Gräddbullar

1 tsk vaniljsocker
3 gelantinblad

100 mörk choklad, 70%

Tag ut 1-2 rånbottnar av varje smörgåsrån, ca 5 cm i diamater.

Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten. Vispa äggvitorna med sockret till riktigt hårt skum med fettfria redskap (ta gärna hjälp av en assistent om du har det eftersom det kan ta ett tag innan äggvitorna stelnar). Vispa ner vaniljsockret i slutet när äggvitan stelnat. Krama ur gelantinbladen och smält dom i 10 sek i micron. Vispa ner det smälta gelantinet i den vispade äggvitan.

Häll fyllningen i en spritspåse med ca 1,5 cm spritsöppning. Tryck ut massan till en topp eller mumsmumsformad boll på varje rånbotten. Ställ gräddbullarna kallt så att ytan torkar, ca 4 timmar.

Smält chokladen. Doppa gräddbullarna, vrid dom i slutet och skaka lätt så överflödig choklad rinner av. Ställ in kylen tills chokladen stelnat. Doppa ev. topparna i kokos innan de ställs för att stelna!

• Bak

Semester tiden e över och nu väntas de jobb imorgon. Haft 3 fantastiska veckor med familjen och en massa äventyr har gjorts. Detta e första helgen som vi haft hemma resten har varit borta så de va faktiskt skönt att va hemma lite nu innan jobb.
Under semestern hade jag och Plume en dag pch testade brudklänningar. Jag kan ju säga direkt att jag hittat min klänning. Eller hur den ska vara i alla fall. Kände mig som en prinsessa den dagen och en klänning gjorde så jag nästan grät 😂
Trodde jag skulle få mer gjort till bröllopet under semestern men de har de inte blivit haha. Jaja ta de lite som de kommer ;-)

Vi har verkligen haft tur med våra veckor vi tog. Sol in princip hela tiden trots att de ändå varit lite höstkyla men de gör inget :)
Vi avslutar även ledigheten med sol. Idag kommer pappa med familj på middag så de ska bli trevligt :)

Blivit sämst med bloggandet känner jag men suget finns inte kvar längre 🤔

Efter 4 dagars sug av att baka tårta har jag äntligen gjort de! Idag blev de nigellas chokladtårta som kommer bjudas på idag när vi har grillkväll med Tobbes familj :)
Fortfarande sug av bakning. Märks att de va ett tag sen så nu kliar de i fingrarna. Blir nog mer imorgon.

Här kommer i alla fall receptet på tårtan
😍😃

1 matsked (msk) vaniljextrakt- Till glasyren
Anvisningar:
Sätt ugnen på 180°C.

Häll det smälta och avsvalnade smöret i en stor skål tillsammans med majsoljan och vattnet. Rör samman. I en annan skål blandar du vetemjölet, sockret, muscovadoråsockret, kakaopulvret, bakpulvret och bikarbonaten. Häll i skålen med smör-olje-vattenblandningen och rör samman utan att vispa. I en tredje skål blandar du gräddfilen, äggen och vaniljextraktet, och häller sen blandningen i resten. Rör till en jämn smet.

Häll smeten i två kakformar (cirka 20 centimeter i diameter), som du smörat och klätt med t.ex. silikonpapper i botten. Grädda i 50–55 minuter tills de börjar lossna från formarna, men fortfarande är ganska mjuka i mitten. Låt svalna helt över galler.

Glasyren på en chokladtårta ska vara en smaskig chokladglasyr. Smält chokladen. På medelvärme i mikron går det på 3 minuter. Rör samman smöret med florsockret, som du tillsätter en sked åt gången så att glasyren blir jämn. Tillsätt vaniljextraktet och den smälta och avsvalnade chokladen, och rör till en jämn och himmelskt god smet. Lägg sen ¼ av glasyren mellan tårtbottnarna, och bred resten över kakan, även sidorna.

• Bak

Nu sitter vi på tåget hem efter 2 dagar i Göteborg. Kom upp vid 11 igår. Lämna av bagaget på hotellet innan vi begav oss ut och luncha. Efter lunchen blev de en snabb tur till hotellet innan vi begav oss till Liseberg. Karusellåk för lillen och vi andra tävla 😂. Kammade hem en stor låda med zoo och en Toblerone. Plume och andreas vann egentligen båda. Men lillen fick den med zoo och djungelvrål och Cola flaskor av andreas och Plume som en överraskning när han kom tillbaka från hans karusell. Sååå glad han blev när dom visa han den. Så nu har vi en massa såna påsar 😂 och så dela vi på Tobleronen. Jisses va med choklad 😂
Nallar vann lillen men de va inte världens lättaste. Dom han verkligen ville ha som Olof eller spiderman va omöjliga att få tag på.
Precis i slutet av kvällen så börjar de ösa. Lämna Liseberg och gick ut och åt innan vi begav oss till hotellet igen och byta om sen gick vi ner i baren och tog oss en drink innan vi gick upp igen för att Nanna kudden.
Morgonen började med frukostbuffé kl halv 8. Jisses va där va mycket att välja på. Sååå gott.
Käka så vi sprack.
Sen blev de upp och fixa till oss innan vi gick till universeum. En riktigt höjdare för Liaz. Han älska fiskarna och hajarna och blev helt till sig. Efteråt slockna Liaz direkt i vagnen. Heeeeelt slut. Vi hittade en restaurang och käka på. Käka riktigt god lax 😍 sen blev de inte så mycket mer. Gick och shoppa lite nya kläder till Liaz. Och så fick han sen stor lastbil med massa bilar. Efter shoppingturen hämta vi bagaget på hotellet och pausa lite med glass och lite go dricka.
Nu sitter vi på tåget. Hemma om ca 1 timme. Ska bli skönt.
Haft riktgt kul och fint väder har de varit så vi har verkligen haft tur med vädret förutom på kvällen igår.

