View tracker


I måndags hade jag en jobbig dag - en huvudvärk från hel​vetet som vägrade ge sig..! Det var så illa ett tag att jag vid minsta lilla rörelse så sprängdes huvudet i 1000 bitar.. 😲😢 Jag är inte den som tar några tabletter helt i onödan, så när jag väl trycker i mig något ja då är jag mycket illa däran. Efter en högdos Ibuprofen o TVÅ kaffekoppar med starkt kaffe, så började huvudvärken att lägga sig. När jag kom hem efter att ha jobbat till 19:00 så var jag totalt utmattad - hamnade i en fåtölj o satt där resten av kvällen.. Träningen fick stå över ​(vilket hade varit min plan; att köra ett pass på crosstrainern efter jobbet..)​.
Men detta kändes inte bra igår tisdag, på min lediga dag, att jag varit tvungen att "stå över"...  Så, bytte om till träningskläder o brände av ett pass innan det var dags att fixa lunchen till mig o barnen. Och sen när barnen nattats för kvällen så gjorde jag samma sak igen; sprang 1 mil på crosstrainern. Kändes jäkligt skönt; dels att "vara ikapp" men också att jag faktiskt orkade..! Jag har ju inte världens bästa kondis, o har inte haft det på flera år. Så att jag kämpade mig till 2 mil - wow, vilken seger! 
✌😊💪 Sen är det ju givetvis inte samma sak som att springa utomhus eller på ett löpband, det förstår ju jag också. Men för bara några månader sedan så var ett pass på crosstrainern 5-7km en redig utmaning o något som jag knappt fixade.. 

Idag blir det lugna puckar på min sista lediga dag denna veckan - minsta tösabiten har fått feber, så det blir mycket filmtittande, mys o hemmafix idag. Och ikväll blir det en powerwalk med en väninna - måste ju ha någon typ av träning varje dag! 😉💪

Ha en fin onsdag!

KRAM!!
//Zita 🌷


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker


Det är så otroligt roligt att gå runt i vår trädgård detta året; allt grönskar o trivs - även nu såhär in i September månad! 🤗 Rosorna fortsätter att skjuta upp knoppar, de nyplanterade höstblommorna har rotat sig perfekt o blommar för fullt, smultronen fortsätter att ploppa upp, äpplena är snart mogna o ligusterhäckarna verkar gå på anabola! 👍😊



Nu ikväll har jag äntligen fått möjlighet att planera o plantera inför vårens grönska - i garageuppfartens rabatt så har jag grävt ner vårlökar med tulpaner o krokusar! Har velat ha krokus i våra rabatter mer eller mindre sedan vi flyttade hit påsken 2011, men har aldrig kommit ihåg att fixa't.. Men nu så! 🤗🌷😍

(I ovan vänstra bilder kan ni se hur jag planerat vårlökarna. I nedersta bilden ser ni ena häckens höjd jämfört med våra flickor - äldsta flickan är nu ca 114cm lång o det verkar häcken också vara nu 😯👍).

Önskar er en fortsatt fin söndagskväll!
KRAM!!
//Zita 🌸


Likes

Comments

View tracker



Jag är SÅÅ nöjd med gårdagens planteringar!
Nu får vi hoppas att blommorna kommer trivas, men har försökt ge dom den bästa starten med ny fräsch jord o rosorna fick även lite torkad kaffesump nerblandat i sin jordgrop (kaffe sänker ju som bekant pH-halten i jorden, vilket tex rosor gillar!). Nu gäller det bara att hålla efter med fukten i jorden, då vädret beräknas bli soligt o somrigt 🌞 Superhärligt men rena döden åt nyplanterade blommor..!

