När vi var i London hittade jag en ny favoritbutik, de hade så mycket fint.
Gå in på deras sida genom att trycka HÄR

• Tips

Salt
Vitpeppar

Gör så här:
Tärna köttet och bryn det snabbt i smör- och rapsoljan. Häll champinjonerna i grytan, spara vätskan och ställ åt sidan. Hacka löken grovt, skär morötterna i skivor och häll även detta i grytan. Låt fräsa 2-3 minuter. Tillsätt vatten, buljongtärningarna, hälften av champinjonspadet och tomatpuré. Koka upp, dra ner värmen och låt puttra tills köttet är mjukt. Tärna under tiden zucchini och paprika och häll ner i grytan. Krydda efter smak och låt allt koka ihop. Blanda majsstärkelse med resten av champinjonspadet och red av grytan. Koka 3-4 minuter.

Servera med ris.

• Salt
  • Peppar
Gör så här:

Gör yoghurtsåsen först: pressa vitlöken i yoghurten, salta och peppra efter eget tycke. Rör ihop och låt det stå och dra i kylskåp medan du förbereder de andra. Stek kycklingkebaben enligt anvisningarna på förpackningen.

Hacka grönsakerna i mindre bitar så att det blir lättare att fylla pitabröden. Fyll pitabröden med grönsakerna och kebaben och sked över lite yoghurtsås.

Njut!

För er Viktväktare: 8 SP per fyllt pitabröd om man använder 3,5%-ig Turkisk yoghurt.

Bild från Nadjaskitchen

Malen kanel
1 tsk smör (till formen)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader, smöra en form.

Skala äpplena, skär i klyftor och lägg de i en skål. Sikta över kanel. Bland om klyftorna så att kanel täcker alla klyftorna.

Vispa ägg och socker kraftigt. Blanda torrvarorna och vänd ner de och kesella/kvarg i äggsmeten. Blanda väl men försiktig. Häll smeten i formen. Stick äpplena ner i smeten. Strö över mandelspån. Grädda kakan i 30 min.

För viktväktare: 13 sp för hela om man använder mager kesella eller kvarg.

Andra veckan på inskolning har börjat och i dag gömde jag mig när de var ute på gården och Melina hade klarat sig så bra och vart så nöjd. Så i morgon ska jag lämna henne och gå en sväng. Min lilla sessa vad du växer.

Nästa vecka börjar praktiken, längtar massor att få lära mig nya saker, har dock inte fått något schema än. Lite tråkigt då jag gärna hade velat planera in lite.

Och om nio dagar sitter vi på planet för en veckas semester. Så himla skönt och så välbehövligt. Det klias i packnings fingrarna, men har ju ingen plats att lägga sakerna och börja planera. Får ta det till helgen. Inte så att vi använder några sommarkläder nu precis även att vi har riktigt skönt väder just nu.

Sen bokade jag en till resa i går. I november åker jag och syster till London. Ska bli så skoj. Aldrig varit där men alltid velat åka dit. Så massa shopping och bara njuta med min syster står på schemat.

Syskonen åker samma bil! Så skönt att de går på samma förskola.

I går började vi med inskolning för Melina. Den blev dock inte så långvarig!
I går på kvällen så började hon andas så där tungt och snabbt som Milo gjorde när han hade förkylningsastma. Ringde 1177 som sa att vi skulle in till jourcentralen. Väl där fick hon inhalera. Blev inte jätte bra av det.
Så kl 23 i går var hon vaken och nästan skrek konstant. Sov en liten stund i vagnen. Annars fick turas om att vara vakna en stund var.
Så fick åka till vårdcentralen i dag igen. Där fick vi lite bättre hjälp av vår underbara doktor. Inhalera igen och lite kortison. Blev även skickade till öron där de konstaterade att hon hade öroninflammation.

Så var dagen här då Milo började på eken! En förväntansfull kille vaknade i morse och var inte motsträvig alls.
Cyklade hela vägen till förskolan och jag fick nästan springa efter.
In på fsk när vi kom fram. Fick en snabb puss och kram. Så ja längtat det hade han. Det är så skönt för alla känner alla på alla avdelningarna och han har haft någon lärare innan och även vart inne på eken ibland. Så det var ju inte så mycket nytt.
Lite nya regler och rutiner bara som han ska lära sig.

När vi hämtade Milo var det en nöjd Melina som verkligen hade saknat sin bror. Nu följer hon honom vart han än går.

