Spørgsmålet om etik er en gammel en. Næsten 2500 år siden, drøftede filosoffen Sokrates spørgsmålet med sine kollegaer.

Sokrates indstilling var klart: etik består af at vide, hvad vi "bør gøre"

Mennesket har også forsøgt at give etiske og moralske retningslinjer for sit liv gennem religionen.

Her vil jeg forsøge at give dig en systematisk redskab og tilgang til hverdagens etik, hvilken - efter min synespunkt- giver livet mening og en ramme, der afhjælper den tomheds følelse, som mennesket kan have, fra tid til anden.

Systemet er baseret på fem spørgsmål.

Jeg anbefaler, at du spørge dig selv disse fem spørgsmål i slutningen af hver dag som kan hjælpe dig til at praktisere hverdags moral.

1. har jeg i praktiseret nogen dyder i dag?

William Bennett bemærker i bogen i dyder, at dyder er "vaner af hjertet", som vi lærer af rollemodeller – det kærlig forælder eller tante, krævende lærer, den respektfulde manager, ærlig købmanden og alle de karaktere træk, som vi opfatter som positive, er i virkeligheden de bedste sider af os selv.

Spørg dig selv, har jeg overskredet en grænse i dag, som er modsat de egenskaber som jeg betragter som godt? Eller var jeg, i det mindste noget af tiden, en person, der viste integritet, troværdighed, ærlighed, medfølelse, eller nogen af de andre dyder, jeg har lært?

2. gjorde jeg mere godt end skade i dag? Eller prøvede på det?

Overvej kortsigtede og langsigtede konsekvenser af dine handlinger.

3. behandlede jeg folk med værdighed og respekt i dag?

Alle mennesker bør behandles med værdighed blot fordi de er mennesker. Folk har moralske rettigheder, navnlig den grundlæggende ret til at blive behandlet som frie og lige mennesker, ikke som ting, at blive manipuleret med, kontrolleret eller kastet bort.

Hvordan har mine handlinger i dag overholdt de moralske rettigheder og værdige behandling, hver person er berettiget til?

4. var jeg retfærdig idag?

Retfærdighed kræver, at vi er rimelig i den måde vi adskiller godt og ondt på. Hvem var jeg til gavn for og hvem har jeg belastet? Hvordan har jeg taget beslutninger?

5. var mit samfund bedre, fordi jeg var i det? Var jeg bedre, fordi jeg var i mit samfund?

I dit primære fællesskab spørg dig selv, var jeg i stand til at komme ud over mine egne interesser og gøre fællesskabets stærkere?

Kunne jeg trække på mit samfunds styrker til at hjælpe mig i min egen process med at blive mere menneskelige? En bedre person?


Fra hverdags etik til moralsk lederskab

Denne dagligdags etisk refleksion skal ske før vi effektivt kan imødegå de større moralske spørgsmål.

En person, der ønsker at tage moralsk lederskab på nationale eller internationale spørgsmål skal tage særligt ansvar for hvad der foregår inde i sig selv, i egen bevidsthed.

Hver dag, beslutter vi hvem vi er – sandfærdige eller uærlig? Hver dag, vores handlinger har konsekvenser — og kan defineres som nyttigt eller sårende.

Hver dag, vi enten opbygger relationerne eller river dem ned . Vi har tendens til at tænke på etik som noget der kommer til syne i undersøgelser eller intensivafdelinger.

Men i virkeligheden, praktiserer vi etik hver dag; Vi arbejder sammen for at gøre vores bedste – eller vores værste-hver dag og det er netop, hvorfor vi skal individuelt og kollektivt levere de højeste etiske standarder og afspejle selv de ændring vi ønsker demonstreret i vores samfund og de kommende generationer.


Design din blog - vælg mellem masser af færdige skabeloner på Nouw, eller lav din egen: "peg og klik" - klik hér!

Likes

Comments


Jeg så filmen " the huntsman" idag, hvor en kvinde der mister sit barn, bliver forvandlet til is droning, og gøre alt for at bekæmpe kærligheden i verdenen. Hun tror hun redder andre mennsker ved at fratage dem muligheden for kærligheden.