Fick även satt ner ett stickling som jag tog av vår Ligusterhäck i somras. Satte ner fyra stycken i ett glas vatten, och på två utav dom har det utvecklats rötter. På en utav dessa har rötterna förgrenat sig ordentligt, så igår vågade jag mig på att sätta den i jorden i ett "hål" i en annan häck mot en annan granne. Hoppas den också kan ta sig! ✊✊😊



Önskar er en riktigt fin fredag!!
KRAM!!
//Zita 🌸

Likes

Comments


Är ledig idag med barnen så idag är det "snygga-till-rabatterna" som gäller!
Åkte iväg efter frukosten o gick loss bland de vackra lila rosorna, lila krysantemum samt lila bollkryss (ni förstår att färgtemat är lila va? 😉💜). Och OJ va fint det blir, är så nöjd! 🤗

Bilden här ovan ser ni att jag planterat 4st Krysantemum i främre raden mellan Brokfunkiorna o rosorna. Passar perfekt! 👌🌸

När jag är klar med rabatten längs garageuppfarten ikväll, så lägger jag upp bilder ASAP!

KRAM!
//Zita 🌷

Likes

Comments


Alltså, jag vet inte hur många gånger jag har försökt börja mitt "nya nyttiga liv" genom åren (nån mer som känner igen sig? 😜). Men nu är jag alltså igång, igen. Och denna gången känns det riktigt bra, jag har inga förbud och utesluter inget. Är jag sugen på ostbågar, ja då äter jag ostbågar. Men då blir det ju inget annat den dagen med tanke på kalorimängden. Är jag sugen på äpplen o proteinpudding, ja då är det bara att gå loss på det - har pyttelite kalorier i sig! 👍

Tillsammans med detta kaloritänk, så kombinerar jag såklart träning - en ganska så viktig del i viktnedgång o god hälsa. Antingen blir det en morgon- eller kvällspromenad med en väninna, eller så kör jag ett pass på vår crosstrainer. Och sen har jag ju givetvis också träningsutmaningen: den omvända plankan. Idag är jag inne på dag 11: att hålla ut så länge jag kan! Önska mig lycka till! 💪😊

Mitt mål, och önskemål, är att på sikt lyckas komma ner 15-20kg. -15kg är nog mer realistiskt och -20kg ör ett drömscenario.
Jag startade det hela den 5 augusti. Veckan därpå (invägningar kör jag på fredagsmorgnar) hade jag lyckats gå ner -2,1kg, och i fredags vägde jag in på -1kg. Så det går rätt så bra faktiskt. Väldigt nöjd!

---

Sammanställning:
Start 5/8.
Senaste invägning o sammanlagd viktnedgång: 19/8: -3,1kg.

KRAM
//Zita 
🌷


Likes

Comments


För första gången på ​evigheter (!), så fick vi alla sovmorgon - inte bara någon utav oss, utan hela familjen sov till 08:00-tiden! Wuuhuu! 👐 Jag kan faktiskt inte minnas när det skedde senast... (livet som småbarnsföräldrar.. 😄).
Vi "firade" denna sovmorgon med en riktigt härlig dunderfrukost som min make är världsgrym på att göra; äggröra, knaperstekt bacon, toast o yoghurt! Riktigt mumma för en annan som annars inte äter bröd lika mycket längre.. 😝 
Jag hoppas verkligen inte detta var en engångsföreteelse, utan att töserna kan tänka sig att sova liiite längre än vad de annars brukar göra - runt 06:00-06:30 är vanligtvis standard.. 😳

Senare idag blir det lite veckoplanering, både mat, träning o andra aktiviteter. Härligt med rutiner! Älskar rutiner! 😜👌

KRAM!!
//Zita 🌸


Likes

Comments


Då var 4 veckors semester slut o vardagen kommer tillbaka imorgon måndag!
Barnens dagisväskor är packade med diverse mössor, vantar o överdragsbyxor. Deras urväxta ytterkläder är undanlagda, så att den stora tösens kläder kan ärvas av lillasystern om ca 2 år, samt att lillasysterns kläder kan skänkas/säljas/slängas. Skönt att ha fått rensat lite!

