelta. Pienempi kupoli, josta aloitimme, on nimeltään Flower dome. Sinne on kerätty kasveja Välimeren alueelta, Australiasta, Etelä-Amerikasta ja eteläisestä Afrikasta. Paikka oli hyvin vaikuttava ja vaivannäkö sekä kunnianhimo puutarhaa kohtaan välittyi heti! Aikamme kierreltyä ja ihasteltua siirryimme toiseen, isompaan kupoliin nimeltä Cloud forest. Tähän kupoliin oli rakennettu aitoa uhanalaista sademetsää jäljittelevä ympäristö, jossa kasvit saivat kasvaa luontaisissa olosuhteissa. Heti sisääntultua huomasi, että kupolin ilma oli sumuinen kosteudesta, aivan kuin sademetsässäkin olisi. Metsä oli rakennettu korkeaksi kukkulaksi, jota kiivettiin ylöspäin. Matkan varrella ylös ilmasto muuttui viileämmäksi ja kasvusto muuttui kukkasista lihansyöjäkasveihin. Kierros loppui videoihin, joissa kerrottiin kuinka ihmiset tuhoavat luontoa ja tappavat uhanalaisia eläimiä. Tämäkin paikka oli todella vaikuttava ja lopun videot saivat ajattelemaan. Hieno paikka ja voimme lämpimästi suositella, jos joku Singaporeen on menossa. Lippujen hinnat ovat ehkä hieman suolaiset n. 40$ kahdesta kupolista/hlö, mutta vastaavaa paikkaa ei takuulla muualla ole!

DAY 3:

Viimeinen kokonainen päivä ja kohteena oli yksi maailman parhaista eläintarhoista - Singapore zoo. Eläintarha sijaitsi noin puolentunnin metromatkan päässä keskustasta, mutta oli onneksi helppo löytää. Päästyämme sisään eläintarhaan olimme heti myyty! Aivan sisäänkäynnin jälkeen vierailijoita ihastutti valkotöyhtötamariinit, nämä apinaa muistuttavat kädelliset veijarit! Vielä upeampaa tästä teki se, että tamariineilla ei ollut ollenkaan häkkiä, vaan ne elivät niille tehdyssä pusikossa. Eläimiä olisi voinut perjaatteessa siispä melkein koskettaa, mutta koko paikassa oli tiukka sääntö eläinten koskemisen suhteen. Eläintarha oli todella eläinystävällinen paikka, jossa näki, että eläimillä oli todella hyvät ja stressittömät oltavat. Melkein kaikkien eläinten kohdalla häkeistä oli luovuttu kokonaan ja tilalla oli vain syvät vallihaudat erottamassa ne ihmisistä. Tämä oli hieno ratkaisu ja poisti negatiivisen eläintarhafiiliksen kokonaan. Joidenkin eläinten mm. kenguruiden asuinalueiden läpi pääsi itse kävelemeen ja ihastelemaan eläimiä niiden luonnollisessa elinympäristössä. Singapore zoo:ssa toimii menestyksekäs kasvatusohjelma, jossa panostetaan etenkin uhanalaisiin eläinlajeihin, kuten orankeihin ja nenäapinoihin. Eläintarhassa on syntynyt nyt jo 35 orankia ja ne ovatkin paikan vetonaula! Paikka oli aivan huippu ja ehdottomasti ihan yksi reissumme kohokohdista, lämmin suositus tännekkin! Näimme paljon upeita eksoottisia eläimiä ja koko eläintarhasta jäi todella hyvä fiilis. Singapore zoo:n lisäksi puistoon kuuluu myös kaksi muuta aluetta; River safari ja Night safari. Näissä emme päässeet tälläkertaa käymään, mutta etenkin Night safaria on kehuttu paljon!