Det var ett bra tag sedan jag skrev här.
Vart inne några gånger men inte riktigt orkat skriva något. Mycket har hänt och det har vart massa i sommar.

Sommarjobbat på förlossningen och det har verkligen vart det bästa jag har gjort på länge. Ångrar inte en sekund att jag inte var mammaledig i sommar. Absolut ett av de bästa jobben. Vad jag har lärt mig mycket, vilka otroligt trevliga personer jag har mött. Älskat att gått till jobbet varje dag. Aldrig känt att åå måste jag jobba. Den känslan var länge sedan jag kände.
Har även börjat plugga nu och ska läsa distan 10 veckor med 5 veckors praktik. Barn och ungdomssjukvård så jag har behörighet att kunna jobba på förlossning/BB sen. Är färdig i oktober och hoppas så att det snart ska finnas ett vik eller tjänst till mig där.

Sommaren har för övrigt vart ganska tuff. Mustafa skulle vart pappaledig med de har haft kris på hans jobb så han har jobbat när jag vart ledig så vi har knappt umgåtts på hela sommaren. Barnen har vart hemma och energin att sysselsätta dessa har varit noll. Så haft en ganska tuff period hemma. Med väldigt rastlösa barn, och vädret har väl inte vart på topp. Men lite saker har vi ju allt hunnit med att göra.

Ja och mer ska vi hinna göra, om 3 veckor blir det en vecka semester i Side igen på samma hotell! Denna gång följer syster och pojkarna med och även mamma o pappa. Ska bli otroligt härligt och skönt. Längtar verkligen! Började sommaren med 1 vecka där och vilade upp oss avslutar sommaren med 1 vecka där och vila upp oss.

I morgon börjar Milo på fsk, nu på den stora avdelningen. Min stora pojke, som han har längtat efter att få börja gå på eken. Han kommer gå lite längre dagar denna veckan och syster ska passa Melina en del så jag kan plugga.

Mycket att skriva när man inte har skrivit på länge. Få se om detta var engångs eller om det kommer dyka upp lite mer inlägg. Jag älskar ju att skriva och kunna läsa vad jag själv har gjort tillbaka i tiden.

Hoppas ni har haft en kanon sommar!

Vilket hotell!
Vilken semester!

Resan ner gick kanon bra ner. Melina sov nästan hela resan och Milo var nöjd med ipaden. Så skönt att det är en kort restid.
Väl framme var det för en gång inte varmt när man kom ut, det var så skönt att slippa. Resan till Side gick även den kanon. Även där så skönt att slippa bussresan ända till alanya!

Hotellet var helt underbart! Så fräscht, barnvänligt, underbar personal, super god mat och alltid fräsch mat. Perfekt all inclusive. Ja helt enkelt vår favorit hotell!

Att åka nu i maj är perfekt. Inte så varmt men ändå skönt. Dock lite för kallt i vattnet. Så nästa gång blir det nog mer i mitten av maj som vi åker.

Jag lyxade till det med 2 massage. Även där var de super duktiga.

Lollo och Bernie är nya favoriterna här hemma. Milo totalt älskade dem. Melina var lite små rädd. De kom varje frukost och kramade barnen. Sen även på mini discot. Mini land var så bra och fanns allt för både Milo och Melina. Deras aktiviteter var bra. Milo var med på en hel del. Han hittade även en kompis som han lekte med där. Lekplatsen var kanon också.

Poolerna var kanon bra. En stor pool, en barnpool med solskydd och en pool med rutschkanan.

Rummen var jätte bra planerade och även där mycket fräscha. Men nästa gång ska vi boka med utsikt över poolen för då slipper vi gå så långt.

Helt klart en perfekt semester. Och vi kommer absolut besöka detta hotell igen. Vi hoppas på en resa i höst alla redan.

En del bilder från vår semester!

Vi njuter verkligen till 100! Denna resa är så himla underbar. Vi njuter av varandras sällskap, av värmen, att bada och sola, äter och dricker gott! Barnen är så glada och det är värt allt.
Jag kan skippa köpa dyra saker, skippa att unna mig för mycket till mig själv just för att kunna göra saker med min familj. Jag vill hellre resa och göra utflykter för det är det jag uppskattar och jag vet att mina barn uppskattar det lika mycket.

Vi verkligen älskar hotellet och jag funderar på om vi någonsin kommer åka till något annat hotell än sunwing hotell. Allt är verkligen som gjort för barn. Vi funderar alla redan på att ta en resa hit i höst. Vi får se hur det blir. Men inget är omöjligt. Men få se hur det blir med jobb och skola.