Väldigt dålig uppdatering de senaste månaderna. Nu har vi lämnat Paihia, rest genom nord och sydön. Resan i Nya zeeland börjar nu tyvärr dra mot sitt slut.

Det var intensivt jobb från januari till Mars, dagarna bestod mest av sova, jobba och äta. Tillslut blev det äntligen dags för vår resa att börja i den underbara landet. Vi började vår resa i coromandel och därefter körde vi ner till Tauranga, tyvärr blev josef sjuk och inlagd på sjukhus vilket ledde till att vi fick stanna där några extra dagar. Efter massa olika tabletter och vila så åkte vi sen ner till Taupo för att senare ta oss till Napier och Hastings. Efter ett par dagar i huvudstaden bar det över till den efterlängtade sydön där vi började i Nelson, riktig härlig stad och såklart granne med en av Jennys höjdpunker på resan; Abel tasman National Park. Tre dagar spenderades i Abel med båttur och vandringstrack i nationalparken.

Många timmars körning söderut via den galet fina västkusten var vi framme i Franz Josef, en annan höjspunkt på resan. Där spenderade vi en sömnlösnatt i bilen istället för att packa upp tältet och även då beslöt vi oss för att vårat campingliv var över, då det bara blev kallare och kallare ju längre söderut vi åkte. Dagen efter tog vi helikopter upp på glaciären och vandrade 3 timmar genom mäktiga isväggar, riktigt häftig upplevelse!

Wanaka var nästa destination vilket är en underbar och charmig stad som vi definitivt kommer åka tillbaka till någon dag. Ett snabbstopp på starbucks några dagar senare innan vi körde ännu några mil till Te Anau vilket är den närmsta byn innan Milford Sounds. Dagen efter körde vi den vackra vägen till Milford och tog båten ut på fjorden. Ett måste!!

Återigen lång körning till invercargill och till den sydligaste punkten på nya zeeland, nu har vi tagit oss från norraste norr till syd. Efter en omväg till Christchurch så befinner vi oss nu i Dunedin, för några timmar sedan sålde vi vår älskade pärla som tagit oss över 1000 mil runt detta vackra land. Imorgon ska vi turista oss i staden innan bussen mot queenstown avgår. Där har vi 5 dagar innan vi får säga hejdå och bege oss mot indonesien, där nästa äventyr väntar. Mer om det kommer senare. kanske. om vi orkar updateta.

Puss och Kram

Gårdagens utflykt till whangarei blev en toppendag. Jag, Josef, Becca och Callyn turistade oss med shopping, whangarei falls, lunch, fika och tog oss upp till en utsiktsplats över stan!

Nu laddar vi upp inför julhelgen som består av massor jobb, och inte så mycket julstämning. Men vi ska försöka laga en god julmiddag och öppna paketen som ligger under granen tillsammans men vår nya lilla familj.
Massa kramar!

Idag var det dags för mina två första dyk för min advanced dive kurs. Gick upp tidigt på morgonen och det var kallt, jag var supertrött från att ha jobbat sent från dagen innan och ville inte alls dyka. Men när jag tillslut hamnade i vattnet så var det bara så awesome!! Massa färger, fiskar och ett vrak som låg och väntade nere på bottnen!
Så häftigt att simma genom skeppet och se all fisk och koraller som lever där.

På andra dyket dök vi vid "the Tunnels", det revet var supercoolt och såklart så simmade vi genom två tunnlar.

Josef och andra sidan spenderade dagen med utflykt till kerikeri tillsammans med Dan, Laura och Becca! :)
Massa kramar till alla där hemma!

Tog inte med mig gopron så blev inga bilder från vraket och revet tyvärr!

Lite utlovade bilder från dykningen kommer här. Bilderna är från Josef djupdyk ner till ett av vraken 🐟🐠🐙🐚

Idag hände något knasig, ALLA i huset var lediga från jobbet. Vi spenderade morgonen, i pyjamas, med att sätta upp och klä den nyinköpta julgranen. Ja, det är en aning tidigt men med tanke på att vi inte har någon snö eller andra sociationer med julen så tyckte vi att det var en kanonidé!
Därefter tog vi båten över till grannstaden Russel, åt lunch på en av restaurangerna vid vattnet.
Sen vandrade vi vidare till 'Long Beach', supermysig plats och en kanon dag tillsammans med alla. Inatt somnar vi gott :)

Dagarna rullar på för oss här borta. Josef jobbar på i baren och imorgon ska vi båda på cocktail utbildning med jobbet.
Nedanför hittar ni lite bilder från våra lediga dagar vilket har inkluderat en golfrunda, strandhäng, utflykter, målarbok och McDonalds :)

Vissa dagar unnar vi oss lite extra, till exempel med ett restaurangbesök :)
Tjejen på bilderna heter becka som vi jobbar tillsamman med, men igår så blev hon även familjemedlem i huset. Välkommen 🙌

Här börjar sommaren dra igång med 20-25 grader, fortfarande rätt kallt i vattnet dock, temperaturen där ligger runt 17 grader. brrrrrr 😰
Hur ser sveariket ut?
kramar från oss 💕💕💕

Denna veckan har vi spenderat mycket tid på och i havet. Jag blev klar med min 'open water', och kan nu dyka ner till 18 meters djup. Josef håller på med sin advanced och gör dom sista dyken på onsdag!
Veckan blev rätt jobbig för oss båda då vi har pluggat massor, samtidigt som vi har pusslat ihop dyken på dagarna tillsammans med jobb på kvällen. Men det var såå värt det, längtar redan tills nästa gång 😁

För ett par dagar sedan hyrde vi ett par kajaker och crusade runt i bayen. Äntligen fick vi chansen att besöka ön som vi spanat in så länge från vår utsikt. Dagar som dessa trivs vi ännu bättre

Min lediga dag spenderas med promenix i stan, lite shoppning, kolla in farm marknaden och pizza vid vattenfronten tillsammans med Laura och Callyn :)
Imorgon är både jag och Josef lediga, återstå att se vad vi ska hitta på då. Håller tummarna för blå himmel och sol.

Ikväll är det "bonfire night" så kanske får vi se lite mysigt fyrverkeri i stan.