Yksi huomio, mikä alkoi välillä jopa ärsyttämään Singaporessa on se, että siellä on äärimmäisen vaikeaa löytää mitään muuta kuin kiinalaista tai japanilaista ruokaa. Se ei ehkä kuulosta kauhean suurelta ongelmalta, mutta tämä kiinalainen ei niinsanotusti aivan vastannut meidän Suomessa syömää kiinalaista. Listoista ei saanut mitään tolkkua, että mitähän sieltä keittiöstä lautaselle saapuu ja nälkäisenä sitä halusi yleensä jonkun varman ja helpon ruoan eteensä. Esimerkkinä yksi Singaporen perinneruoista on possunluutee ”bak kut teh” , jossa kirjaimellisesti ei ole mitään muuta kuin haalea liemi ja pari possun kylkiluuta lillumassa seassa. Noh, ehkä olisi pitänyt maistaa. Kaikenkaikkiaan Singapore oli kuitenkin upea paikka, näimme paljon, mutta paljon jäi vielä näkemättä. Ehkä pääsemme vielä joskus palaamaan sinne! Kaupunki on aivan omaa luokkaansa ja asukkaiden kunninhimo ja kunniotus ympäristöään kohtaan huokuu kaikkialla. Fiilis on turvallinen sekä ystävällinen ja maisemat futuristisia. Kivat mutta rankat kolme päivää ja nyt voi hyvin mielin lähteä kohti Balin seikkailuja!

PS. Kuvat tulevat valitettavasti yhtenä ryöppynä loppuun aina, kun emme saa laitettua niitä kännykällä tekstien väleihin..:P

Juuri ennen laskeutumista Changin lentokentälle. Laivaliikenne oli suuri niinkuin näkee!

Kiinalaista China town:ssa

Talot olivat päätähuimaavia, eikä mahtuneet edes kuviin kokonaan!

Kuvassa näkyvät upeat kerrostalot kuuluvat Rafflesin bisnesalueeseen.

Kuuluisa kasinohotelli Marina bay sands ja rikkoutuneen kananmunan näköinen art science-museo.

Singapore flyer on yksi maailman korkeimmista maailmanpyöristä.

Superpuita upeassa valaistuksessaan!

Tie kohti China townia

Syöminen ja etenkin aamupalat olivat Singaporessa hyvin tyyriitä. Tähänkin settiin taisi upota noin 40$.. No onneksi oli sentään hyvää!

Kohti Botanic gardenia!

Ennennäkemättömiä puita riitti!

Yksi monista kauppakeskuksista Orchard -kadulla

Skipattiin nää kaupat ihan suosiolla..

Tässäkin hotellissa olisi juuri kelvannut asua!

Flower dome

Kiinalainen kulttuuri oli myös täällä läsnä

Cloud forest

Yhdessä kohtaa kasvustoa oltiin piristetty hauskasti legolihansyöjäkasveilla

Valkotöyhtötamariini ihastutti porteilla Singapore zoo:ssa!

Kääpiövirtahevot eli ns. vedenalaiset balleriinat laukkasivat innoissaan pitkin pohjaa.

Apinalajeja oli eläintarhassa monia. Näitä hauskoja tyyppejä olisi jaksanut seurata vaikka tunnin!

Upeat orankit tarkkailemassa vierailijoita

Kenguruaitauksessa oli varoituskylttejä liikkuvista kenguruista. Tällä kertaa eläimet olivat kuitenkin vetäytyneet varjoihin pakoon kuumalta auringolta.

Norsut olivat valloittavia!

Mustat vai valkoiset raidat?

Leopardit ottivat myös rennosti päivän paahteessa

Jättiläiskilpikonnia lounastauolla

Tähän kaunokaiseen on hyvä lopettaa!

Moikka!

Tapahtumarikas viikkomme jatkui samaan tahtiin ja tässä välissä kerkesimmekin poikkeamaan jo Phi Phi:n saarella. Palataan kuitenkin vielä hieman taaksepäin Koh Lantalle. Viimeinen päivämme saarella meni aika leppoisissa tunnelmissa ja iloksemme saimme vielä loistavan rantsukelin! Kelit olivat hetken aikaa hieman sateiset, mutta nyt ollaan menty onneksi parempaan päin. Viimeisenä kunnon päivänämme ihanalla Koh Lantalla saimme vihdoin ruksattua yli to do listaltamme kohdan - syödä sticky rice with mango! Ja aah miten niin yksinkertaiselta kuulostava asia voi olla niiiiin hyvää!? Thaimaalaiseen jälkkäriin kuuluu siis nimensä mukaan tahmeaa makeaa riisiä, tuoreen mangon palasia ja kirsikkana kakun päälle kookosmaitoa, joka kaadetaan kaiken tämän ihanuuden päälle, nams! Mahat täytettyämme palasimme viettämään viimeistä iltaamme (herkkujen kera, koska niille on aina silti tilaa) ihan vaan omaan huoneeseen. Ilta meni viihtyisästi, sillä meidän huoneessa oli NETFLIX!! Kyllä hymy nousi korviin kun saatiin laittaa pyörimään Frendejä ja hömppäelokuvia.

