Träning, Jag - Vardag m.m. , Motivation, Rehab-knä

För er som inte känner mig så ska jag nämna att jag är en tävlingsmänniska som älskar att tävla emot mig själv och slå från underläge. Jag vill ha något att jaga, siffror, tider, vikter. Som ni vet vid det här laget så har jag fått lägga om min träning många gånger (både senaste året och många år bakåt i tiden) samt börjat om från nytt efter varje knäoperation, samt läkningsfel/hinder för läkningen (backad rehabplan samt orsak: artroskopi ) .

En grej som min sjukgymnast berättade för mig, torsdag den 1/2-2018, var att ett av målen som vi har är att jag ska återfå TRÄNINGSVÄRK i mitt högra ben (opererade knä). Detta målet sa han att det brukar ta längst tid för kroppen att få när man har genomgått knäoperation och framförallt två stycken inom kort tid. Då nervtrådarna skärs av och ska bildas på nytt. Även en inte så invecklad knäoperation som jag gjorde senast så blir detta påverkat avsevärt mycket. Han trodde på att målet att kunna springa 2km (2000 m) utan smärta skulle komma före träningsvärken. Till min stora förvåning, efter att jag hade tagit nytt PB (sedan 2:a knäoperationen) i benpress på 142,5 kg (120kg viktskivor + 22,5 kg stång/fotplatta etc, 8 reps ' 3 set) den 5/2-2018 så svarade kroppen med träningsvärk i dagarna 3 därefter på högra benet. En av de värsta träningsvärken jag någonsin har haft (kändes det som). Det gjorde ont samtidigt som det gjorde mig väldigt lycklig - musklerna och nervtrådarna snackar äntligen med varandra. Träningsvärk i benet har jag inte haft på 1,5 år. Ett av mina långsiktiga mål för detta året är alltså fixat!

Mina långsiktiga mål för året 2018 ser ni i bild ovan. Utöver dessa mål har jag en egen tävling emot mig själv (ovanligt): Hur många träningspass gör jag på ett år <365> dagar. Där av förstår ni min #tagg efter varje träningstillfälle på instagram.


Hur jag gör vid platåer och lägger upp min träning kommer inom kort. (håll utkik för uppdatering).

Följ gärna min resa både här och på instagram @86roslund . /Elina

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Träning, Jag - Vardag m.m. , Motivation, Rehab-knä

Det har gått ett par veckor nu sedan jag uppdaterad här, anledning är på grund av för mycket arbete (snart är jag ikapp) plus att rehabmötet den 4/1-2018 efter juluppehållet inte gick som planerat.

Arbetet är som det är, nya planer i sista stund plus ingen bra överlämning har gjort att träningen har blivit lidande mot min vilja. Snart är jag i rätt balans med jobbet och då kommer fokusen på träningen att bli ännu bättre, jag har fixat lite ändringar som är på ingång för att underlätta framöver. Det är träningsrelaterat och förklaringen kommer framöver. Ni ska få se.

Till rubriken: Backad rehab ? När jag träffade min sjukgymnast 4/1-2018 , på idrottsskademottagningen blev resultatet av bedömningen att backa nästan helt i träningen och endast använda mig utav cykel och lätta benpress övningar, detta för att låsningar hade kommit tillbaka 2ggr under juluppehållet och 1 gång under denna träff (sjukgymnasten provocerade fram låsningen, för att se hur knäet betedde sig och vad det kunde komma ifrån). Andra träffen för detta året torsdag 11/1 resulterade med ytterligare samma plan, cykel och lätta benpress övningar tills nästa gång vi skulle ses. Detta för att låsning var på gång att komma vid provocering av knäets ledband/korsband.

Dessaförklarade sjukgymnasten kunde komma ifrån "veck" eller "fickor" på ledbandet sedan det varit uppsvullet och irriterat/inflammerad, inte helt ovanligt att det kan uppstå vid/efter knäoperation. Detta var trots allt min andra knäoperation inom 1 år på samma knä.