Schemat till dagiset är inskickat, mitt o makens schema är uppskrivet i familjekalendern. Veckans mat är planerad liksom veckohandlingen är uppskriven. Har även planerat in att baka lite goa grahamsbullar nån dag denna vecka, aldrig testat detta receptet förut, men låter hur smaskigt som helst o verkar enkelt! 👍

Mitt i kvällens alla "Must-to-do"-s så håller jag även på att försöka planera in ett par pulshöjande aktiviteter efter barnnattningen, typ några kvällspromenader (aldrig själv såklart..!), cykeltur och/eller en stund på vår crosstrainer. Ja vi får se! 💪🏃😊

Härligt med lite vardag igen! Fast ja, semestern har varit grym den också! 👌

KRAM!
//Zita 🌸


Likes

Comments


Det är så oerhört viktigt att vara försiktig med sin rygg när man testar nya träningsmetoder, och särskilt när man kanske är lite otränad såsom jag är för tillfället.
Jag har alltid varit lite småsugen på alla de populära utmaningarna som florerat så otroligt mycket på nätet, t.ex. på Facebook, men de har faktiskt inte varit de allra bästa övningarna för kroppen om man inte har 150% koll på ALL muskulatur i kroppen - för gör man "fel" så kan det dessvärre resultera i att man får ont i kroppen istället för att bli stark o uthållig..!
(länk till varför "ordinarie" plankan kan vara skadlig: Efter 10).

Nu har jag hittat en utmaning på 21 dagar, o den är faktiskt lite svår fast det ser ut som om man bara ligger nere på golvet o har "semester". Även de mest vältränade kan ligga o darra i hela kroppen, om man gör på rätt sätt...!! Övningen kallas för "Omvänd planka", och innebär att man lägger sig på golvet, lyfter upp benen o sätter de i positionen som om du skulle sitta på en stol, dvs i 90 graders vinkel. Tryck ner ryggen i golvet (svanka inte!!), o håll ut i de antal sekundrar som den specifika dagen är angett för. Paus i 45 sekunder mellan varje set.

(se nedan lånad bild från Häst & Hälsa).

Jag började igår lördag med denna omvända plankan, så är inne på dag 2 idag, vilket innebär 4st omgångar med 45 sekunders övning o 3st pauser a´45 sekunder.
Är det några fler som är sugna att haka på, så kör vi tillsammans (med en dag skillnad blir det ju då..)?? 💪😊

KRAM
//Zita 🌸


Likes

Comments


Idag fick jag gå ut o binda upp vårt äppelträds grenar, för i år har frukten fullkomligt exploderat i trädet.. 🍎

Första året liksom det andra året hände inget alls på trädet förutom vackra blommor på vårkanten. Förra året, det 3e, blev det ETT äpple. Och det var maskätet.... haha! 😆 Inför detta året så var förhoppningarna väldigt blygsamma - hade vi fått sisådär 5st äpplen, så hade vi blivit överlyckliga. 

Nu har det ju som bekant "exploderat" i trädet m äpplena, skulle uppskatta det med ca 100-150st äpplen. Japp, där fick vi så vi teg.. 😂😝

Så, idag fick jag alltså ta ett rep o binda upp de bågnande grenarna, samt plocka bort äpplen som dels var färdigvuxna men även de äpplen som man såg inte skulle hinna bli mogna innan frosten kommer, så att de återstående skulle få bättre plats o mer energi från trädet att växa till sig på.


-------


Trädet är ett James Grieve. 🍎


Likes

Comments


Dockhuset är mer eller mindre färdigt med "tapeter" o golv. Materialet jag använt mig av är helt vanliga presentpapper på väggarna, dekorplast på golven, och som "kakel" hittade jag en kartongbit fr en presentlåda som var passande nog rosa kakel-aktigt 😜👌 För att få allt att fästa, så har jag använt spraylim - superkladdigt men OJ vad enkelt att arbeta med!
Både jag o töserna är nöjda med slutresultatet!

FÖRE-BILD:


Likes

Comments