Idag har vi haft en ledig dag och vi har sovit ut och solat på vår takterrass heeela dagen! Så skönt, senare på kvällen cyklade vi till Sunwing och kollade på teen idol eftersom att Alice hade livat några barn att titta på dem. Vi kollade sedan också på kvällens show som var HOLIDAY ROAD och den va lätt bäst hittills!
Som vi skrev i förra inlägget så kom Titti och fia hit och vi åkte till en annan strand som heter surin beach där vi spenderade förmiddagen, på eftermiddagen åkte vi båt till laem singh som är en strand man bara kan komma till med båt och alltså den va verkligen så himla fin!

Imorgon är det praktik igen och då ska Alice var själv för första gången och jag Emilia var det igår! Och alltså det händer så mycket sjuka grejer inne på sunprime, varje dag är det något nytt som får en att tappa hakan. Vilket är kul med lite action såklart!
Alice har förövrigt varit Lollo också och testat på en del med barnaktiviteter och jag chillar mest med gamlingarna och lyssnar på livshistorier.

Ha det så bra så länge, så hörs vi!

Apropå att vi inte uppdaterar här mer än 2 gånger i veckan ungefär så kan ni kika på fler bilder på min och Alice instagram där vi uppdaterar nästan varje dag!
-akerlundemilia
-alicewahlin

Hej allihopa!
Idag är det äntligen fredag vilket betyder att vi är lediga imorgon! Ikväll kommer Fia och Titti hit och ska sova här(dom som har praktik på karon beach) eftersom att vi tänkte åka allihopa till Surin Beach imorgon. Har hört att den stranden ska vara fin och den ligger bara ca 10 minuter ifrån Kamala! Ikväll tänkte vi kolla på en show för första gången som är på Sunwing varje dag, och ikväll är det ABBA🌟

Tänkte bara visa en liten oinbjuden gäst vi fick idag på sunwing..två små killar som bor där som verkligen äälskar ödlor så dom blev ju glada iallafall

Hejsan!
Allt rullar på i rutiner och hur bra som helst just nu. Vi båda har kommit in bra i våra roller och avdelningar.
Alice mormor och morfar var som sagt här i lördags och då gick vi ut och åt på en svensk restaurang som heter mamma Mia, gott med lite annan mat haha.
Men som vi skrev tidigare har vi kommit in i rutiner och en vanlig praktik dag för oss ser stort sett ut så här:
Vaknar 07:30 och cyklar till praktiken 08:00 och det tar ungefär 10 minuter dit. Där på plats så äter vi frukostbuffé och byter om så vi är klara till 09:00.
Sen börjar dagen och då har vi lite olika rutiner som vi ska gå in på mer i nästa inlägg på exakt vad det är vi gör. Men vi är iaf första halvtimmen på kontoret.
Sen resten av dagen är aldrig den andra lik de är checka rum, ta emot bussar med folk, vinka av och hjälpa gästerna att checka ut, gå poolrundor och kolla så att allt är bra med gästerna, ringa välkomstsamtal och ringa gäster där de har vart något problem så som sjukdom tex eller bara sitta och svara på frågor och hjälpa gästerna med de dem behöver. Allt de vi skrev ovanför blir olika för varje dag som går men det händer någon gång under dagen för oss båda. Om det inte har framgått tidigare så är vi inte på samma hotell utan de är två olika hotell ägda av VING som sitter inprincipt ihop men ena delen är för barn familjer och den andra för vuxna med barn över 16år. Alice är på sunwing vilket är barnhotellet och Emilia på sunprime som är för de vuxna! Vi båda stormtrivs!
Vi slutar dagen 17:00 och på den här tiden har vi haft en timmes lunch.
När vi har slutat brukar vi först äta middag och sen gå till gymmet och träna i ca 1 timme och sedan cykla hem till vår lägenhet där vi oftast spenderar resten av kvällen.
Ha det så bra!
Alice och Emilia