Träff nummer 3 (för 2018) på idrottsskademottagningen: Skedde i torsdags den 18/1. En snabb genomkänning av knäet, därefter var det äntligen dags att för att gå till deras gym och bygga på med fler övningar. Nästa träff blir den 1/2, alltså 2 veckor ska jag gå efter samma träningsprogram för knäet i den mån som är möjligt. Detta kommer innebära lite mer finplanering, som kommer upp här inom kort på hur jag ska kombinera rehabövningarna tillsammans med mina andra styrketräningspass.

Här nedan ser ni lite utav mina övningar/redskap som jag ska numera använda mig utav (kommer även att bli vissa utav övningarna med viktskiva). Som sagt, finplanering och hur jag lägger upp träning i 2 veckor framåt kommer inom kort. /Elina

Likes

Comments

Träning, Motivation, Rehab-knä

Torsdag den 14/12-2017 startade min obligatoriska knärehabilitering för andra gången inom loppet av 1 år av samma knä. OP (=knä operation) ägde rum 29/11-17 under dags kirurgi av två duktiga ortopeder (samma som genomförde min första OP), skrevs in på morgonen vid 7:00 - blev utskriven vid 12-13 tiden har jag för mig. De två första dagarna var jag tvungen till vila på grund av förbandet och de nya stygnen. Under tiden 2/12 - 13/12 var jag sjukskriven på heltid på grund av operationen, inga längre promenader och inga påfrestningar på grund av stygnen och risken att de kunde spricka upp, endast rörlighetsövningar mot svullnad i knäskålen och minska risk för att blodpropp ska uppstå.

Träff 1: 14/12-2017 , med min nya sjukgymnast, denna gång på idrottsskademottagning, då min tidigare var fullbokad via sjukhusets rehabiliteringsavdelning. Han själv tipsade mig om honom istället, då han ej kunde just nu. Första veckan rehab bestod av samma rörlighetsprogram från sjukhuset plus cykel med inget motstånd, bara kunna träna på att trampa runt.

Träff 2: 20/12-2017 , på idrottsskademottagning. Checkar av rörlighet och svullnad som blivit mycket bättre på bara en vecka utan medicinering och endast följt träningsprogram gällande rehab (testat lite mer med samma övningar men med lite motstånd under första veckan). Min sjukgymnast visar mig gymmet och några övningar jag får lägga till i rehab men utan viktpåslag. Nu får jag dessutom använda vänstra benet som extra hjälp att kunna sträcka ut helt alternativt böja knäleden. Övningar var följande: Benpress så böjda/utsträckta som möjligt i olika breda/smala fotplacering, Lårcurl på mage och i sittande ställning samt cykel låg motstånd. Samtliga övningar minst 10 reps * 3 set.

Träff 3: väntas bli den 4/1-2018 - rehab har varit lite uppehåll första veckan sedan träff 2 på grund av mycket jobb på slutdagen samt resa upp till familjen i Norrland och tillbaka med tillhörande familjemys och julfirande i ett par dagar. Igår (fredag 29/12) genomfördes första träningstillfället sedan träff 2 med fokus på rehab samt helkroppspass för att vecka kroppen till liv efter veckans vila. Svarade helt ok. Blir att fortsätta rehab (+ övrig träning) tills nästa träff 4/1-2018 (träff 3). Återkommer med fortsättningen på rehab - resan. Nedan ser ni mina övningar för rehab i dagsläget.


Likes

Comments

Träning, Motivation, Rehab-knä

Hösten 2017 , för att få hösten att passera och finna glädje i höstrusket/höstmörkret valde jag att sätta upp ett mål. Ni som följer min instagram @86roslund kommer att känna igen detta < 115 > .

Målet: Hur många träningspass hinner jag att genomföra från den 17 augusti --> 10 december, dvs på < 115 > dagar. Min knäoperation (artroskopi) genomfördes den 29 november, vilket medförde att antalet träningspass stoppades den 28 november som sista dag att genomföra träningspass. och därmed totalt möjliga dagar att träna på blev: 104 dagar.