Seuraavan aamuna koitti taas aikainen herätys, kun kyyti tuli hakemaan meidät satamaan. Seuraava kohde oli siis Phi Phi. Tämän saaren asutettu alue on hyvin pieni, mutta menoa ja melskettä löytyy kyllä senkin edestä.. Kävelimme saaren läpi rannalta rannalle noin 7 minuutissa ja koko kaupungin kiertämiseen menee ehkä puolisen tuntia. Saari on aikalailla täynnä pelkkiä nuoria reppureissaajia, jotka etsivät hyviä bileitä. Päivisin saarella ei ole kauheasti mitään tekemistä pienen kokonsa vuoksi, eivätkä rannatkaan ole hääppösiä. Iltaisin kaupunki herää kuitenkin kunnolla eloon, musiikki alkaa pauhata ja toinen toistaan hienommaht tulishowt täyttävät rannan.

Olimme Phi Phillä siis kaksi yötä ja se oli meille aivan riittävä. Yövyimme dormissa nimeltä Dormsin ja siitä paikasta(kaan) ei kyllä ollut valittamista. Paikan oli avannut kaksi todella rentoa kanadalaista sukeltajamiestä vasta noin 3 viikkoa sitten. Hostelli oli hyvin pieni ja ulko-oven avattu sisällä olikin vain yksi käytävä, missä oli 20 tavallaan seinään upotettu sänkykoloa. Dormissa oli tosi kivaa porukkaa ja tutustuimme mm. kahteen suomalaiseen tyttöön, jotka varmaan tulemme näkemään myös tulevaisuudessa samanlaisten reissusuunnitelmien vuoksi!

Phi Phi:llä kävimme tietenkin saaren tavoin tsekkaamassa hieman yöelämää ja hauskaa siellä kieltämättä oli! Ainoan kokonaisen päivämme saarella vietimme kävellen hieman kauemmalle rannalle pois kylän sykkeestä. Tämä osoittautui hyväksi ideaksi ja löysimme paljon meitä miellyttävämmän miljöön. Pulikoimme turkoosissa vedessä, söimme ananaksesta ja otimme taxi veneen takaisin kylään. Illalla päätimme lähteä katsomaan auringonlaskua näköalapaikalta saaren huipulta. Meno huipulle ei ollutkaan ihan helppo kipaisu niinkuin olimme ajatelleet.. Lähdimme vahingossa kiipeämään väärää tietä, joka oli ilmeisesti tarkoitettu skoottereita varten. Kävelimme 2,5 kilometriä suoraa ylösnousua auringonpahteessa ilman kunnollista tietä. Matkalla oli apinoita, vuohia ja järjestettyjä kukkotappeluita, ei siis aivan turisteille tarkoitettu tie. Pääsimme kun pääsimmekin kuitenkin perille ja pilvisestä säästä huolimatta näkymät olivat upeat! Kaikenkaikkiaan saari oli käymisen arvoinen ja katukuva oli suloinen pienine teineen.

Tänään vietämmä viimeistä (?!!) iltaamme Thaimaassa ja apua mihin tää aika on mennyt! Kolme viikkoa reissua jo takana. Toisaalta tuntuu, että aika on mennyt hirveän nopeasti, mutta toisaalta tuntuu, että reissun alkupäivistä on jo ikuisuus! Kaksi kuukautta seikkailuja jäljellä ja irtokarkkien ja hyvän ruisleivän ajattelu saa jo kuolan valumaan.. Koitetaan kestää! Huomenna alkaa uusi luku reissulle, kun suuntaamme Singaporeen kolmeksi yöksi viettämään vähän kaupunkielämää väliin.

Sitten kuvien vuoro!