Jeg kunne genkende nogle af de følelser i mig selv. Jeg forstod at vi mennesker finder på alle mulige påskud for ikke at lade andre mennesker komme for tæt på. Det er nemmere at være vred, kritisk og uaccepterende, end at bare være til og føle nærheden til et andet menneske.


7 grunde til hvorfor mennesker er bange for at elske


Denne artikel handler ikke kun om to menneskers kærligheds forhold, men handler om følelsen af kærlighed og intimitet i alle relationer. Når vi er bange for kærligheden vil den vise sig i alle vores forhold, fra forholdet til vores partner til forholdet til vores børn.

Om vi kender det eller ej, er de fleste af os bange for virkelig at elske. Mens vores frygt kan manifestere sig på forskellige måder eller vise sig på forskellige stadier af et forhold, vil vi alle havne i selv forsvar, som vi tror på et vist niveau beskytter os fra at blive såret. Disse forsvarsmekanismer kan tilbyde os en falsk illusion af sikkerhed, men de holder os fra at opnå det vi ønsker.

Hvad driver vores frygt for intimitet? Hvad holder os fra at finde og holde kærligheden som vi siger, vi ønsker?


1. ægte kærlighed gør os sårbare.

Ethvert nyt forhold er ukendt territorium, og de fleste af os har naturlige frygt for det ukendt. At lade os føle kærlighed betyder at tage en reel risiko. Vi placerer en stor mængde af tillid i en anden person. Vi tillader dem at påvirke os, hvilket gør os særlig udsatte og sårbare. Vores forsvarsmekanismer er udfordret. Ethvert vane vi længe har haft, der tillader os at føle os selv fokuseret eller selvstændig begynder at falde fra hinanden.

2. kærlighed vækker gamle sår.

Når vi træder ind i et forhold, er vi sjældent helt klar over hvordan vi har været påvirket af vores historie. De måder, vi blev såret på i tidligere relationer, fra vores barndom, har en stærk indflydelse på hvordan vi opfatter mennesker vi kommer tæt på. Gamle, negative dynamics kan gøre os på vagt over for at åbne os selv op for det nye. Vi kan løbe væk fra intimitet, fordi det oprører gamle følelser af smerte, tab, vrede eller afvisning..

3. kærlighed udfordrer ens gammel identitet.

Mange af os kæmper med en underliggende følelse af at være u-elskelige. Vi har problemer med at føle vores egen værdi og tro, at nogen kunne virkelig bekymrer sig om os. Vi har en "kritisk indre stemme," som fungerer som en grusom coach inde i vores hoveder, der fortæller os, vi er værdiløs. Denne træner er formet fra smertefulde barndomsoplevelser og kritiske holdninger vi blev udsat for tidligt i livet samt følelser vores forældre havde om sig selv.

Mens disse holdninger kan være sårende, over tid, er de blive forankret i os. Som voksne, kan vi ikke se dem som en fjende, men accepterer deres destruktive synspunkt som vores egne. Disse kritiske tanker eller "indre stemmer" er ofte skadelige og ubehagelige, men de er også komfortable i deres fortrolighed. Når en anden person ser os forskelligt fra vores stemmer og som kan elske og værdsætte os, begynder vi at føle os utilpas og defensive, da det udfordrer disse mangeårige identifikations mønstrer.

4. med ægte glæde kommer reel smerte.

Hver gang vi fuldt ud oplever ægte glæde eller det dyrebare i livet på et følelsesmæssigt plan, kan vi forvente at føle en stor mængde af sorg. Mange af os løber væk fra de ting, der ville gøre os lykkeligste, fordi de også giver os smerte. Modsat er også sandt. Vi kan ikke vælge smerten fra uden også at berøve os selv glæden. .

5. kærlighed er ofte ulige.

Sandheden er, at kærlighed er ofte ulig, hvor én person føler mere eller mindre fra tid til anden. Vores følelser mod nogen er en skiftende kraft. I løbet af få sekunder, kan vi føle vrede, irritation eller selv had for en person, vi elsker. Bekymringer over skiftende følelser holder os fra at se, hvor vores følelser naturligt ville gå. Det er bedre at være åben for hvordan vores følelser udvikler sig over tid.