Resultat av målet: 77 st träningspass genomför på gymmet/hemma av 104 dagar. Vilket innebär att jag hade 27 vilodagar från träningen (frivillig som ofrivillig pga sjukdom). 104 dagar = 14 veckor och 6 dagar. 77 pass av 104 dagar = snitt 5-6 träningspass / vecka.


Nu när jag inte har kunnat träna sedan knäoperationen har detta medfört tid till att sammanfatta och se över mina olika personbästan som har gjorts under det senaste året. Åren och dagarna innan knäOP 20/12-2016 (min första på högra knäet) har jag alltså tränat med skada, kraftig ledbandsskada i knäet. Större delen av detta år (2017) mestadels knärehab plus fortsatt skada då knäet inte läkte som det var tänkt (där av ny knäOP 29/11.2017). Mina SIFFROR på personbästan kan ni se här nedan:

Tänk på att detta är mina siffror, alla är vi unika med olika träningsmöjligheter/hinder och kroppsform med olika gener som gör att man har olika lätt för att träna, bygga muskler, tappa fett och så vidare. Vill ni veta mer om hur jag lägger upp min träning så får ni mer än gärna höra av er!

Ha det gött och på återseende!

Likes

Comments

Jag - Vardag m.m. , Motivation, Träning, Rehab-knä

I tisdags (28-11-2017) bestämde jag mig för att göra mitt bästa pass någonsin på gymmet i o m att en stundande knäoperation (artroskopi) väntade morgonen efter. Ett mål jag satte upp efter mitt förra ingrepp (nytt ledband - samma knä fixat som nu) var att komma i kapp i mitt personbästa i knäböj med 132kg i smithställningen, en vanlig knäböj har jag aldrig kunnat gjort sedan den OPn med omvända knäböj fick jag lära mig, och dagen till ära (dagen innan nya OP) fixade jag 132kg i smithställningen i omvända knäböj med 10reps * 3 set. Det vill säga, jag var starkare denna gången än förra året. Detta målet tog 11 månader att klara av, men jag gjorde det på mitt egna lilla vis. (Bilder har ni här ovan att titta på).

Jag hade tänkt att uppdatera igår (onsdag 29-11-2017), men jag var så trött efter operationen/narkosen så det var inte ens möjligt. Igår genomfördes alltså en artroskopi på mitt högra knä (samma knä som jag fick nytt ledband i 20-12-2016), en mycket efterlängtad operation då jag sedan läkningen i våras har haft stora problem med knäet av att inte kunna gå i trappor, köra bil, sitta för länge, springa, gå för långt på plan mark och så vidare utan smärta, obehag och låsningar. Under operationen visade det sig att jag har fått inflammerad vävnad som låg under knäskålen (åkte in under knäskålen vid varje böjning av knäet) och detta har då orsakat mina låsningar och smärta. Knölen som jag hade på insidan av knäet visade sig vara ärrbildning på nya ledbandet men att de är inte någon fara med det eller är i vägen för att kunna orsaka smärta och därmed fick den "knölen" stanna kvar.


Restriktioner från den opererade ortoped som gjorde ingreppet är följande:

-de första sju dagarna ren vila, inte gå och belasta knäet på något sätt då stygnen måste få läka.

- efter 7 dagar ska stygnen tas bort (7/12) och därefter får jag börja ta korta promenader med kryckorna. Styrketräning för överkroppen får börjas om knäet eller benet ej är inblandat överhuvudtaget med belastningar etc.

- 2 veckor efter OP dag - det vill säga den 13/14 december får jag börja rehabilitering av knäet och gå längre promenader men fortfarande med kryckorna som stöd.

- så länge som jag har tendens till att halta ska kryckorna användas och när sjukgymnast ger klartecken samt att jag är smärtfri då får jag köra på med full träning som innan.