Sticky rice with mango ja mangoshake❤️

Heippa Lanta! Satama oll täynnä sympaattisia hökkeliravintoloita.

Hello Phi Phi!

Arvatkaa kahdesti mentiinkö.. Selkeesti taktikoitu paikka mäkkärille nuorten bilesaarella!

Reput selkään ja menoks! Matkalla kauemmalle rannalle Long beachille.

Kamalaa kuinka näihin maisemiin turtuu ja tottuu. Niin sairaan kaunista!

Kauniita laattoja paikallisen kasvuston kuvittamana..:D

Taidetta keskellä viidakkoa!

Voisko tämmöstä saada joka päivä!

Phi Phi:llä normi tuk tuk:ien sijaan toimi taxi veneet

Saksalainen kaverimme otti lavan haltuun!

pakollinen turistikuva

Thaimaassa kanat ovat hieman paremmin syötettyjä

Makoisat näkymät!

Välietappimme Krabi townissa. Kaverimme kysyin kuvan huoneesta nähtyään missä olemme intissä..

Noniiin! Dormielämästä selviydytty ja nyt ollaan uutta kokemusta rikkaampia. Ensimmäinen yö oli vähän jännittävä ja kun tulimme huoneeseen noin klo 11 aikaan, melkein kaikki muut jo nukkuivat. Siellä yritimme sitten mahdollisimman hiljaa selvitä sänkyihin ilman turhaa mekkalaa. Sänkyyn päästyämme ei uskaltanut alkuun edes hengittää saatika koittaa vaihtaa asentoa:D Tätä ei myöskään helpottanut se, että Vilman kädessä että jalassa oli käsikoruissa kulkuset, jotka tietysti kilisi iloisesti kuolemanhiljaisessa huoneessa. Saimme onneksi loppujenlopuksi ihan hyvin nukuttua ja muut yöt menivätkin tosi hyvin!

Seuraavana päivänämme vuokrasimme hostellilta skootterin ja tällä kertaa päätimme lähteä suunnistamaan rantaviivaa pitkin rauhallisemmalla Bamboo bay beachille. Tällä kertaa ei bensa loppunut, mutta jännitystä matkalle toi pienen pieni serpenttiini tie joka laski ja nousi kuin vuoristorata. Matkalla saimme ihastella tien sivuun syömään jääneitä apinoita sekä mahtavia näköaloja merelle. Jo itse ajomatka oli menemisen arvoinen! Noin 30min ajomatkan jälkeen saavuimme vihdoin Bamboo bay:lle ja voi vitsit! Ranta oli sairaan upea ja paljon vähemmän turistien valloittama; täydellistä. Päivä oli tuskallisen kuuma, joten hyppäsimme suoraan veteen virkistäytymään. Uiskentelujen jälkeen menimme tietenkin rannalle kuivattelemaan ja yhtäkkiä aloimme katsoa, että mitä kaikki ihmiset nyt oikeen katsovat. Rannan takana oli pieni suloinen apinalauma! Söpöys loppuikin sitten siihen, kun isoin apina lähti ihmisten repuille muina miehinä. Saimme apinat häädettyä onneksi muualle ja jatkettua rannalla löhöilyä rauhassa.