6. relationer kan bryde forbindelsen til din familie.

Relationer kan være den ultimative symbol i opvæksten. De repræsenterer starten på vores eget liv som uafhængige, autonome individer. Denne udvikling kan også repræsentere en afsked fra vores familie. Meget ligesom bryde fra en gammel identitet. Det betyder bogstaveligt talt ikke at give afkald på vores familie, men snarere at give slip på et følelsesmæssigt plan.

7. kærlighed oprører eksistentiel frygt.

Jo mere vi har, jo mere kan vi tabe. Jo mere en person betyder for os, jo mere bange vi er for at miste personen. Kærligheden gøre os mere bevidste om vores dødelighed. Vores liv får mere værdi og betydning, så tanken om at miste det bliver mere skræmmende. I et forsøg på at dække over denne frygt, kan vi fokusere på mere overfladiske bekymringer, vælge kampe med vores partner, barn mm eller i ekstreme tilfælde, helt opgive at føle noget. Vi er sjældent helt klar over hvordan vi forsvarer os mod disse eksistentielle angst. Vi kan selv prøve at rationalisere os selv en million grunde vi ikke bør elske, hvor det hele i virkeligheden handler om frygt for tab.


At kende vores frygt for intimitet og hvordan det former vores adfærd er et vigtigt skridt til at have et tilfredsstillende, langsigtede forhold. Denne frygt kan maskeres af forskellige begrundelser for, hvorfor tingene ikke fungerer – men vi kan blive overrasket over at lære om alle måder, vi selv-sabotager når vi kommer tæt på en anden.


Likes

Comments

9 ting du kan gøre med bagepulver

Natriumbicarbonat kan være ganske nyttigt for mange aspekter, selv for skønhed. Tjek hvad du nemt kan gøre for at se smuk ud.

Hjemmelavet deodorant

hvis du mixer bagepulver med nok vand, lidt kokos olie og et par dråber essenciel olie, kan du lave din egen

Hjemmelavet deodorant.


2- Ansigtsmaske

Bikarbonat giver dig strålende hud. Simpelthen anvende den på dit ansigt i brusebad, gnid og skyl. Du kan blande det med honning til at tilføje en naturlig glans.

Rens dine pensler

Du kan rense dit hårbørster og makeup børster i bagepulver blandet i vand.

Tandblegning

En gang om ugen, bland bagepulver med vand og lidt salt og børst dine tænder. Skyl.

bløde fødder

Bagepulver vil gøre dine fødder glattere og også fjerne lugten.

solskoldning

Hvis du skak på stranden, prøv at smør huden i lidt bagepulver og vand.

7. Hår rens

Tilføje en spiseskefuld bagepulver til din shampoo og oplev en grundig rengøring og en fornyet glans.

8. Hænder

Eksfolierer dine hænder for glattere hud.

10. Fjern gullig negle

Bruge bagepulver og vand til at fjerne gullig negle.

Likes

Comments



Det er almindeligt, at knytte fysiske lidelser til faktorer såsom fødevarer, klima og genetik, uden at tage hensyn til en vigtigere faktor, som er den følelsesmæssige faktor.


I denne artikel vil vi vise dig 18 kroniske smerter, som kan være relateret til dine følelser.


Hvad du behøver at vide om kroniske smerter


1. hovedpine.

Stress

Du skal slappe af og hvile. Koncentrere dig på at generobre styringen af dit liv så du kan tage afgørende og nødvendige beslutninger.


2-muskelsmerter.

Magtesløshed

Brug dine evner, til at påvirke situationer i hverdagen så du kan føle dig stærk.


3. smerter i nakken.

Følelsesmæssige sår

Dette er typisk relateret til tilgivelse, så det er bedst, at du tager dig tid til at tænke på at være mere tilgivende.


4.-Tand gummi smerter.

Usikkerhed

Dette er knyttet til usikkerhed og manglende engagement, så du skal analysere de beslutninger, som du har taget af frygt isteden for af lyst


5-skuldersmerter.

