Hej! Nu har mer än halva tiden gått. Vi har bara 10 dagar kvar! Den här veckan jobbar vi kväll. Det vi tycker är den bästa tiden. För då har vi hela förmiddan att kolla på stan och få sovmorgon.

I måndags förberedde vi tillbehör till desserter, personalmat och bakade bröd.

Det här är gillade ananasringar, marinerad i stjärnanis och rödpeppar sirap. Till dom serveras en chokladmousse och en krämig kula glass. Vi gjorde även en klassisk brittisk dessert som är päron och brödbitar i hallongelé toppad med vaniljsås och vispad grädde.

Det här är personalmaten vi lagade i måndags, en het nudelsoppa med asiatisk touch. Igår förberedde vi fyra pizzor till personalmaten. Det är alltså våran lunch idag! Vi gjorde två vegetariska och två köttpizzor.

Vi fick även baka en citroncheesecake, Som ska frysas in och användas vid senare tillfälle.

Idag jobbar vi 15-23 som vanligt. Innan jobbet tänkte vi ut och gå i vårsolen, gymma på hotellet och äta pizza lunch!

I fredags mötte vi upp Elins föräldrar vid tågstationen i Cardiff. De var här och hälsade på hela helgen. Vi har ätit god mat ute på restauranger, kollat på slottet, åkt hop-on hop-off buss runt i hela Cardiff, varit ner till hamnen och ätit glass i vårsolen och haft mysiga kortspels kvällar.

Fish and chipsen åt vi på hotellet som vi bor på. Väldigt gott. Desserten åt vi på en italiensk restaurang som heter Ask Italian, blodgrapes chokladkaka med hallonsorbet. Hamburgaren är från Gourmet Burger Kitchen, en riktigt saftig burgare! Supergott!

Här är slottet som ligger mitt i Cardiff. Väldigt häftigt att se ett så bevarat och gammalt slott.

Idag har vi lagt upp varmrätter, desserter, gjort sallader och ratatouille.

Vi la upp 75 varmrätter och 75 desserter. Pestomarinerade kycklingbröst med bakade rotfrukter och chorizo potatismos var varmrätten medan desserten var vaniljpaj med banan crubble, fänkålsmarinerade päron med salt karamellsås.

Nu ska vi till gymmet, vi hörs efter helgen! Trevlig helg på er!

Hello mates!

Två dagar av lunchveckan är klara och två återstår. Det är i stort sett ingen skillnad på att jobba lunch eller kväll. Om dagarna preppar vi mest inför frukost och till kvällen.

Vår handledare var jättesugen på semlor igår. Så vi fick uppdraget att göra semlor på 10 kg deg, som han hade förberett dagen innan. Totalt gjorde vi 50 semlor! Britterna hade aldrig sett eller smakat semlor förut, så för dom var semlorna väldigt spännande. Igår blev det en riktigt frossardag, för att britterna har "happy pancake day" varje tisdag, vilket betyder att man äter massor av pannkakor med strösocker och pressad citronsaft. Vi gjorde även mini-hamburgare till förbokad lunch och gjorde i ordning fyra dessert fat.

Idag fick vi göra en massa grovjobb. Vi har hackat grönsaker konstant hela dagen. Morötter, palsternacka, butternut pumpa, potatis, purjolök, paprika, rödlök och tomat. Elin har fått blåsor på händerna av kniven och Tula har fått ont i fötterna.

Vi hörs imorgon!

Hej

I går efter frukost tog vi tåget till staden Bath. Tågresan tog mer än en timme. När vi kom fram mötes vi av mysiga caféer, en vacker park, en lång flod, och häftiga kyrkor och museum. Mitt i staden fanns ett stort spa som var väldigt populärt. Det var kö runt om hela byggnaden! Vi gick runt i staden provade te i tebutiker och shoppade kläder. Det som var så häftigt med staden var att alla byggnader påminner om varandra, då de är uppbyggda av samma sorts sten och färg. Så om ett nytt hus byggs eller renoveras, måste de använda rätt sorts sten.

I dag har vi och en tjej från jobbet gått runt och kollat i den gigantiska parken, som ligger mitt inne i Cardiff. Från parken tog vi en båt till Cardiff bay. I hamnen fanns båtar, restauranger och caféer.

Imorgon börjar vi vår andra jobb vecka och vi har även nya tider, 10-18.

VI hörs!

15-23 är tiderna vi jobbar den här veckan. Vad vi gör innan jobbet börjar är mestadels att gå runt på stan. Vi går runt i gallerior, på gator och kollar in i affärer. Det finns mycket kul att titta på. Men det är en sak vi har märkt, att de så kallade "trekants-mackorna" är väääldigt populära här. De finns nästan överallt!

Här kommer lite bilder från tiden mellan jobbet

​Här är några bilder på vad vi hittills fått göra i köket!

Hej! Egentligen är det dag två idag, men vi tänkte fokusera mer på gårdagen i det här inlägget.

Först ska vi kanske berätta om hur våra hotellrum ser ut. Vi har ett varsitt rum, vägg i vägg med varandra. Med en stor dubbelsäng, tv och badrum med badkar, så är vi ganska så nöjda med rummen vi fick! Hela hotellet är som ett stort höghus med hela 21 våningar och vi har fått höra att det är den högsta byggnaden i stan.

Efter vi kom fram i söndags så kikade vi runt på hotellet, träffade vår handledare och gick runt på stan. Vi åt även middag på en pub tillsammans med alla lärare. Vi alla tog klassikern, fish and chips.

Första dagen (alltså igår) startade med en stor hotellfrukost. Lyxigt att vi ska äta den i fyra veckor!! Direkt efter frukosten blev vi upplockade av vår handledare som visade runt oss "bakom kulisserna". Vi fick arbetskläder och fick gå på ett möte om brandlarm och säkerhet. Sedan blev vi lediga och fick göra vad vi ville.

Lunchen igår blev wraps på en restaurang i gallerian St. David (som är hur stor som helst). Supergott men mäktigt.

Middagen åt vi på Jamie Oliver´s Italien restaurang tillsammans med lärarna.. Jag och Tula delade på en pizza och drack hemmagjorda lemonad, friskt och supergott!

Kvällen avslutades med en rundvandring av två Cardiffbor, som handlade om Cardiffs historia och var även en slags pub-vandring, vilket betyder att man gick runt på stans populäraste pubar. Rundvandringen var mestadels utomhus och varade i ungefär 2,5 timme. Vi två tyckte det blev vääääldigt kallt, så vi drog hem till hotellet lite tidigare än de andra och tog ett bad för att få upp värmen igen. Lite förkyld blev man också...

Idag börjar vi jobba! 15-22 är passet och vi kör lika tider imorgon.

Vi hörs!

Hejsan!
I skrivande stund sitter vi på bussen som ska ta oss till hotellet, här ska vi sitta i tre timmar... Vi har haft en lång dag då vi båda gick upp väldigt tidigt och va nervösa. Men nervositeten börjar släppa en del nu. Flygresan har gått bra, inga förseningar eller problem. Vi reser faktiskt inte själva heller, Åsa, Bernt, Camilla och Heidi är med oss 😎
Ikväll ska vi göra oss lite ”hemma stadda”, kika runt på hotellet och stan, kanske kolla någon film och käka god middag.

Vi hörs imorgon efter vår första dag i köket!