Illalla hostellin väki värväsi porukkaa seuraavan päivän neljän saaren snorklaus/veneretkelle ja päätimme tietenkin lähteä! Seuraavana aamuna herätys soi kello 7 ja pikaisen aamupalan jälkeen lähdimme autoilla kohti satamaa. Porukassa oli mukana noin 20 henkeä ja melkein kaikki oli meidän hostellilaisia. Oli hauska tutustua dormilaisiin paremmin ja saimmekin monia uusia tuttuja! Venereissu oli huikee, ensin ajoimme pitkähäntäveneellämme noin tunnin ajan ensimmäiselle saarelle, jossa pääsimme heti koittamaan snorklausta. Heli oli snorklauksessa jo vanha tekijä, mutta tämä oli Vilman ihan ensimmäinen kerta! Eihän se tietenkään menny ihan kuin Strömsöössä, huonon suukapulan takia, mutta mitä hieman pystyi kurkkimaan veden alle, niin näkymät oli upeat. Kaloja oli tuhansia ja taidettiin me itse Nemokin bongata;) Puolen tunnin snorklailujen jälkeen siirryimme kohti seuraavaa kohdetta; Emerald cave, Koh Mook. Uimme jonossa pimeästä luolansuusta sisään ja luolassa piti uida noin 50metriä pitkä (täysin pilkkopimeä) tunneli. Hieman siinä jännitti mitä allamme vedessä on ja taisi näille tytöille tulla nopeusennätys uimisessa siinä kohtaa! Pimeän luolan jälkeen paljastui aivan upea pieni laguuni keskellä metsää. Paikka oli aika turistien täyteinen mikä oli pieni miinus, mutta muuten oli kyllä menemisen arvoinen kaunis paikka! Päästyämme takaisin laivaan, sanottiin että olisi vielä yksi snorklauspaikka ennen lounasta (tässä vaiheessa kaikilla oli jo sudennälkä ja energiat aika lopussa). Onneksi kuitenkin jaksoimme mennä snorkaamaan uudestaan ja tällä kertaa myös Vilma sai hyvän suukapulan ja onnistui hienosti! Näkymät olivat täälläkin hienot ja snorklaillessa voisi käyttää varmasti aikaa vaikka kuinka paljon kyllästymättä. Pienen pysähdyksemme jälkeen pääsimme vihdoin Koh Ngai:n saarelle (missä myös Antti Tuisku lomaili para-aikaa!!) syömään, JEE! Tankattumme itsemme ähkyyn riisillä ja kanalla rentouduimme hetken ennen lähtöä rannalla istuskellen ja meressä uiden. Aivan rättiväsyneinä saavuimme iltapäivällä takaisin hostellille ja siinä kohtaa oli kyllä suihku ja päikkärit aika kova juttu.

Illemmalla voimamme takaisin kerättyä päätimme lähteä dormin yhteisvoimin alakerran Drunken Dud baariin beer pong otteluihin! Me aloimme heti jyräämään muita ja voitimme tietenkin ammattilaisina ottelumme. Hauskaa oli ja myös hostellin upea respa oli illanvietossa mukana. Pääsimme myös maistatuttamaan meidän ulkomaalaisia kavereitamme vanhalla kunnon salmarilla!! Mielipiteet olivat laidasta laitaan melkein laattaamisesta oikeasti tykkäämiseen, haha.

Siinä se kolme yötä sitten suhahtikin ja taas muutettiin. Päädyttiin pienen paniikin jälkeen takaisin Smile placeen eli Lantan ensimmäiseen majoituspaikkaamme. Paikka on todella hyvä ja halpa ja paluu tuntuikin kun kotiin palaisi! Eikä tarvinnut edes täytellä tietoja uudestaan check in:ssä xP

Viikko onkin ollut jo tähän mennessä hyvin tapahtumarikas ja lisää on vain tulossa! Tänään ajoimme skootterilla aivan saaren kärkeen Koh Lantan kansallispuistoon. Puistoon meno oli ilmainen, mutta rahastus tapahtui parkkeerauksen myötä. Kannatti kuitenkin maksaa! Lähdimme heti kävelemään viidakon syövereihin luontopolulle. Polku oli rankka ja osittain vaikeakulkuinen ja saimmekin hyvin päivän reenaukset siinä! Oli mielenkiintoista päästä viidakon sisälle ja nähdä kasvustoa läheltä jalkasin. Vihreyttä ja vehreyttä riitti joka ilmansuuntaan ja bongasimme matkalla myös apinoita ja varaanin! Luontopolun ja monen litran hikoilun jälkeen avautui aivan upea merinäköala. Saavuimme saaren eteläisimmälle rannalle Epic beatchille. Ranta oli aivan ihana ja siinä kohtaa harmittikin, ettei uikkareita tullut mukaan. Pääsimme kuitenkin kävelemään kukkulan päällä olevalle majakalle, mistä avautui (täältäkin) kauniit näköalat. Reissu oli rankka, mutta todellakin menemisen arvoinen, suosittelemme!

Tästä tulikin aikoimoinen kilometripostaus, mutta eikai siitä haittaakaan ole! Viikonlopuksi varasimme matkan Phi Phi:lle, jossa näämme ihanat ystävämme.