Manglende rationalitet

Dette er relateret til følelsesmæssige overskud i forhold til fornuft. Du bør forsøge at være mere rationelt og tænke over hvad det er der overvælder dig.


6-mavesmerter.

Manglende accept

Er forbundet med visse livssituationer, der forekommer os svært at acceptere. Acceptere det du ikke kan påvirke og brug energien på det du har indflydelse på.


7-smerter i den øvre del af ryggen.

Ensomhed

Kan være på grund af at du føler dig alene i dit kærlighedsliv, så hvis du er single skal du gå og finde din udkårne.


8-smerter i korsbenet og halebenet.

Angst

Er forbundet med situationer, der forårsager stress, angst og uro.


9-smerter i albuerne.

Manglende fleksibilitet

Er knyttet til modstand mod forandring. Giv plads til forandringer


10-arme smerter.

Forhindringer

Der en stor byrde i dit liv, som forhindrer dig i at bevæge sig fremad. Kan især være en person eller en situation.


11-smerter i hænderne.

Ønsker

Er forbundet med noget du ønsker, men som af en eller anden grund er stadig meget vanskeligt at opnå.


12.-hofte smerter.

Manglende tilpasning

Er forbundet vanskelighed ved at tilpasse sig til forandringer.


13-ledsmerter.

Frygt

Er forbundet med manglen på erfaring på grund af frygt for det nye og eventyr.


14-knæsmerter.

Perfektionisme

Er relateret til en overdrevne krav mod dig selv, så husk du er et menneske og alt er ikke altid perfekt.


15-tandpine.

Utryghed

Dette er fordi vi er ikke trygge ved en situation og ved ikke, hvordan vi skal håndtere det.


16. smerter i ankler.

Manglende glæde

Er forbundet med manglen på glæde i dit liv, så det er tid til at give dig mulighed for at opleve romantik og glæde.


17-Træthed

Er fordi du føler dig kedelig, stagneret og træt, men du ikke må tøve med at forfølge dine drømme.


18-Fod smerte.

Depression

Er forbundet med depression, da fødderne er følsomme og kan straks afsløre denne form for negative følelser.

Likes

Comments

Opnå vægttab ved at forøge dit brunne fedt




Øg det brunne fedt -


Kroppens"fedt" har et dårligt ry, især visceralt fedt, der er kendt for at øge risiko for helbredsproblemer som diabetes og hjerte-kar-sygdom. Kun få af os ville nogensinde ønsker at øge vores fedtdepoter, især "overskydende dysfunktionelle fedtvæv" (ekstra fedt!) hvilket betragtes som en væsentlig risikofaktor for snesevis af sygdomme som forhøjet blodtryk, slagtilfælde, gigt og kræft. Men hvad nu hvis alle fedt ikke er skadeligt?

Forskere fortsætter med at lære, hvordan en type af fedt nævnt i medicinske undersøgelser som brunt fedtvæv (øgenavnet "brown fedt" eller også kaldes BAT) kan faktisk være beskyttende. Det kan endda hjælpe dig med at vedligeholde en sund kropsvægt. Faktisk er BAT nu et nyt mål for anti-fedme og anti-diabetes terapier. Lad os finde ud af mere...


Hvad er brunt fedt?

Du har sikkert bemærket hvordan to mennesker kan spise præcise samme mad, udøve det samme fysisk aktivitet og alligevel opnå forskellige resultater. Forskning viser, at der er et stort forskelle i menneskers stofskifte. En af de ting, der påvirker hvor mange kalorier vi forbrænder hver dag og vores risiko for fedme, uanset hvordan vi udøver og hvad vi spiser, er, hvor aktivt vores brune fedtceller er.

Hvad gøre det brunne fedt? Eksperter mener, at af de to primære typer af fedt celler som mennesker producere og lagre (brunt fedt og hvidt fedt), har brunt fedtmange flere fordele og især dets evne til at brænde mere energi (kalorier) som anvendes til kropsvarme er fremtrædende. I denne proces, vil din krops indre temperatur stige og hjælpe med at reducere overskuddet af det "hvide fedt," den type mange af os har råd til at have mindre af. Visse undersøgelser har endda vist, at brunt fedt kan brænde op til fem gange flere kalorier end andre typer af kropsfedt!