Nu blir det fortsatt vila och vänta hem hunden som varit hos hundvakt. På återseende! /Elina

Likes

Comments

Jag - Vardag m.m. , Motivation, Träning

Varför har jag startat denna blogg?

Mitt instagramkonto kom först '86roslund ' den skaffade jag i huvudsyfte att logga min träning och dess framsteg som har gjorts. Kontot startades 4 juli 2013 och har blivit en mängd olika bilder och texter delade. Kontot var privat under väldigt lång tid tills jag bestämde mig för att öppna upp den och dela med mig av mina olika "resor" och hur jag tar mig igenom mina hinder och försöker hitta alternativa vägar/lösningar att följa/testa.


Denna blogg och mitt instagramkonto är i huvudsyfte att;

<> Inspirera andra att kämpa på och inte ge upp, trots hinder som kommer i vägen,

<> Samtidigt även se mina egna förbättringar, uppoffringar, hinder av dess olika slag och framsteg.


Vem är jag`?

Elina, en norrländska i södra Sverige (Västerbotten < - > Småland). Blivande +30 -åring i slutet av detta året (1986-12). Jag är mamma på halvtid till en flicka i 8 år (2009-11), matte på heltid till tollaren Nisse (2015-11-16) Nova Scotia Duck Tolling Retriver. Jag är utbildad legitimerad lärare från förskolan (1 år - 5/6 åringar ) samt låg- och mellanstadiet i grundskolan med fyra huvudämnen; Matematik, Musik., Bild och Svenska. Arbetar idag som matematik och bildlärare i lågstadiet på en liten grundskola. När jag inte arbetar så ägnar jag mycket av min tid till att styrketräna och kämpa mot mina mål.

Positivt: Jag älskar utmaningar och slå från underläge, jag är oftast glad och lättsam, kan vara tjurig/envis på ett bra sätt samt att jag älskar att se andras lyckas (ett av orsakerna till valet av yrke). Jag älskar att tävla och tävla emot mig själv är bland den bästa morot som finns. Lite bättre - lite starkare för varje gång.

Brister & hinder: <> Långtidsskadad höger knä (-16 år ,2001-10, med rad olika undersökningar), genomförd operation med förstärkning av/ och nytt ledband 2016-12-20 --> knä rehab under 3-4 månader, maj 2017 konstaterades att knäet har läkt fel och MR kunde påvisa på broskknöl som ligger fritt orsakar låsningar/smärta samt att det nya ledbandet såg inte helt okej ut. All benträning bröts i maj-2017 i väntan på ny knä operation som skulle bli i sommaren 2017. I augusti -2017, började jag hitta alternativa lösningar för att träna upp benstyrkan (utan smärta och låsningar) för att stärka upp muskulaturen inför kommande operation. Desto bättre muskulatur - desto snabbare rehabilitering efter operation enligt ortopeden. Kallelsen till ny knä operation är beräknad till 29 november 2017. <> Överrörlig i övrigt (medfödd troligtvis) plus konstaterad av sjukvård att så är fallet, vilket förklarat varför vissa "saker" lättare har gått ur led på mig (ringfinger, lillfingret, höger knä, vänster och höger axel), men med rätt träning och stark styrketräning försöks detta att motverkas/hindras. <> IBS-mage, det vill säga dyr kost då magen reagerar på i främst för gluten- och laktos men även vissa typer av kryddor/stark mat etc. Vilket i sin tur gör det hela lite svårare att kontrollera kosten och få optimala resultat. <> Utmattningssyndrom utlöst av stress (finns en lång förklaring men ingenting som jag vill dela med mig utav just nu).

Mål: <> Kunna springa minst 2 km utan smärta på planmark. <> Bli så stark och uthållig som möjligt så att inte lederna går lika ofta - få bättre kroppskontroll. <> Kunna äta den mat jag vill utan att magen gnäller allt för mycket. <> PersonBästan (PB) inom olika styrkeövningar, HIIT (i lutning just nu) och så vidare.


Likes

Comments