Bamboo bay beach

Voi näitä veijareita!

Lounasmaisemat Bamboo Bay reissulta, kelpas!

Hyvä ruoka, hyvä seura, hyvät maisemat!

Ja sit menoks kohti satamaa!

Mahtavaa porukkaa

Ja siellä lillutaan

Kyllä hymyilytti!

Emerald cave ja laguuni

Ruokatauko Koh Ngai:lla

Kohti luontopolkua

Polun alku ja tässä kohtaa kulku oli vielä helppoa!

Kiipee, kiipee Heli!

Paljon ihmettelemistä

Aah, vihdoin polun loppu ja ranta!!

jeiiii!

meidän tiimi

Näitä kavereita riitti myös Epic beachilla

Moikka taas!

Viimeistä päivää ihanalla Koh Jumin saarelle ja nyt on aika siirtyä isommalle saarelle sekä vilkkaammille kaduille. Alkurentoutuminen teki kyllä todella terää meille! Nukuttu on kevyet 11 tuntia yössä ja päivät ovatkin menneet rannalla maaten ja kaunista saarta ihaillen. Rentoutumisesta huolimatta olemme kerenneet tehdä vaikka ja mitä kivaa!

Yhtenä iltana syödessämme illallista kuulimme, että tänään olisi paikallisten thai boxing ottelu, jossa kaikenlisäksi ottelisi vakkaripaikkamme nuori tarjoilija! Tottahantoki halusimme lähteä katsomaan sekä kannustamaan uutta kaveriamme, ja niin otimme yön pimeyteen keskelle ei mitään tuktukin (paikallinen skootteritaxi). Saavuimme paikalle ja tilanne oli jännittävä, sillä olimme paikallisessa getossa, umpipimeässä ja noin 300 thaimaalaisen keskellä. Maksoimme itsemme epämääräiseen halliin sisään ja huomasimme, että hallissa oli (onneksi) myös muita länsimaalaisia:D Istuimme kiltisti paikoillemme ja niin matsi alkoi! Ensiksi otteli nuorimmat ja ottelu ottelulta noustiin myös ikäluokassa ylöspäin. Vihdoin tuli myös tuttumme Bao , joka kovan taistelun jälkeen voitti ottelunsa! Oli huippua nähdä paikallisten menoa ja mitä he vapaa-ajallansa tekevät. Hieno kokemus, hyvä että tuli mentyä!

Yhtenä päivänä päivänä halusimme vuokrata skootterin, joten sellaisen me meille haimme. Saimme upean vihreän kiiturin, jolla lähdimme viilettämään pitkin saarta. Ekat kilometrit meni aika lujaa ohjaustankoa puristaen ja vauhtikin taisi pysyä tiukasti alle kolmenkymmenen.. Skobavuosien taidot tuli onneksi kuitenkin äkkiä takaisin mieleen ja oli ihanaa päästellä menemään pitkin rauhallisia teitä! Ihanuus kuitenkin loppui aika nopeasti, kun huomasimme bensan loppuvan keskellä ei mitään. Olimme blondit luulleet, että alle punaisen näyttävä bensamittari olisi vain rikki ja näyttäisi koko ajan punaista.. Noh niin ei tietenkään ollut ja saimme onneksemme paikalliselta mieheltä apua ja pääsimme tankkaamaan skootterimme. Iloisesti pääsimme jatkamaan matkaa ja poikkeamaan rannalla virkistäytymisuinnilla. Päätimme lähteä ajamaan saaren kärkeen, missä olisi kuulemma hyvä ranta ja rafloja. Pääsimme perille monen monen kuopan sekä möykyn jälkeen, ja iloksemme törmäsimme siellä saksalaiseen tuttuumme. Hän huitoi meidät luokseen, jossa paikan omistaja kertoi ylpeänä heidän suomalaisesta saunastaan! Menimme katsomaan sitä ja ei omistaja sitä turhaan kehunut. Sauna oli kuin oma mökkisauna ja tuoksukin oli kuin kotona!