Babyer og små børn har meget mere brunt fedt end voksne har. En af de grunde babyer har sådan en høj procentdel af brunt fedt er fordi de endnu ikke kan bevæge sig eller ryste -som reaktion på at blive koldt- til, at regulere deres kropstemperatur, men så de skal stole på brunt fedt til at kunne opretholde krops temperaturen

At brunt fedt ikke forsvinder helt i voksenalderen for at blive erstattet med hvidt fedt, har videnskabsmænd kun bekræftet i de seneste to årtier.

I 2009 udgav tre forskellige forskergrupper i New England Journal of Medicin bevis, som viser at brunt fedt var stadig detekterbar hos voksne og har vigtige roller i kroppens vægt regulering. (2)


Hvordan brunt fedt fungerer:

Mens der stadig er masser at lære om hvordan brunt fedt fungerer, dens fordele og hvordan vi kan øge vores lager af det, har forsker lavet en masse fremskridt i at finde brune fedt hos voksne og forbedre dens funktioner.

Visse undersøgelser har vist at ved at øge det brunne fedt i overvægtige voksne, vil overskydende lager af hvidt fedt reduceres naturligt. Brun fedtstoffet har også vist sig at være en væv i den voksen organ, der kan blive stimuleret til at bruge de højeste lager af glukose per gram, hjælpe med at kontrollere blodsukkeret. I dag, menes det af de fleste eksperter, at det er bedst at holde fast i den eksisterende brunt fedt vi havde i vores yngre år, end at opbygge det, når vi er ældre.

Glem alt om kalorie tælling. Det er tid til at overveje, hvordan din livsstilsvaner spiller en rolle i opbygningen af brunt fedt og kontrollere din vægt. Funktionen af brunt fedtvæv er at overføre energi fra den mad, vi spiser ind i varmen. Dette hjælper at brænde kalorier på to måder: det tager kalorier/energi til at producere varme, plus det fratager andre fedtceller af kalorier/energi og stopper fedt ophobning. På samme tid, brunt fedtstoffets aktivering synes at have positiv indvirkning på metaboliske processer og effektivitet: For eksempel at balancere blodsukkeret og hjælper udskillelsen af hormoner, der kontrollerer appetiten.



Brun fedtstoffet vs hvid fedt: Hvordan er de forskellige?


Hvidt fedt er en form for fedt som de fleste af os forsøger at undgå. Hvide fedtceller lagre energi i form af en enkelt stor, fedtet slipværktøj. Hvid fedt hjælper os at regulere vores temperatur af isolerende organer.. Hvid fedt er fundet under huden (subkutan) og omkring organer (visceralt fedt, som kan være specielt farligt) og akkumuleres fra et overskud på kalorier. Hvid fedt har en virkning på hormonproduktion og sult niveauer, og i sunde, -ikke-overvægtige mennesker, kan det bestå af op til 20 procent af kropsvægten hos mænd og 25 procent i kvinder. (3)

Brun fedtceller indeholder mitokondrier og er lavet af et større antal fedtet dråber, som også er mindre end dem, der udgør hvid fedt. Brun fedtstoffet synes at handle på samme måde som muskelvæv på mange måder, og bruger faktisk det hvide fedt for brændstof til tider. Inden for Brun fedtstoffets mitokondrier, (som er ofte tilnavnet "power house" af celler), vil den varme der bliver genereret, hjælpe med at regulere kroppens indre temperatur som reaktion på de skiftende miljør udenfor. Oprettelsen af kropsvarme tager en masse energi, og dette opfordrer bruger kroppens overskydende fedtdepoter til brændstof. Brun fedtstoffet er ansvarlig for "termostatreguleringssystemet termogenese," med andre ord regulering af temperatur uden kuldegysninger (eller nonshivering termogenese). Det hjælper også frigivelse af hormonet noradrenalin når vi er meget koldt for at lade os vide vi er ubehageligt og potentielt i fare, så vi har brug for mere varme.

Likes

Comments