Äntligen är vi i fullgång med praktiken och har fått schema mm. De flesta dagarna jobbar vi 09:00-17:00 och är lediga två dagar i veckan men detta kan skifta till slutet av säsongen då det inte är så mycket gäster.
Vi har hittills haft en ledig dag då vi spenderade den på stranden och brände oss då rätt rejält för vi hade köpt fel solkräm från något thailändsk märke...
Vi tänkte gå in lite mer på i ett annat inlägg vad det är vi får göra på praktikdagarna. Men vi trivs sååå bra båda två, kunde inte vart nöjdare med plats, personal och arbetsuppgifter! Vilket känns superskönt då man vart nervös över hur allt ska va och kännas.
Men ja just nu ligger vi båda magsjuka så det är lite trist, men vi är på bättringsvägen så det är skönt! På lördag kommer Alice mormor och morfar hit så då ska vi spendera eftermiddagen med dem, superkul!
Och vi kommer inlägg lägga upp fler inlägg inom kort då vårt wi-fi har strulat väldigt mycket.

Hej alla!
Nu är vi äntligen framme i Kamala och ska snart gå och lägga oss. Idag landade vi ca 13:20 och därefter åkte vi med transfer direkt till hotellet där vi ska praktisera. Där fick vi hälsa snabbt på våra handledare sen åkte vi vidare till våran lägenhet/lägenheter där vi ska bo de kommande veckorna. Nu har vi precis kommit hem från att ha kollat lite på en marknad, gått till stranden och ätit en grymt god och välbehövlig middag! Snart blir det väl att sova eftersom att vi ska upp till praktiken imorgon(kan bli lite svårt dock med tanke på att klockan nu är 16:00 i Sverige).
Hoppas ni inte fryser allt för mycket där hemma❤️

Nu sitter vi och väntar på att borda, om 45 minuter lyfter vi! Haft en väldigt känslomässig dag med alla avsked..men nu taggar vi till för snart är vi äntligen framme!

Hej! Mitt namn är då Emilia och jag är arton år och jag bor i Hallstavik med min familj och min pojkvän. Jag går i samma klass som Alice på hotell och turism programmet med inriktning turism och resor och vi är nu inne på vår sista termin i 3an! Känns lite tjatigt om jag ska ta upp hur man har kunnat söka denna utlandspraktik då jag i princip har gjort exakt likadant om Alice. Målet för mig under hela gymnasiet har varit att få en av utlandspraktikerna och lyckan var obeskrivlig när jag fick reda på att jag var en av dom som faktiskt ska få spendera 2 hela månader i Thailand på Kamala beach . Är verkligen supertaggad och tacksam och ser fram emot det här så mycket!

Hej alla!

Vi tänkte att vi kunde börja med att berätta lite om oss själva och hur vi har kommit hit och jag, Alice, börjar.

Jag heter alltså Alice och är 18 år. Jag bor tillsammans med min mamma, bonuspappa och lillebror i Knivsta som ligger utanför Uppsala. På fritiden älskar jag att träna och dansa och (självklart) resa! Programmet vi går heter Hotell & Turism med inriktning på Turism och resor. Jag fick reda på att man kunde få den här chansen att ha sin praktik i Thailand redan innan jag valde gymnasium och det lockade mig väldigt mycket. Tanken har självklart skrämt en ett antal gånger men har ändå alltid vetat att det här var något som jag verkligen ville! Efter sommaren 2017 började tiden närma sig med prat om praktik och ansökningar. Kort sagt så fick vi skriva som personliga brev där vi skrev varför vi ville åka, erfarenheter, varför vi tyckte att vi skulle passa osv, efter det så fick våra lärare gå igenom alla ansökningar och efter mycket om och men komma fram till vilka som skulle få chansen att åka! Är så glad och tacksam att jag fick bli en av dem, och ni ska nu få följa med på vårat äventyr!