Bjuder på lite bilder ❤️

Igår tog vi en cykelutflykt.
Cyklade en sväng och hamna i jordbydalen, aldrig varit där innan.
Mata ankorna och lekte på lekplatsen ❤️

Därefter blev de hem där vi först koppla av lite och sen baka lite kanelbullar :)

Idag ser de ut att bli fint väder. Se om vi kör en liten cykeltur idag med. Sen ska de packas inför imorgon :)
Åker tidigt på morgonen.

Äntligen kom semestern. :)
Hade min sista jobbdag i fredags. Blev en halv dag därefter mötte jag upp Tobbe och Liaz och de blev en tripp till väla :)
Igår hade vi lite grill hos oss. Mamma med familj och mormor kom hit och vi grillade och käka gott. Hur trevligt som helst. Liaz farmor kom oxå på besök :)

Idag väntas en lugn dag tror jag, beroende på väder. Tisdag drar vi till Göteborg, Liseberg med Plume och andreas. Har en grabb här som kommer bli glad här hemma.
Igår mitt från ingenstans frågade han:
Mamma va gör Plume
Så berätta jag att hon va iväg på semester
Så mitt från ingenstans säger han
Jag saknar Plume.
Blev helt rörd.
Han e så glad för henne ❤️

Jaha va händer annars på semestern.. än så länge e Liseberg inbokat och en natt i Göteborg. Danmark står på schemat och de har även börjat luta lite åt en tripp till ven. Men då ska de va när vädret e fint. Halmstads äventyrsland hade jag oxå velat slå till på men nu stänger dom vardagarna och har öppet igen lördagen och söndagen den 26 så kanske får passa på då. Därefter stänger dom. 🤔
Så vi får se nu hoppas jag på fint väder :)

Dåliga uppdateringar. Men har inte samma sug för att blogga längre. Men de blir lite inlägg då och då :)

Idag åkte vi till Skånes djurpark. Vakna käka frukost och va på Skånes redan kl 10. Regnet kom precis när vi landa där. Kul ... men vi struntade i de och njöt ändå av dagen. Liaz körde traktor. (Skulle köra hela tiden)
Sen va de väldigt intressant med djuren. Han e ju så glad för djur
❤️

Underbar dag med underbart väder idag och vi har verkligen njutit till max!
Körde ut till sandby badet för första gången och Liaz fick testa på att bada i pool. Vi har bara tagit han till stranden under hans år och idag va de perfekt väder för pool häng. Han va lite nervös när han först kom in men så fort han såg alla barnen skulle även han byta om och snabbt i för att simma. Japp han både simma och dök sa han haha ❤️
Testade även på puffarna i den stora poolen. Lite läskigt först när han märkte att han flöt men så fort han kom in i de så både hoppa han och "simma" 😂
Fick knappt upp han ur vattnet.
Vi alla va helt slut när vi kom tillbaka. Liaz slockna i bilen . Jag slockna när vi kom in och jag hittade Tobbe sen sovandes på golvet Hahaha 😂
Kvällen avslutades med grill och de va fortfarande skönt väder så vi kunde sitta ute och äta. Precis sett film och lillegrabben har precis lagt sig. Ganska så pigga efter vi alla sovit under eftermiddagen 😂

Vilken kväll detta blev. Trots enorm magsmärta som plågat mig sen timmar tillbaka så tog jag mig i kragen och följde med grabben och mannen ut för lite fotboll. De va de enda han tjata om vid middags bordet. Så på med fotbollskläderna och spela. Även farfar kom ut och spela lite.
Avslutade kvällen med kaffe hemma hos svärföräldrarna. Nu ligger man i sängen fortfarande magknip men inte den extrema som innan. Ger upp för denna dag nu.
Bjuder på dessa bilder ❤️
Godnatt 😘

Behöver knappt min systemkamera längre. Älskar kameran på iPhone 7 plus! Vilka bilder den tar 😃 och tänk.. allt detta e i rörelse❤️