Pari viimeistä päivää ollaan keskitytty aikalailla taas vaan rannalla makaamiseen ja rynnäkkörusketukseen. Ensimmäinen viikko on tiivistettynä mennyt oikein hyvin ja voimme lämmöllä suositella saarta jos hakee rentoutumista. Väriä on saatu pintaan ja ekat eksoottiset eläimetkin ollaan bongattu (mm. apinoita sekä rousku joka pyyhelsi menemään aivan Vilman jalan vierestä) Seuraava postaus tuleekin sitten jo eri kohteesta ja saapi nähdä mitä ollaan sitten keksitty!!

Terkuin Vimmu ja Hemmu

Juotiin elämämme ekat oluet! Ilmeestä voi päätelle miten meni..

Lomassa yks parhaita asioita; uppoutua kirjoihin!

Tom Yam keittoa

Thai boxingia

Voittaja palkittiin tuhannella bahtilla

Vihreä kiiturimme!!

Saaren läpi meni yksi iso tie, joka oli onneks rauhallinen

Finnish sauna!!

Paljon kulutettu ruoka-annos Pad Thai

Sawatdii khaa!

Monen väsyneen tunnin sekä kahden eri lennon jälkeen ollemme vihdoin saapuneet Thaimaan lämpöön! Ensimmäisenä suuntasimme välietapille Ao Nangiin, jossa yövyimme pari yötä Adam Bungalowsissa. Kyseinen majapaikka laittoi nääkin tytöt vähän koville, kun ensimmäisenä yönä jättigekko(tai ainakin siltä se tuntui keskellä yötä), muurahaiset ja pauhaava rokki piti huolta siitä, että yöunet jää saamatta.

Noh.. alkushokista huolimatta, ei olla kuitenkaan (vielä) gekon syömiä ja saatiin vietettyä Ao Nangissa pari päivää mukavasti. Käveltiin paljon ja seikkailtiin pitkin rantoja, jonka ansiosta löydettiin upea luonnonsuojelupolku ja -ranta. Ensituntuma Thaimaahan saatiin, mutta paikkana Ao Nang oli hieman turhan vilkas meille.

Seuraava kohde olikin sitten rauhallisempi Koh Jum, johon saavuttiin perjantaina. Lähdettiin aamulla kohti satamaa, josta päästiin laivan kyydillä Jumille. Laivamatka meni leppoisasti, kunnes pienempään pitkähäntäveneeseen kavuttuamme veneemme meni rikki keskellä merta.. Me kaksi sekä englannintaidoton thaimies, joka vasaroi veneen moottoria vaivaantuneena, kelluskeltiin sitten aikamme merellä.. Onneksi paikalle kuitenkin saapui isompi ”pelastajavene” hakemaan meidät saarelle kotiutumaan.

Koh Jum on osoittautunut jo näin yhdenkin päivän jälkeen oikein rennoksi ja mukavaksi paikaksi! Ihmiset ovat super ihania ja olemmekin jo saaneet uusia tuttavuuksia ihan Thaimaalaisesta Tamperelaiseen! Yövymme täällä Sun Smile resortissa ja Adam bungalowsin jälkeen tämä on kuin itse paratiisi! Ei jättigekkoja, ei muurahaisia eikä pauhaavaa musaa, jes!!

Päivällä kävimme paikallisessa ”isossa” kylässä hieman ostoksilla ja loppupäivä menikin sitten ihan kotirannalla rentoutuen! Fiilikset ovat tosi hyvät, vaikka 3 kuukautta tuntuu vieläkin aika pelottavan pitkältä ajalta:D Mutta nyt mahat täynnä Pad Thai:ta lähdemme kohti petiä ja palaamme taas blogin puolelle myöhemmin!

Terkuin Vilma ja Heli

Jännitystä ilmassa terminaali 2:lla!

Adam Bungalows

Luonnonsuojelupolku

Jaksaa jaksaa!

Luonnonsuojeluranta

ei lisättävää!

Matka Koh Jumille alkakoot!

Pelastajavene haki huimaa kyytiä

Näkymät bungalowin terdeltä

Saatiin saaren suloisimmat karvakamut!

Moikka kaikille! Reissublogi on nyt virallisesti saatu pystyyn ja näin tekin ihanat toverimme saatte seurata tätä meidän päätähuimaavaa reissuamme. Pyrimme kirjoittelemaan tänne blogin puolelle kuulumiasiamme aina kun mahdollista, mutta jos blogi alkaa näyttämään hiljaiselta, syytämme huonoa wifiä ja hyviä juomia.. Olkaamme siis kärsivällisiä!

Näin alkuun ajattelimme kertoa hieman infoa reissusuunnitelmistamme sekä odotuksia ja aatteita matkaa kohtaan. Melkeinpä mikään reissussamme ei ole ns. kiveen kirjoitettua, mutta olemme tehneet pääpiirteisen reittisuunnitelman, jonka mukaan lähdemme etenemään. Kohteena on tosiaan Kaakkois-Aasia ja tarkemmin vielä; Thaimaa, Singapore, Filippiinit sekä Indonesia.

Thaimaa:

Lentokoneemme starttaa 9. tammikuuta ja ensimmäinen kohteemme tulee olemaan Thaimaan Bangkok. Sieltä suuntaamme vielä saman päivän aikana kohti Krabia, jossa tulemme viettämään ensimmäiset kaksi yötä. Krabi on meille vain alkuetappi, ja varsinaisesti reissumme alkaakin vasta päästyämme ensimmäiseen kohteeseemme; Koh Jumille. Jum on suhteellisen pieni sekä rauhallinen saari, jossa pääsee takuulla rentoutumaan ja sulattelemaan viimeisiäkin joulukinkkuja pois! Saari sijaitsee Länsi-Thaimaassa, missä myös muut saaret (mm. Koh Lanta), joilla aijomme Thaimaassa vierailla.

Thaimaa tulee olemaan meille helpoin paikka aloittaa reissu, sillä Heliltä löytyy kokemusta kyseisestä maasta kahden käden sormien verran. Kulttuurishokki iskee takuulla alkuun, mutta eiköhän kaikesta selvitä yhteistuumin!

Singapore:

Thaimaan rantaelämästä suuntaamme kohti suurkaupunkia, Singaporea. Maa on kummallekkin meistä aivan uusi ja innolla odotammekin korkeita taloja sekä futuristisia näköaloja! (Tässä vaiheessa emme pistä varmasti pahitteeksi myöskään siistejä vessoja tai kunnollisia suihkuja) Singaporessa tulemme viettämään todennäköisesti vain noin max. viikon, jonka jälkeen palaamme takaisin kohti hiekkarantoja (ja epäsiistejä vessoja).

Filippiinit:

Filippiinit hyppäsi hieman jälkijunassa reitillemme kuultuamme niin paljon kehuja kohteesta sekä hylättyämme Malesian kokonaan suunnitelmistamme. Äkillisen mukaantulon takia emme ole hirveästi kerenneet perehtyä maahan ja sen antimiin, mutta ainakin parilla saarelle olisi tarkoitus käydä. Tämä selviänee tarkemmin lähempänä!

Indonesia:

Viimeisenä muttei vähäisimpänä; Indonesia. Täällä tulemme viettämään paljon, jollei jopa eniten aikaamme. Indonesialle kuuluu monia monia saaria, joista reitillämme tulee olemaan todennäköisesti ainakin Bali, Lombok, Jaava, Gili Air, Gili Meno sekä Gili Trawangan. Jännitystä lisätäksemme Balin tulivuoritilannehan ei ole vielä saanut lopullista päätöstä, mutta sormet ristissä, että pääsemmä tänne suunnitelmien mukaan!

Ja näin! Tässä siispä alkuperäinen suunnitelmamme, mutta ken tietää mihin seikkailuihin nämä tytöt voivat loppujenlopuksi päätyäkkään, heh! Lähtölaskenta on tosiaan alkanut ja todellisuus alkaa pikkuhiljaa iskeytyä tajuntaan. Pari vuotta tää reissu on ollut pelkkä haave ja ajatus päässä, mutta nyt se on viiihdoinkin totta, ME OIKEESTI LÄHDETÄÄN!! Molemmat odotamme intoa puhkuen ja täydellä tarmolla tulevaa seikkailua, vaikkakin myös jännitys alkaa nousta päivä päivältä suuremmaksi. Matkavalmistelut ovat viimeisiä hommia vaille valmiit ja kohta rinkankin saa jo kaivaa kaapista. Ei muuta kun palaillaan sitten Thaimaasta!